Бүгінгі күні еліміз әлі де болса ел басқару жүйесінің қалыптасу кезеңін басынан өткеріп жатқаны белгілі. Жаңа қоғамымыздың келешек дәстүрлерін, күнделікті тіршілігін реттейтін мемлекетіміздің негізгі заңнамалық құралдары мен құқықтық ережелері біршама өмір сынымен шыңдалып, бүгінгі күннің талаптарына сай қолданылып жатыр. Мекемелерде үнемі жүргізіліп отыратын әкімшілік реформалардың да нәтижелері баршылық. Әр деңгейдегі мекемелердің басқару жүйелері нығайып келеді, басқарушы кадрлардың да кәсіби икемділіктері мен біліктіліктері өсу үстінде.
Әйтсе де, бүгінгі таңда мекемелердің өндірістік үдерістерінде тапсырма беруші мен тапсырманы орындаушының арасындағы қарым-қатынастар бір жүйеге келді деп айту қиын. Тапсырма беруші тиімді болатын әкімшілік басқару тәсілдерімен және үнемді болады-ау деген қаржылық ынталандыру әдістерімен тапсырманы орындатуға ұмтылса, ал тапсырма алушы оны дер кезінде орындаудың мүмкін болатын амалдарын жасауға тырысады. Сонымен қатар, берілген тапсырмаларда қойылған талаптарға сәйкес орындаушыдан белгіленген уақытында толық және сапалы нәтижелер алу қиындап кетті.
“Орындаушылық тәртіп” сөз тіркесі бүгін әкімшілік басқару үдерістерінің көкейкесті ұғымдарының (бағалау көрсеткіштерінің) бірі болып отыр. Мекемелерде орындаушыға берілген тапсырманың орындалған нәтижелеріне бақылау жасап қадағалау үшін бірінші кезекте жазбаша есеп-ақпарат сұрату терең қалыптасқан. Қажетті жағдайларда сол алынған ақпараттың шынайы екенін біліп, тапсырманың орындалғанына көз жеткізу мақсатында тапсырма иесі тексерулер жүргізеді. Әрине, бәрін де жазбаша есеп-ақпараттар алу арқылы біліп отыру тиімді болар еді, бірақ жоспарлы тексерулер жүргізу жұмыстары да мекемелердің қажетті функцияларының қатарынан әлі түсе қойған жоқ. Орындаушылардың атқарған жұмыстарын барып тексеріс жүргізу арқылы тапсырманы қадағалау қосымша уақытты да, қосымша күш жұмсауды да қажет етеді. Бүгінгі таңда, ақпараттық технологиялардың дүрілдеп тұрған заманында орындаушылар сол есеп-ақпараттарын қиыннан қиыстырып, айналасын теп-тегіс етіп жұмырлап, әдемілеп жазуды әбден меңгеріп алған. Кейбір жағдайларда сол ақпараттарды оқып отырып қаншама қыруар іс-шаруаларды тындырып тастағанымызға өздеріміз де таңқалып жататынымыз тағы бар. Өкінішке қарай, берілген ақпараттардың мазмұнынан тапсырманың шын мәнінде дұрыс та нақты орындалуын аңғару мүмкін болмай жатады. “Әдемі” жазылған ақпараттардың “астарына” үңіліп шындықты білу де, “ала жіппен тігілген жіктерін” ажырату да қиынға соғады. Соның салдарынан тапсырмалар белгіленген уақыттарынан негізсіз кешігіп, сапасы да, көлемі де тапсырмада көрсетілген тиісті талаптарға сәйкес келмей орындалып немесе орындалмай жатады. Тіпті осы мақсатта бөлінген қаржы-қаражаттың өзі де дұрыс игерілмейді немесе орнымен жұмсалмайды.
Орындаушылық тәртіптің арғы жағында да, бергі жағында да орын алып отырған олқылықтар аз емес. Екі жақтың аражігін тапсырманың орындалуы туралы есеп-ақпараттың берілген күнімен межелеп, арғы жақта жүрген орындаушының жасап жататын күнделікті тіршіліктеріне біршама үңіліп көрейік.
Жұмысына тиянақты орындаушы тапсырма берілген күннен бастап оны жүзеге асыру үшін іс-қимылдар жоспарын жасап, бар ынтасымен іске кіріседі. Егер қисынды себептермен тапсырма уақытында және толығымен орындалмайтыны алдын ала белгілі болса, онда ол тапсырма иесін дер кезінде хабардар етіп, тығырықтан шығу жолдарын шұғыл бірге қарастырып, арадағы өзара келісілген қажетті шешімдерді бірге қабылдайды. Жоспарлы жұмыс атқаратын, жауапкершілігі де, ынтасы да жеткілікті орындаушының тапсырманы дер кезінде және толық орындауға мүмкіндіктері де мол. Ал орындалу мерзімі келгенше тапсырмаға немқұрайлы қарап, жайбарақат жүрген келесі бір орындаушы есеп-ақпарат берудің уақыты келген кезде түймедейді түйедей етіп көрсету үшін әбігерге түседі және оның маңайында сыбайлас жемқорлықтың да ауылы алыс жүрмейтіні белгілі. Мұндай әрекет жасауға басшылықтың алдындағы әкімшілік немесе басқа да қылмыстық жазаға тартылу қорқынышы да себеп болып жатады. Әрине, орындаушының осындай ыңғайсыз жағдайлардың болатынын алдын ала біле тұра орындаушылық тәртіпті бұзуға баруын ойға сыйғызу қиын...
Өз кезегінде тапсырмалар орындаушының еңбек шартымен әкімшілік қарым-қатынаста жүрген жұмыс орнындағы функционалдық міндеттеріне немесе екі жақтың белгілі бір өзара арнайы жасалған келісім-шарттарының мәселелеріне қатысты беріліп жатады. “Орындаушының белгіленген тиісті еңбекақысының тиімділікпен өтелуін, келісім-шарттарда заңды жолмен өзара уәде етіп қабылдап алған мүдделі жақтардың міндеттемелерінің толығымен орындалуын қалай мүлтіксіз қамтамасыз етуге болар еді... ” деген сұрақ кез келген басшының көкейінде жүргені анық. Қосымша ынталандыру жүйесін қамтитын еңбекақыны айтпағанда, орындаушының өзіне тиесілі еңбекақы мөлшерін оның өз маңдай терімен толық өтелуін қамтамасыз етудің қажеттілігі туындайтын жағдайлар мекемелерде аз емес. Әсіресе, салық төлеп отырған қарапайым азаматтардың есебінен қаржыландырылатын бюджеттік мекемелердегі орындаушыға орындаушылық тәртіптің әлсіздігі салдарынан оның тиесілі еңбекақысының тиімсіз және орынсыз пайдаланылуына ешқандай жол бермеген жөн.
“Есеп-ақпараттар әдемі жазылып және уақытында келсе болды, арғы жақтағылар (орындаушылар) нақты болып жатқан жағдайларға өздері жауап бере жатар” деген үмітпен бергі жақтағылардың (орындатушылардың) ақпараттың мазмұнына терең үңілмей-ақ тапсырманың толық орындалуына қатысты “соңғы нүктені” қоя салатыны тағы бар. Тапсырманың алдына қойған мақсатына қол жеткізілген кезде ғана оның толық және сапалы орындалғанын құптап “соңғы нүкте” қоюға болады. Мекеменің шектен шығып қағазбасты болып (бюрократияланып) жататын аппараты келіп түскен есеп-ақпарат туралы құжаттың сыртқы түріне қарап-ақ мәселені “жабылды” деп басшылықтың қорытынды шешімін дайындау үшін асығуға бейім. Есеп-ақпаратты белгіленген уақытында беру мен тапсырманы нақты шынайы орындап атқарудың айырмашылығын шатастырып алатын орындаушылар да аз емес. “Тапсырманы орындауға асық” деген қағиданы дәлме-дәл түсінетіндер оның орындалу сапасын екінші кезекке қойып жүр.
Қаржылық ақысы көрсетілген тапсырманың орындалғанына көз жеткізу үшін қаржы “игерілді” немесе “толық игерілмеді” деген мекеменің қаржы құрылымының (бөлімінің) есеп-ақпаратын негізге алу жағдайлары дұрыс емес ұстаным. Қаржының игерілгені туралы ақпаратпен бірге тапсырылған жұмыс көлемінің толық және сапалы орындалғаны туралы нақты есеп-ақпаратты бір уақытта және байланыстыра отырып қарастырғанымыз дұрыс.
Орындаушылық тәртіп көпжақты үдеріс десек, оның тағы бір ерекше назар аударатын жағы – ол “орындатушылық тәртіп”. Оның ішінде тапсырманың мазмұнының түсінікті болмай жатуы мен қойылатын талаптардың әлсіз болуы да орындалу сапасына кері ықпалын тигізіп жатады. Орындатушының өзі де өзінен жоғары жаққа орындаушы болып табылады. Ол өзіне тиесілі қызметіне сәйкес орындаушының жұмысына басшылық жасап, қадағалап, үйлестіріп, оны қажетті жағдайлармен қамтамасыз етіп отырады. Кейбір жағдайларда сол орындатушының өзі де, әсіресе, орындалуы тым ұзақ уақытты қажет ететін, тым күрделі әрі қиын тапсырмаға қатысты жоғары жаққа “орындаймыз” деп асығыс уәде беріп жатады. Дегенмен, артынан ыңғайсыз жағдайдан шығу үшін, уәде берген уақыт аралығында болмай жатқан нәрсені болдыруға орындаушыны мәжбүрлеудің сапалы нәтиже бермейтіні анық.
Сондықтан да орындаушылық тәртіптің арғы жағында іс-шаралардың орындалуына қатысты орындаушының нақты қимылдары жатса, бергі жағында тапсырма берушінің (орындатушының) тапсырманың мазмұнын түсінікті етіп беруге, оған қойылатын тиісті талаптарды анықтап беруге, орындалу барысына бақылау мен тексеру жасап отыруға, олардан алынған есеп-ақпаратты әділ сараптама жасап қабылдап алуға қатысты төл міндеттері мен жауапкершіліктері жатыр. Тапсырманың орындалу сапасына оның орындалғандығына баға беретін көрсеткіштердің анық болмауының да, орындалуының аяқталу түрі мен мерзімінің нақтыланбауының да кері ықпалы аз емес. Мүмкін, бүгін, орындатушылардың тапсырманың орындалу барысын қаншалықты дұрыс ұйымдастыра алғанын қарастырып және баға беріп отыратын тәртіп орнатудың да кезегі келген шығар...
Тапсырма берушінің де, орындаушының да қызметтік іс-қимылдарының нәтижелеріне олардың бағыныстағы мекемелерінің және қоғам өкілдерінің тарапынан әділ баға беру жүйесі әлі де болса дамымай келеді. Қолданыстағы жүрген сондай жүйелердің қай-қайсысы болса да объективті баға беруге келген кезде мүдделі жақтардың субъективті ықпалынан шыға алмай жатады. Мекеменің бақылау, қадағалау және тексеру жұмыстары қоғам өкілдерінің де назарында болса соғұрлым бұл үдерістердің нәтижелерінің әділ баға алуының ықтималдылығы жоғары болар еді. Қоғамдық бақылауды мемлекеттік бақылаудың құрамдас бөлігі ретінде қарастырып және оның көмекші құралы ретінде пайдалану артық болмас еді. Сондықтан да қоғамдық бақылаудың, әсіресе, қоғамдық бірлестіктердің мүмкіндіктерін кеңінен пайдалану қажет. Бұл, әрине, құқықтық актілерге өзгерістер енгізуді қажет етеді.
Тапсырманың орындалғаны туралы неғұрлым көп және көлемді құжаттар дайындалса, оны айқындайтын дәлелдер де соғұрлым көп болады деген қате ұғым есеп-ақпарат қағаздары санының негізсіз көбеюіне әкеліп соғады. Сондықтан да әр басқару деңгейінде отырған басқарушы тұлғалар (орындатушылар) өз құзыретінің аясына қатысты қажетті шешімдерді дер кезінде толық қабылдап отырса, құжаттамалық қағаздардың саны да біршама азаяр еді. Сонымен қатар, жеке жауапкершілік пен ұжымдық жауапкершіліктің аражігін ажырату арқылы орындаушылық тәртіпті де, орындатушылық тәртіпті де күшейтуге болар еді. Өйткені, кейбір жағдайларда тапсырманың орындалуына қатысты жеке жауапкершілік ұжымдық жауапкершіліктің көлеңкесінде қалып қойып жатады.
Тапсырманың орындалуы туралы есеп-ақпаратқа сараптама беретін әр деңгейдегі бақылаушы-орындаушылар оны мақұлдау үшін жеке қолдарын қояды. Қол қоюшылардың алдын ала белгіленген тізімі мен қол қою реті болады. Әйтсе де, өкінішке қарай, қағазбасты болып жататын мекемелердегі асығыс жағдайлар мен ұжымдық жауапкершіліктің көлеңкесі өз кезегі келген келесі қол қоюшыны алдыңғылар қойған қолтаңбаларға қатысты пікірлерге еріксіз алаңдатып отырады.
Кешегі кеңес дәуірі кезінде әлеуметтік-экономикалық ақпараттың төменнен жоғары жақтың назарына жеткенше “өсу, ұлғаю, күшею, құбылу, түрлену...” сияқты қисық заңдылықтары болатын. Сондай “түрленген” ақпараттар басшылыққа алына отырып жалпыға бірдей қарапайым халықтың әл-ауқатына қатысты шешімдер қабылданып отыратын. Ақыры сондай есеп-ақпараттардың қажетті деген нақты әлеуметтік-экономикалық жағдайға сәйкес келмеуі Кеңес өкіметінің іштей шіріп құлауына алып келді. Сондықтан да ондай қисық заңдылықтарды болдырмаудың жолдарын бүгін қарастыруымыз керек.
Тапсырмаға қатысты түскен есеп-ақпаратқа сараптама жасайтын құрылым мен оның орындалған нәтижелеріне тексеру жүргізетін құрылым жұмыс барысында бір-біріне тәуелсіз болуы қажет, өйткені, ол тапсырманың орындалу барысына деген объективті көзқарас қалыптастырады. Есеп-ақпаратқа сараптама жасаған құрылым тексеруді өзі жүргізсе, онда ол тексерістің нәтижесін кезінде өзі жасаған сараптама-жазбаның мазмұнына сәйкестендіруге ұмтылуы мүмкін.
Тәуелсіздігімізді енді ғана алып еліміздің тәй-тәй басқан алғашқы жылдары “жоспарлы экономикалық жүйені артқа тастадық, енді барлық қарым-қатынастарды нарықтың өзі-ақ реттейді, бәрін де бәсеке шешеді” деп мәз болған уақыттың салқыны әлі де болса әр деңгейдегі орындаушыларды жеке іс-қимылдарын жоспарлап отыруға міндеттемей отыр. “Алдын ала жеке жоспар жасау, жеке іс-қимылдарды белгілеу орындаушылардың ой-жігер кеңістігі мен ұмтылыс деңгейін шектейді және жедел пайда әкелуге жетелейтін нарықтық қатынастарды тежейді” деген жалған ұғым орындаушылардың жоспарлы жұмыс жасауына ынталандырмауда.
Әкімшілік қатынастардағы жүйенің тұрақты болмауына және нормативтік құқықтық актілердің тым жиі өзгеріп отыруына байланысты кадрлардың бір орында тұрақтамау үрдісі кейбір орындаушылардың ертеңгі күннің нәтижесіне аса көп ойлана қоймауына әкелетіні сөзсіз. Жұмыс орнында өздерін уақытша сезінген орындаушы бүгін орындауға тапсырма алып, ертең оның нәтижелі аяқталуына мүдделі емес. Сол себепті де берілген тапсырманың негізгі өлшейтін көрсеткіштері орындаушының жауапты болуын мәжбүрлемеуі керек, оның кәсіби шеберлігінің деңгейіне тәуелді болмауы керек және де орындауға икемді, орындалуға бейім болып, нақты нәтиже алуға бағытталуға тиісті. Басқаша айтқанда, тапсырмалардың орындалу мүмкіндіктерін өлшейтін көрсеткіштер пенденің пендешілігіне тәуелді болмағаны дұрыс.
Бүгінгі таңда ел қазынасынан жұмсалатын қаржының үнемді болуы мемлекеттік сатып алу үдерісіндегі орындаушылық тәртіптің дұрыс болуына тіреліп жатыр. Ал қарапайым азаматтардың өмір сүру сапасының деңгейі мемлекеттік қызмет көрсетіп жүрген орындаушылардың тәртібіне тәуелді болып табылады. Сондықтан да осы екі бағыттағы орындаушылық тәртіпті бірінші кезекте қолға алу қажет.
Мұнай бағасының биікке шарықтаған және әлемдік экономика әл-ауқатының мамыражай кезеңіндегі ағыл-тегіл жұмсалған есепсіз қаржының обалы, әрине, орындаушыларға “тиімділік” туралы, “еңбек өнімділігі” туралы терең ойлануға мұрша бермегені рас. Енді бүгін әлемдік қаржы дағдарысы қысқан кезеңде тек орындаушылық тәртіпті күшейту арқылы ғана ел мұқтажына қажетті іс-шараларды ойдағыдай жүзеге асыра аламыз. “Қызылағаш қасіреті” де, тұрғындардың өміріне қауіп төндіріп отыратын табиғат апаттарына қарсы іс-шаралар қолдануға қатысты жауапты мекемелердің басқа да дер кезінде орындамаған тапсырмалары да сондай жайбарақат уақытта орындаушылардың қоғамда қалыптасып қалған мүшкіл жауапкершілік деңгейлерінің салдары.
Мемлекеттік органдар мен мекемелер қызметінің тиімділігіне жыл сайынғы баға беру жүйесі туралы және Мемлекет басшысының актілері мен тапсырмаларының жобаларын дайындау, келісу, қол қоюға ұсыну және олардың орындалуын бақылауды жүзеге асыру туралы Елбасының бекіткен жаңа жарлықтары қоғамымызды басқарудың барлық деңгейлеріндегі орындаушылық тәртіпті жандандыратын болды. Еліміз дамуының жаңа кезеңінде үдемелі индустриялық-инновациялық бағдарламаны іске асыру жолымен оның бәсекеге қабілеттілігін арттыруға бағытталған жаңа міндеттер тұр. Сондықтан да өркениет көшінен қалып қоймау мақсатында игерілетін қаржыны да, межеленетін уақытты да әрі тиімді, әрі үнемді ететін жүйелі тәртіптің орнайтын кезеңі келген сияқты. Орындаушылық тәртіптің кепілі – жүйелі бақылау. Оның ішінде мемлекеттік бақылаудың мүмкіндіктерін кеңінен пайдаланып, қоғамдық бақылаудың да маңызын ұмытпаған жөн. Бақылау бар жерде тәртіп бар. Тәртіп бар жерде қолдағы бар аз қаражаттың өзімен де көп іс-шаруа тындыруға болады. Бүгінгі елдегі жағдай осыны талап етіп отыр. Ендеше, “көрпемізге қарай көсілудің” уақыты келгені анық. Тиімді жұмыс атқарудың қажетті мемлекеттік мәселе екенін әр деңгейдегі, әр мекемелердегі орындаушылар мен орындатушылар енді түсінетін шығар деп үміттенеміз...
Мүталап ӘБСАТТАРОВ.
АСТАНА.