Джейсон ХЕНРИ, «Нью-Йорк Таймс»
Кэйд МЕТЦ, «Нью-Йорк Таймс»
Ресми билік өкілдері бұл әуе кемесін сынақтан өткізіп жатыр. Қаңтардан бастап тікұшақ жедел жәрдем қызметіне пайдаланылады. Жоғарыда айтылған қара шаршы жолаушы тасымалдайтын шағын әуе кемесінің өздігінен ұшуы үшін қажет.
Бұл жолы тікұшақты тәжірибелі ұшқыштар басқарып отыр. Алайда жаңа жедел жәрдем қызметі SkyRyse тарапынан жүзеге асырылады. «Кремний алқабынан» басталған бұл стартаптың жоспары – шағын тікұшақтар мен басқа да жолаушы тасымалдайтын әуе кемелерін өздігінен ұшыруға қажетті компьютерлік бағдарламалар мен құрылғылар орнату. Өздігінен жүретін көліктерде пайдаланылатын технологияға негізделген құрылғылардың қатарында әуе кемесінің тұмсығында орналастырылатын 360 градустық камералар мен радарлық сенсорлар бар.
«Ұшқышсыз әуе кемелері арқылы адам тасу үшін әлі де атқаратын шаруалар шаш-етектен. Бірақ біз технологияны дамыта отырып, сол күнге де жетеміз», дейді SkyRyse компаниясының негізін қалаушының бірі әрі компания төрағасы Марк Гроден.
Lockheed Martin-нің қорғаныс жөніндегі қосалқы мердігері Sikorsky және Xwing компаниялары осыған ұқсас технология жасауға талпынып жатыр. Боингке тиесілі Aurora секілді басқа компаниялар «ұшатын такси қызметін» жүзеге асыруды көздеп, электрден қуат алатын әуе кемесінің жаңа түрін құрастырып, өздігінен ұшуды зерттеп жүр. Uber-дің әуе такси қызметі әуелден ұшқышсыз болмақ. Компания оны алдағы 5-10 жылдың көлемінде жүзеге асырудан үмітті.
Мұндай қадамға не себеп? Ұшқыштар әзірлеу және олардың жалақысы – өте қымбат. Сондай-ақ олар рейстен келгеннен кейін демалуы қажет. Ұшқышсыз аппараттар жолаушылар қызметіне серпін беріп, тіпті, қазіргі әуе тасымалын біржола өзгертуі мүмкін. Кәсіпкерлер қазір қолданыстағы әуе кемелерін қайта жарақтап шығуға болатынына сенімді. Бірақ кез келген жобаға біраз уақыт кететіні белгілі.
«Мәселе өздігінен ұшатын көлік жасау туралы ғана емес, оның ең қауіпсіз тасымал екеніне көз жеткізу», дейді Vecna роботтық компаниясының төрағасы Дэн Патт. Ол бұған дейін АҚШ қорғаныс министрлігінің зерттеу бөлігі Darpa-да дербес ұшу бойынша жұмыс істеген.
Кішкентай дрондар әлдеқашан дербес ұшудың мүмкіншіліктерін көрсетіп берген. Гугл компаниясының бұрынғы инженері негізін салған, Кремний алқабында басталған стартап Skydio орманда жүргенде де ізден қалмайтын 2500 долларлық дрон сатады.
Компьютерлер ұшақты және тікұшақты басқару мәселесін толық шеше алады, алайда аспанға көтерілу және қону кезінде кездесетін кедергілер, күтпеген жерден тап болатын оқиғалар сәтінде басқару қиынға соғуы ықтимал.
Сондай-ақ жолаушылар тасымалы да әбден бір ізге түскен. Сондықтан қауіпсіз әрі сенімді өздігінен ұшатын жүйе жасалған күннің өзінде, ондай технологияны қоғамдық әуе қызметіне енгізу барысында түрлі кедергілер кездесуі мүмкін.
Сондықтан 25 миллион долларға қаржыландырылған SkyRyse Трейси қаласында тәжірибе жасап жүр. Трейси жедел жәрдем қызметі қазіргі федеральдық ережелерге сай қызмет көрсетеді.
Тікұшақта дербес бағдарлауға қажетті сенсор орнатылған. Радар – жүргізушісіз көліктердегі лазерлік сенсорларға ұқсас. Ол тіпті ауа райының құбылмалы шағында да айналадағы кескінді анық көрсетеді. Бірақ қазір бұл сенсорларды ұшқыштар бақылап отыр. Патт мырза мұндай әрекет билік өкілдеріне пилотсыз ұшудың сенімді екеніне көз жеткізуге көмектеседі деп есептейді.
Сенсорлар тікұшақ тап болған жағдайлар мен басқарып отырған ұшқыштың әрекеті туралы ақпаратты жинап отырады. Осы деректер арқылы SkyRyse инженерлері виртуалды әлемде ұшу жағдайын қайта жасап, бағдарлауға мүмкіндік беретін жүйені жетілдіру үстінде.
«Біз желдің соғуын, қозғалтқыштың істен шығуын, тіпті ротордың ішіне кіріп кеткен құстың симуляциясын жасай аламыз», дейді Гроден.
Бірақ мұндай тәсілді жедел жәрдем қызметіне енгізу жылдарды қажет етеді. Ал ұшатын такси қызметіне көшу одан да ұзаққа созылуы мүмкін. SkyRyse қолданған төрт орынды Robinson R44 тікұшақтары халқы көп қалаларда тиімсіз болуы ықтимал. Сондықтан Aurora секілді компаниялар мен Kitty Hawk секілді стартаптар әуе кемесінің жаңа түрін құрастырып жатыр.
Әйтсе де, жауапты мемлекеттік мекеме қызметкерлері мен халықты өздігінен ұшудың қауіпсіз екеніне сендіру ең қиын мәселеге айналатын сыңайлы.
«Мұндай стартаппен айналысып жатқандар көп. Кейбірі қандай қауіптің кездесетініне жете мән бере бермейді», дейді Sikorsky компаниясындағы өздігінен ұшу бағдарламасының директоры Игорь Черепинский.
© 2018 The New York Times News Service
Мақаланы аударған Абай АСАНКЕЛДІҰЛЫ,
«Егемен Қазақстан»