Ол кісі екеуіміз үнемі театрда кездесетінбіз. Премьераның бірде-бірі бізсіз өтпейді. Одан кейін бірге шығамыз. Мінетін автобусымыз да бір. Үш-төрт рет кездесіп жүзтаныс болғаннан кейін:– Сен «Қазақфильмде» жұмыс істемейсің бе? – деп сұрады.Сөйтіп, екеуіміз таныстық. Ол кісінің есімі – Аяған екен, фамилиясы – Шәжімбай. Міне, содан кейін екеуіміз етене бола түстік. Театрда бір жаңалық бола қалса, Айекеңнен еститін болдым, бір қойылымның премьерасы өтетінін құлағым шалса, мен хабарлаймын. Премьерадан кейін тағы кездесетін жеріміз ортақ: «за кулисами» дейді ғой орыстар… «Гримеркада» талай жүздесіп, пікір таластырып, сахнада өнер көрсеткен кісілердің шашбауын көтереміз.
Ол кісі екеуіміз үнемі театрда кездесетінбіз. Премьераның бірде-бірі бізсіз өтпейді. Одан кейін бірге шығамыз. Мінетін автобусымыз да бір. Үш-төрт рет кездесіп жүзтаныс болғаннан кейін:– Сен «Қазақфильмде» жұмыс істемейсің бе? – деп сұрады.Сөйтіп, екеуіміз таныстық. Ол кісінің есімі – Аяған екен, фамилиясы – Шәжімбай. Міне, содан кейін екеуіміз етене бола түстік. Театрда бір жаңалық бола қалса, Айекеңнен еститін болдым, бір қойылымның премьерасы өтетінін құлағым шалса, мен хабарлаймын. Премьерадан кейін тағы кездесетін жеріміз ортақ: «за кулисами» дейді ғой орыстар… «Гримеркада» талай жүздесіп, пікір таластырып, сахнада өнер көрсеткен кісілердің шашбауын көтереміз.Айекең «Жансебілді» бастаған кезде, үнемі екінші режиссер болып жүретін Татьяна Воеводина дейтін кісі ұзақ жолсапарға баруға мұршам келмейді деп жағдайын айтыпты. Ол картинаға қатысым болмаса да, сценарий авторы Жүсіпбек, Қорғасбек пен Аяғанға ана жері, мына жері деген секілді орайлы сәтіне қатысты өз пікірімді білдіріп жүретінмін. Бәлкім, содан ба маған «екінші режиссер бол» деп өтініш айтты. Әңгіменің ақиқаты, бұл фильм басқаларды қайдам, мен үшін ең бір алаңсыз жүріп, демалып түсірген кинолентам болды. Әр фильмнің өз әңгімесі болады. Ол да адам сияқты, өз тағдырымен жасалады. Қазіргі Риддер қаласынан отыз шақырым жерде, Алтай тауының мөлдір сулы, көздің жауын алатын жасыл желекті бір түкпірінде түсірдік оны.Сол кез ойға оралса, міндетті түрде еске алатын бір жағдай: 1991 жылғы әйгілі «Тамыз төңкерісі». Янаев өзін-өзі президент етті. Горбачев тасалы жерде қамаққа алынды. Халық не болып, не қойып жатқанынан бейхабар. Бұл Аяғанның арқасына аяздай батты. «Мен жұмысымды енді бастап едім. «АЛЖИРім» де, «Жансебілім» де осымен біткен шығар… Ана заман қайта орнаса, сонымен құритын шығармыз…», деді. Жұмысқа зауқымыз соқпай қалды. Аяғанның мәнісі кетті. Бәріміз сенделіске түстік. Аңдығанымыз теледидар. Бір жаңалық, жақсылық болса екен деумен екі күніміз өтті. Президентіміз Назарбаев сөйлеген кезде ғана бетімізге қан жүгірді. Оған қатты қуанған тағы да Аяған. Бүгінде киномызды көрсеңіздер, соның бір тұсында Қасым Жәкібаев ағамызды сүйретіп келе жатқанда, арбасынан құлайтын жері бар. Галина Макарова арбасын қайтадан тұрғызып, отырғызады да, темір жолдың жағасын жиектеп жүріп отырады. Оны біз кешкілік уақытта түсіргенбіз. Сол жерде «Қазір барлық республикалардың басшылары шетінен президент болып кетті» деп келетін актрисаның өз сөзі бар. Шын мәнінде Нұрсұлтан Әбішұлын жақсы көретін. Бөлмесінде де радионы қосып қойып, сөйлеген сөздерін тыңдап отыратын. Фильмде «Как ваш президент? Как его зовут?» деп Жәкібаевтан сұрайды. Қасағаң: «Его зовут Нурсултан!» – дейді. «Вот, он мне больше нравится» деп арбасын сүйреп, ілгерілейді. Кейін 1991 жылдың желтоқсанында дыбыстау процесі басталған кезде Макарованың өзіне сол сөзін қайтадан қайталаттық.«Жансебілді» көрген сайын он жетінші тамыз еріксіз есіме түседі. «ГКЧП». Тура «ГКЧП»-ның кезіндегі көңіл-күй, әсерлер… Макарова өз бейнесімен ғана емес, сондағы өз даусымен де мәңгілікке қалды.Фильмде Кеңестер Одағының әнұраны орындалады. «Қазақфильм» шығарған дүниелердің ішінде заманында сол әнұран орындалған соңғы фильм шығар бұл. Ертең ерте жиналып, вокзалға бара жатқанымызда осы әнұран орындалады. Макарова апамыз Жәкібаев ағамызды арбасымен сүйретіп, жайлап басып орманның ортасымен теміржолға келе жататын эпизоды. Фильмнің әрбір үзігі туралы осылай әңгімелеуге болады. Өйткені, қай сәті болсын жүрек сүзгісінен өтіп барып жасалған ғажап дүние болды бұл.Аяғанның режиссерлік шеберлігі туралы айтқанда «АЛЖИР-ді» де аттап кете алмайсың. Оның ішіндегі қойылымдылық сахналарының соншалықты шынайы көрінетіні сондай, баяғыда, тура түрменің ішінде түсіріліп алынғандай әсер етеді. Тұтқындарды вагоннан түсіріп жатқаны, балалардың жылағаны – бүгінде фильмдегі сол үзіктерді сталинизм заманы зобалаңының көрінісі ретінде пайдаланып жүр. Бұл Аяғанның ойлап тауып жүрген сахналық көріністері. Оны орыстар «игровой» деп жүр ғой. Онда актерлер ойнайды. «АЛЖИР-ге» дейін ондай тәсілді ешкім қолданған емес. Тіпті өнері озық дейтін орыс киногерлерінен де кезіктірген емеспін. Бүгінде әлемдік киноларға еркін жол ашылды. Сөйтсек, оларда бұрыннан бар екен. Тарихи киноленталарда сол дәуірдің, кезеңнің шындығын ашу үшін емін-еркін пайдаланғанын көріп-біліп жүрміз. Осыдан жиырма жыл бұрын бұл бізге тосын тәсіл көрініп, біраз кісілер тосырқай қарағанымен, қазіргі күні жаңалық болмай қалды. Міне, бұны қазақ киносына алғаш рет әкелген Аяған Шәжімбай еді деуімізге әбден болады.Сол секілді аяқ астынан көтерілген топырақты дауылдың айналаны ұйқы-тұйқы етуі, киіз үйдің уықтарының шетінен сатырлап сынып, шаңырағының шайқалуы – бұл да режиссерлік шешім. Қазақ әдебиеті мен өнерінің әйгілі қайраткерлерін, Алаш арыстарын, мемлекет, қоғам қайраткерлерін түрменің торына тоғытып, атып-асулары киіз үйдің бір-бірлеп сынған көріністері арқылы жүрекке жетеді. Қазанның оты өшкен, қақпағы айдалаға ұшқан… Аналар бауыр еті – балаларынан тірідей көз жазған… Темір тордың сыртында көз жасын тия алмай жылаған сәби бейнесі… Міне, осының бәрі – сол заманның сұрқайылығын анық та қанық етіп кино тілімен бейнелей жеткізген шынайы көріністер.Қазақ киносы құрылғалы не заман?! Алайда, Аяған осы өнерге өз үнін ала келген қазақы рухтағы айтулы тұлға екенін ә дегенде-ақ көрсете білді. Осы ойымыздың нақты бір дәлелі – «Бәйтерек». Бұл өзі атына заты сай келетін фильм. Көргендері де көп, көңілге түйгендері одан да мол қарттардың басын қосуы, солардың бірегей өкілі ретінде жүз жасаған Қоштай Жанысбайұлын сомдауы еріксіз тәнті етеді. Намаз оқытуы, ауылдағы Ұлы Отан соғысынан оралмаған азаматтардың ескерткіші алдына барып құран бағыштауы, көкпар шабуы, сынықшылықпен айналысуы – бәрі-бәрінің басы «Бәйтеректе» тоғысып жатыр. Бас-аяғы шағын, жинақы кинолента үлкен өмірдің, қайшылығы астасқан кешегі кеңестік заманның бейне баяншысы іспетті. Оны тамашалап, талдаған киногерлер мен қаламгерлер қауымы Аяғанды шығармашылық қуаты бай, болашақта берері көп маман ретінде тани білді. Шындығында, солай үміт артқан ел алданған жоқ. Қазақ киносының алтын қорына енген соқталы фильмдер түсірді.Уақыт – әділ таразы. Қай нәрсенің де бағасы жылдар жылжыған кезде нақтылана береді. Асылдың аты озады. Ол ешқашан мәнін жоймайды, ескірмейді. Мәселен, айтар болсақ, Аяғанның «АЛЖИР-і» де, «Бәйтерегі» де деректі дүниедегі сондай жақұт десек, әбден жарасады. Сондай-ақ, «Жансебілін» жанарға жас үйірмей көру мүмкін емес. Меніңше, бұлар қай кезеңде де, қандай қоғамда да көрермен сұранысына шығатын озық үлгілер.Аяған туралы ойласам, француздың Жан Виго деген режиссері есіме түседі. Өзі отыз бес-ақ жыл өмір сүрген. Артында екі-ақ киносы қалды. Бірі – «Тәртібі үшін екілік», екіншісі – «Аталанта». Ол соңғы фильмін түсіріп үлгергенімен, көре алмай кетті. Алайда, француз киносы тарихында құбылыс болып қалды. Кейінгі жаңа толқын киношылары оны да пір тұтады, содан үйренеді. Аяған деректі кинода – «АЛЖИР-імен», көркем фильмде «Жансебілімен» өз мектебін жасады. Дәл бүгінгі күні ондай қазақы қасиетімен ерекшеленген, көрерменнің көзайымы боларлық киноленталар жасап жүрген режиссерлар кемде-кем десем, бұған ешкім де дау айта алмас.Айекең режиссер ретінде үлкен биікке көтерілді. Біз алғаш танысып, аралас-құралас болып жүрген кездің өзінде салиқалы әңгімелерге баратын. Ойлары соқталы, кесек болып келетін. Қарап отырсам, бұл отызды енді орталаған кезі екен. Егер тірі болғанда, ел аузында жүретін, қалың қауымның ойынан шығатын талай-талай мықты фильмдер жасайтыны сөзсіз еді. Өйткені, ол үнемі ізденіс үстінде жүретін. Кітапханаға жиі баратын. Оқымайтын газеттері қалмайтын. Театрдан шықпайтын. Телерадиода не болып жатыр, қандай жақсы хабарлар берілді – бәрінен хабардар болып жүретін. Актерлердің бәрін танитын. Олармен үлкен-кіші демей араласып, тең дәрежеде сөйлесетін. Осы жағынан алғанда да оның аты озық еді. Әйтпесе, бүгінде киноның төңірегінде жүргендер – театрдан бейхабар, ал театрда жүргендер кинодан хабарсыз болып жатады. Міне, біз білетін Аяған Шәжімбай сондай жан еді. Оның және біз білмейтін бір қыры – жаза білетіндігі. Сөйтсек, қолжазба күйінде қалған повестері мен әңгімелерінің өзі біршама болып шықты.Ішкі жан дүниесінің тазалығы, білімдарлық – адамның бітім-болмысын биіктете түсетін асыл қасиеттер. Ондай қасиеттері бар кісілермен қашанда сырласқың, дидарласқың келіп тұрады. Мен үшін Аяған сондай аға еді. Екеуміз кездескен сайын әр тарапты ой қозғап, сөз таластырамыз. Пікірлеріміз қайшыласып жататын. Біз осылай ортақ ойға келетінбіз. Бір өкінерлігі, сондай пікір таластыратын адамдардың аздығы сол заманда да байқалып қалатын. Бүгінгі уақытта тіпті азайған. Кейінгі толқын жастарымыз дейтін қауымға кей-кейде қарның ашады. Оқуға жоқ. Аяған секілді өнеріміздің танымал тұлғаларын атай бастасаң, «Ол кім еді?» дейді. Естіп отырып, өзің ұяласың… Мысалы, біздің кезімізде ассистенттердің өзі кез келген актердің аты-жөнін айтып, оның қай спектакльде қай рөльді сомдағанын, қай кинода кім болып ойнағанын біліп тұрушы еді. Бүгінде ондайлармен сағынысып көрісесің. Аяған Шәжімбай актерлердің бәрін біліп қана қоймай, олардың қабілет-қарымын, қандай рөльді сеніп тапсыруға болатынын сезініп, болашақ фильмдеріне ойнату үшін іштей ұйғарып, топшылап жүретін. Мәселен, жап-жас жігіт Кеңес Нұрлановты таңдауын қараңызшы! Ол кезде ТЮЗ-дің актері. Өнерге енді-енді қадам басқан шағынан қадағалап жүріпті. Қасым ағамыз сомдаған Мұқатайдың жалындаған жастық шағын жасаса осы жасайды деп білген. Сондай-ақ, тергеушінің рөліне Нұрәсіловті шақырғанда да, оның тек қана сыртқы тұлғасы емес, актерлік шеберлігін де, мына сөзді осы айта алады, мына әнді осы сала алады деген ғой. Фильмде «Тылсым бар, Гүлсім бар» деп келетін қайырмалы өлең айтылады, сол тура соның интеллектісіне сәйкес келеді. Шындығында, «Ол бізге ағайын болады, мынау жеңге болады» деген сөздері де өзіне сондай үйлеседі. Дәл солай ойнау үшін де актерлік қорек керек қой. Айекеңнің режиссерлік сезімтал түйсігі қателеспепті, рөль иесін тапты. Осы секілді екінші тергеушіні іздеген кезде де ол алданбады. Оны орындаған Нышан Тілеубергенов те, ол Жетісай театрында актер болатын, қайтыс болып кетті, сол арқылы Берияның бейнесін ашқысы келді. Мұртын да бармақтай етіп ернінің ұшына қойғызды. Шашын да дәл солай тықырлатып алғызды. Күжірейген желкесінің жыбырлауын да ойластырған өзі. Егер режиссердің діттеген ойы солай болмаса, кім білсін, «Жансебіл» басқаша шығар ма еді?.. Нышан Айекең не айтса, сол айтқанының бәрін іліп алып кетіп, ойынан шықты, асқан шеберлігін танытты. Ойымызды түйіндеп айтқанда, фильм Айекеңнің ойлағанындай экрандалды. Соны тамашалаған қазақ театрының дүлдүл ұстазы Асқар Тоқпанов: «Міне, соңғы могикандар бұл!» деп, оның бетінен сүйіп, қолын алып еді.Асекеңнің бағасы – асқар таудай баға! Оны алу мыңнан бірдің ғана еншілі табысы болатын. Сондағы Айекеңнің қуанышы-ай! «Тоқпанов менің қолымды алды, бетімнен сүйді», – деді. Дәл сол сәтте оның көзі бақыттан бал-бұл жанып, өзі аспанда қалықтап тұрғандай көрінді. Солай болатын да жөні бар. Себебі, ешкімді әкем-шешем демейтін, бетің бар, жүзің бар деп қарамайтын, қай кезде де айтарын айтып салатын бөлекше бітім иесі Асқар ағамыздың ақ жарылған әділ бағасын естіген Аяған Шәжімбайдың басқадай болуға қақысы жоқ еді. Біз соған куәміз…Шынайы жасалған дүниенің қай кезде де толқытатыны бар. Содан да болар, өзім қасында жүріп, қолымнан келгенше бірге қызмет еткен Айекеңнің «Жансебілі» әуелгі әсерін жоғалтқан жоқ. Қаншама рет көрсем де жүрегімді бүлк еткізіп жіберетін жерлері көп-ақ. Көзіме еріксіз жас келтіреді. «Жүректен шыққан дүние жүрекке жетеді» деген осы шығар. Айекең әлгіндей сәттің бәрін асқан сезімталдықпен дөп басқан. Бұнысы көркем фильмдерге ғана емес, деректі дүниелеріне де тән нәрсе. Сондықтан да оның «АЛЖИР-і» де жұрттың жалықпай көретін киносы – халықтық киноға айналды. Осының бәрі Аяғанның өзін аямағанының, көрерменін аялағанының арқасы.
Дархан ҚОЖАХАН,кинорежиссер.