Климаттық жағдайы Солтүстік Қазақстан өңірінен де қатал Аустралияда астық дақылдарының өнімділігі 2 есе жоғары. Ал табиғи жағдайы ұқсас Канадада өсімдік шаруашылығының өнімділігі 14 есе артық.
Елбасы биылғы Жолдауында агроөнеркәсіптік кешенді инновациялық технологиялармен дамыту қажеттігін айтты. Себебі еліміздің егістік жерінің 93 пайызы ауа райына тәуелді аймақтарда орналасқан. Яғни егін өнімі жауын-шашын көлеміне тікелей байланысты болғандықтан заманауи агротехнологияларды қолданбасақ, даму көшіне ілесе алмаймыз.
Қазір аграрлық сектор дамыған елдерден әлдеқайда артта қалғаны жасырын емес. Мәселен, климаттық жағдайы Солтүстік Қазақстан өңірінен де қатал Аустралияда астық дақылдарының өнімділігі 2 есе жоғары. Ал табиғи жағдайы ұқсас Канадада өсімдік шаруашылығының өнімділігі 14 есе артық. Жер көлемі Қазақстаннан 66 есе кіші Голландияда ауылшаруашылық өнімдерінің жыл сайынғы экспорты 100 млрд АҚШ долларын құрайды. Олардың табысқа жетуінің негізгі құпиясы – білім беру мен кадр даярлаудың тиімді жүйесін құру арқылы өндіріске ғылым мен техниканың соңғы жетістіктерін енгізе білгендігі. Біз де осы жолмен жүруіміз керек. Үздік ғылыми білім мен нәтижелі агротехнологияларды трансферттеу жұмысымен жедел түрде айналысу қажет. Өкінішке қарай, осы маңызды істе әлі нақты нәтиже жоқ. Оның себебі – мәселені шешудің барлық аспектісін қамтитын нақты жүйенің жоқтығы және оны құрудағы салғырттық.
Бес жыл бұрын С.Сейфуллин атындағы Қазақ агротехникалық университетінде дамыған елдер тәжірибесін мұқият сараптап, технологиялар трансферті жүйесін құруға кірістік. Алғашқы қадам ғылыми білімді трансферттеу болды. Онсыз жаңа кезеңнің ғылыми кадрларын қалыптастыру және жаңа құзыреттерге ие мамандарды даярлау, технологияларды трансферттеу мүмкін емес. Қазақстанда ғылыми мамандар тапшы. Сондықтан стратегиялық іс-қимылдар заман талабына сай өзгертілді. Ауыл шаруашылығы бағытындағы көшбасшы жоғары оқу орындарының бірі, дүние жүзінің бірқатар елінде (Чили, Малайзия, ҚХР) білім мен ғылым жүйесін реформалауда бай тәжірибесі бар Дэвистегі Калифорния университетімен (АҚШ) әріптестік орнады. Осы университет ғалымдарының ұсынысымен және қатысуымен оқу орнын батыстық үлгідегі зерттеу университетіне көшіру бағдарламасы жасалды. 2010 жылы жасалып, Мемлекет басшысына таныстырылған Шортандыдағы Бараев атындағы егін шаруашылығы ғылыми-өндірістік орталығының негізінде зерттеу университетін құру жобасы басшылыққа алынды. Бұл – біріншіден, әлемде сынақтан өткен, дамыған елдерде жоғары нәтижелерге қол жеткізген дамудың ең қысқа жолы, екіншіден, зерттеу университеті моделінде оқу үдерісі, ғылыми зерттеулер, білім беру мен оны тарату мәселелері бір жүйеге біріктірілген, ал ғалым – барлық жұмыстың негізгі тұлғасы. Бүгінге дейін осы үдерістердің бірікпегендігі аграрлық ғылымға жас мамандардың көптеп келуіне, ғылыми мектеп дәстүрі жалғастығына, білім тарату мен енгізу жүйесінің дамуына кедергі болып келді. Осы мәселелерді шешу мақсатында құрылған ғылым саласындағы басқарушы құрылымдардың талпыныстары тиісті нәтиже бермеді. Сондықтан дамыған елдердегі ұйымдастыру жүйесі үлгісін қабылдау қажет болды.
Қазір барлық іс-қимыл жоғарыда көрсетілген бағдарламаны жүзеге асыруға бағытталған. Білімді трансферттеу аясында алдымен ғалымдар мен оқытушылардың алдыңғы қатарлы ғылыми орталықтарда біліктіліктерін көтеру қамтамасыз етілді. Көптеген ғалымдар білім беру үдерісі мен ғылыми зерттеулерді жаңаша ұйымдастыруға мүмкіндік беретін жаңа білімге қол жеткізді. Қолданыстағы оқу бағдарламалары уақыт талабына сай білімді, өндіріске қажетті жаңа құзыреттерге ие білікті мамандар даярлауға мүмкіндік бере алмайтындықтан жаңартылуда. Калифорния университеті профессорларының және сонда білімін жетілдірген кадрлар күшімен жаңадан 6 оқу бағдарламасы қолданысқа енгізілді. Осы тектес 62 оқу бағдарламасын енгізу жоспарланды. Оқытудың тәжірибелік бағытын күшейту, атап айтқанда, студенттердің тәжірибеден өту уақыты 3 айдан 7 айға дейін ұзартылып, ауыл шаруашылығы мамандықтары бойынша білім алу уақыты мерзімдік ауылшаруашылық жұмыстары уақытымен сәйкестендірілді. Университет аумағында ет, сүт, дәнді және майлы дақылдарды қайта өңдеуге арналған заманауи құрылғылармен жабдықталған 4 технологиялық платформа, сонымен қатар робот-техника, геоақпараттық жүйе технологиясы бойынша зертхана мен жылыжай ұйымдастырылды. Бұл тәжірибелік сабақтар өткізуге ғана емес, ғалымдардың ғылыми-зерттеу жұмыстарын жүзеге асыру үшін де қызмет етеді. Сондай-ақ оқу үдерісін үштілділікке көшіру жұмысы әрі қарай жалғасты. Қазір студенттердің 58 пайызы көптілді топтарда білім алса, оқытушылардың 14 пайызы сабақтарын ағылшын тілінде өткізеді.
Екінші бағыт – университеттік ғылым жүйесін жаңғырту. «Болашақ» бағдарламасы бойынша 42 адамды, гендік және молекулалық деңгейде ғылыми зерттеу жүргізуге қабілетті 10-ға жуық жас ғалымды оқыттық. Бірқатары Аустралиядағы әріптестерімен бірлесіп, гендік инженерия әдістерін қолдану арқылы бидай, арпа және нұттың жергілікті сұрыптарының қуаңшылыққа төзімділігін арттыру бағытында ғылыми жобаларды жүзеге асыруда. Жас биотехнологтар жануарлардың қауіпті жұқпалы ауруларын диагностикалау үшін биологиялық тест-жүйесін жасаудың заманауи әдістемесін меңгерді. Бұл осы салада импортты алмастыру мәселесін шешуге мүмкіндік береді, қыруар қаражаттың сыртқа кетпеуіне жағдай туғызады және әдістемелерді отандық өндірушілерге ұсынуға дайын екенімізді көрсетеді. Ғалымдар арасында бәсекелестік жүйе, мансаптық өсу үлгісін әзірлеу мен қолдану, еңбекақы төлеудің жаңа салыстырмалы жүйесі енгізілді.
Үшінші бағыт – технология трансферті жүйесін құру. Бұл бағытта трансферттеудің дұрыс жүйесін құруды басты назарда ұстауды, оны кейін трансферттеу мәселесін практикалық жағынан шешуде база ретінде пайдалануға бағыттауды мақсат еттік. Осы ұстаным негізінде шетелдік серіктестермен бірге үздік технологияларды бейімдеу мен трансферттеудің 5 халықаралық орталығы құрылды. Жаңа бастамаларға 1,2 млрд теңге көлеміндегі шетелдік инвестиция тартылды. Бүгінде орталықтар базасында өндіріске енгізуге дайын шешімдер бере алатын жаңа технологияларды бейімдеуге арналған ғылыми жұмыстар жүргізілуде. Сонымен қатар Беларусь технологиясын бейімдеу мен трансферттеу орталығын құруды инвестициялаған серіктесіміз 50-ге жуық студенттің сол елдің университеттері мен машина жасау зауыттарында білім алуы үшін жұмсалатын шығынды көтерді. Бұл орталықтар нақты нәтиже бере бастады. Мәселен, Геоақпараттық жүйе технологиясы орталығы былтыр Қазақстанның астық егетін аймақтарында егін жинаудың ғарыштық мониторингі бойынша мемлекеттік тапсырысты бірлесіп орындаушы ретінде қатысты. Бүгінде оны еліміздің барлық аймағында табиғи ресурстардың ғарыштық мониторингі бойынша зерттеулерді бірлесіп орындаушы ретінде енгізуге шешім қабылданды. Осы орталық есебінен Ақмола облысы Целиноград ауданының ауыл шаруашылығы мақсатындағы жерлері цифрлы форматқа көшірілді. Оны ғарыштық суреттермен салыстырып, жер пайдалану процестерін толығымен бақылауға қолдануға болады.
Қытайлық серіктестердің қаражаты есебінен құрылған заманауи қытай технологиясын бейімдеу мен трансферттеудің халықаралық орталығында да біршама жұмыс жүргізілді. Тұзға және қуаңшылыққа төзімді қытай селекциясы ағаштарының 40 түрі мен картоп, басқа да дақылдардың түрлі тұқымын бейімдеу бойынша бірлескен жобалар жүзеге асырылуда. Мәселен, қытай ағаштары «Астананың жасыл аймағының» одан әрі көркеюіне үлес қосса, ал картобы жоғары өнімділігімен республикамыздың азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз етуде ерекше орын алмақ. Себебі оның өнімділігі оңтүстік облыстардың үздік шаруашылықтары көрсеткішіне қарағанда 5 есе көп. Алғашқы алынған нәтижелер жоба болашағының зор екендігін көрсетті. Енді солтүстікте картоптың элиталық тұқымы өнеркәсіптік негізде өндірілмек. Сондай-ақ суарылмайтын егіншілік жағдайында жоғары өнім беруге қабілетті шетелдік соя сұрыпын бейімдеу жобасы қолға алынады.
Ауыл шаруашылығын қарқынды дамытудың маңызды қыры – білімді тарату. Дамыған елдердегідей оның айқын жүйесін әзірлеу қажет. Былтыр университетте серіктестердің қолдауы арқылы білімді тарату кеңсесі құрылды. Білім алушылар «өз қолыңмен жаса» ұстанымы арқылы оқытылып, тәжірибелік дағдысын қалыптастыруға, кешенді инновациялық шешімдер қабылдауға үйренеді. Осы уақытта БҰҰ Даму бағдарламасы және «АстанаЭкоСтандарт» серіктестігімен ұйымдастырылған жылыжай шаруашылығы мектебінде 200-ден астам кәсіпкер білім алды. Сондай-ақ балық шаруашылығы саласындағы мектеп іске қосылып, оқыту барысында «hand-on» режімде 100-ге жуық балық шаруашылығы субъектілері қамтылды. Бүгінде бұл оқыту түріне бизнес-құрылымдар тарапынан сұраныс күрт өсіп отыр.
Біз Елбасы Жолдауындағы агроөнеркәсіптік кешенді және аграрлық ғылымды дамытуға қатысты міндеттердің университеттің білім беру мен ғылыми-зерттеу үдерісін жүйелі қайта құруға бағытталған қызметімен үндес болғанын мақтан тұтамыз. Осы үндестік бізге зор сенім жүктейді және алға қойған жоспарларымызды ойдағыдай іске асыруға ынталандырады.
Ақылбек КҮРІШБАЕВ, ауыл шаруашылығы ғылымдарының докторы, профессор, С.Сейфуллин атындағы Қазақ агротехникалық университетінің ректоры