Егемен Қазақстан • 10 Желтоқсан, 2024

Асыл қазына жиналса екен

68 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Жүсіпбек Аймауыт­ұлы­ның бұл айрықша мұрасы «Egemen Qazaqstan» газетінің тарихи бастауында 20-жылдары  жарық көрді.

Асыл қазына жиналса екен

Мәскеудегі «Известия» газетінің 13 май 103-санында мына бір хабар басылды:

«Қазақтың мың әні» деген кітаптың шығарушысы Қазақстанның халық әртісі Затаевич өз мамандығы жө­нінен жуырда Ленинградта екі қызық баяндама істеді: бірінде Ленинград университетінің жағрапия факультетінде, енді бірінде мемлекеттік жағра­пия қауымы қасындағы халық музыкасын зерттеуші комис­сияда. Комиссия бірауыз­дан Затаевичті өздеріне мүше қылып сайлады. Екі баян­да­маның екеуіне де жиналған профес­сорлар, академия жас­тары қызықтап тыңдап, құлшына пікір ауысты. Түрік халықтарының жайы-күйіне кәнігі Штернберг, Самойлович, Тан-Богораз, Каганович сияқты профессорлар Затаевичтің мұнан былай да өзге күншығыс халықтарының, солтүстік ел­дерінің өлең қазынасын зерт­теуіне тілеулестігін білдірді. Глазунов деген профессор За­таевичтің жұмысын аса мақ­тады. Бұл еңбекке артықша үлкен баға беретін француз ақы­ны Ромен Роллан ол Шве­цариядан хат жазады. Хатында Затаевичтің еңбегіне сүйсініп былай дейді: «Сахараның сар даласына сәулет берген сұлу сайран әніне сүйсінемін. 1920-1922 жылдардағы елді ашаршылық, дерт кернеп жат­қанда мынадай музыка ең­бегін жарыққа шығару музыка жү­зіндегі ерлік, жан күшінің ұмы­тылмас өрнегі деп атаймын».

Міне, қажымай еңбек қыл­ған ерге, оның еңбегіне Еуропа білімдарлары, өнерпаздары осылай баға беріп отыр. Онымен бірге қазақтың «сары даласына сәулет кіргізген сұлу, сайран әніне» сүйсініп отыр. Еуропалықтар мұны айтып отырса, бүктеулі жатқан асыл қазынасын жинап, әлемге әйгілеп, рух байлығын танытқан Затаевичке қазақ одан да зор баға беруге тиісті.

Баяғыдан бері қазақ кең далада құр қойын құрттап, айранын ұрттап жатқан жоқ екен, оқымаса да, надан да болса, қиял, сезім байлығы бар екен, жүрегінің терең сырын, жанының алуан-алуан құбылған нәзік толғауын ән-күй деген айнасына түсіре білген екен. Енді ол айнаны өнерлі жұрттар көрді, жаман тымақ қазақта да бір шағым қу бар екеніне көздері жетті. Мұны көрсетіп отырған Затаевич адамшылықты, өнерді сүйген таза жүректе біреуді олай, біреуді былай ұстайтын тар мінез болмайды. Адам табысы – адам баласына ортақ. Қазақстан Затаевичтерді адал ұлындай көру керек.

Қазақ күнелту жағының мә­дение­тінен мешеу қалса да, ақыл, қиял, сезім жағына, бі­лім тілімен айтқанда, рух мәде­ниетіне кенде емес екені мынау мың әннен танылып отыр. Қа­зақ­стан жерінің астында асыл қазына, кен байлығы мол деп аңыз қылысады. Сондай мол қазына Қазақ елінің ішінде де жатыр. Ол не десеңіз: әдебиет, ән-күй. Күн көру тәсілін сырттан жұқ­тырып, үйрене беруге болады. Рух мәдениетін бөтеннен қа­рызға ала беруге болмайды. Алсақ та, халықтың көкейіне көпке дейін қонбайды. Ендеше, өзі­міз де бар дәулетті жарыққа шығарып, іске жаратуға талпыну керек.

Бірақ сол асыл қазынасы жинау қолына келе беретін адам қазақтан некен-саяқ табылады. Ерінбей еңбек етуге таудай үміт, табанды қайрат, шамдай мұрат (идея), жалынды жүрек, терең білім керек. Ондай ерлер қолға түсе бермейді. Өнер-білімді елдер жанкешті ерлерінің еңбегі­мен ел болған. Кешегі сұрапыл октябрьде Американың Жон Рэйд дейтін жазушы ерлері от пен оқ­тың, қауіп пен қатердің орта­сында жанын шүберекке түйіп жүріп, мағлұмат жинап, кі­тап шы­ғарды. Білім іздеп талай оқы­­мыстылар ауыр бейнетке басын бай­лаған, алыс сапар жол шегіп, құр­бан болған. Ел болған ел­дер­дің маңдай адамдарының ісі осын­дай болады. Қазақ елінің оя­нуы, сер­пі­луі, мәдениетті аң­сауы рас болса, еңбек ерлерінің шы­­­­ғуында сөз жоқ. Ендігі біздің айт­­­­қалы келе жатқанымыз мынау:

Манағы айтқан асыл қазы­наны келешекке қаратып қоя тұрамыз ба, жоқ табуға, дүние жүзіне шығаруға қам қыламыз ба? Қылмаймыз деп ешкім де айтпас, қам істеліп те жатыр дерміз. Әйтсе де тағы бір қозғап өту артық емес. Сол еңбек қылған Затаевичті әлі де Қазақстан керек қылу керек.

Қазақтың мың әні жазылыпты. Жақ­сы. Қазақта жалаң ән ғана емес, сол ша­малы күй де бар. Күй әлі жазылған жоқ. Ән­нен де күй терең, күй қадірлі. Ән­нің айта алмағанын күй айтып береді. Музыка жөнінде қазақтың әні ғана жарыққа шығып, күй көмулі қалса, қазақ жүрегінің жарымы көрініп, жарымы қалтарыста қалғанмен бір есеп. Ән­нен де күй артық, күй қымбат. Әнді кім болса, сол­ үйрене алады, күй­ді кім бол­са, сол тарта, шерте алмай­ды. Әнді оркестр де тар­та беруге болмайды, болса да келте, өңсіз келеді. Күйді аспаппен тартуға қо­лайлы, сәнді, сәулетті. Қызылордада екі-үш скрипкамен «Азаматқожа» күйін тартқанын естігенде домбырадан әлде­қайда әсерлі, күшті көрінді. Адамды жел­піндіріп, желіктіріп, еліктіріп әкетті. Ән олай емес. Әннен де күй кәрі. Күй қар­тайып, жоға­лып барады, азып барады. Күй­ді күйт­тейтін ел азайып барады. Күй­сіз ойын-сауық құруға болмай­ды. Күй­сіз әскер болып, жауға шабуға болмай­ды. Күйсіз қазақ музыкасының ажар-көр­кі кірмейді, күйі келмейді. Олай бол­са, Қазақ­стан оқу комиссариаты күй­ді тас­қа бас­тыруға салақсымай қам қылу керек.

Мен екі жоба ұсынам. Бірі, күйді жаздыруға Затаевич сияқ­ты адамды алдырып, фанограф аспабымен елге шығару керек. Енді бірі, әз елдегі атақты күй­шілерді ордаға алдырып, жазып алу керек. Қай оңайын, арзан­ға түсетінін істеу тиіс. Қай елде қан­дай күйші бар екенін сұрас­тырып, газетке жазып білу­ге болады. Мысал үшін, мен бір-екі күйшіні атаймын. Семей Бұқ­тырма үйезі, Күршім-Алтай болысы, 5-ауылда Рысбай Талысбайұлы, Өскемен үйезі, Ұлан болысы 4-ші ауылда соқыр ақын әрі күйші Әубәкір дей­тін жігіт. Соңғының жатқа білмей­тін қиссасы кем. Құранды жат­қа бі­летін қари болса керек. Күр­шім-Алтайдың 2-ауылында Шай­қы Құсайынұлы деген күйші бар.

Бұларды өз құлағыммен естігенім жоқ, сырттан сұрас­тыр­ғанда елдің ауызсуы құри­тын күйшілер.

Жер-жердегі үйездік, гү­бір­не­лік қалаларға алдырып, жер­­гілікті сыншы­лар­дың сыны­нан өткен күйшілерді Қызыл­ордаға шақырып, 5-10 күйшінің білгенін қағазға түсірсе де бір­та­лай нәрсе жиналар ма еді, қайтер еді.

Оқу комиссариаты пікірін білдіруін тілейміз.

 

«Еңбекші қазақ» газеті 27.05.1926 жыл 

 

Басқарма: Аймауытұлының бұл ұсыныстары теріс емес, күйді жинау мәселесі қозғалуға тиіс. Білім иелері адамдарды қадірлеу дегені де мақұл. Қазақстан республикасы ондайларды орнымен қадірлейді де, мәселен, айтылып отырған Затаевичке сіңірген еңбегі үшін «Қазақ­станның қадірлі халық әртісі» деген ат берілген. Бітірген ісіне қошемет пен көмек көрсетілген. Жазушының мұны айтпағаны орынсыз.

Дайындаған – Ұшқын Сейдірахманұлы