Қазақстанның халық әртісі, тоқсан төрт жастағы Айша Абдуллина бес қабатты бетон үйдің қарапайым ғана, қоңырқай, екі бөлмелі пәтерінде тұрады. Жұмат Шанин атындағы облыстық қазақ драма театрынан әлі күнге дейін қол үзген жоқ. Жаңа рөл тапсырыла қалса, жасарып кетеді. Қара шаңырақтың ұжымы қоярда-қоймай шақырып алады. Жұмысқа да. Жиналысқа да. Былайғы басқосуларға да. Айша апайсыз орталары ойсыраңқырап тұрады. Айша апайдың аурасын айтсаңызшы. Айналасына ақ сәуле шашып келе жатады ғой.
Ашулануы анда-санда ғана. Кейбіреулер көпе-көрінеу көлгірсіп, шындық шырқырай бастағанда, шыдай алмайды. “Әй, болды енді, қойыңдар” дейтіні бар. Кей-кейде көкмылжыңдықты көтере алмай, кіртиіңкіреп қалатыны жоқ емес.
Сахна өнерінің саңлақ сыншысы Әшірбек Сығай өзінің “Ой төрінде – театр” атты кітабында Айша Абдуллина туралы мәністі мақала жариялаған. “Айтулы актрисамен сахна төрінде бетпе-бет келмеген авторлар аз деуге болады. М.Әуезов, В.Шекспир, Н.Тренев, Н.Гоголь, А.Островский, Ш.Құсайынов, Ә.Әбішев, К.Гольдони, Ғ.Мүсірепов, Д.Исабеков, Ы.Сапарбаев, Т.Ахтанов, Қ.Мұхамеджанов, С.Жүнісов, О.Бөкей, С.Мұқанов, С.Ахмад сынды тағы басқа қаламгерлердің туындыларында көсіле қайрат көрсеткен актриса еңбегі әлдеқашан театр тарихында алтын әріппен таңбаланған”, – деп жазады ақтаңгер қаламгер.
Айша Абдуллинаның аты қазақ театры тарихында алтын әріппен жазылғаны рас. Бірақ бұл биікке жетпектің жолы тіпті де оңай болған жоқ. Ол Алматының қақ ортасында, өткен ғасырдың он алтыншы жылында дүниеге келген еді. Шешеден жастай қалды. Әжесінің қолында өсті. Туған анасының түрін елестете алмайды. Суреті де қалмапты.
Әртістікке әуестігі, әлдекімдердің қылық-құлықтарын айнытпай салып бермекке бейімділігі жастайынан-ақ жарқырай көрінген. Әжесінің қарсылығына қарамастан, Алматыдағы қазақ драма театрының арнайы студиясына түсті. Алыптардан оқып-тоқыды. Тәлім алды, үлгілерін үйренді. Күләш Байсейітова тағдырлас сіңлісіндей сезінді. Үнемі өбектеп, жол көрсетіп, жөнін айтып, жаны қалмай тәрбиелейтін еді. Құрманбек, Қалибек, Сераға, Елағалар, Қапан, Шәкен, Камалдар сахна сырына қанықтырды. Кейін Күләш пен Құрманбектер опера театрына ауысқанда, қатты аңсайтын. Ұстаздарын. 1936 жылы Мәскеудегі онкүндіктен оралғанда бір топ талантты жас өнерпаздармен бірге Бейімбет Майлиннің тау ішіндегі киіз үйінде қонақ болғаны, ұлы жазушының мұның маңдайынан иіскегені көз алдында әлі. Несін айтасыз, ғажап еді ғой сол жылдар!
Әшірбек Сығайдан асырып айта алмайсыз-ау. Ол былай деп жазады: “Ұсынылған рөлдерді үлкен демей, кіші демей, шығармашылық шабытпен игере берді. Күншілдерге қыңбады да. Жел сөз біткенді құлағына қыстырмады. Табиғатынан талантқа мол, алғыр болмыс алға қарай ұмтылудан, ілгері басудан танбады. Ол қазақ және әлем халықтарының классикалық, кеңестік кезеңмен тұстас және қазіргі заман драматургиялары негізінде қойылған көптеген спектакльдерде жаратылысы бөлек, тума дарынға тән шеберлікпен суарылған, талайларды таңдай қақтырған, ұлттық сахна өнерінің мерейін көтере түскен күрделі де күрмеуі мықты сан бейнелерді сығымдай сомдады”.
Айша Абдуллина алғаш Алматыңызда, кейіннен Шымкентіңізде сомдаған сахналық бейнелер қатарында кімдер бар еді? Мінекиіңіз, маңыз беріп қараңыз. Ақжүніс, Баян, Айман және Шолпан, Гүлчехра, Хадиша, Фармон ханым, Дездемона, Беатриче, Салиха, Алтын, Құртқа, Сәруар, Алтынай, Нина, Несібелі, Гүлжан, Раушан, Алтыншаш, Қырмызы, Бану...
Жұмат Шанин атындағы облыстық қазақ драма театрының бұрынғы директоры, бүгінде зейнеткер Ахмет Өтебаевпен бірге Айша апайдың пәтерінде отырмыз. Ескі серванттың үстінде он тоғыз жасар кезінде түскен суреті үлкейтіліп қойылыпты. Жастық дегеніңіздің өзі сұлулық емес пе?! Айша апай біздің сол суретке қарап қалғанымызды аңғарып, ақтарыла сыр шертті. Алматыдағы қазақ драма театрында жүргенде талай-талай талантты жігіттер ғашық болған ғой. Айша сұлу тек театрды ғана ойлап, тек рөлдерді ғана ойнап жүре беріпті. Айналасында құрылып жатар жықпылды торларды елемеген екен. Өзі өсек дегенді жеккөретін. Біреулер үдетіп бара жатса, бұрылып кететін. Тыңдамайтын. Біреулердің сыртынан бір сөз айтпайтын. Кісі жамандап көрмепті. Сөйтіп жүргенде, Ж. дейтін жігіт ойын білдірген. Сүйетінін сездірген. Сонда ғана сахнадағы өмірге, өнер дейтін өзгеше әлемге ерекше елітіп, өзін өзі мүлде ұмытып кеткенін, тұрмыс мәселесіне мәніс аудармай жүргенін іштей мойындауға мәжбүрленген. Әлгі жігіт өзгелерге қарағанда батылдау екен. Ешкім жолай алмай, батпай жүрген Айшаға сөз салды. Ж. бір күні Айшаны шығарып салмақ болды. Репетициядан кеш шыққан еді. Екеуі де. Үйі әжептәуір алыстатұғын. Жол-жөнекей қабаған ит тұтқиылдан тиісті. Бір қараса, сахнада батыл көрінетін әлгі әртіс жігіт қашып барады екен. Арсылдай үріп, жетіп келген дәу төбет Айшаның алдында бірден бәсең тартып, бұрылып кете барған.
Содан, несін айтасыз, театрдағы “батырларға” көңілі қалған. Сол күндерде Әнуарбек жолықты. Мүлде басқа салада қызмет істейтін, жасандылығы жоқ, көп сөйлемейтін жігіт екен. “Иттен қорықпайсың ба?” – деп әзілдеді алғаш танысқанда. Әнуарбек басын шайқаған.
Театрдағы “ғашықтардың” әсері болды ма, әлде басқа да біраз-біраз күншілдердің себебінен бе, әйтеуір Айшаның айналасында “ауа райы” күрт суытып сала берген. “Шымкентке мықты әртістер керек екен”, – десті алғашқыда. “Сен бармағанда кім барады, Айша?” – десті екіншіде. “Шымкент сені күтіп отыр”, – десті үшіншіде.
Алматы театрында Айшаның жұлдызы жарқырап тұрған жылдартұғын. 1943 жылы “Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі” атанған. 1946 жылы “Құрмет Белгісі” орденін омырауына таққан. “Шымкентке бармаймын!” – деп қырсығуға да болар еді. Батылы жетер еді. Өйтпеді. Күншілдікке бой алдырған бейбақтармен бақталас болмақтан безінді. Күш-қайратын, талант-дарынын тәрк еткісі келмеді. Шымкентке тартты да кетті.
“Мен өзі рөл таңдамаймын. Мұнда да сөйттім. Ешкіммен ұрысқан емеспін. Ұстасқан емеспін. Айналайындар, менің айнам – адалдық. Сол адалдық дейтін айнаға бір қарап қойып, бой-басымды түзеп қойып, ішімнен бір күрсініп алатынмын-дағы, жұмысқа кірісіп кеп кететінмін”, – дейді Айша Абдуллина.
Шымкенттегі Шанин театрына келгенде Айша апайыңыз қырықтың қырқасындатұғын.
Арада он жылдан астам уақыт өткен. 1958 жылы “Алматы көктемі” атты театр фестивалі болған. Шанин театры апарған төрт спектакльде де Айша Абдуллина басты рөлдерде ойнаған. Сол “Алматы көктемі” “Айшаның көктеміне” айналған. Қойылымдарды да, Айша Абдуллинаның рөлдерін де Мұхтар Әуезов, Ахмет Жұбанов, Тахауи Ахтанов, Қалтай Мұхамеджанов, Қанабек Байсейітов сынды алыптар жоғары бағалаған. Айша апайға “Қазақстанның халық әртісі” атағы берілген.
Ойхой, ол жылдарда Оңтүстік Қазақстан облыстық қазақ драма театрының да жұлдызы жоғары еді-ау. Ол жылдарда бас режиссер Ғайнижамал Хайруллинатұғын. Ол жылдарда Шанин театрында Сейіт Досмағамбетов, Мұхтар Найманбаев, Мұхтар Өтебаев, Ағман Ысырайылов, Отызбай Жұмабеков, Жұмабике Серікбаева сынды саңлақтар көптұғын.
Алпыс жасқа толғанда әлдебіреулер әлек салды. Айша мен Жұмабикені театрдан кетіру керек десті. Жұмабекке шатақ шығарды. Айша үндемеді. Алматыға жолы түскен. Кенет Мәдениет министрі жолығып қалды. Хал-ахуал сұрады. Театрдан кетпек ойы барын біліп алды. Суыртпақтап. Шымкентке қайта оралса, әнеукүнгі әлек салғандар толайым-тұтас өзгерген. Басқаша сайрайды-ай. “Әртіс десе, әртіс қой бұлар”, – деді бұл іштей күліп. Айналасына қарап қойып.
Бұрынғы мінезінен айнымады. Рөл берсе, ойнайды. Жұрт тәнті. Ду-ду қол шапалақтайды. Рөл бермесе, жалынбайды. Жағымпазданбайды. Театрдағы орта буын бар, кейінгі толқын бар, ақыл-кеңесін аямайды. Күні кешегі жас жұлдыздар Құпия Рақымбердиева, Айжан Жұмабекова, Раушан Салова, Күлшат Есбай бүгінде алдыңғы буын қатарында саналады. Бәрі де сыйлас, сырлас. Үйіне апта аралатпай келіп тұрады. Бір қараса, қатты таңырқайды. Уақыт қандай жүйрік. Қолы босаса, Бішкекке тартып кетеді. Онда қызы Айгүл мен күйеу баласы Сейіт бар. Немерелері бар. Қызы көп жыл бойы Қырғызстанның архивін басқарды, Сейіт профессор. Айгүлі жетпіс жастан асты. Әлі кішкентай кезіндегідей көреді. Айша апай.
Айтпақшы, биылғы Наурыз мейрамының алдында Оңтүстікке Елбасы келген. Көксарай су реттегішінің алғашқы кезегін ашқан. Шымкенттегі керамогранит зауытын көрген. Сонсоң облыстық филармонияның жаңа ғимаратын аралаған. Бұл баяғыда, Алматыдан осында ауысқанда қазақ драма театры еді-ау.
Айша апай бастаған оншақты өнер иесі (арасында сіздің тілшіңіз де бар) сол филармонияның ғажап залында, Президенттің қолын алған. Айша апайымыз: “Айналайын! Менің жасым тоқсан төртте. Анаң тірі болғанда, маңдайыңнан күнде иіскейтін еді ғой. Ақ маңдайыңнан иіскейінші!” – деді. Елбасымыз қатты толқып, басын иді. Айша апай жанары жасаурап, Мемлекет басшысының маңдайынан сүйді.
Біз бұл мақаламызды “Айша апайдың айнасы” деп атадық. Айтулы актрисаның өзі меңзегендей, Айша апайдың айнасы – адалдық. Өнерге адалдық. Өмірге адалдық. Адамдыққа адалдық. Театрға адалдық. Сахнаға адалдық. Айша апайыңыз осы күнге дейін адалдық айнасына қарап бой түзейді. Ой түзейді.
Әне, ол облыстық театрға қарай баяу аяңдап кетіп барады. Өзінен-өзі күлімсіреп қояды.
Мархабат БАЙҒҰТ.
ШЫМКЕНТ.