Егер Қазақстан экономикасында таңғалуға лайық бірқатар мәселе болса, соның бірі тамақтың жеткіліксіздігі мен қымбатшылығы дер едік. Дұрыс пайдалана білсе, 18 емес, 180 млн адамды асырауға лайық ұлан-байтақ жеріміз бар. Жұмыс күшін таба алмай отырмыз дейтіндей емес, екі қолға бір күрек ұстаудың жолын білмей, саусылдап бос жүрген адам да жетерлік. Мемлекет болса, ауыл шаруашылығына берілетін көмекті жылдан жылға күшейте түсуде.
Әлде бұл істі ұйымдастырудың амалы табылмай тұрған шығар дейін десең, керемет құралдарды туындатып жатқан жаңа технологиялар заманында солардың көмегіне сүйеніп-ақ, алақандай жерде, тіпті жерін таза құм басқан шөлде отырып әлем халқын асырауға кіріскен елдердің жарқын мысалдары да жетіп артылады. Яғни, үйренуге лайық халықаралық тәжірибе де жеткілікті. Бірақ соған қарамастан кең-байтақ Қазақстанда тағам мәселесі әлі толық шешіліп болған жоқ. Неге? Ойласаң, бас қатыруға лайық ғажап сұрақ.
Дегенмен соңғы жылдары бұл мәселеде де аздап болсын алға басушылық жоқ емес. Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың берген тапсырмалары негізінде азық-түлік қауіпсіздігін ретке келтіруде көп іс тындырылып та жатыр. Жылыжайлар мен қоймалар салынуда. Мал бордақылау алаңдары іске қосылуда. Субсидиялар бөлу мәселесі неғұрлым әділдік пен тиімділік тұрғысынан қайта қарастырылып, ретке келтірілуде. Қандай азық-түлік түрінің жетпей отырғаны нақты анықталып, ішкі нарықты толықтыру жолы айқындалуда. Бірақ халық сұранысына ие азық-түлік бағасының қымбаттауы әлі де тоқтамай келеді.
Орталық коммуникациялар қызметінде өткен баспасөз мәслихатында осы мәселенің мән-жайынан журналистер тағы да хабардар болды.
Нұр-Сұлтан қаласының Инвестициялар және кәсіпкерлікті дамыту басқармасы басшысының орынбасары Гүлмира Ермолдинаның айтуынша, астанада жыл басынан бастап 19 негізгі азық-түлік тауары бойынша бағаның өсуі 109,3%-ды құраған. Яғни, өткен жылдың осы мерзіміндегі қымбатшылықтан да көтеріле түскен. Былтыр бұл көрсеткіш 2,2%-ға төмен болыпты.
Бағаның өсуі маусымдық сипатқа ие. Дәстүр бойынша мұндай жағдай жыл сайын қаңтардан бастап сәуірге дейін қайталанады. Мамыр айынан бастап жаңа өнімнің пайда болуымен баға төмендей бастайды. Сондай-ақ бағаларда өндірушілердің шикізатқа, буып-түю материалдары шығындарының қымбаттауы, көлік шығынының артуы әсер еткен. Әкелген тауары үшін жоғары үстеме баға белгілейтін делдалдардың да тигізген әсері аз емес екен.
«Бағаны тұрақтандыру мақсатында бірқатар шара қабылдануда. «Айналым механизмі» бойынша 20 мың тонна өнімге келісімшарттар жасалды. 7 субъектімен («Айқын Сапа», «Мир круп», «Магнум», «Ақмол», «Туркуаз», «Вермакс», «АА Агро») келісімшартқа қол қойылып, оларға 3,6 млрд теңге несие бөлінді. Бұл тетік ірі сауда нысандарында әлеуметтік маңызды азық-түлік өнімдерін белгіленген бағалар бойынша сатуға мүмкіндік береді», деді Г.Ермолдина.
Мысалы, желтоқсаннан бастап 2021 жылдың мамыр айына дейін картоп, пияз, қырыққабат, сәбіздің, сондай-ақ келесі жылдың сәуіріне дейін күріш, қарақұмық жармасы мен күнбағыс майының бағасы бекітіліпті. Бұдан басқа 2021 жылдың соңына дейін азық-түліктің тағы 10 түріне баға тұрақты болмақ. Олардың қатарында сүт өнімдері, жұмыртқа, ұн, құс еті, макарон өнімдері бар.
Баға көтерілген жағдайда тұрақтандыру қорының тауар интервенциялары жедел жүргізіледі. Қазір 6 сауда нысанында («Магнум», «Астықжан», «ВкусМарт», «Ақмол», «Шапағат» және «Смолл») қанттың тауарлық интервенциялары 1 кило үшін 220 теңгеден аспайтын бағамен сатылады. Бүгінде қорда 912 тонна қант бар.
Нан бағасын тұрақтандыру бойынша отандық өндірушілерден ұн сатып алуға жергілікті бюджеттен қосымша 600 млн теңге бөлінді. Осы қаржыға сатып алынған қосымша ұн қоры қыркүйек айынан бастап келесі егін жиналғанға дейін жеткілікті екен.
Сондай-ақ елорда әкімдігі үш шаруа қожалығымен 703 млн теңгеден астам сомаға форвардтық келісімшарт жасасыпты. Оған қол қойған кәсіпкерлер осы жылдың желтоқсан айынан 2021 жылдың мамыр айына дейін жеміс-көкөніс өнімдерін Нұр-Сұлтан қаласының базарларына жеткізіп тұратын болады.
«Келісімшарттар ескі егін аяқталып, жаңасы әлі пісіп үлгермеген кезең үшін жасалады. Осылайша, біз баға көтерілетін мерзімнің алдын алатын боламыз. Өнімдер сөреге сенімділікпен жеткізіліп тұрады. Демек, биыл қыста бағаның күрт өсуі болмайды деп айта аламыз. Себебі қолданылып отырған «айналым механизмі» өзінің тиімділігін дәлелдеді», деді спикер.
Сонымен қатар жаңа көтерме-тарату орталықтары да бағаны тұрақтандыруға және өнімді үздіксіз жеткізуге септігін тигізбек. Жалпы ауданы шамамен 50 мың шаршы метр болатын 3 көтерме-тарату орталығын салу үшін инвесторлар тартылды, олардың құны шамамен 15 млрд теңгені құрайды. Жобалар 2022 жылы аяқталады деп жоспарланған.
Сауда және интеграция министрлігінің ішкі сауда департаменті директорының орынбасары Ерлан Ешназаров әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарларының 19 түрі бойынша мамырдан қыркүйекке дейін бағаның төмендегенін атап өтті. Ал 1 қазандағы жағдай бойынша бағалар 4,2%-ға өсе түскен.
«Сауда және интеграция министрлігі «Сауда қызметін реттеу туралы» Заңға және ішкі сауда ережелеріне сәйкес әлеуметтік маңызы бар тауарлардың бағасын реттеуді ғана жүзеге асырады. Бизнес субъектілері басқа тауарларға бағаны өздері белгілейді. Бірақ бірқатар шара қабылдануда. Оның ішіндегі тиімдісінің бірі – өңірлерде тұрақтандыру қорларының құрылуы. 1 қазандағы жағдай бойынша 25 мың тонна азық-түлік қоры қалыптастырылған. Бұдан басқа тағы 30 мың тонна азық-түлікке форвардтық шарттар жасалды. Тұрақтандыру қорлары 2019 жылдан бастап сатып алу және сату бойынша еркін әрекет ете алады және бүгінде бұл бағаны ұстап тұрудың ең тиімді құралдарының бірі болып табылады. Екінші құрал – кәсіпкерлік және сауда субъектілеріне «айналым механизмі» деп аталатын жеңілдетілген несиелер беру. Бүкіл Қазақстан бойынша оны іске асыру үшін 14 млрд теңгеден аса қаражат берілді» деп атап өтті ведомство өкілі.
«Айналым механизмін» жүзеге асыру жолы қарапайым. Өңірлердегі әлеуметтік кәсіпкерлік корпорациялар сауда субъектілерін 0,01%-бен қаржыландырады, ал олар өз кезегінде, әлеуметтік маңызы бар өнімдердің бағасын нарықтық бағадан төмен қояды.
Сонымен қатар заңға енгізілген жаңа нормаларға сәйкес, әкімдіктер 15%-дан аспайтын шекті сауда үстемесін белгілеуге өкілетті. Сондай-ақ сөре кеңістігінің кемінде үштен бірінде «Қазақстанда өндірілген» тауарлар болуы тиіс.
Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігі департаменті директорының міндетін атқарушы Әсемгүл Нұрмағанбетова ведомствоның негізгі миссиясы жайлы айтып берді.
«Кәсіпкерлік кодекске сәйкес монополияға қарсы ден қою шараларын бағалардың өсуін тежеу мақсатында емес, монополияға қарсы заңнаманы бұзу жағдайлары болған кезде ғана қолдануға болады» деген ол ведомствоның карантин кезіндегі жұмысының нәтижелерін баяндады.
«Осы жылдың бірінші жартысында жоғары сұранысқа ие тауарларға бағалардың өсуі жағдайында, карантиндік шараларды қабылдау кезінде, оның ішінде баға белгілеу мәселелеріне және азық-түлік нарықтарына қатысушылардың әрекеттеріне басты назар аударылды. Тиісінше, осы кезеңде хабарламалар мен тергеп-тексерулер көп болды. Жыл басынан бері азық-түлік өнімдері нарығына 297 хабарлама жіберілді. 13 тексеру тағайындалды», деді Ә.Нұрмағанбетова.
Агенттіктің ресми мәліметі бойынша бағалық сөз байласу фактілерін растай отырып, 5 тексеру аяқталды. Айыппұлдың жалпы көлемі 4,3 млн теңгені құрады. 8 тексеру жалғасуда.
Ә.Нұрмағанбетованың айтуынша, қазіргі кезде тауар нарықтарында бәсекелестікті дамыту жөніндегі ұлттық жоба әзірленуде. Оның негізгі бағыттары – биржалық сауданы дамыту, баға белгілеудің жаңа құралы ретінде биржалық индикаторлар тетігін қалыптастыру, мемлекеттік қолдау жүйесін шағын, орта бизнеске қайта бағдарлау.
Агенттіктің ресми мәліметінше, ұлттық жобаны іске асыру барлық мемлекеттік билік органының міндетіне, ал бәсекелестік іс-қимыл барлық нарыққа қатысушы үшін нормаға айналады. Ұлттық жоба шеңберінде салалар мен өңірлерде бәсекелестікті дамыту стандарттары айқындалады. Шағын, орта бизнестің үлесін ұлғайту, өңіраралық кооперацияның көлемін арттыру және бәсекелестіктің көптеген басқа көрсеткіші нысаналы индикаторлар ретінде негізге алынады.
«Баға саясаты азаматтардың әлеуметтік көңіл-күйіне тікелей әсер ететін нарықтарға қатысушыларға әкімшілік қысымды төмендету және шығындардың ең аз мөлшері кезінде тежеудің жоғары деңгейін сақтау мақсатында монополияға қарсы комплаенс актілерін қабылдау ұсынылды. Комплаенсті әзірлеу туралы ұсыныс ірі сауда желілеріне де жіберілді. Мемлекет басшысы жариялаған «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» қағидатын іске асыруға және монополияға қарсы органның ақпараттық ашықтық деңгейін сапалы өзгертуге бағытталған монополияға қарсы органның ашықтығы туралы декларация жарияланды. Атап айтқанда, мәселелерді ашық, бірлесіп талқылау мен қарауды көздейтін «Open Space» атты коммуникациялардың жаңа құралы енгізілді», деді Ә.Нұрмағанбетова.
Ауыл шаруашылығы министрлігі агроазық-түлік нарығы, органикалық өнім және техникалық реттеу департаменті директорының міндетін атқарушы Сәуле Жұрынова Мемлекет басшысының Қазақстан халқына арнаған биылғы Жолдауында берілген тапсырмаға сәйкес, барлық әлеуметтік маңызы бар азық-түлік тауарлары бойынша өзін-өзі қамтамасыз ету деңгейіне қол жеткізу міндеті алға қойылғанын айтты. Оның мониторингі азық-түлік тауарларының негізгі 29 түрі бойынша жүргізіледі. Оның ішінде 12 тауар түрі бойынша ішкі нарық 100%-ға және одан да көп мөлшерге қамтамасыз етілген. 11 азық-түлік тауары бойынша қамтамасыз ету 80% және одан асады. Енді тек, азық-түлік тауарларының 6 түрі бойынша ғана өндірісті ұлғайту және ішкі нарықты отандық өнімдермен толықтыру шараларын іске асыру қажет. Олар – құс еті, шұжық өнімдері, ірімшік пен сүзбе, алма, қант және балық. Қазір ішкі нарықты осы тауарлармен қамтудың жолдары айқындалып, соған сәйкес бірқатар жобаны жүзеге асыру қолға алынды.