• RUB:
    4.98
  • USD:
    516.93
  • EUR:
    542.52
Басты сайтқа өту
Қазақстан 04 Қазан, 2017

Нұржамал Үсенбаева: «Бақыт құсы басыма ерте қонды»

1758 рет
көрсетілді

Қазақстанның халық әртісі, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Нұржамал ҮСЕНБАЕВА «Егемен Қазақстанға» арнайы сұхбат берді.

«Әлденеден құр қалдым деп есептемеймін»

– Нұржамал Пернебекқызы, таяуда ғана сіз ерекше жетістік үшін Еура­зия шы­ғар­машылық одағы беретін «Еура­зия сый­лығының» алтын лауреаты атан­ды­ңыз. Өнер жолын ұстанған отыз бес жыл­дан бері түрлі атақ пен марапат­тарға қол жеткізіп келе жатырсыз ғой. Сон­да да сізді кезекті жетістігіңізбен құттық­тағымыз келеді.

– Көп рахмет! Мен бұл атақ тапсырыл­ғанда Мумбайда ағылшын композиторы және дирижері Карл Дженкинстің концертінде жүр­генмін. Ол концертке қатысудың өзі мен үшін үлкен жауапкершілік, жетіс­тік, шығармашылық бақыт еді. Ресей елшілігі 21 қыркүйек күні бел­гі­ленген лауреаттарға «Еура­зия сый­лығын» табыстады. Елден жы­рақта жүрген мен үшін сол құттықтал­ғандардың арасында өзімнің де болғаным үлкен қуаныш сыйлады. 

– Сіз сегіз жасыңыздан музы­ка­­мен айналыстыңыз. Саналы өмі­­рі­­ңізді бекзат өнерге арнап ке­ле­­­сіз. Өзіңізді, өміріңізді музы­ка­ға арнадыңыз. Ал музыка сізге не берді?

– Музыка – менің тағдырым, тағдыр ұсын­ған сыйым. Бұл менің жұмысым және ол маған үнемі қуа­ныш, тек қана бақыт сый­лап келе­ді. Мамандық мәселесіне кел­­генде мен жалпы бақытты адам­мын. Өйт­кені өзім­ді толықтай өне­рге, музыкаға арна­ған бол­сам, ол да маған дәл солай жауап беріп келе жатыр. Музыка мені өзінің биік шы­ңы­на бастады. Менің оған бергеніме қара­­ған­да, оның ма­ған беріп жатқаны көп деп ой­лай­мын. Сондықтан мен оны жақ­сы көре­мін, үнемі Жаратушыға осы өнер жолы­­на салғаны үшін шүкір­ші­лік айтып келе­­мін. Музыка маған қиын сәттерде көмек­тесе­ді. Ауыр­сам емдейді, барлық нәрсеге фило­­со­­фиялық көзбен, байсалды қарау­ға үн­дей­ді. Музыка жалпы адам­ды тазартады, шынайы­лыққа шақыра­ды, биіктетеді, жақсы­лыққа жетелейді.

– Сіздің ұстазыңыз көзі тірісін­де талай опера қыранын баптап ұшыр­ған Қазақ­станның халық әр­тісі Бекен Жылыс­­баевпен әң­гіме­лес­кенімде, «Нұр­жа­мал маған үнемі «Мен өзімнің азған­тай ға­на мүмкіндігіммен үлкен жетіс­­тік­­­терге ұмтылып жүрмін ғой» деп айта­ды. Өзінің талантын, қа­бі­летін төмен бағалайды. Ал Нұр­жа­малдың бойын­да өзіне тән ерекше тартымдылық, дауы­сын­да нәзік бір сыр бар», деген еді. Қазір­гі сөзіңізге қарап сол есіме түсіп отыр. 

– Расында, мен жеңіске талант емес, еңбек жетелейді дегенге сенемін. Адам­ның барлық жеткен жетістігінің 5 пайызы ғана таланттан, қалғаны еңбекпен келеді деп жатады ғой. Сол дұрыс деп ойлай­мын. Егер сенің бойыңда қабілет, талант болып, оны орнымен жарата алмасаң, онда сен тасада қалмайсың ба? Елге қалай пайдаңды тигі­зесің, қалай танылып, қалай құрметке ие боласың? Сондықтан мен де қандай да бір жетістікке қол жеткізіп, биікке көтеріліп жатсам, ол 100 пайыз талантымнан емес, қажырлы еңбектен деп ойлаймын.

– Кез келген өнердің шыңына шығу үшін, расында, сол өнерге толық бері­лу керек. Фанатизм қа­жет. Ал сіз музы­каға өзіңізді ар­на­ған соң өмірдің басқа қызық­тарынан құр қалдым деп ойла­­майсыз ба? Мәселен, сіз дүкендегі нан мен сүттің баға­сын білмеуіңіз мүмкін. Мәсе­лен, құрбыларыңызбен бас қо­сып, әңгіме­лесіп отырудың немесе ештеңе істемей, ештеңе ойламай бос жүрудің рахатын сезінбеуіңіз мүмкін. Болмаса, жай ғана тамақ дайындап, үй таза­лап, киім үтіктеп, ерінің жұмыс­тан қайтқан уақытын күтіп отыратын қарапайым әйел өмірі­нің де өз бақыты барын білмей өтуіңіз мүмкін ғой.

– Иә, мен музыкаға берілген, бар қуаны­шы мен шаттығын, барлық несібесі мен бақы­тын музыкадан тапқан адаммын. Осы мамандығым арқылы әлемді көріп, та­нып жатыр­мын. Осы мамандығымның арқа­­сында қызықты, ерекше адамдармен таны­сып, араласып жүрмін. Соларды таныған сайын, олармен араласқан сайын менің де көз­қа­расым толысып, жан-дүнием байып, кемел­деніп, көкжиегім кеңеюде. Мен ешқашан зерігіп көрген емеспін. Өйткені, менің өмірім қозғалысқа толы. Мен белсенді адаммын, алға қойған көптеген мақсат-мін­деттерім, қол жеткізгім келетін көп арманым бар. Жалпы, маған өзімнің өмірім қызық. Сондықтан әлденеден құр қалдым екен деп ойламаймын.

– Өзенді бір бағытқа бұрсаң, арна­ға толып ағады. Кенері кемел келеді. Ал бірнеше арнаға бөлін­генде оның суы да, ағысы да бәсең­дей беретіні анық. Адам­ның көңілі, махаббаты да сол сияқ­ты... Ендеше сіз өзіңізді музы­каға ар­нап, махаб­батыңызды, ықы­лас-зейі­ні­ңіз­ді көбіне өнерге жұмса­ғанда жақын туған­дары­ңыздың, дос-жараны­ңыздың «бізге көңіл бөлмей кеттің?» деп ренжіген кездері болған жоқ па?

– Өнер жолым басталғалы көбі­не­се ту­ған-туыстарымның, отба­сым­ның жа­нын­да бола алмай қала­тыным рас. Бірақ менің жа­қын адамдарым, құдайға шүкір, менің жұ­мысыма түсіністікпен қарай­ды. Мен қан­дай­мын, мені осы қал­пын­да қабылдайды, осы кү­йімде жақсы көреді. Мен де олар­дың бәрін қалай бар, солай жақ­сы көре­мін және ешқайсысын өзгер­туге, өзіме ыңғайлы ба­ғыт­­қа бұруға тырыс­паймын. Қай қиырда жүр­­сем де ең жақын адамдарыммен үне­мі жа­ным бірге. Біз бір-бірімізді сезініп, бір-бірі­міз үшін алаңдап отырамыз.  Қазір, рас, біздің дем алып, өз рақаты­мыз­­бен өмір сүретін уақы­тымыз таяды. Бірақ сонда да мен бұрын, осыдан он бес-жиыр­ма жыл бұрын қалай белсенді жұмыс істе­сем, қазір де сол арынымнан қайтқан жоқ­пын. Жалпы, мүмкіндігім барда жұмыс істеу­ді тоқтатпаймын, жұмыс істеймін және сол істеген жұ­мы­сымнан ылғи рақат тауып келе­­мін. Менің осы өнерге деген махаб­­батым мен талпынысымды түсі­ніп, үне­мі қол­дау көрсетіп отыр­ған отбасыма, жақын­дарыма дән ризамын.

– Сіз жайында тағы бір ұстазы­ңыз Базарғали Жаман­баев «Нұржамал ұяң, ұял­шақ қыз еді. Әсіресе дайындық кезін­де өзгелердің кіріп, тамашалап отыр­ғанын білсе, ұялып қалатын», деген еді... Көптің алдына шығып қысыл­май өнер көрсету, ән салып, ария­лар орындау, спектакльдерде ойнау кезінде сол ұялшақ­тықты қалай жеңді­ңіз? Алғаш сахнаға шық­қанда аяғыңыз дірілдемеді ме? Мәсел­ен, ең алғаш рет «Қыз Жібекте» Жібек образын орындағанда.

– Бізді ата-анамыз бала күні­мізден еңбек­сүй­гіштікке, салмақ­ты­лыққа, жауап­кер­шілікке, үлге­рімді болуға үйретті. Үлкен­дерді құр­меттеп, кішіге қамқор болу керек­тігін күн сайын емеурін­мен болса да ұқтыратын. Отбасын­дағы тәр­бие қатал болса да, ата-анамыз ешқашан біздің мек­теп­тегі кештерге қатысып, өнер көр­се­туі­­мізге, спорттық сайыс­тарға түсіп, бел­сен­ді болуымызға ке­дергі жасаған емес. Сол қолдау, ата-анамыз арт­қан үміт маған әрқ­ашан күш-жігер беріп, бойы­мызға сенім­ділік дарытты. Ал кейіні­рек менің учили­щедегі, консер­ваториядағы оқыту­шыларым, театр­дағы өзімнен үлкен әріптес­терім үнемі тілектестік таны­тып отырды. Опералық спектакль – ұжымдық өнер ғой. Әр спек­такл­ьдің сәтті қойылуы – қойы­­лым­ға қатысты ондаған, жүздеген адам­­­ның жетістігі. Сондықтан мұн­­дай өнер­дің жауапкершілігі де, қор­қы­­нышы да, рақаты да бөлек. Сұра­ғыңызға келсем, рас, менің алғашқы дебютім «Қыз Жібек» опера­лық спектаклі болды. Мен де өзгелер сияқ­ты алғаш рет сахнаға шығарда қатты толқы­дым. Бірақ менімен бірге қойылымда Әлі­бек Дінішев, Шора Үмбеталиев, Шабал Бейсекова, тағы басқа әртістер болған еді. Олардың бәрі де маған жылы сөйлеп, мейі­ріммен, ниет­тестік­пен қарап, үлкен қолдау көр­сет­ті. Ол үлкен сенім берді, мен оны ешқашан ұмытпаймын. 

«Тән сұлулығын арттырудан жан сұлу­лығын арттыру қиын»

– Cіз бақытты адамсыз. Өйт­кені өнер биігінен түскен емес­сіз. Көп алдында пендешілік таны­тып, төмендемедіңіз... Бұл Алланың бұйырған жолы ма, саналы­лық­тан, сақтықтан ба?

– Айтқаныңыздың бәрі шығар... Мен өмірімде өнерді бірінші орын­ға қойған адаммын. Маған өз салам­да жұмыс істеген ұнайды. Өз жұмы­сым­мен шаршаған ұнай­ды. Бір жағы мұның бәріне алған тәр­бием, көрген ортам себеп болғаны да анық. Әкем марқұм маған үнемі «жұ­мы­сыңды қуанып жүріп атқар. Еш­қашан ешкімге ренжіме. Өзің­нің күшіңе сен және үнемі еңбек­тен. Сосын атақ-абыройыңды құр­метте» деп айтып отыратын. Дәл осыл­ай өсиет етіп жазған бір жапы­рақ қағазы мен­де әлі сақтаулы тұр... Мен бұл жайын­да алғаш рет өзім­­нің өнерім мен өмірім тура­лы жазыл­ған «Нұржамал» атты кітап­та әңгімелеп берген болатынмын.

– Сіз әртіске қойылар талап дең­гейін көтеріп жібергендей көрі­не­сіз. Сұлулық пен сымбат, өнер мен еңбек, ізет пен инабат – бәрі бір бо­йыңыздан табылады. Сіз­ді көр­­генде «талантты адамның пен­­де­­­ші­лігіне, кемшіліктеріне кеші­­рім­­мен қа­рау керек» деген қа­ғи­да­­мен мүлдем келіс­пей кету­ге бо­ла­­тындай. Ал сіздің өнер жо­лын­­дағы басты ұстанымыңыз қандай?

– Мен өзімді асқан сұлумын деп сана­маймын. Бірақ жан сұлулығы, адамның рух­ани байлығы, ішкі мәдениеті оның сыр мен сымбатын арттыра түседі деп ойлай­мын. Мен үшін жан сұлулығы тән сұлу­лы­ғынан қымбат. Сыртқы көрікті арт­тыр­ғанға қарағанда, ішкі дүниені көркейту анағұрлым қиын келе­тіні де содан. Адамның қадірін арт­тыра­тын нәрсе – құндылық. Сон­­дықтан сіз айтқан қасиеттің бәрі барлығымыздың бойымыздан табылуы керек. Ал өнердегі ұста­ным­ыма келсем, мен үнемі еңбек­теніп, дамуға талпыну, іздену қажет деп санаймын. Қандай да бір дәре­жеге жетіп, қандай да бір атақ­қа қол жеткізіп алып, өзіңе қанағат қылып тоқтап қалмауың ке­рек. Өйткені өнер мен білім, еңбек жолы шек­сіз. Алда әлі біз көрмеген талай қызық белес­тер, тың асулар бар. Жалпы, менің кре­дом адамдарға музыканың сұлулығын жет­кізу, Нұржамал деген өз атыма лайық болу. 

– Есіміңізді жақсы көресіз бе?

– Иә, мен үлкен ағам Берік қойған өз есімімді жақсы көремін. Ол кезде ағам жеті жаста ғана екен. Арыстың орталық киноклубында тура сол күндері «Дала қызы» деген фильм көрсетіліп жатқан ғой. Киноға барып келгенінде менің туғанымды естіп, ағам сол фильмдегі Нұржамал деген басты кейіпкердің есімін маған қою­ды сұрапты. Бала да болса санасының түбін­де қарындасым сондай дала қызы бо­лып, еліне, халқына қызмет етсе деген ар­ман жатқан болар, бәлкім. Ол арман қанша­лықты орындалып жатыр, оны енді мен айта алмаймын, менің тыңдармандарым, өнерсүйер елім ғана айта алады.

«Театрдан кеттім, бірақ сахнадан кеткен жоқпын»

-Аудармашы, әлем әдебиетінің жау­һары Маркестің «Жүз жылдық жал­ғыз­дығын» қазақ тіліне аударған қалам­гер Кеңес Юсуповтан «әр елдің шығар­маларын аударып, әр елдің жазу­шы­сының жан әлеміне бойлап жүрсіз, бұл сіздің болмысыңызға, сана-сезіміңізге ықпал етпеді ме?» деп сұра­ғанымда, өзіне бір ұстазы «сен неше түр­лі әдебиетті оқып, неше тілде жазған жазу­шылар­ды аударып жүрсің ғой. Сенен болашақта үлкен интеллигент шы­ғады» дегенін айтқан еді... Өзіңіз орын­даған Сара, Жібек, Ажар, тағы басқа қазақ ару­ларының образы, сол секілді Вио­летта, Джильда, Розина, Микаэла сынды еуропалық тұл­ға­лар пар­тиясы сізге ық­палын тигіз­ді ме? Жал­пы, сізде кейіп­керге еліктеу, кейіп­керден үйрену деген бола ма?

– Қандай да бір образ жасаған­да, әрине, сол образға барынша ене­мін. Сахнада өзіме тапсырылған кейіп­кердің өмірін сүріп, соның ішкі әлеміне бойлаймын, өз кейіп­керімнің мұңын өз мұңымдай қабыл­дап, қуанышын өз қуанышымдай көремін. Образды ком­по­зитор қала­ған­дай шынайы, түсінікті жет­кізу үшін барымды салаты­ным анық. Ондайда, әрине, кейіпкеріңді өзге­лердің есінде қаларлықтай сом­дауға тыры­сасың. Сөйтіп жүріп ке­йіпкеріңнің барлық жақсы жа­ғын, ерекше қасиеттерін өз бойы­ңа қабылдап аласың. Көркем әде­биет секілді, поэзия, сұңғат, соны­мен қатар опера да бізге әсер ете­ді. Бізді тәрбиелейді. Біздің жақ­­сы кейіп­керлерге ұқсағымыз келіп тұра­­ды, еліктейміз. Бұл тыңдар­ман­­дарға ғана қ­атысты емес, опера орын­даушылары да шы­ғарма кейіп­кер­лерінен эмоциялық әсер алады. Бірақ мен барлық кезде сахна мен өмірдің шекарасын білемін. Шы­найы өмірді сахнаға, сахнаны шы­найы өмірге араластырмаймын. Әр нәрсенің өз орны бар. Сахнада биік патшайым болсаң да, үйде қара­пайым әйел екеніңді ұмытпауың керек. Бұл қағида алғаш рет сахнаға шыққан күннен бастап менің санама ұмытылмастай болып жазылған. ​​​​​​  

-Қазақтың көрнекті компо­зиторы Төлеген Мұхамед­жанов сіз­ге өмірлік жар ретінде де, өнер­де тірек ретінде де көп демеу бо­лып келе жатқанын айтып жүр­­сіз. Төлеген аға сізді ылғи даму­ға, ізденуге үгіттеді. Ал сіз ше? Ол кісі­нің муза­сы болып шығар­ма­шы­лығына дем бере алдыңыз ба?

-Біз Төлеген екеуміз де шығар­ма­шы­лық адамдарымыз. Бір-бірі­мізд­і жақсы түсінеміз, жан-жүре­гіміз­бен сезінеміз. Жаныңда өзіңді түсі­нетін, сенің мықты маман, үлкен тұлға болып қалыптасуыңды қолдап, тілеуің­ді тілеп отыратын адамның болғаны өте ма­ңыз­ды нәрсе. Бұл тұрғыда менің өмі­рім­дегі Төлегеннің рөлі мен ықпалы қандай болса, Төлегеннің өміріндегі менің рөлім және ықпалым дәл сондай деп айта аламын. Мен өз күйеуімнің қызметін, оның ұстанған жо­лы мен мойнына алған міндеттерінің қыр-сы­рын жақсы біле­мін және үнемі қолдап, оның әр жетістігіне қуанып, мақтанып отырамын.

– Айтпақшы, Төкең «Ақжел­кен» атты әнін «отбасымыздың гимні» деп атаған еді.

– «Ақжелкен» – біз шаңырақ құ­рып, отбасы болғаннан кейін, мен алғаш рет ұзақ уақытқа гастрольге кеткенде Төлегеннің терең сағы­ныш үстінде жазған әні. Ол бүгін­де біздің отбасымыздың және достары­мыз­дың ортақ символына, гимні­не айналғаны да рас. Бұл ән біздің бірлігімізді арттырып, бәрі­мізге ортақ қуаныш, шабыт, іңкәрлік сый­лайды. Біз осы әнді орындағанда сөзбен айтып жеткізгісіз ләззат аламыз, қуаттанып, қуанышқа кенелеміз. 

– «Ақжелкен» әнін ойласам, маған сіздер музыканы ортақ балаларыңыздай немесе аналары­ңыздай аялап, музыка тағдыры туралы толғанып, әңгімелесіп отырған бейнеде елестейсіздер... Жалпы әңгімелеріңіздің шамамен қанша пайызы музыка жөнінде болады?

– Біз шығармашылық адамдары болған­нан кейін көбіне әңгімеміз музыка, шығар­ма­шылық жоспарлар, идеялар туралы бола­т­ыны рас. Біз үшін бұл кәдімгі өмірлік тақы­ры­бымыз және рухани қажеттілігіміз секілді.

– Таяуда «Мама» атты халық­­аралық қайырымдылық қоры­ның жетекшілігін қолға алғаны­ңыз туралы естіген едім.

– Иә, маған «Мама» атты ха­лық­­аралық қайы­рымдылық қо­ры­ның Қазақстан фи­лиа­лына же­тек­­шілік ету ұсынылғаны рас және мен оны қабылдадым. Өйт­кені қайы­­рым­­дылық мен үшін тың нәрсе емес еді. Бар­­лық кезде қа­йы­­рымдылық мақ­сат­­тағы кон­церт­терге, акцияларға қаты­сып келе жатыр­­мын ғой. Әзірге ол ұйым өз жұ­­мысын бас­таған жоқ, құжат­тары дайын­далу үстінде.

– Театрды қалай қиып тастап кеттіңіз?

– Иә, мен театрдан кеттім, бірақ бұл сахнадан кетті деген сөз емес. Бұрынғыдай гастрольге шы­ғып, спектакльдерге қаты­сып тұра­мын, ән салып концерттерге шы­ға­тын боламын. Мәселен, алда 28 қазан күні Астанадағы «Астана» кон­церт залын­да жеке концертім­ді бер­мекшімін. Ол кеш­ті ұзақ ой­ла­нып, «Сіздерге мөлдір сез­ім­­мен» деп атадым. Өйткені сол кеште тың­­­дар­­мандарыма өзімнің барлық жылы лебі­­зімді, көңілімді, сезімімді жет­кізгім кел­ді. Концертіме Өнер уни­верситетінің студент­тері, әртүрлі байқауларда лауреат болған жас әншілер қатыспақшы. Олар жай ғана әншілер емес, нағыз талант­тар, дауысы жақсы, болашағы зор ән­ші­­лер. Бұйыртса біз бірге кон­церт көрер­­мендеріне тамаша кеш сый­лай­мыз деп ойлаймын

.– Нұржамал Пернебекқызы, сіз расында ерте танылып, елдегі ең үлкен мара­­паттарға ерте қол жеткіздіңіз ғой. Сіз­дің­ше, өнерді мойындатып, атаққа қол жеткізу қиын ба, әлде сол жиған абы­рой­ды сақтап қалу қиын ба?

-Мен Ғабит Мүсірепов, Нұрғиса Тілен­диев секілді біртуар тұ­лға­лар­дан бата алған бақытты адам­мын. Иә, мен өнер жо­лын баста­май тұрып, әу баста-ақ бақ құсы ме­нің басыма кеп қонды. Сәтті­лік мен жақта болды, олай дейтінім, ең ал­ғаш рет бақ сынағанымда-ақ жүздеген үміт­кердің ара­сынан ұс­тазд­арымның үміті мені алға озды­рып, Қыз Жібек рөліне мен таң­дап алындым. Ол – өрге бастаған өнер жолым­ның басы еді. Бірақ со­дан бері күнде еңбек­теніп, күнде өзім­ді жетілдіруге жұмыс істе­ме­ген бол­сам, мен бүгінгі дәрежеге жетпес едім. Демек екеуі де оңай емес. Екеуі де ең­­бек­ке және Алланың бұ­йыр­­­ған бағы­на бай­­ланыс­ты. Мен қа­зір де ізденісті, жұмыс­ты тоқтат­қан емеспін. Сахнада жүргеніме отыз жыл­дан асса да мен ең үлкен қуа­ныш-бағым­ды осы жолдан тауып келе жатырмын. Адам­ның ізде­ніп, даму, жетілу қабілеті сар­қыл­май­тын болса, ол – ғажап нәрсе! Өмір мен үшін осынысымен құнды, осыны­сымен қызық. 

Әңгімелескен Нәзира БАЙЫРБЕК, журналист, «Дарын» мемлекеттік жастар сыйлығының лауреаты

Суретті түсірген  Ерлан ОМАР, «Егемен Қазақстан»