Әдебиет • 03 Тамыз, 2023

Соныға тартқан соқпақ

378 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Жазушы Ерболат Әбікен­ұлы­ның әңгімелерін оқып оты­рып, еріксіз Чехов есіңе түседі. Кейіпкерлері де шебер Чехов­тың кейіпкерлеріндей қоңыр дүниеде қоңыр тіршілігін ке­шіп жүрген кішкентай адамдар. Олар кейде сезімтал, кейде аң­ғал, енді бір сәтте дөп-дөкей ше­­неу­­нікке айнала жөнеледі.

Соныға тартқан соқпақ

Сол Чехов айтқан қысқалық концепциясын автор да өз шығармашылығы­мен үндестіре білді. Сөзімізге дәлел – Ерболат Әбікенұлының соңғы шық­қан «Желтоқсан ызғары» атты жинағы болып отыр.

Пышақтың қырындай ғана кітапты қолға алғанда сұраулы ойға батасың: таланттың өлшемі қалыңдығы бір қа­рыс жинақ болмаушы ма еді?! Ол кез­де кітап мазмұнындағы он сегіз әңгі­менің атымен ғана таныс едік. Кейін біл­дік: жинақта көңіл пернесінің қы­лын шертіп, бірден жүрекке барып қонақ­тайтын орамды ой бар екен. Қаузаған тақырыбы жеті атан түйеге жүк болады. Автордың шығармашылық аудиториясы – қала. Қала қазағының психологиясын кейіпкер бейнесіне боямасыз береді. Мұны «Көтеу» әңгімесіндегі Алмас, «Кіші ғылыми қызметкердегі» Дерттібек, «Дамбал» шығармасындағы Жыртыңгүл, «Ит» әңгімесіндегі Ғабит образынан анық байқаймыз. Тақы­рып аясы қазіргі қоғамның күрмеулі мәселелерімен ұштасып жатыр: қала­дағы қазақтардың әлеуметтік жағ­да­йы, жұмыссыздық, қазақы саясат, пара­қорлық және ер мен әйелдің зама­науи келбеті. Жанр таңдау жағынан да қателеспеген – әлеуметтік сатира. Заман шындығының суретін сөзбен салуда юмор, сарказм мен иронияны негізгі авторлық әдіс етіп алғандай. «Кәдімгі ет пен теріден жаралған ми­нистр. Адамнан аумайды» дейді аты-шулы «Министр» әңгімесінде. Оқыр­манды жай ғана бір жымитып, мақ­тамен бауыздап отыр. Кейіптеуі, сөз қолданысы, айшықты тіркестері өзгеше. Әсіресе «Ең соңғы шылы­­мын» парақтағанда еріксіз куә боласың: «Жалаңаш аспанның шақылдаған жал­ғыз көзін қызыл перде бүркеуге жақын». «Үстінде күн шатыр». Оқи­ғаны баяндау тәсіліне қарасақ, автор бойынан теориялық дағдының сәл-пәл сарқыншағын байқаймыз. Бұл шешімімізге әңгімелеріндегі көр­кем­дегіш құралдары дәлел: соның ішін­де деталь (дамбал, ит), жалғыздық, жат­­сыну, қарсылық («Желтоқсан ызға­рындағы» Азат бейнесі), конфликт, әң­гіме ішіндегі әңгіме көп кездеседі. Осы ретте сыншылардың қазіргі толқын жайында «Жазушылардың жастанып оқитын дүние жаза алмай жүргені теориялық білімінің жоқтығынан болар» деген екіұдай пікірін ескерсек, мына кітаптың жазушысына ішіміз жылығандай. Әлқисса... «Желтоқсан ызғары» әңгімесінен айшықты (орнаментальды) прозаның кей элементтерін жолықтырғандай болдық: «Бұл түнде жағылған әрбір шырақ біз үшін еді. Бұл түнде айтылған әрбір ән, жайна­ған әр жұлдыз біз үшін еді. Соғылған шапалақ, әлемнің шаттығы бұл түні біз үшін еді». Қаламгер шығарма барысында сандарды дәл әрі жиі қолданады. Сюжет ойнататынын да байқадық. Мәселен, «Дамбал» әңгімесінде деталь («қызыл дамбал») арқылы сюжет ойнатып, бұқаралық ақпарат өкілдерінің қазіргі ахуалы мен өзгенің қаңсығын таңсық қылған қазақ психологиясын көрсетеді. Осы шығармада әсірелеу көркемдегіш құралы сәтті қолданылған. «Ал күйеуі: ұрыны бар ғой жерге кірсе шашынан суырып алам, көкке шықса сирағынан тартып түсірем. Тозаққа кірсе де, тауып алам. Сосын терісін сыпырып, тұзды суға шомылдырып, қаптаған халықтың алдында, шыңғырған құлындай шипақтатам». Нақ бір батырлар жырына еніп кеткендей күй кешесің. Аталған шығарма желісі асқан әсірелеуге құрылса да көкейімізде «болашақты болжаған әңгіме» деген сұмдық ой қалдыр­ды. Ал «Ит» әңгімесі психологиялық паралелизмнің ерекше көрінісіне ие. Біз мұны үштік тұлғасында былай тарқаттық: Сәбиттің анасының көзінің көрмеуі мен иттің көрмейтін көзі және автор жасырған штрих полковник Ғабиттің көзіне шел толып, мейірім атаулыны көрмей қалуы.

Автордың өз стилі бар: кейіпкер есімін шығарма ортасында не диалог арасында береді. Әңгімелерінің көбі монолог пен диалогтан тұрады. «Елу теңгедегі» ағасының інілері жайлы айтқан мына бір монологі қазіргі қоғамның қоңырауын соққандай: «Өздері ұлтты шексіз сүйеді. Айтатын әңгімелерінің барлығы ұлттың тағдыры, істейтін істерінің барлығы ұлттың қамы. Ондайлар – мына қоғамның жауы ғой! Ұлтсызданғандарын әкелу керек еді. Құлқыннан басқаны ойламайтындарын әкелу керек еді. Оһ, олар байитын еді. Өсетін еді». Қаламгер осы әңгімесінде қала мен ауылдың рухани айырмашылығын дөп басып, оқырманға қанын тамыза жеткізеді. Кешегі Оралхан Бөкей мен Тынымбай Нұрмағанбетовтің шы­ғар­машылығында кездесетін «Айқай» сарынын қолымыздағы әңгімелер жи­нағынан кезіктірдік. «Желтоқсан ызға­рындағы» бас кейіпкердің (Азаттың) күл­лі қазаққа арнап айтқан сөзі автор­дың айқайы ғана емес, нақ қазіргі улан­ған қоғамның жанайқайы іспетті: «Аш­тық деп атамды әкеттіңдер. Соғыс деп әкемді әкеттіңдер! Ол аз болғандай «Желтоқсан» деп әйелімді әкеттіңдер. Мені мүгедек еттіңдер! Иттің балалары деп бар дауысымен айғай салды».

Иә, автор қысқа жазады. Оқиға желі­сі де оқырманды жалығуға жеткіз­бей­ді. Бір оқырлық. Төртбұрышты фигураны алар болсақ, жазушы соның тек бір жағын ғана әңгімелейді. Мысалы, «Кіші ғылыми қызметкер» әңгімесінде қарапайым қазақ образын соншалықты көнбіс көрсеткен. Оқырманға әсерлі болуы үшін әсірелеудің белгілерін пайдаланған. Ал «Ақын» шығармасын­дағы жер дауына байланысты бір үзік ойдың ұшығын Мұхтар Мағауиннің «Ұлтаралық жанжалынан» да бай­қаймыз. Кейіпкер келбетіне келер бол­сақ, «Күйеуінен қорықпайтын әйел­дегі» Жаңбырбай мен «Дамбал» әңгімесіндегі Шакрабоши образының ұқсас екені аңдалады. Ал оқиғалардың ауруханада өтуі не ауруға қатысты яки автобуста орын алуы автордың шығармашылық зертханасында жиі қайталанады. Кейіпкерлері тым ақымақ, тым қарапайым. Лирикалық кейіпкері көп, ірі кейіпкері жоқ. Бір әңгіменің жүгін екі-үш кейіпкер ауырсынбай-ақ алып шығады. Кейіпкерге есім қоюда шеберлік, не бір астарлы философия жоқ. «Біздің геройымыз» деп еш қиындықсыз әңгімесін жалғастырып кете береді. Немесе «Тойханадан екеу шықты. Екеу дегенім ербеңдеген екі тірі адам» деп, жазу мәнері мен қалы­бын сақтай отырып баяндайды. Жай сылдыр баяндау емес, кейіптеп, образ­ды баяндау. Бұл да бір шеберлік болар деп түйдік. Кітаптың әлқиссасы «Қасі­рет» әңгімесіне қатысты жылт еткен ойымызды жасыра алмадық. Қазақ әйелінің шарасыздығын көрсеткен оқиға соңы мезгілсіз аяқталғандай.

Айта кетейік, бұл автор бүгінде жазудан жырақ. Жеке кәсіпкерлікке кетіп, жазу үстеліне отырмағанына көп болды. Тереңдеп қарасақ, мұның өзі трагедия. Қоғамдағы әдебиеттің ахуалы, деңгейі, бағасы қандай еке­ні санамызды түпсіз шыңырауға сүй­рейді. Дегенмен қайда жүрсе де сурет­кердің жаны, көзі жазушы емес пе – Ерболат Әбікенұлы да өмірдің түрлі қиырларынан кейіпкер іздеп жүрген болар.