айтылғанымен, Сенат республикалық бюджеттің атқарылуы туралы есепті қолдады
Қасым-Жомарт Тоқаевтың төрағалық етуімен өткен Сенат отырысында Жоғарғы палатаның депутаттары 2015 жылғы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы Үкіметтің және Есеп комитетінің есептерін талқылады. Отырыста Қаржы министрлігінің, Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің және Ұлттық банктің басшылары баяндама жасады.
Қаржы министрі Бақыт Сұлтанов 2015 жылы республикалық бюджеттің кірістері 6 137 миллиард теңгеге, немесе жоспардағыдан 105,7 пайызға жеткенін, шығыстар 7 триллион 163 миллиард теңге болып, жоспардың 99,8 пайызын құрағанын баяндады. Үкімет үшін әлеуметтік сала басымдыққа ие болып табылады. Б.Сұлтанов атап өткендей, бюджетті контрциклдік ұлғайту бірінші кезекте әлеуметтік шығыстарды ұлғайтуға бағытталған, оның бюджет құрылымындағы үлесі 39,4 пайызға ұлғайып, 2,8 триллион теңгені құрады. Зейнетақы төлемдерінің көлемі 9 пайызға көтерілді.
Қаржы министрлігінің мәліметтері бойынша өткен жылы республикалық бюджет тапшылығының төмендеуі байқалды, ол 912 миллиард теңге немесе ішкі жалпы өнімнің 2,2 пайызын құрады. Тапшылық ішкі және сыртқы қарыз алу есебінен қаржыландырылды. Сондай-ақ, баяндамашы Қазақстанның мемлекеттік қарызының көлеміне қатысты мәліметтер келтірді. 2016 жылғы 1 қаңтардағы жағдай бойынша мемлекеттік қарыз 9 022 миллиард теңге (26,6 миллиард АҚШ доллары) болды, немесе ішкі жалпы өнімнің 21,6 пайызын құрады. Б.Сұлтановтың айтуынша, қарыз ауыртпалығы бұрынғыша қауіпсіз шекте қалып отыр.
Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің төрағасы Қозы-Көрпеш Жаңбыршин өзінің сөзінде жалпы Үкіметте бюджеттің жоспардағы көрсеткіштері атқарылғанын атап өтті. Сонымен бірге, республикалық бюджеттің игерілмеген қаржысы 7,8 миллиард теңгені құрайды. Артық қарыз алудан 2015 жылдың соңында 264,4 миллиард теңге бюджет қаржысының қалдықтары қалыптасты, ол 2014 жылғы көлемнен (3 миллиард теңге) елеулі түрде (90 есе) артып кетті. Одан басқа, Үкіметтің қарыздың 8,2 триллион теңгеге белгіленген лимиті 465,7 миллиард теңгеге көтерілді.
Есеп комитетінің бағалауы бойынша, бюджеттің тиімсіз пайдаланылған қаржысы 459,2 миллиард теңгені құрады. Өткен жылы бірқатар мемлекеттік бағдарламаларға аудит жүргізілді. Атап айтқанда, «Саламатты Қазақстан» және «Ақпаратты Қазақстан-2020» бағдарламаларын іске асыру барысында қаржы тәртіп бұзушылықтары анықталды. Мемлекеттік органдарда және олардың мекемелерінде 474,6 миллиард теңге қаржы тәртіп бұзушылықтары анықталды, оның ішінде 2015 жылғы республикалық бюджет қаржысы 142,3 миллиард теңгесі дамуға арналған мақсатты трансферт қаржысы болып отыр. Республикалық инвестициялық жобаларды іске асыруда орталық мемлекеттік органдарда жалпы сомасы 149,6 миллиард теңге тәртіп бұзушылықтары орын алса, оның ішінде 2015 жылғы республикалық бюджеттің қаржысын пайдалануда 10,6 миллиард теңгені құрады.
Ұлттық банк төрағасының орынбасары Алпысбай Ахметов сенаторларды қаржы-несие саясатының аса маңызды мәселелері туралы хабардар етті. Оның айтуынша, қаржы нарығындағы жағдай тұрақты. Сыртқы қолайлы әсерлердің аясында теңге бағамы биылғы 4 айда 3,6 пайызға нығайды. 2016 жылғы сәуір соңында инфляция жылға шаққанда 16,3 пайызды құрады. Ұлттық банктің болжамы бойынша, жылдың соңында инфляция деңгейі нысаналы деңгейдің 6-8 пайызының жоғары шегіне таяу болады.
Ұлттық банктің жалпы халықаралық резервтері жыл басынан бері 1,7 миллиард АҚШ долларына немесе 59 пайызға ұлғайды және сәуірдің аяғында 29,5 миллиард долларды құрады. Ұлттық қордың активтері сәуірдің аяғында 1,9 миллиард долларға немесе 3,1 пайызға, яғни 65,4 миллиард долларға дейін өсті. Нәтижесінде еліміздің халықаралық резервтері жыл басынан бері 3,6 миллиард долларға немесе 3,9 пайызға ұлғайып, жалпы алғанда 95,0 миллиардқа жетті.
Баяндамашылар өз сөздерінде бюджетті қатаң атқару қажеттігі мен атқару тәртібін арттыруды атап өткен сенаторлардың сауалдарына жауап берді. Қаржы және бюджет комитетінің мүшесі Ольга Перепечина өзекті мәселелерге, атап айтқанда, мемлекеттік бағдарламаларды сапалы әзірлеу қажеттігіне; мұнай бағасына және Ұлттық қордан берілетін трансферттерге байланысты бюджет тапшылығына, бюджет тапшылығын сыртқы қарыз алу есебінен емес, ішкі көздерден қаржыландыруға көңіл бөлу; квазимемлекеттік сектордың бақылаусыз сыртқы қарыз алуынан мемлекеттің қарыз ауыртпалығының ұлғаюы; холдингтер арқылы субсидиялар мен несиелердің тиімділігі; аймақтардағы жауапты қызметкерлердің қаржылық біліктілігін арттыру қажеттігіне Үкімет мүшелерінің назарын аударды.
Депутаттар Владимир Бобров, Әли Бектаев, Қуаныш Айтахановтың сөздерінде ауыл шаруашылығын дамыту бағдарламаларын қаржыландыруға қатысты Үкіметке өткір сын айтылды, бүгінгі талаптарға сай кешенді шаралар қабылдау ұсынылды. Сенатор Ләззат Қиынов Қаржы министрлігі Парламенттің Жоғарғы палатасының комитетіне еліміздің мемлекеттік қарызының жағдайы туралы берілетін мәліметтерді ұдайы шатастыратынын, сөйтіп, сыбыстар мен Үкіметке сенімсіздік туындататынын атап өтті.
Палата Қазақстан мен Сауд Арабиясы арасындағы Табысқа салынатын салықтарға қатысты қосарланған салық салуды болдырмау және салық салудан жалтаруға жол бермеу туралы Үкіметтер арасындағы конвенцияны және оған Хаттаманы ратификациялады.
Отырыс барысында сенаторлар депутаттық сауалдарын жария етті.
Жақсыбай САМРАТ,
«Егемен Қазақстан»