«Басқалардың қалай қабылдайтынын біле қоймаймын, менің Жаратқаннан бұйырған жалғыз өнерім – ақындық, жазушылық болғанымен, басты шаруам – кітап оқу, қолдан келсе, үзбей оқу. Кейбіреулердің күлуі мүмкін. Бала кезден тірнектеп жинаған кәдімгідей бай кітапханам бар, кейде мен сол байлығыма қарап жатып, осы кітапханамды тағы бір қайыра оқып шығарлық мүмкіндігім болса ғой, шіркін, деймін қиялдап!.. Бұл жетпістің үстіне шыққан шал түгіл, жиырмаға жаңа жеткен жас жігіттің өзіне бұйыра бермейтін бақыт!..» – деп жазып еді халық жазушысы, көрнекті ақын Қадыр Мырза Әли жазушы Думан Рамазанның «Алланың әмірі» атты әңгімелер жинағына жазған алғысөзінде (Алматы, «Жазушы», 2008 жыл).
Қадыр ағамыз айтқандай, біз де қолымызға түскен жақсы кітапты оқып, бір жасап қалатын әдетіміз бар.
Әсілі, қай кезде де жақсы кітап адамның жан сарайын шуаққа бөлейтін, рухани жан азығы екендігі аксиома ғой. Бүгінгі қазақ прозасында қыз-келіншек жазушылардан Баян Болатханова жиі көрініп жүр. Баянның «Бибіажар мен Бойтұмар» повесі мен «Сарыкөжек» әңгімесі «ZHERSU» корпорациясы мен Қазақстан Жазушылар одағы жыл сайын ұйымдастырып келе жатқан балаларға арналған туындылардың «Дарабоз» бәйгесінде екі мәрте жүлделі орынды иеленді. Өткен жылғы жазда «Қазақ әдебиеті» апталығынан Шәрбану Құмарованың «Ақ толқын – асау сезім» атты әңгімесін оқып, марқайдым. Кезінде Ш.Құмарованың «Сәуірдің ақ таңы» жинағын іздеп жүріп оқығанбыз. Бір қуаныштысы, қаламгер қыз-келіншектер көп қой. Солардың арасындағы бірегейі – Шәрбану Бейсенова кейінгі кезде тарихи тақырыпты тамаша бейнелеп жүр. Үміт Тәжікенова, Айгүл Асылбекова-Нөкербаева, Сәуле Сүлейменова, Жұмагүл Солтиева, Роза Мұқанова, Ләззат Омарова, Айгүл Кемелбаева, Заря Жұманова, Ділдар Мамырбаева, Мира Шүйіншәлиева, Гүлзат Шойбекова, Мәдина Омарова, Лира Қоныс, Ағила Сауран сынды жазушылардың шығармашылығы бір төбе, бөлек әңгіме!
Осы тізімге кейінгі жылдары дарынымен, табиғи қуатымен Камал Әлпейісова қосылды. Камалдың алғашқы әңгімелерінің бірі – «Жоқтауды» «Жұлдыз» журналының 2009 жылғы № 11 санынан оқыған болатынмын.
Жуықта қолыма Камал Әлпейісованың, Астанадағы «Елорда» баспасынан 2011 жылы жарық көрген «Айтылмаған әңгіме» атты жинағы тиді. Жинаққа жиырма бір әңгіме енген. Бірі-біріне ұқамайтын және бір-бірін қайталамайтын, мазмұнды, мағыналы әдемі әңгімелерді қызыға оқыдым. Әңгіме жазу қиынның қиыны. Өйткені, шағын дүние болғанымен әңгіменің көтерер жүгі ауыр. Ол жайлы академик Серік Қирабаев: «Әңгіме – әдебиеттің ең қиын жанрының бірі. Ол шағын көлемде үлкен міндеттерді шешеді. Адамды суреттеуде, олардың ойын, сезімін күрес жолында көрсетуде үлкен жанр мен әңгіменің арасында айырма жоқ» десе, жазушы Асқар Алтай: «Проза жанры – жазушыдан аса жауапкершілікті талап ететін жанр, ең ауыр жан. Бабы қиын, дала тарпаңы секілді мәңгілік асау мустанг – жанр. Бастықтыру үшін табиғи даусыз дарын, қапысыз шеберлік, терең білім, темірдей төзім керек. Сондықтан да, әңгіме, роман жазудан ауыр болып шығады. Ал роман жан дүние поэтикасының шыңы болып табылады», – дейді.
Жинақтағы «Жоқтау» әңгімесін бейжай отырып оқу мүмкін емес. Қысқа ғұмырында арақ ішуді әдетке айналдырған Күмісбек ақыры сол «ащысудың» кесірінен қайтыс болады. Жаназаға жиналған көпшілік алдында, қайтқан жігіт ағасы Күмісбектің жан жары Асылжан ебіл-дебіл егіліп, жылап, жоқтау айтып отыр! Жоқтау болғанда қандай! Естіген адамның сай-сүйегін сырқыратқан азалы сөздер! Жаманын жасыру, жақсысын асыру, көнбіс, кең, сабырлы, салмақты, ақылды қазақ әйелдеріне тән мінездің нақты дәлелі, осы Асылжан сынды асыл жар, ардақты аналар! Асылжанның әдет-ғұрып, тұрмыс-салт жырларына жататын өте көне жыр – жоқтау айтуының өзі көкірек көзінің мөлдірлігін, ерін сыйлаған әйелдің адамгершілікті іс-әрекетін айғақтамай ма?!
Күйеуінің мәйітін үйден шығарып бара жатқанда тағы егілді Асылжан. Қырыққа жетпей үш баламен жесір қалған, көкірегі шерлі келіншек соңғы жылдары өмірдің арзан қызықтарына елігіп, қатарына қадірі, ортасына сүйкімі кетіп қалса да, жас кездерінде сүйіп қосылған күйеуімен жылап, бақұлдасты, бәрін кешті. Тағдыр талқысына көнген, өмірдің аязы мен аптабына қасқая қарсы тұрар рухы биік, кісілігі мол қазақ әйелінің қайсарлығымен тәмамдалады әңгіме. Ғажап шешім!
«Ғажайып танго» әңгімесі мәңгілік тақырып – махаббат атты аяулы сезімді қозғауымен құнды. Көпшілік аса жақсы біле бермейтін би тәңірісі – вальстің үлкен өнер екендігі жарқырай ашылған. Бірін-бірі сүйіп қосылған кәсіби бишілер, ерлі-зайыпты Батырбек пен Раушан оқыста жол апатына ұшырап, соның салдарынан Раушан мүгедек болып, он жылдай қол арбаға таңылады. Мұнымен қоса сол кезде құрсағындағы тұңғыш нәрестесінен де айырылады. Бәрінен сол қайғы Раушанға. Дарын-қабілетінің арқасында өз қатарына қарағанда көзге түсіп, марапат пен мақтауға ерте іліккен Батырбек талқы тағдырына мойынсұнып, тиесілі қызметін ғана атқарып, Раушанның қас-қабағына қарап өмір сүреді. Ойын-той, қызық-қуаныштарға да сирек барады. Бос уақытының барлығын мүгедек әйеліне арнайды: аулаға серуендетуге алып шығады, бірге отырып көгілдір экранға қарайды, кітап оқиды. Ал өмір дегеніңіз сынапша сырғып өтіп жатыр.
Батырбектің көңілін көтеретін бір-ақ адам бар: ол – Раушанның сіңлісі Ажардың кішкентай баласы. Екеуі үйді бастарына көтеріп ойнайды. Сол кезде Батырбектің жанарынан от, көңілінен көктем көреді сезімтал әйел. Сондай күндердің бірінде, студент кезіндегі алғашқы ғашығы Ханшайымға жолығады. Ол туралы Раушанға айтып келеді. Раушан бәрін түсінеді күйеуінің астаң-кестеңі шыққан жан дүниесінен. Тәні мүгедек болғанымен, жаны нәзік, адамгершілігі биік Раушан, күйеуінің бала сүйіп бақытты болуы үшін, өзін өзі жеңіп шын ниетімен Батырбек пен Ханшайымды үйлендіреді.
Арада бір жыл өткен. Ханшайымнан перзент сүйеді Батырбек. Үшеуі де бақытты! Қол арбада отырған Раушанның алдында құндақтаулы сәби!
Бұл – жеңіс! Махаббат жеңісі!
Аталмыш жинақтағы «Әйел бақыты» немесе Айлы түн сүттей аппақ еді», «Перзентхана жыры», «Түс», «Ақша бұлттар әлемі», «Тастанды», «Бақыт пен елес» әңгімелерін оқыдым да мұңайдым, ойландым, толқыдым, жан дүнием ұйқы-тұйқы болды.
Толымбек ӘБДІРАЙЫМ,
жазушы.