Республикалық іс-шаралар жоспарын іске асыру мақсатында Қоршаған ортаны қорғау министрлігі 2009-2010 жылдарға арналған экономика және қаржы жүйесін тұрақтандыру бойынша дағдарысқа қарсы салалық бағдарламаны әзірлеп, алқа отырысында мақұлдады. Оның негізгі мақсаты – әлемдік қаржылық-экономикалық дағдарыс зардабын жеңу барысында республикада экологиялық, әлеуметтік және экономикалық факторлардың тұрақтану дәрежесін арттыру.
Бағдарлама дағдарыс құбылысын жеңу үдерісіне орнықты дамудың қағидаттарын ендіруге, еліміздің экологиялық, әлеуметтік және экономикалық жағдайын жақсарту үшін қоршаған ортаны қорғау саласындағы үйлестірілген шараларды қамтамасыз етуге бағытталған.
Соңғы жылдары көп жұмыс атқарылды. Қоршаған ортаны қорғау саласындағы заңнаманы қалыптастыру жалғасуда. Экологиялық кодекс, Қазақстан Республикасына тозған және “лас” технологиялар мен жабдықтарды әкелуге тыйым салатын және әкелуді шектейтін экологиялық қауіпті технологияларды, техникаларды және жабдықтарды әкелуді реттеу мәселесі туралы заң, жаңғырмалы энергия көздерін пайдалануды қолдау туралы заң қабылданды. Президент Жарлығымен Қазақстан Республикасының орнықты дамуға көшу тұжырымдамасы мақұлданды. Киото хаттамасы ратификацияланды. 2009-2011 жылдарға арналған министрлік дамуының стратегиялық жоспары бекітілді. Экология және су сапасы, осы стратегиялық ресурсты кешендік зерттеу және қорғау мәселелерін шешетін Еуразия су орталығы құрылды.
Қолданатын шара кешені есебінен Қазақстан Республикасында экологиялық жағдай, тұтастай алғанда, тұрақты қалыпта, эмиссияларды төмендетуге, экологиялық тиімді таза технологияға өтуге алғышарттар жасалған.
Алайда, әлемдік экономикалық дағдарыс жағдайында экологиялық жағдайдың нашарлауына жол бермеу жөнінен озық шаралар қажет. Тиімді қоршаған ортаны қорғауға да, экономикалық тұрақтылықты сақтауға да мүмкіндік беретін үйлестірілген қадам болуы тиіс. Әлемдік экономикадағы дағдарыс құбылыстарына орай жағдайдың өзгеру есебінен құрылған экологиялық саладағы резервті және мүмкіндіктерді тиімді пайдалану керек.
Министрлік Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес “2010-2014 жылдарға арналған жасыл даму” бағдарламасының жобасын әзірледі. Мемлекеттік бағдарлама жобасына қазіргі таңда іске асырылып жатқан және әзірленудегі бағдарламалар енгізілді. Олардың қатарында 2008-2010 жылдарға арналған Қоршаған ортаны қорғау бағдарламасы, “2007-2009 жылдарға арналған Балқаш-Алакөл бассейнінің орнықты дамуын қамтамасыз ету” бағдарламасы, 2010-2012 жылдарға арналған бұрынғы Семей ядролық полигоны проблемаларын кешенді шешу бағдарламасының жобасы, “Капустин Яр” және “Азғыр” ядролық полигондарының әсерінен зардап шеккен халықты сауықтыру және әлеуметтік көмек көрсету жөніндегі бағдарламаның жобасы бар.
“2010-2014 жылдарға арналған жасыл даму” бағдарламасы қоршаған орта компоненттеріне және халық денсаулығына антропогендік әсерді төмендету, табиғи экожүйелерді сақтау және қалпына келтіру, қоршаған ортаның сапасын басқару жүйесін дамыту және жетілдіру сияқты бағыттардан тұрады. Бірінші бағыт бойынша атмосфералық ауаның сапасын арттыру, су ресурстарының тапшылығын төмендету, тұрғындар денсаулығының жағдайын жақсарту жөнінде іс-шаралар көзделген. Екінші бағыт бойынша радиациялық, химиялық, биологиялық ластануға ұшыраған экологиялық апат аймағын және аумағын оңалту, шөлейттенуді және жердің тозуын болдырмау, биосаналуандылықты сақтау жөнінде іс-шаралар өткізілмек. Үшінші бағыт басқарудың заңнамалық тетіктерін жетілдіру және іске асыру, халықаралық қатынастарды дамыту, қоршаған ортаны қорғау және табиғатты пайдалану экологиялық құралдары, қоршаған орта және табиғи ресурстар мониторингі жүйесін ғылыми қамтамасыз ету және дамыту жөнінде іс-шараларды қамтиды.
Бағдарламаны іске асырудың маңызды тетіктерінің бірі – экологиялық активтерді құру, табиғатты қорғау іс-шараларын іске асыру және қоршаған ортаны қорғау саласындағы кәсіпкерлік орнын дамыту міндетін атқаратын “Жасыл даму” өндіріс және тұтыну қалдықтарын басқару бойынша ұлттық орталығын құру. Орталықтың негізгі мақсаты – қалдықтардың барлық түрлерін кәдеге жарататын технологиялық кешендер мен экологиялық жабдықтарды өндіру бойынша зауыттар құру.
Сондай-ақ, қаржыландыру тәртібі өзгермек. Қазақстанда тұңғыш рет экологиялық проблемаларды шешуге ғана бағытталатын ақшалай пул құрылады. Экологиялық төлемдер мен айыппұлдар түрінде түскен қаражатты (жыл сайын 80 млрд. теңгеге жуық) Ұлттық қорда жинақтау жоспарланып отыр. Кейін қаражат нысаналы трансферттер түрінде “Жасыл даму” орталығына жолданады, одан әрі экологиялық жобалардың іске асырылуын қаржыландырмақ.
“Жасыл даму” орталығын қаржыландыру бюджеттік қаражат есебінен, сондай-ақ, халықаралық ұйымдардың гранттары есебінен жүргізілетіндігі болжануда. Сонымен қатар, жеке бизнеспен тең қаржыландыру сұлбалары, концессия қолданылады.
БҰҰ Жаһандық экологиялық қоры, БҰҰ ДБ, ЮНИФЕС, Дүниежүзілік банк, ЕҚДБ сияқты халықаралық донорлар гранттарды бөлуге немесе тең қаржыландыруға негізделген халықаралық бағдарламалар бойынша жұмыс жасайды.
“Жасыл даму” орталығы Ұлттық қор қаражатын пайдалана отырып, түрлі жобаларды тең қаржыландыруға қатысады, ол халықаралық донорлар үшін олардың қызығушылығын айтарлықтай ұлғайта түседі. Қазіргі таңда БҰҰ Таза технологиялар қоры, Дүниежүзілік банк, Жаһандық экологиялық қор, БҰҰ ДБ сияқты халықаралық ұйымдардың қаражаттарын тарту жөнінде алдын-ала келісімге қол жеткізілді.
Еліміз климаттың өзгеруі бойынша халықаралық үдеріске белсенді қатысуда. 2009 жылдың наурызында Қазақстан Киото хаттамасын ратификациялады.
Шетел инвесторлары кеңесінің XXІ пленарлық отырысында Президент Н.Ә.Назарбаев Киото хаттамасының ратификациялануы энергиялық тиімді технологияларды дамытуда жаңа мүмкіндіктер ашатындығын атап өтіп, Қазақстанда квоталар саудасы тетіктерін пысықтауды тапсырды.
2012 жылы Киото хаттамасының аяқталатыны белгілі. Қазіргі таңда барлық пікірталас содан кейінгі кезеңде, атап айтсақ, 2050 жылғы болашағымен 2012-2020 жылдарға бағытталған. Бірінші қосымша елдерімен 2020 жылға дейін парниктік газдар шығарындыларын төмендетуге бағытталған белгілі ерікті міндеттемелердің қабылдануы жобалануда.
Еуроодақ 1990 жылдан 2020 жылға дейін 20-30 %, Жапония 2005 жылдан 15%, Канада 2006 жылдан 20%, 1990 жылдан Ресей Федерациясы 10-15 %, Украина 20 %, АҚШ-тың мүмкін міндеттемелерінің сараптамалық бағасы бойынша 2005 жылдан 14-18% парниктік газдар шығарындыларын төмендетуді жобалауда. Сонымен қатар, Еуроодақ 2050 жылға шығарындыларды 80% төмендету туралы ниетін білдірді. 2009 жылғы 4 қарашада Барселона қаласында Қазақстан базалық 1992 жылдан парниктік газдар шығарындыларын 2020 жылға дейін 15% және 2050 жылға 25% төмендететінін баяндады.
Елді индустрияландыру, “Стратегия-2020” жоспары және 2020 жылға дейінгі салалық даму бойынша Мемлекет басшысының соңғы тапсырмасы есебімен Қазақстандағы парниктік газдар шығарындылары 275,1 млн. тоннаны құрайтындығы, яғни, бұл 1992 базалық жылмен салыстырғанда 2020 жылы 85 % немесе 15 % төмендеуді, ал, 2050 жылы 242,7 млн. тонна СО2 немесе 25 %-ға төмендеуді көрсетеді.
БҰҰ Бас хатшысы Пан Ги Мунның шақыруы бойынша қазақстандық делегация жүзден астам мемлекет және үкімет басшылары, халықаралық ұйым және ұлттық ведомстволар жетекшілері қатысқан климаттың өзгеру проблемалары бойынша жоғары деңгейдегі саммит жұмысына қатысты.
Қазақстан дамыған мемлекеттер өздерінің технологиялық ресурстарымен дамушы елдер бейімделуінің ұлттық стратегияларын іске асыруға белсенді қатыса алатындығы және қатысуы міндетті климаттың өзгеруіне бейімделудің бірыңғай халықаралық стратегиясын құру бастамашылығын білдірді. Елбасы Қазақстанның төмен көміртекті экономиканы құруы үшін таза технологиялар негізінде жедел индустрияландыру жүргізу қажеттігін атап айтты.
Қазақстан “Жасыл даму” жолына тұруы тиіс, яғни, қоршаған орта тұтастығын сақтай отырып, экономикалық өсуге қол жеткізуі қажет, Киото хаттамасы тетіктерін іске асырудан түскен қаражат тек экологиялық жобаларға жұмсалуы керек.
Киото хаттамасы тетіктерінің бірі – Киото хаттамасының Б қосымшасына енген елдерге парниктік газдар шығарындыларын саудалау. Оның мәні өз міндеттемелерін орындаған және артық квоталары бар мемлекеттер қысқартулар қажет басқа елдерге өз қысқартуларын сата алатындығында. Соңғы кездері аталған тетік аясында жасыл инвестиция сұлбасы үлкен беделге ие болуда. Аталған сұлба бойынша шығарындылардың жобаларды орындауда емес, экономикалық дағдарыс нәтижесінде пайда болған төмендетулері бар тараптар (Ресей, Украина, Беларусь, Шығыс Еуропа елдері) бұл қысқартуларды іске асыра алады және түскен инвестициялар экологиялық жобаларға – парниктік газдар шығарындыларын төмендету жөніндегі жобаларға басымдықпен бағытталуы тиіс.
Халықаралық саудадан басқа, сауданың ұлттық жүйесі де бар. Парниктік газдарға түгендеу жүргізілгеннен кейін барлық кәсіпорындар парниктік газдарға лимиттер алады. Базалық жыл 2008 жыл болады. Егер кәсіпорын сынақтық кезеңнің соңында лимитті арттырып жіберсе, оған айыппұлдық санкциялар қолданылады. Еуроодақта бір тонна СО2 100 еуроға тең.
Айыппұл салдырмау мақсатында кәсіпорын қажетті парниктік газ көлемін сатып алуға болатын рынокқа жүгінеді. Онда баға құбылмалы және Еуроодақта бір тонна СО2 30 еуроға көтерілген. Төмен көміртекті технологияны ендірген және парниктік газдар шығарындыларының төмендеуіне қол жеткізген кәсіпорын қысқартулардың артығын сата алады. Қазақстанда еуропалық тауар биржасына бейімделген тауар биржасында парниктік газдар саудасы болжануда. Қазақстандық кәсіпорындардың уақыт өте келе нарықтық баға құратын халықаралық деңгейге шығатынына сенім мол. Былтырғы жылы соңғы тұтынушы үшін 1 тонна СО2 15 еуроға тең болды.
Қазақстан Киото хаттамасы мақсаттары үшін 1-қосымшаның тарабы, яғни, бізде бірлесіп жүзеге асыру тетігі дамитын болады. Қазақстандық кәсіпорын БҰҰ Негіздемелік конвенциясының 1-қосымшасына кірген елдің инвесторларын тарта алады. Екі тарап тең қаржыландыру принципінде парниктік газдар шығарындыларын төмендету бойынша жобаларды жүзеге асырады және пайда болған шығарындылар қысқаруының бірлігін (ШҚБ) салынған қаржыға сай өзара тең бөледі. Осыдан кейін қазақстандық қәсіпорын осы ШҚБ-ны көміртегі рыногында сата алады.
Дүние жүзінде Киото хаттамасының тетіктері бойынша көптеген кәсіпорындар жұмыс жасайды. Киото хаттамасы тетіктерінің әрекет етуі мерзімінде, бұл небәрі 5 жыл, дүние жүзінде 1800-ден астам жоба іске асырылып, 1,670 млрд. тоннадан астам СО2-эквиваленті төмендеді.
Биылғы жылы жүзеге асырылуға дайын Киото хаттамасының тетіктері бойынша ондаған жобалар тіркеуден өтті. Аталған жобалар бойынша қажетті жұмыстар жүргізілуде және таяу уақытта осы жобалардың іске асырылғандығы жайлы еститін боламыз деп үміттенеміз.
Қоршаған ортаны қорғау саласындағы көрсетілген басым бағыттарды іске асыру бойынша жүргізіліп жатқан жұмыстар дағдарыс құбылыстарын жеңу процесінде қоршаған орта сапасын жақсартуға және қоғамның экологиялық орнықты дамуына қолайлы деңгейді қамтамасыз етуге мүмкіндік береді.
Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.