Әуелі сұхбаттасушымызды таныстырып өтейік. Қырғыздың көрнекті әдебиеттанушы-ғалымы Абдылдажан Ақматалиев 1956 жылы туған. 1977 жылы Қырғыз мемлекеттік университетін бітірген. 1979 жылдан бері осы ел Ғылым академиясы Тіл және әдебиет институтында қызмет істеп келеді. Қазір аталмыш ғылыми мекеменің директоры. Бішкектегі Ұлттық Ғылым академиясының академигі, Қырғызстан Мемлекеттік сыйлығының екі мәрте лауреаты. Халықаралық Айтматов академиясының президенті. Филология ғылымдарының докторы, профессор.
– Сіздің барлық дерлік ғылыми еңбектеріңіз Айтматов шығармашылығына арналған. Көрнекті жазушының туындыларын қырғыз-қазақ әдеби байланыстары ауқымында қарастырғандықтан Алатаудың бергі бетіндегі ағайындарыңыз да өзіңізді жақсы біледі. Біздің әдебиетшілердің кейбірі сізді Айтматовтың жақын інісі десе, екіншілері сол үйдегі жеңгеймен туыс етіп қояды. Қайткенде де әйгілі жазушының баласындай болып кеткен адамсыз. Айтматовпен қалай таныстыңыз? Ол кісіні алғаш рет көргенде қандай әсерде болдыңыз? Жалпы, Шыңғыс ағаның шығармашылығын зерттеуге деген құмарлық неден басталды?
– Алдымен айтарым, менің Айтматовпен ешқандай туыстығым жоқ. Қайта дәл сондай жақын ағайын болсам, қуанар едім. Бар жақындығым – өмір бойы шығармашылығын зерттегенім. Мен университет бітіретін жылы Айтматов шығармашылығы бойынша диплом жұмысын әзірледім. Басқа студенттер 50 бет жазса, мен 120 бет жазыппын. Диплом жұмысымның тақырыбы «Айтматов шығармаларындағы көркемсөз құралдары (метафора және салыстыру)» деп аталды. Мемлекеттік емтихан комиссиясы еңбекті ерекше бағалап, баспасөзде жариялау жөнінде тапсырма берді. Содан бұл жұмыс «Ел ағарту» деген мұғалімдерге арналған журналда жарық көрді. Мен Шыңғыс Айтматов шығармашылығын зерттеуге осылай келдім. Бірақ ол кісінің өзін көпке дейін өз көзіммен көргенім жоқ. Кинодан, теледидардан «сырттай жүздесіп» жүрдім. Газет-кітаптардан суреттерін қараймын. Соған мәз болам.
1979 жылы Қырғыз Ғылым академиясының Тіл және әдебиет институтына кіші ғылыми қызметкер болып орналастым. Ғылыми жұмыс жазу үшін тақырып таңдау керек болды. «Шыңғыс Айтматов және қырғыз-қазақ әдеби байланысы» деген тақырыпты қаладым. Оны ғылыми кеңес қолдап, бекітіп берді. Институт басшылығы мені жыл аяғында Алматыға іссапарға жіберді. М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтына келдім. Институтта қызмет істейтін Мұхамеджан Қаратаев, Рахманқұл Бердібаев, Бүркіт Ысқақов, Файзолла Оразаев сияқты белгілі ғалымдармен таныстым. Университетке Зейнолла Қабдоловты іздеп бардым. Одан салып ұрып, Жазушылар одағына келдім. Олжас Сүлейменов, Әнуар Әлімжанов, Шерхан Мұртаза, Қалтай Мұхамеджанов, Әбдіжәміл Нұрпейісов, Тахауи Ахтанов, Әбіш Кекілбаев, Мағзом Сүндетов, Сайын Мұратбеков, Оралхан Бөкеев, Баққожа Мұқаев сынды қаламгерлерге жолықтым. Бәрі де жылы қарсы алды. Мен олардың әрқайсысына екі-үш анкеталық сұрақ қойдым. «Сіз Айтматовпен қалай таныстыңыз? Айтматовтың шығармалары сізге несімен бағалы? Жас жазушыларға Айтматов қалай әсер етеді?» деген сыңайдағы сауалдар. Олар тиянақтылықпен жауап берді. Сосын қазақ ағайындар да маған өз сауалдарын қойды. «Сен Айтматовты көріп тұрасың ба? Аралас-құраластығың қалай? Ертең елге барғаныңда бізден оған сәлем айт», деді. Бұл өтініш менің жаныма қатты батты. Айтматов мүлде көрген кісім емес деп қайтіп айтам? Жан-дүнием алай-дүлей болды. Қаралай намысым келді.
– Шынында да қызық екен! Бір шаһардың ішінде тұрып Айтматовты неғып көрмей жүрсіз?
– Білмеймін. Әйтеуір реті келмеді. Көрген күннің өзінде салып ұрып жетіп баратын әдетім жоқ қой менің. Сол баяғы әдеп, иба...
– Сонымен Шықаңа қазақ қаламгерлерінің сәлемін айта алдыңыз ба?
– Соған келе жатырмын ғой. Елге жеткен соң сол сапарда Қалтай Мұхамеджановтан алған сұхбатымды «Советтік Қырғызстан» газетіне жарияладым. Бұл материал тек қана Айтматов шығармашылығына арналды. «Қой, бұлай болмайды екен. Шыңғыс ағаны өзім іздеп көрейін», деп тәуекелге бел будым. Ол тұста әйгілі жазушы Кинематографистер одағының төрағасы болып қызмет істейді. Кеңсесі Кино үйінде орналасқан. Қабылдау бөлмесіне келіп, сұхбатым жарық көрген газетті хатшы қызға тастап кеттім. Өзі жоқ екен. Арада бір ай өтті. Сол жылы қазан айында Фрунзе қаласында жазба әдебиет мәселелеріне арналған бүкілодақтық конференция болды. Оған аты жер жарған әдебиетшілер Георгий Ломидзе, Зоя Кедрина келді. Орталық Азияның беделді зерттеушілері де бар. Қазақтар да қаптап жүр. Бір кезде залға Айтматов кіріп келді. Ол кісіні көргенде жұрт түрегеп тұрып қол соқты. Шыңғыс аға президиумға жайғасқанда мен одан көз алмай қарап отырдым. Бір кезде Айтматов сөз алды. Ол кісінің қалай сөйлейтінін білесің ғой. Жұрт ұйып тыңдады. Әсіресе, алтайлық жазушы Борантай Бүйдіров жөніндегі жақсы ой-пікір айтқаны есімде қалыпты.
Үзіліске шыққан соң әдеттегідей оны бәрі қаумалап, шетінен жолығып жатты. Мен: «Тәуекел!» дедім ішімнен. Сөйттім де: «Ассалаумағалейкүм!» деп амандастым. «Уағалейкумссалам!» деді ағам. Алғаш тіл қатуым осы болды. «Сізге қазақ ағайындарыңыз сәлем айтты», дедім бар батылдығымды бойыма жинап. «Кімдер?», деді ол елең етіп. Зейнолла Қабдолов пен Қалтай Мұхамеджановты атадым. «Осы өткенде «Советтік Қырғызстанда» жарық көрген сұхбатты жазған сен бе?», деді. «Менмін, аға», дедім. Содан қолымды ұзақ ұстап тұрды. Көзіміз тоқайласып қалды. Тағы да аз-кем тіл қатыстық-ау деймін. Бізге ешкім тосқауыл болған жоқ. Екеуден екеу қалдық. Мен оны көлігіне дейін ұзатып салдым. Қоштасарда: «Аға, менің сізге арнаған біраз сұрауларым бар еді, соған жауап бере аласыз ба?», дедім. «Сен оларды жазып, хатшы қызға апарып таста, жауап берейін», деді. Сөйтіп, мен Айтматовты 1980 жылы алғаш рет көрдім.
– Осыдан кейін зерттеулеріңізге құлшынып кіріскен шығарсыз?
– Әрине. Мен қазіргі Жүсіп Баласағұн атындағы Қырғыз мемлекеттік университетінің филология факультетін қырғыз тілі мен әдебиеті мамандығы бойынша 1977 жылы бітіргенмін. Оқу орны ол кезде КСРО-ның 50 жылдығы атын иеленген болатын. Сонау студент кезден бастау алған Айтматов туралы зерттеулерім біршама жемісін бергендей еді. Оның үстіне заңғар жазушының өзімен жолығуым мені кәдімгідей қанаттандырып жіберді. Содан жатпай-тұрмай жұмыс істедім. Уақытым босқа кетпеді. Диссертациямды бір жылда жазып бітірдім. Кейін тақырыбы «Қырғыз-қазақ әдеби байланысын дамытудағы Айтматовтың рөлі» деп нақтыланған осы еңбегіме Қырғыз Ғылым академиясының корреспондент-мүшесі, филология ғылымдарының докторы, профессор Абдықадыр Садықов жетекшілік етті. Ғылыми жұмысымды 1982 жылы қорғап шықтым.
– Баяғы дипломдық жұмысыңыздағы материалдар кәдеге асты ма?
– Жоқ, ол жастау кезімдегі пайымдамалар ғой. Дипломым тілдік және әдеби аспектіге арналды, стильдік тұрғыда болды. Осы алғашқы ғылыми жұмысыма филология ғылымдарының кандидаты, доцент Самақ Дәулетов жетекшілік еткен-ді. Бұл да мақтаулы еңбек болды. Бірақ кандидаттық диссертацияма барымды салдым. Тақырыпқа жаңаша тұрғыдан келдім.
– Докторлық диссертацияңыздың тақырыбы да Шыңғыс Айтматов шығармашылығына қатысты емес пе еді?
– Иә. «Түркі тілдес елдердің әдеби байланыстарын дамытудағы Айтматовтың рөлі» деп аталды. Докторлықты 1990 жылы қорғадым.
– Айтматов тақырыбы сізге бақ-береке әкелді. Ұзақ жыл жанында бірге жүрдіңіз. Жалпы, ол кісімен етене араласуыңыз қай кезден басталды?
– Кандидаттық диссертация қорғағаннан кейін Шықаңды көпке дейін көрген жоқпын. 1983 жылы «Айтматов және қырғыз-қазақ әдеби байланысы» деген монографиям үшін Қырғызстан Ленин комсомолы сыйлығын иелендім. Еңбегімнің жемісін көрген соң көңілім көтеріңкі жүрген кез еді. Бір күні Кино үйінің жанынан өтіп бара жатып қарасам, Айтматов кабинетінің жарығы жанып тұр екен. «Осы мен неге кірмеймін?» деген ой келді. Сағат кешкі алты-жетінің шамасы. Тәуекел деп келсем, ол кісі орнында екен. Басқа ешкім жоқ. Хатшысына айтып едім, кіргізді де жіберді. Шыңғыс ағаның есте сақтау қабілетіне таңғалдым. Атымды да ұмытпапты, Орнынан тұрып, «Кел, Абдылда!», деді. Қуанып қалдым. «И дольше века длится день» деген кітабы таяуда ғана Фрунзеде басылып шыққан еді. Сол кітабына маған автограф жазып берді. «Аға, мен Ленин комсомолы сыйлығының лауреаты болдым», дедім. «Сіз КСРО Мемлекеттік сыйлығын алдыңыз, құттықтаймын!» деп қостым. Ол жай ғана басын изеді. Міне, осыдан кейін сөзіміз бітіп қалды. Содан не қыларымды білмей, біраз отырдым да: «Шыңғыс аға, мен сізді үйге қонаққа шақырайын деп едім», деп қойып қалдым. Ал енді осыны қалай айтқанымды білмеймін. Шынымды айтсам, аузымнан шығып кетті. Әйтеуір бірдеңе деу керек болды ғой. Сөз ұзарсын, әңгіме жалғассын дегенім еді. Ол маған: «Сенің айлығың қанша өзі?», деп сұрады. «112 сом қолыма тиеді», дедім. «Кіммен бірге тұрасың?». «Ініммен бірге тұрамын, ол Мәскеуде оқиды». «Үйің қанша бөлмелі?». «Үш бөлме». «Айлығың саған жете ме?», деді сосын. «Жетеді», дедім сеніммен. «Сен мені неменеге қонаққа шақырып отырсың? Оған кемінде 70 сомың кетеді, қалған ақшаға қайтіп күн көресің?», деді ағам. Мен: «Бас аман болсын, аға», деп болмай жатырмын. Шыңғыс аға сәл ойланып отырды да: «Мақұл, мен көрейін. Сен мекен-жайыңды жазып беріп кет», деді. Дереу жазып бердім. Айдарымнан жел есіп, үйге жеттім де шешеме мақтанышпен мәлімдедім. «Мен Айтматовты қонаққа шақырып келдім». Анам шошып кетті. «Сен ол кісіні қалай шақырып жүрсің ей? Айналайын-ау, ешқандай дайындығымыз жоқ қой. Ондай әйгілі адамды шақыру үшін кемінде бір ай дайындалу керек екенін білесің бе?!», деп күйіп-пісіп жүр. Қайтейін енді, аузымнан шығып кетті. Айтылған сөз – атылған оқ! «Жырпылдап нем бар еді», деп қоям. Өзім үйленбегенмін. «Қай күнге шақырдың?», дейді шешем өз-өзіне келгеннен соң. «Міне, осы сенбіге шақырып қойдым». Өзім бейсенбі күні барғанмын. Екі-ақ күн уақытымыз бар. Не деген жындылық десеңші? Анам қайтадан шала бүлінді.
Ертеңіне бір жолдасымды ертіп базарға бардым. Екеулеп жүріп, қой сатып алдық. Қой союды да білмейді екенбіз. Әйтеуір, бірдеңе етіп бұтарлап тастадық. Қонақ келетін күн. Үйдің ішін, еденді айнадай жарқыратып жуып жатырмын. Терезенің әйнектерін тазалап, үйдің шаңын сүртіп жатқанымда, телефон шылдырлады. Тұтқаны көтеріп едім, «Мен Айтматовпын ғой», деген таныс дауыс естілді. Жалпы, ол кісі телефон соққанда сөйтетін. Әуелі не істерімді білмей қалдым. «Абдылдасың ба?», деді. «Иә, менмін, аға». «Біз бара алмайтын болдық, қалқам. Қызым Шырынның дене қызуы көтеріліп, қатты ауырып жатыр. Келер жолы бір реті келер...». Менің аузымнан аяқ астынан бір-ақ ауыз сөз шықты. «Сізге арнап мал сойып қойып едік, аға», дедім. Ол кісі бұл сөзге бірден тоқтады. «Е, сөйтіп қойдыңдар ма?», деді ойланып. «Иә, сөйттік, аға», деп мен де тақымдап жатырмын. «Онда мен бір-бір жарым сағатқа ғана кіріп шығам», деді де тұтқаны іле салды.
Үй жинауға асқан құлшыныспен қайта кірістім. Бір сағаттан кейін қайыра телефон шалды. Тағы да сол дауыс. «Мен Айтматовпын ғой». Тағы не боп қалды екен деп алаңдап тұрмын. «Аға, тыңдап тұрмын, тыңдап тұрмын», дей беремін абдырап. «Кімдер бірге болады?», деді бұл жолы. Мен оны ойламаппын. Аңтарылып тұрып қалдым. «Сен екеуміз ғана отырмаймыз ғой. Сөйлесетін кісі бар ма?», деді сосын. Мен әлі ойланып тұрмын. «Е, онда мен бір-екі кісіні ертіп барармын», деді. Сағат алтының шамасында сол кездегі Баспа комбинатының директоры Тұрғынбек Суанбердиевті, жазушы Қазат Ақматовты, ауыл шаруашылығы институтының ректоры Жамин Акималиевті ертіп кіріп келді. Күтіп алдым.
Мен қайбір қонақ күтуді білетін адаммын. Орыс арағын ортаға қойып, ағаларымның маңайында айналшықтап жүрмін. Бір кірем, бір шығам. Өздері сөйлесіп отыра беретін шығар десем керек. Бір кезде Шыңғыс аға: «Ау, бізді неге шақырдың, тост көтертпейсің бе?», деді. Содан сөйлеген болдым. Аузыма не келсе, соны соғып тұрмын. КСРО Мемлекеттік сыйлығын алғанымен құттықтап бір қойдым. Оны алу қиын болғанын білетінмін. Соны да атап өттім-ау деймін. «Шыңғыс аға, қырғыз әдебиеттану ғылымы сіз жөніндегі жұмыстарды жаңа бастайды, жаңаша қолға алады», деп бір кеттім. «Бұрын да жазылған ғой, бірақ біз, жастар, өзгеше қадам жасаймыз», деп нығыздай түстім. Онымен де қоймай: «Сіздің шығармашылығыңызға байланысты конференция өткізбек ойым бар», деп ұсыныс айтып өттім. Ол кісі де «Ой, жақсы болады, өткізіңдер», деп мақұлдап жатыр. Ағамыздың жасы 55-тегі кезі. Бір жарым сағатқа келген Айтматов табандатқан төрт сағат отырды. Ара-тұра үйіне телефон шалып қояды. Олар Шырынның дене қызуының түскен-түспегені жөнінде мәлімет береді. Сөйтіп, менің үйімде Шыңғыс аға осылайша қонақ болды.
– «Әуезовтің үйінен қымыз іштім!», деп масайраған жас Қабдолов секілді сіз де кейін Айтматовтың шаңырағында талай рет болып, дастарқанынан дәм татқан шығарсыз?
– Біраз уақыт әрқайсымыз өз шаруамызбен кеттік. Ол кісі Мәскеуде жүрді. Арада екі жылдай уақыт өткен. Бішкекке бір келгенде іздеп бардым. «Айтматов және қазіргі руханият» деген тақырыппен жастардың конференциясын өткізу мәселесі жөнінде ақылдасқым келді. Бұл тұста институт комсомол ұйымының хатшысы едім. «Сен күте тұр, мен мына кісілерді қабылдап жіберейін. Сені өзім де іздеп отыр едім», деді. Тапжылмай бір жарым сағат күттім. Түскі уақыт болды. Ол кісі шықты да: «Сен қазір біздің үйге жүр», деді. Мен таңғалдым. Әйгілі Айтматовтың өзі үйіне шақырып тұр. Соңынан томпаңдап еріп келе жаттым.
Шыңғыс ағаның үйінде отырмын. Ол кісімен бірге түстендік. Тамақ ішіп болған соң залға өттік. Сол кезде: «Бір жұмыс бар еді, – деді аға. – Мына менің қызым Шырын биыл бірінші класты бітірді. №5 қырғыз мектебінде оқиды. Қазір ағылшын тілін үйретіп жатырмыз. Енді қырғыз тілін ұмытып қалмаса деймін. Сен осыған жәрдем бер. Уақытың бар ма еді?». «Бар ғой, әрине». «Жұмасына бір-екі сағат келіп, тіл сабағын өткізіп тұрсаң жақсы болар еді», деді. Сосын қызын шақырды. «Міне, мынау сенің ағайың болады. Енді бұл кісіні тыңдау керек. Не тапсырма берсе де, орындау қажет». Мен жұма сайын келіп тұрдым. Сабақ берем. Газет оқытам. Жыр жаттатам. Қысқа ертегілер айтам.
Сол тұста Шыңғыс аға шет мемлекеттерге көбірек шығып кетті. Сондай күндердің бірінде: «Сен күнде келіп тұршы. Жалпы, балаларға өзің бас көз-бол», деді. Шырыннан кейін Елдар деген ұлы бар. Ол кезде екі-үш жастың шамасында еді. Елдар маған өте жақын болды. Мойныма мініп алады. «Былай жүр, олай жүр», дейді. Бұл кезде өзімнің ұлым Елтұран да дүниеге келген-ді. «Сол Елтұранға барайық», дейді. Балалар бірге ойнай бастады. Сөйтіп, Айтматовтың шаңырағымен араласып-құраласып кеттік. Шыңғыс аға балаларына телефон шалып, жағдайларын сұраса, олар дереу мені мақтайды. Сөйтіп, ағамыз екеуміздің арамыз тіпті жақындай түсті. Елтұранның атын Айтматовтың өзі қойған. Жыл сайын оның туған күнінде арнайы келіп құттықтайтын. Үш-төрт жыл бойы сөйтті.
– Сырт елде бірге сапарлас болған кезіңіз болды ма?
– Қазақ жеріне талай рет бірге келдік. Кейін ағайлар Мәскеуге көшті. Шырын Англияға оқуға кетті. Шыңғыс аға Михаил Горбачевтің кеңесшісі болып қызмет істеді. Президенттік кеңестің мүшесі, депутат болды. Мен докторлық жұмысымды аяқтап, 1990 жылы жетекшім Георгий Гачевке бардым. Георгий Ломидзеге, Юрий Боревке, Чингиз Гусейновке жолықтым. Ғылыми еңбегімді оқытып алуым керек болды. Шыңғыс ағама телефон шалдым. «Мен Мәскеуге келдім. Өкілдіктің қонақ үйінде жатырмын», дедім. «Машина жіберейін, кел», деді Шықаң. Мәскеуде қызмет істейтін Мұса Мұраталиев деген жазушы бар еді, соны жіберіпті. Ол мені алып кетті. Қайтайын десем: «Сен үйге қонып кет», дейді аға. «Ойбай, аға, мен осында бір ай боламын, тағы да келемін ғой», десем: «Онда бір ай бойы бізбен боласың», дейді. Тартыншақтап едім, көнбеді. «Жоқ, болмайды, жеңгең Бішкекке кетті. Мен, сен, Елдар үшеуміз тұрамыз». Ақыры не керек, заттарымды алып келдім. Аға маған бір бөлмесін босатып берді.
Енді тіпті етене жақын болдық. Ертемен шайды бірге ішеміз. Шықаң маған: «Салат жасап бер», дейді. Алдымен жаңғақты шағам, шалқанды пайдаланам, әйтеуір бірдеңе әзірлеген болам. Мен жасаған салатпен шай ішіп отырғанымызда оның тісі күтір ете қалады. Бір кезде аузынан сүйектің қиқымын алып шығады. «Ойбай, мынауың тісті сындырады ғой», дейді жай ғана. Мен сасқалақтай түсем. «Ертең жақсылап істеймін, тексеріп салам», деймін. Ертеңіне де осы...
Ол кезде Елдар музыкамен айналысады. Мен өз шаруаммен кетем. Кешкі асты үнемі «Москва» ресторанынан ішеміз. Сенбі күні Переделкинодағы саяжайға аттанамыз. Сөйтіп, байланысымыз тереңдей түсті. Бір ай сонда тұрдым. Мен оның бар тіршілігін жақыннан байқадым. Бұл сапарлас болғаннан да артық емес пе?!
– Ілгеріде «Огонек» журналынан Айтматовтың бір сұхбатын оқыған едім. Онда қаламгердің күніге 4-5 бет қана жазатыны туралы айтылған. Ал біздің кейбір жазушылар шағындау бір шығарманы бір отырғанда бітіріп кете береді ғой...
– Иә, солай. Шыңғыс аға күніне 4-5 бет қана жазады. Ол кісі өте ерте тұрады. Сағат 5-тің шамасында оянады. Содан сағат 7-8-ге дейін жазуға отырады. Арасында серуендеп келеді. Ағаның жазғаны да қызық. Кейде біраз еңсерген дүниесін жаратпай жыртып тастайды. Парақтарының бетінде әлдебір сурет салулы тұрады. Сірә, ойланып отырғанда бедерлейтін болуы керек. Бастаған шығармасын ұнатпаса, тастай салады. Мен соның бәрін ертесіне жинап алам. Қоқыс салатын жәшіктен. Айтматовқа керек болмағанымен бізге қажет. Менде осындай үш-төрт шығармасының әдепкі нұсқасы бар. Жеке архивімде мұндай нәрселер баршылық. Жазуын жазып болған соң, телефонды қолға алады. Біраз кісімен сөйлеседі, көп мәселе шешеді.
– Шыңғыс Айтматовтың қазақтың бірқатар жазушыларымен қарым-қатынасы жақсы болғаны белгілі. Әсіресе, қай қаламгерді жақын тұтты?
– Зейнолла Қабдолов пен Қалтай Мұхамеджановқа деген ықыласы алабөтен болды. Үшеуінің кездескенін талай көрдім. «Қызыл алманы» Зейнолла Қабдоловқа арнағаны баршаға мәлім. Зекең алпысқа толғанда Шыңғыс аға үкіметтік жеделхат жолдады. Мәтінін өзі оқып тұрды. Мен жазып алдым. «Зейнолла! Сен біздің алдымызда көшбасшы болып жүре бер. Сен жеткен алпысқа біз де жетелік. Сен жетпіске жет, біз де сол жетпіске келейік», деп тілек айтқаны күні кеше сияқты еді. Ой, дүние-ай... Қалтай Мұхамеджановпен талай жолыққанының куәсімін. Бір күні мен газеттен Қалағаңның қайтқаны туралы хабарды көрдім. Ағайға естірттім. Ол кісі қатты қайғырды. Оны айрықша жақсы көретін. Жарықтық Қалтай ағам екі елге де кезек еркелеп жүретін жаны жайсаң адам еді ғой.
– Шыңғыс Айтматовты соңғы рет қашан көрдіңіз?
– 2008 жылы 11 мамырда. Шықаң Алматыға барып, одан әрі Қазанға кетуге жиналды. Үйіне барсам, жалғыз отыр екен. Екеуміз ол кісінің 80 жылдығына келетін қонақтардың тізімін жасадық. Осыны маған тапсырып еді. «Сен мынаны қадағала», деді ол. – Мені шақыратын адамдар көп. Университет, мектеп ұжымдары кездескісі келеді. Сен осының бәрін тоқтат. 25-інен кейін келеді де». Ертесіне телефон шалып: «Аға, мен сізді шығарып салайыншы», деп едім: «Жоқ, қажет емес. Мен Алматыға кешке кетем. Одан да саған бір тапсырма берейін, соны орында. Сен Сыртқы істер министрлігіне бар. Сонда бір хат жатыр. Оны алып қой, ешкімге көрсетпе. Сенде сейф бар ғой, соған сал. Мен келгесін бересің», деді ол. «Мақұл», дедім. Ертесіне тағы телефон шалды. «Сен алдың ба?», деді. Мен алғанымды айттым. «Салдың ба?», деді. «Салдым», дедім. Ақырғы кездесуіміз де, тілдесуіміз де осы еді.
– Қайтыс болғанын қашан естідіңіз?
– 10 маусымда мен бір үйде қонақта отырдым. Мәскеу телеарналарынан: «Айтматовтың жағдайы қиын» деп хабарлап жатты. Сәлден кейін «Азаттықтың» журналистері телефон шалды. «Айтматов дүние салды ғой, сіз білесіз бе?», деді. Үйге келсем, олар да хабар алып отыр екен. Үкіметке бардық. Қазанама әзірледік. Шыңғыс ағаның денесі елге әкелініп, 14 маусымда Ата бейітке қойылды. Онда 1937 жылы репрессияға ұшыраған 137 кісі жерленген. Оның ішінде Шыңғыс ағаның әкесі Төреқұл да бар еді.
– Неге Ата бейіт деп аталған?
– Тәуелсіздік алған тұста Шоңтастан 137 кісінің сүйегі табылды. Сол кезде Айтматов сөз сөйледі. «Мен романымда Ана бейіт туралы жазып едім. Бұл зират енді Ата бейіт болсын», деді. Аталар жатқан жер дегені ғой. Солай аталып кетті.
– Өзіңіз басқаратын халықаралық Айтматов академиясы қалай құрылды? Не мақсат көзделді?
– Мен алдымен 1987 жылы халықаралық Айтматов клубын аштым. Ашқан себебім, жас буынды көрнекті қаламгердің шығармашылығын терең түсінуге баулығым келді. Мысалы, Марк Твен клубы, Данте клубы белгілі бір бағытта жұмыс жүргізеді ғой. Біз де сол үрдісті ұстануды ұйғардық. Ұйымды Әділет министрлігіне тіркеттім. Шыңғыс ағаға өз тұжырымдамамның жобасын көрсеттім. Ол кісі: «Бұл өзі керек пе, жоқ па?», деді. Жастардың рухани танымы үшін қажеттігін айтым. Сөйтіп, сол клубты аштық. Кейін Айтматов клубының лауреаттарын белгіледік. Әйгілі қаламгерлер Луи Арагон, Мұхтар Әуезов лауреат деп танылды. Қазір сол диплом Мұхтар Әуезовтің Алматыдағы музей-үйінде тұр. Ләйла Мұхтарқызы өзі арнайы келіп алған. Кейін академиялардың қатары көбейді ғой. Инженерлік, әлеуметтік, қоғамдық, тағы басқа академиялар бой түзеді. «Неге біз де клубты академияға айналдырмаймыз?» деген ой келді. Әдеби байланыстарды дамытып, қалың оқырманды Айтматовтың айналасына шоғырландыру үшін, зерттеушілерді қолдау үшін осындай қадамға бардық. Бір күні жазушының алдына барып: «Аға, мен халықаралық Айтматов академиясын аштым», деп мәлімдедім. Клубтың да, академияның да есепшотын ашқаным жоқ. Жоқ жерден ілік іздейтін ағайын: «Айтматовтың атын жамылып, ақша жинап жатыр екен», деп айтпасын деп әдейі сөйттім. 1994 жылы ашылған Айтматов клубының лауреаттарына сыйлықты опера және балет театрында, филармонияда салтанатты түрде тапсырдық. Жол-жөнекей бере салмадық. Айтматовтың өзі табыс етті біразын. Клубымыз жастарды моральдық жағынан қолдайтын тегеурінді ұйым болды. Біздің лауреаттарымыз кейін ел суретшісі, ел композиторы, ел ақыны, ел жазушысына айналды. Ғылымда қара үзіп, дара шықты. Талантты анық таныған екенбіз деп ойлаймын.
– Айтматовтың бүкіл шығармашылық болмысы туралы бір ауыз сөзбен қандай тұжырым айтар едіңіз?
– Шыңғыс ағаның өзі: «Менің бұрынғы шығармаларымнан кейінгі жазғандарым, әсіресе, «Кассандра таңбасы» өзгеше болды», дейтін. Өйткені, онсыз да танымы терең Айтматов Еуропаға барған соң тіпті кемелдене түсті. Көп ізденді, кей мәселеге жаңаша үңілді. Әдебиетке, тіршіліктің түйткілдеріне, маңызды мәселелерге басқа көзқараспен зер салды. Бірде менімен ой бөліскен Жапонияның Дайсако Икеда деген танымал философы былай деді: «Мысалы, әдебиетте әбден қалыптасқан белгілі он екі тақырып бар десек, Айтматов он үшінші тақырыпты ашты. Ол эмбрион тақырыбын өмірге әкелді». Сол кісі айтқандай, «Кассандра таңбасы» – айрықша шығарма. Мұнда бәрі бар. Әлемдік мәселе, саясат, социология, психология, футурология, публицистика... бәрі-бәрі көрініс тапқан. Қырғыз оқырмандарының көбі бұл шығарманы санаға сіңіре алған жоқ. Интеллектуалдық тұрғыдан оқу керек оны.
– Ілгеріде Шыңғыс Айтматовтың Қырғыз Республикасының президенттігіне ұсынылғаны туралы айтылып та, жазылып та жүр. Сіз бұл жөнінде не білесіз? Екеуара әңгімеде осы мәселе қозғалған жоқ па?
– Бұл жөнінде мен өткен жолғы бір сұхбатымда айттым. Асқар Ақаев мемлекет басшылығына келе қоймаған кез. Қазат Ақматов, Мар Байжиев, Толемуш Өкеев Шықаңа телефон шалыпты. «Осылай да осылай. Бізде дағдарыс болып жатыр. Президент сайланбай тұр. Елге тұлға болатын басшы керек. Сіз біздің ұсынысымызды қабыл алыңыз». Шыңғыс Айтматов: «Біріншіден, менің жасым кеп қалды. Екіншіден, экономиканың ұңғыл-шұңғылын жақсы білмеймін. Менен гөрі жас, білім мен ілімді мол жинаған Жоғарғы Кеңестің депутаты, Ғылым академиясының президенті Асқар Ақаевты таңдағандарың дұрыс», дейді. Сөйтіп, Ақаев сайланды. Бар болғаны осы.
– Ал егер сол кезде Айтматов президенттікке келісім бергенде қайтер еді? Қазіргідей дүниені дүрліктірген аласапыран оқиғалар болмас па еді?
– Оны қапысыз болжау қиындау, әрине. Саясаткер емеспіз ғой. Дегенмен, Айтматов президент боп сайланғанда инвестиция көп келер еді. Өйткені, оны бүкіл әлем таниды ғой. Экономикамыз да сауығып кетер ме еді? Шыңғыс Айтматов дүние жүзіндегі беделі арқылы оны да жолға қояр еді деп ойлаймын. Бірақ, кім біледі? Өмір болжамға бағынбайды ғой. Кейде шығармашылығы аса танымал адамдар саясатпен айналысам деп өзінің қадірін жоғалтып алады. Бұл жағы тағы бар...
– Айтматовтың балалары жөнінде айтыңызшы. Жұрт оларды көп біле бермейді ғой...
– Шыңғыс ағаның төрт баласы бар. Үшеуі ер бала, біреуі қыз. Үлкені Санжар Ресей кеденінде қызмет істейді. Генерал дәрежесі бар. Асқар Сыртқы істер министрлігінде, Президент аппаратында қызмет істеді. Қазір кәсіпкерлікпен айналысады. Шырын Қырғыз-американ университетінде дәріс берді. Қазір «Ата жұрт» партиясының атынан депутаттыққа өтті. Елдар халықаралық Айтматов қорын құрған. Соны басқарады. Мамандығы – суретші-дизайнер.
– Соңғы сұрақ. «Осы Айтматовтың көзі еді», дейтіндей сіздің қолыңызда не бар?
– Әлгінде өзім айтқан басталып аяқталмаған қолжазбалар бар. Бірге жүрген 27 жылда Шыңғыс ағамен қатар тұрып небәрі үш-ақ рет суретке түсіппін. Сол үш суретім қолымда. Ең мықты жәдігерлерім осылар деп ойлаймын.
Әңгімелескен Бауыржан ОМАРҰЛЫ.