Ұлы әнші Ермек Серкебаев хақында сыр-толғау
Қазақ халқын бүкіл әлемге танытқан, халық әндері мен халық композиторларының мәңгі жасайтын інжу-маржан шығармаларына табынып, құлшына шырқаудан танбаған, сондай-ақ, орыс және батыс классикалық туындыларын келіміне келтіріп, кемел орындаумен ерте танылған Ермек Серкебаев 80-нің жуан ортасынан асып, 90-ға таяп бақиға озса да, көп қыр-сыры жеріне жете ашылмай, көзі тірісінде көрген-білген, сезініп-түйсінген қыруар жәй-түйлер арғы дүниеге бірге кетпеді ме екен деген өкінішті ой-нала жиі мазалайтын. Жасы 80-ге жақындағанда тағдыр нәсібімен жақындасып-табысып, бір жылдан астам уақыт әңгімелесіп-сырласып, бірге тумасақ та, туғаннан артық болған шақтар қимастықпен еске түседі. Сол кездесулер нәтижесінде жазылған эссе-диалог кітап алғаш жарық көрген бойда бірден тарап, одан кейін екі рет қайта басылды.
Аталмыш эссе-диалог кітаптың жазылып, тұңғыш рет жариялануына себепкер марқұм жазушы, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, «Парасат» журналының бас редакторы Баққожа Мұқаев болатын. Оны да айта кетейік, алғашқы мақсат журнал үшін етек-басы жинақы, кең-мол бір әңгіме-сұхбат жазу еді. Бірақ, соңынан өз-өзінен жалғас тапқан жазбалар нөмір сайын жариялана келе кітапқа айналып, Баққожа бастырып шығарды да, Ерекең, Ермек Серкебаевтың дәл 80 жылдық мерейтойы күні тарту етілді. Одан кейін екі жыл өтер-өтпесте Баққожаның курстас досы, «Ана тілі» баспасының директоры, жазушы Жақау Дәуренбеков өз қаржысына 2 мың дана етіп (авторға 150 мың қаламақы беріп) екінші рет шығарды.
Сол шақтарда қазақ тілді басылымдардың біразы кітаптан үзінділер жариялап, алыс-жақындағы оқырмандар құлақтанып жатты. «Егемен Қазақстанда» тұтас бір бетте жарияланған үзіндіні оқыған бойда телефонда пікір айтқан тілектес азамат Мұхтар Құл-Мұхаммед әңгімеміз бітер-бітпесте: «Қазір кітап шығарудың ахуалын білесіз, тираж аз, оқырманға жете бермейді, сондықтан, менің сауғам болсын, мемлекеттік тапсырыспен үшінші рет шығарайық», – деп ол жолы да «Ана тілі» баспасынан «Жылдар сыры» деген атпен жарық көрді.
Жексембек Еркімбеков ағамыздың сөзімен айтқанда, жүз жылда бір тууы мүмкін ерен өнерпаз Ермек Серкебаев жастай танылып, жасы ұлғайып, консерваторияда дәріс оқитын қарт ұстаз дәрежесіне жеткен кезге дейін қазақ қана емес, бүкіл жер жүзі мемлекеттерінің театрларында жарқырай көрініп, туған халқының даңқын асырды, өзін де танытты деп. Өз басым Ерекеңнің аты-жөнін сонау 50-жылдардың орта шенінде Ташкентте оқыған студенттік жылдарда естіп, Алматыға қызметке келген соң сахнадан жиі көріп жүретін болдық. 1958 жылы қазақ өнері мен әдебиетінің Мәскеуде өткен екінші онкүндігінен 34 жасында СССР халық артисі боп оралған соң, Алматыдағы мерекелік концертіне қатысу бақытына ие болдық. О, Мәскеу, Алматыда өтетін партиялық съезд, форум, жиындарда Туликовтың «Родина» атты әнін бірінші боп шырқайтын Ермек Бекмұхамбетұлы қазақ операларында да басты партиялар орындап, концерттерде топ бастап, сахнаның сәні, көркі болмады ма?! Жалғыз Ермек емес, опера, драма, кино саласындағы дара тұлғалардың барлығы өздерінше бір-бір әлем, сырлы арал іспетті емес пе еді?
Ендеше, солардың арттарында театр, экранда сомдаған рөлдерден бөлек не қалды, не бар, не жоқ, о жер, бұ жерде айтылатын ауызекі дақпырт сөздерден бөлек іліп аларың қайсы? Сонау орыстың ұлы әншілері Шаляпин, Вертинский, Утесов, балет бишісі Павлова, Уланова, сахна мен экран жұлдыздары Черкасов, Орлова, Ладынина, Лавров, Ульянов, Тихонов, Мордюкова, Гурченко сынды екі күннің бірінде эфир арқылы бір не екі сағат насихаттау, арғы-бергі өмір соқпақтарын жұрт назарына ұсыну, зерттеу еңбектер, кітаптар бар ма? Бұл тұрғыдан өкініш көп. Бұрын да, қазір де. Еске алу, санада сақтау, насихаттау арқасында әлгі аталған орыстың ұлы тұлғалары қатарда жүргендей көрінсе, бізде әлдеқашан бақиға озған Қуанышбаев, Жандарбеков, Байсейітов, Байсейітова, Өмірзақов, Сәлменов, Қожамқұлов сынды толып жатқан ерекше дарын иелері мүлде ұмытылды демесек те, соның ар жақ, бер жағы екеніне кім таласады?
Мұның бәрі тегін емес. Сағыныш. Өнерді сағыну. Ардақтау. Арман. Алыптарды ардақтау. Ұмытылмаса деген арман. Ермек Серкебаев жөнінде құрсаған қалың ой осылай иектеп, осылай толғантып отырса, амал нешік?! Тым болмаса, ұлы әншінің биыл 90-ға толатыны неліктен алдын-ала хабарланып, қам жасалмады? Тіпті, менің өзім осы жазбаға кірісер алдында білгенімді жасырмаймын.
Ермек Серкебаев алып тұлға. Әзірге тым құрыса, Ерекең жөнінде сыр алдыра бермей тұра тұрайық. Бәрі алда деп қарайық.
Мен білген Ермек ерекше эмоция адамы болғанмен, шын мәнінде қай-қай жақтан да сыпайы, ұстамды, байыпты, ішкі де, сыртқы да мәдениеті жоғары, қайырымды, қарапайым, кішіпейіл, сырттай сұсты көрініп, бір қарағанда, апыл-ғұпылдау сөйлегенмен, мінезі де жайлы, емен-жарқын, ашық әңгімелесуге бейіл, зифа болатын. Оған сан рет көзім жетіп, куә болғаным өзіме аян. Қайта кейде мен оған әлденені тіксіне айтып, шытырлық, «кірпияздық» көрсететін кездер болып жүрді. Ондайда бетіме таңдана қарап, қарқ-қарқ күлетін маэстро: «Әй, сен тентек екенсің», дейтін де қоятын. Жүре келе мұның соңы кәдімгідей бауыр басқан туыстық сезім, қимастыққа ұласқанын да байқап жүрдім. Төрт-бес сағаттық әңгімеден соң бір-екі шыныдан кофе ішіп, кетуге жинала бастағанымда соншалық ыстық ықылас, мұңды көзбен сүзіле қарап, көңіл-күйі құлазып отырып қалатындай көрінетін. «Шау!» – дейтінмін есіктен шығып бара жатып серпілту үшін.
Сөзден сөз туады дегендей, кейде алдын ала әзірлеп, қағазға жазып апарған сұрақтар былай қалып, әңгімеміз мүлде басқа ауанға ауысып кететінін екеуміз де аңғармай, күтпеген жерден әлдебір қажет жайлардың беті ашылатынын сезбей де қалатынбыз. «Осы сіз «Қорланды» сахнада орындадыңыз ба?» – дедім бірде. Сол-ақ екен, Ерекең «Қорлан» әні, оның авторы Естай жөнінде шұрайлы әңгіме тиегін ағытып қоя берсін. «Әрбір әншінің қолайына келетін әндері болады, – деп бастады. – Сен білесің бе, «Қорланның» үш түрі бар екенін. «Қорлан», «Құсни-Қорлан», онан соң ол екеуінен бір мысқал кем емес, аты да «Бір мысқал» үшінші «Қорлан». «Бір мысқал» алғашқы екеуінен асып түспесе, төмендігі жоқ. Оны аға досым Шәкен Аймановпен бірге павлодарлық қарт әнші Байғабыл Жылқыбаевтың орындауында талай тыңдадық. Жарықтық бабымен, бипаздап, беріліп айтатын. Әттең, бүгінде ондай әншілер жоқ. Бар, бірақ, Байғабылдардың шаңына ілеспейді. Қали Байжанов, Ғаббас Айтбаев, Бісміллә Балабеков, Қосымжан Бабақов секілді әншілерді өз әкем де жақсы көретін. Маған бұларды біліп жүр, ән шырқау мәнеріне көңіл аудар, олардың әрқайсысы бір-бір мектеп дейтін де, өзі де домбыраға қосылып, жай дауыспен халық әндерін шырқайтын. Әдетте, мен біреулердің әке-шешең өнер адамдары ма дейтіндеріне «жоқ» деймін де, екеуінің дастарқан басында әу дейтіндерін ауызға алмаймын. Шын мәнінде, ата-анам өнер қадірін жақсы білетін, әнге іңкәр жандар еді. Шешем қаны татар болғанмен, жаны қазақ, халық әндерін нақышына келтіріп, тамылжыта орындайтын. Ұзақ жасаған әкем ұлы Абайдың «Туғанда дүние есігін ашады өлең, өлеңмен жер қойнына кірер денең» дегеніндей, бақиға аттанарда көзінен мөлт-мөлт жас тамшылап, «Қызыл бидайды» айтып жатып қайтыс болды. Ғажап емес пе? Әкем Мағжан Жұмабаевпен әрі жерлес, әрі Уфада бірге оқыған дос болған. Анамның аты Зылиқа, Мағжанның әйелінің аты да Зылиқа, оның ұлты татар еді. Әке-шешеммен өле-өлгенше сыйласты, араласты. Жә, ол мұңлықтың бізден бөлек сүйенер жанашыры да жоқ есебі еді. Бірді айтып, бірге кетті деме. «Ер Тарғын» деп пе едік? Иә, «Қорланның» бірінші түрі «Ер Тарғын» операсында увертюра ретінде хормен орындалады. Ария түрінде де бар. Ендеше, Ер Тарғын рөлінде «Қорланды» қалай айтпайын, айттым. Бірақ, сахнада жеке салған емеспін. Маған қол емес. «Қорлан» мен «Құсни-Қорлан» Ришаттың бәсіресі. Оларды одан асырып орындайтын әнші болған емес, қазір де жоқ. Әсіресе, Ришат шырқайтын «Құсни-Қорланды» рахаттана тыңдаудан жалықпаймын. Ал, енді «Қорланды» шығарған Естай 1943 жылы Алматыда өткен ақындар слетіне қатысқан деп естимін. Соның өз орындауында «Қорлан» неге жоқ? Тым болмаса, сол жолы неге жазып алмады екен? Қарашы, Әміренің аты бар, таспада сүйсініп тыңдайтын әні жоқ есебі. Иса Байзақов біздің үйге жиі келетін, керемет әнші еді, оның да даусы сақталмаған. «Қорланның» авторы Естай әнші де солай. Неге? Түсінсем бұйырмасын. Біздің қазақтың артын ойламайтын аңғалдығы басым ғой. Жайбарақаттық, парықсыздық па, білмеймін. Бәлкім, күндердің күнінде мына менің орындауымдағы ән, ария, романстарды таба алмайтын халге де жетеміз бе, кім білсін? Сондықтан, Мәскеудегі өз ұлым Байғали жетекшілік ететін «А-студиоға» барып, аса қажет біраз әндер мен арияларды жаздырып, үйде сақтап отырмын. Қазір тыңдайсың». (Ерекең аппаратты қосып, әлгі шығармалардың барлығын тыңдадық. Даусы қою, анық, ашық, тартымды).
Әдетте, өнер адамдары берілген сұрақтардан автоматты түрде ауытқып, өзге арнаға түсіп кететін сәттерде айтылатын әңгімелердің көбі таспаға жазылып не қағазға түссе де, кітапқа енбейді. Бірақ, жоғарыда айтылғандардың көбі кітапта бар. Олар Ермектің қазақ өнері, ән қазынасынан хабары молдығын айғақтайтын жәдігер ретінде қосылды. Оған өзі де риза болып: «Мына жоспарда жоқ, лағып айта салған сөздердің кітаптан орын алғаны дұрыс болған екен, саған рахмет», деген-ді.
Сондай-ақ, ағайынды Ришат және Мүсілім Абдуллиндер, Әнуарбек Үмбетбаев, Құрманбек Жандарбеков туралы «қосақ арасында» айтқан сөздерінің де біразы кітапқа енді. Мәселен, үнемі ағалық ақылын айтып, қазақтың ескі сөздерінің мағынасын түсіндіріп, қамқорлық жасап жүретін Құрманбек Жандарбеков ашуы келген тұстарда Ермекке үнемі «мойныңды жұлып аламын» дейді екен. Бұл сөз бүкіл ұжымға тарапты. Бір жолы әуежайда билет тіркетіп жатқанда қол жүгінің салмағы артық болған Әнуарбек Үмбетбаев бір сом төлеу керек боп, төлемеймін деп қиғылық салыпты. Сонда: «Бір сом деген не, төлей салмайсың ба?» деген Ермекке жыны қозған батыр тұлғалы Әнуарбек тап беріпті. Ермек қаша жөнеліпті. Соңынан қуып жеткен Әнуарбек алқымынан ала тұрып: «Мойныңды жұлып алайын ба?» дегенде, Ермек асып-саспастан: «Жұла алмайсың, бұл Құрекеңнің мойыны», – депті. Сөз төркінін ұға қойған Әнуарбек күліп жіберіп: «Әй, қу-әй, тауып кеттің, жарайды», деп жөніне жүре беріпті.
Алғашқы келісім бойынша, қанша дегенмен орысша оқыған Ерекеңе тезірек жетіп, тезірек қабылдау үшін сұрақтарды орысша қоятынмын. Анық есту үшін даусымды көтеріңкіреп сөйлейтінмін. Ал қазақшаны жүз процент білетін Ерекең мүдірмей жауап қайыратын. Және сөздерінің арасына әрқилы мақал-мәтел, туабітті қылжақпаспын деп алып, әлдебір әзіл-қалжыңдарды да қосып жіберіп отыратын. Олары орынды, қызықты болғандықтан, мақалаға қосылатын. Солардың бірі...
Қызметі үлкен, қалтасы қалың бір мықты мені қайта-қайта достарымен бас қосатын жиынға шақырып жүрді. Уақыт болмай, әрі құлқым соқпай, үнемі сылтау айтып, бас тартатынмын. Дегенмен, бір жолы бардым. Таудағы дачасына кіл лауазымы жоғарыларды шақырған екен, мені де жік-жапар болып қарсы алды. Дастарқан қайысып тұр, құс сүтінен басқаның бәрі бар. Танауларын көтерген өңшең сырбаз, маңғаз еркектер, үлде мен бүлдеге бөленген сылқым әйелдер. Анау-мынауды кісі демейтін кердеңбайлар. Мені де танымағансып, көзге ілмегенсиді. Үй иесі ғана асты-үстіме түсіп, елпілдеп-желпілдеулі. «Қалай, ұнай ма?», – дегендей бетіме мөлие қарайды. «Ой, бәрі тамаша. Тек мұнда Николай Васильевич Гогольдің жоқтығы болмаса!», – дедім. Не ұғып, не қойғанын өзі білген үй иесі ыржақ-ыржақ күле берді. Мұндай жерде сөз жараса ма? Бір-екі ән айтып едім, оларды да ешкім тыңдап жарытпады. Ұзамай тайып тұрдым...
Шыны керек, кітапта Ерекеңнің осы тақылеттес әзіл-қалжыңдары түгел қамтылды. Өйткені, олар қариялық жасқа жеткен, көрген-түйгені мол, пайымы парықты, бітімі қалыпты, талғамы дара, ойы сара, сарабдал сана, дарабоз өнер иесінің көкірекке тоқыған толғамдары еді. Біз бір-екеуін келтірдік. Толық нұсқа кітапта, әлбетте.
Саясатқа бармайтын. Алайда, кітаптағы әңгіме барысында қазақтың біртуар перзенті Қонаев туралы жеткілікті айтады. Нұрсұлтан Назарбаев хақында да солай. Аса тағылымды, қызғылықты сыр шертеді. Кітаптың кезекті тарауының бірі «Нұрсұлтанның ел басқаруы ұнайды» деген тақырыппен бірнеше басылымда жарияланды. «Жағымпаз емеспін, жоғары атақтың бәрін Нұрсұлтансыз да алып қойғанмын. Нұрсұлтанның тұсында алғаным – тәуелсіз еліміздің ең жоғарғы наградасы «Отан» ордені. Нұрсұлтан мені ұмытпайды, жағдайымды сұрап тұрады. Жақында машинада бара жатқанымда телефон соғып, туған күніммен құттықтады. Одан ешқашан күлше сұраған емеспін, сұрайтын да ниетім жоқ. Тұратыным – үш бөлмелі пәтер, айлық күнкөріс нәпақам 500 доллар» деп те қоятын.
Қазақ КСР және КСРО халық артисі, Социалистік Еңбек Ері, Қазақ КСР және КСРО Жоғарғы Кеңесіне әлденеше рет депутат боп сайланған, Лениндік сыйлықтар жөніндегі комитет мүшесі болған маэстродан бірде «Әлем артисі» деген атағыңыз бар ма дегенімде, «Ол не тағы, сен де қайдағыны шығарады екенсің, ондай атақты қайда береді, кім береді, ондай атақты майлап берсе де алмас едім», деп ал кеп туласын. Кешірім сұрап, әрең сабаға түсірдім.
«Қазақтың драма, опера театрының бастауында болған, кәсіби білімі жоқ табиғи талант иелері Күләш Байсейітова, Құрманбек Жандарбеков, Қанабек Байсейітов, Ғарифолла Құрманғалиев, Манарбек Ержанов, Жамал Омарова, Рәбиға Есімжановадай әншілер, Жиенқұлова, Тапаловадай бишілер мен өзге де дарындар ұмытылып барады. Соларға қазіргі Абай атындағы театр жанындағы аллеяда ескерткіш қойса, керемет болмас па еді? Жұрт еске алып, тағзым етіп жүрер еді. Бұл еш қиын емес қой. Нұрсұлтанға жолықсам, міндетті түрде айтамын», – дейтін. Онан соң...
«Кеңсайға барып жүресің, өзің де көретін шығарсың, мен де көріп жүремін. Айтшы, сондағы мәйіттерді біреу үй, біреу күмбез салып, тонналаған таспен бастырып тастаған дұрыс па сеніңше? Бұл не? Бұл тыраштық, түкке қажетсіз бәсеке, қазақы мырқымбайлық. Мәскеудегі зираттарды араладым. Бірінде ондай жоқ. Таллинде Георг Отс жерленген зиратта болдым. Онда да солай. Қарапайым тас белгі қойған. Өз ата-анамның қабірін көтергенбіз. Қарапайым. Ешкімнен кем емес. Құранда айтпайтын ба еді, мұсылманның қабіріне көк тас қойса жетеді деп. Кеңсайда басқаша. Көз ұялады».
Міне, ағайын! Күні кеше ортамызда жүрген ұлы әнші Ермек Серкебаев жайлы әзірше ортаға салсақ деген азын-аулақ сыр-толғау жоралғысы осы. Артық-кемі болса, әншінің рухынан және оқырмандардан кешірім өтінеміз.
Рухы шат болсын!
Зәкір АСАБАЕВ, жазушы
АЛМАТЫ