1998 жылы 26 шілде күні Покровка (Алматы облысы, Талғар ауданы) кентінде Әз-Тәуке хан тұсында би, абыз, соңында әулие атанған Әз-Әлмерекке ұрпақтары ас беріп, аңызға айналған адам жайында ақсақалдар тәлімді әңгіме айтты. Әулие шырақшысы, оның тікелей ұрпағы Сүйгенбай қария әулие басына бала кезінде Дінмұхамед Қонаевтың келіп, мұндағы бұлақтардан су ішіп, ұлын ертіп келген әкесі Меңліахметтің аруаққа бағыштап дұға оқығаны жайында әңгімеледі. Бұл әңгіме маған қатты ой салды. Шындықты білгім келіп, осы дерекке қатысты көп ізденіп, соңында Димекеңнің әулие басына келгені жөнінде шындыққа көзім жетті.
1998 жылы 26 шілде күні Покровка (Алматы облысы, Талғар ауданы) кентінде Әз-Тәуке хан тұсында би, абыз, соңында әулие атанған Әз-Әлмерекке ұрпақтары ас беріп, аңызға айналған адам жайында ақсақалдар тәлімді әңгіме айтты. Әулие шырақшысы, оның тікелей ұрпағы Сүйгенбай қария әулие басына бала кезінде Дінмұхамед Қонаевтың келіп, мұндағы бұлақтардан су ішіп, ұлын ертіп келген әкесі Меңліахметтің аруаққа бағыштап дұға оқығаны жайында әңгімеледі. Бұл әңгіме маған қатты ой салды. Шындықты білгім келіп, осы дерекке қатысты көп ізденіп, соңында Димекеңнің әулие басына келгені жөнінде шындыққа көзім жетті.
1921 жылы жазда Іле-Талғар өңірінде жаңбыр жаумауына байланысты осында діндарлар тасаттық береді. Сол діни ғұрыпқа Меңліахмет қария 9 жасар ұлы Дінмұхамедті «балам үлкендерге сәлем беріп, әйгілі Әлмерек жатқан жерді көрсін», деп әдейі ертіп келеді. Далада діни жоралғы біткен соң Әлмеректің көне мазары тұрған жерге келіп, алдымен дұға оқып, соңында абыз жайында әңгімелейді. Дінге шек қойылған заманда Әлмерек жайында дерек жинап, соңында кітап жазып жүрген мен үшін Димекеңнің әулие басына келуі үш ұйықтасам түсіме кірмеген оқиға болды. Бұл оқиға өз алдына – кейін Әлмерек атаның жаңа кесенесінің ашылу салтанатында Димекеңнің шешесі дүние салғанда жаназа шығарған молдамен кездесіп, құдайы ас-дәмде Қонаевтың «Ясин» сүресі жайында әңгімелегенін естіп, Димекеңнің бала кезінде дін тәрбиесін алып, медреседе оқығаны жөніндегі әңгімелердің шындық екеніне тағы көзім жетті. Сөйтіп, Димекең өміріндегі діни тәлім мен тәрбиенің оның бойына қалай сіңіп, сана-зердесіне қалай құйылғаны жөнінде тереңірек біліп, зерттеудің шынайы жолын іздеу басталды.
Құранды аударған атақты Халифа Алтай Димекең зейнетте жүргенде елге оралды. (1997 жылы) «Жұлдыз» журналы үшін дінге байланысты ол кісімен ұзақ сұхбаттасып, әңгімелескенім бар. Жарықтық сол тоқсаныншы жылдары «Дінді бетімен жіберуге болмайды. Діни секталар қаптап, соңы қауіпті жағдайға айналады» деп айтқан еді. Қазір айтқаны айдай келіп отыр.
Өзіне арнайы сәлем беруге келген осы дін ғұламасымен Димекең ұзақ әңгімелесіп, Ислам дінінің әлемдік қасиетіне байланысты пікірлеседі. Димекеңнің дін тарихында хадис, шариғатта сауатты, мұсылмангершілікті сақтаған адам екенін білген ғұлама молда Халифа ата өзі аударған Құран кітабы мен жайнамаз сыйлап, оған Алла Тағаладан жақсылық тілейді.
Тәңір сыйы сексенге келген жасы жөнінде айтып, «сіз жұмаққа барасыз» деп әзілдейді. Димекең естелігінде үйінде қонақта болған молданың білімі мен ілімі жөнінде ғибратты нәрселер айтады. Халифа Алтай сияқты намаз оқып, қажылыққа бармаса да жан дүниесі – Жаратқан Ие, жүрегі – иман Димекең өзінің мұсылман екенін естелігінде аңғартады. Белгілі дінтанушы Мұртаза Бұлұтай «Димекеңмен дін жайында әңгімелесіп, сұхбаттасу қашанда әсерлі әрі өнегелі еді» деп үйінде бірге түскен суретін күні бүгінге дейін қастерлейді. Заман заңына қарай Құдайға құлшылығын сыртына білдірмей, жүректе бір Алла деп жүрген Димекең өзінің діни мінажат, ғибадатын ұмытпаған мұсылман екенін Тәуелсіздіктен кейін танытты. Түркістанға барып, Димекеңнің іштей Алла Тағалаға мінажат етіп, Әзірет Сұлтан рухына тәу ететіні атеистік заманның өзінде Оңтүстікте аңызға айналып кеткен болатын. Ислам әлеміндегі ұлы ойшыл, сопы Қожа Ахмет Яссауи жөнінде нағыз «құдай атқан» атеист Никита Хрущевке осы әулие туралы пойызда кетіп бара жатып, әңгіме айтуы – Димекеңнің дін тарихы мен ілімінен хабары мол ғұлама екенін дәлелдесе керек. Өкініштісі, академик, ғалым Димекеңнің дін ілімінің қасиетін терең білген Ислам өркениетіндегі тұлғалардың бірі екенін әлі тани алмай жатырмыз.
70-ші жылдары Димекеңнің жұлдызы жанып, атағы аспандап тұрғанда Жетісуға белгілі Медеу байдың бір ұрпағы дүние салады. Медеу мен Қонаевтың атасы Жұмабай қажы өте сыйлас адамдар болған. Димекең қазаға нөкер ертпей бір-екі қарапайым адаммен келеді. Ас-дәмде өзі құран оқып, бата жасайды. Қазада Димекеңмен бірге дастарқанда отырған кісі күні бүгінге дейін Қонаевтың құран оқығанын көріп, ол кісіден Құран сарынын тыңдағанын әлі аңыз қылып айтып келеді. Димекең жайында «Ием сенсің, кием сенсің, жан аға», деп жыр жазған Тұманбай ақынмен қоштасу кезінде кәсібі суретші осы кісі неге екенін білмеймін, маған жолығып, Димекеңнің діндарлығын өз пайымы бойынша түсіндірді. Димекеңнің дін ғұрыптары мен тәрбиесіне байланысты ұстанған өзіндік өнеге-тәлімдері айта берсе өте көп. Өкініштісі, мұны халық тағы біле бермейді. Әйелі Зухра Шәріпқызы дүние салып, алыс-жақыннан туыстары келіп жатады. Бірде дұға оқытуға мешіттен шақырылған молда бір себептермен келе алмайды. Молданы күтіп, уақыт өткізбей дұғаны Димекеңнің өзі оқып, бет сипайды. Қонаевтың құран оқығанына куә болғандар «Димекеңнің өзіне тән құран оқу мақамы бар еді», дегенді айтады. Әсіресе, ғалым Бақтияр Сманов Қонаевтың Құран мақамын естігенде ерекше әсерде болғанын жиі қайталайды.
Димекеңнің бойына діни кие қасиеттің және дін ілімінің сіңгені соншалық, бала кезіндегі мұсылмандық өнеге даналық өмірінің соңына дейін жалғасқан. Бұған тағы бір қызықты мысал келтіруге тура келіп отыр. Бір ораза айында Яссауи көшесіндегі аты Құранның бір сүресімен аталатын мешіттің имамымен әңгімелескенім бар. Сөзден сөз шығып, Қонаевтың дінді құрметтеп, діни ғұрыпта сауатты болғаны жөнінде әңгіме жалғасты. Бірде Димекең зейнетте жүргенде Оңтүстік Қазақстанның Түлкібас ауылына келеді. Ақсақалдар алдынан шығып, құрметтеп, қонақ қылып, соңынды «жаңадан ашылған мешітті көріп кетіңіз» дейді. Димекең мешітке кіреді. Имам жас жігіт болса керек, жүгіріп алдынан шығып: «Аға, төр жаққа жүріңіз» дейді. Сонда Димекең: «Сен жас болсаң да мешіт имамысың. Сенің алдыңа менің түсуіме болмайды. Тиісті орынға өзің жайғас» деп діни дәстүрді сақтап, мешітте көппен бірге уағыз тыңдайды. Соңында қоштасарда имам жігіт: «Аға, сізге Құран сыйлауға рұқсат етіңіз» деп қасиетті кітапты ұсынады. «Балам, менде дәрет жоқ. Сондықтан Құранды жалаңаш қолмен ұстауға болмайды. Егер ақ шүберекке шын ниетіңді білдіріп, орап берсең алуға болады» дейді. Имам Димекеңнің айтқанын орындап, Құранды солай береді. Димекең дін әдебі мен ежелгі ғұрыпты және Құранды қасиеттеудің үлгісін осылай көрсетіп, жамағатты қайран қалдырады.
Атеистік қоғамда – Қазақстанда діни ғұрып пен салтты тастамай, қайта барынша құлшылық ғибадаттарын жалғастырған күрд халқы өкілдері еді. Алматы облысы, Іле ауданы, қазіргі Жетіген ауылында тұратын күрд ұлтының қариялары 70 шақырым жерден Алматыға келіп, көне мешітте жұма намаз оқитын. Ежелден діни наным-сенімдеріне мықты діндарлар 70-ші жылдардың ортасында Мәскеуге хат жазып, ауылда мешіт салуын сұранады. Адам құқықтары жөніндегі халықаралық құжатты жақсы білсе керек. Хатты Мәскеу Орталық Комитеттің бірінші хатшысы, Саяси Бюро мүшесі Д.Қонаевқа жібереді. Мәселені өздеріңіз шешіңіздер дегендей сыңай танытып. Димекең көп ойланады. Соңында сол кездегі Іле ауданының басшысы Заманбек Батталхановты шақырып, онымен кеңесіп, мәселені оң шешудің жолын қарастырады. (Бұл жерде бір нәрсені ерекше айту керек. Димекең қашанда қол астындағылармен кеңесіп жұмыс істеген). Өкініштісі, арнайы мешіт салудың мүмкіндігі болмай, орталықтағы бір шопан үйін намазханаға айналдырып, намаз оқуға толық жағдай жасалатындай етіп жөндеп жабдықтайды. Бұған қатты риза болған күрдтер құдайдан Қонаевқа бар жақсылық тілейді. Кейін Мәскеуден шығатын атеистік баспасөзде бұрынғы Николаевка – қазіргі Жетігендегі сол кездегі мешіттегі намаз оқу – дінге сенудің сорақы қылығы деп сыналды.
Былтыр күзде сол мешіттің бұрынғы имамы Садыр молданың діндар ұрпақтарымен кездесіп қалдым. Жетігендегі жаңа мешіттің ішінде отырып, кезінде намазхана болған шопан үйіндегі бес уақыт намаз, айт намазы және басқа діни жоралғылар бұдан 40 жыл бұрын дәл бүгінгідей жалғасқан екен. Молда ұрпақтары Димекең атын ардақтап, ол кісіні ерекше құрмет тұтатындарын айтты. Осы жерде мемлекет қайраткері Димекеңді қалай ғұлама демейсіз. Құдайды ұмытып, Алла Тағала жолы естен шыққан дінсіз саясат кезінде, әрине, мешіт сала алмады. Мешіт орнына кең сарай үйді намазхана жасатқан Димекеңді мұсылмандығы үшін ұлықтап, рухына салауат айту парызға саналса керек.
Шымкентте Қонаев атындағы мешіт және үлкен даңғыл көше бар. Мешітке жұма намазға келген күллі жамағат Димекеңді еріксіз еске алады, олар да рухына міндетті түрде дұға бағыштайды. Мешіт ғаріптерге, жарлы-жақыбайларға көмектесіп отырады. Димекең осы мешіттің иесі Дәулет қажының үйінде болып, дін жолын ұстанған азаматқа Алла Тағаладан жақсылық тілеп, батасын берген. Димекең батасын Құдай Тағала қабыл алып, соңында Дәулет қажы бірегей мешіт ғимаратын тұрғызды. Айтпақшы, Қонаев атында Талас ауданында (Жамбыл облысы) тағы бір мешіт бар. Дана халық шын Алла Тағала жолын ұстанғандарды өздері танып, біледі екен.
Құдайдың жердегі үйі – мешіт туралы айтқанда, патша заманынында Димекең туып-өскен Алматыда 6 мұсылман мешіті болғаны қари – қариялар деректерінен белгілі. Сол мешіттің бірінде дәл айтқанда Абылайхан даңғылының 2-Алматы вокзалына келіп түйісетін жеріндегі мұсылман ғибадатханасында бала Димаш – Дінмұхамед дін сауатын ашқан. Осы мұсылман мешітін Димекең «күмбезі қандай келісті әрі бәрінен биік еді» деп еске алатыны бар. Ораза айт, Құрбан айт мейрамдарында әкесі құрбандық шалып, дұға оқиды екен. Осы мешіттен келген соң.
Димекеңнің әке-шешесі өмірден өткенше намаз оқып, Құдайға құлшылықтарын бақилық болғанша жалғастырған мұсылмандар. Кеңестік дәуірде әкелері намаз оқып, шешелері ораза ұстаған, әр жұма күндері бір жерде бас қосып, Алла Тағаладан жақын туыстарға жақсылық тілейтін отбасы Қонаевтар әулеті еді. Димекеңе дін ілімі әке-шешесінен, арғы ата-әжелерінен де дарыған. Атасы Жұмабай Меккеге қажылыққа екі рет барған, ал әжесі мұсылмандық ғұрып пен салтты ерекше сақтаған әулеттің әулие тірегі, береке қасиеті еді. Ал Димекеңнің сүйікті жары Зухра Шәріпқызы үйінде кітап, оның ішінде қасиетті Құран кітаптарын, шариғат, хадис әдебиеттерін сақтаған о бастан мұсылман әйелі еді. Өле-өлгенше мойнынан тұмарын тастамаған, немере ағасы Мәскеуде мұсылман мешітінде молда болған Зухра Шәріпқызының кісілік, адамдық қасиеттері жайында көп айтуға болады. Осы ана көп ауырып, үзілер сәтінде: «Димаш, сенімен бұл дүниеде Құдай қосты, о дүниеде де бірге болайық. Сондықтан қабіріміз қатар қазылсын» деп соңғы сөзін айтады. Кейін Димекең дүние саларының алдында Зухраның жанына жерлеуді туыстарына аманат етеді. Туыстары солай жасайды. Мұсылмандық ғұрыппен некелескен ерлі-зайыпты екеуі қазір Кеңсайда қатар жатыр. Құлпытаста әшекей, өрнек, сурет жоқ. Кеңсайдағы ең биік ағаш осында өсіп тұр. Қайран қалып, таңқаласыз. Бұл жерде бір құдіретті күш еріксіз кідіртеді.
Димекеңді ол кісінің өзіндік дін ұстанымына байланысты пенделердің әсірелеп айтып, тіпті аңызға айналдырып жібергені де шындық. Бірде түнде Алматыда таксимен келе жаттым. Таксист жігіт Қарқарадағы Әлмерек елінің азаматы екен. Әлмерек жайында әңгіме болып, соңы Димекеңе ұласты. Таксист: «Аға, Қонаев Мәскеуге съезге барғанда түнде білдірмей Әлмерек әулиенің басына барып, дұға оқып, түнейді екен ғой» деді. «Інім, мүлде олай емес. Бұл әсіре діншілдердің ойдан шығарғаны. Әлмерек жайында білгені рас, әкесінің дұға оқығаны шындық. Ал әулие басына ешқашан түнемеген» деп оған шынайы дерек пен ақылға сыятын ақиқатты айттым.
Жетпісінші жылдары ҚазМУ-де студент кезімде қазіргі Панфилов атындағы саябақтағы Орталық мұражайға жиі келіп, ондағы мұрағаттар мен ежелгі заман жәдігерлерін, сәулет және археологиялық ескерткіштерді көріп, киіз үй мен көне мазарлар, кесене, мешіт күмбездерінің суреттерін ынтыға қарайтын едім. «Ежелгі құрылыстар» деп аталатын сәулет мұрағаттары мешіт, медресе үйлері екенін кейін білдім. Мұражайдың бір бөлімінде патша заманы кезінде Меккеге қажылыққа барған қазақтардың шетелдік төлқұжаттарын көргенім бар. Мен ол кезде өзім келіп жүрген мұражай ғимараты – Құдайдың жердегі үйі – орыс дін шіркеуі екенін білген жоқпын. Бірақ неге екенін білмеймін, осында менен көп келген адам жоқ шығар. Қазірде анда-санда барып, Иса пайғамбар үмбеттерінің ғибадат, құлшылығын көріп, Пайғамбарлар суреттерін тамашалап, Құранда айтылған аңыздар бойынша бейнеленген діни ғұрыптар мен оқиғалардың тылсым-таңғажайыптарын сезініп, мұнда Құдай Тағала жөнінде түсінігім де кеңейе түседі. Өйткені, әлемдегі барлық дін Құдай бір деген қағиданы ұстанады.
Бірде осы шіркеудің күншығыс жағында Димекең өз қолымен отырғызған қарағай шыршасының қасына келіп, Қонаевтың Алматыны баққа айналдырып, аббаттандырылған, гүлзарға айналдырып, гүлдендірген, пейіш жемісі алмаға толтырған бағбандық еңбегі жайында бұрынғы оққағары П.Кравчукпен әңгіме-дүкен құрып, серуендегенім есімнен кетпейді.
Қай жылдары екені белгісіз, шаш ал десе, бас алатын атеистер: «Бұрынғы шіркеу үйінің қажеті не, оны бұзып, орнына заманауи құрылыс салсақ қайтеді» деген идея көтереді. Бұл әңгіме Димекеңе жетеді. Қала құрылысына байланысты тиісті маман, бастықтармен бір әңгіме үстінде: «Жігіттер, орыс сәулетшісі Зенков салған Панфилов саябағындағы сәулет ескерткішіне тиісудің қажеті жоқ» деп, соңында: «Құдай үйін құлатып, құдай атып жүрер» деп, әпербақандық әрекетті бір-ақ ауыз сөз, әдемі әзілмен осылай тоқтатады.
Қонаев тек қана Ислам діні арқылы ғана емес, басқа діндер бойынша да Жаратқан Иеге жаны жақын жан. Шетелдерге көп шыққан Димекең Қытай мен Жапонияға барғанда Будда ғибадатханаларында болып, мұндағы діни ғұрып, салттармен танысып, аталған дін жайында тереңірек біледі. Ондағы құлшылық ғибадаттарды көзімен көреді. Қытайға барғанда атақты «Аспан храмын» көргенін сапарнама кітабында жақсы жазады. Үндістанға сапар кезінде Ислам сәулет өнерінің айтуға тіл жетпейтін ғажайып құрылысы – әлемдегі кереметтердің бірі Тәж-Махал мазары жанында суретке түсіп, мұнда келген мұсылмандармен жүздеседі. Иранға, Египетке және Сирияға іссапары кезінде ондағы көне мешіттерді көреді. Олардың тарихымен танысып, діни жоралғыларға куә болады. Ал Еуропа елдеріне барғанда, ондағы христиан шіркеулері жайында және осы дінді ұстанушылар туралы мол мағлұмат алады. Құранның орыс тіліндегі нұсқасын Еуропа елдерінің бірінен сатып алғаны осы мақалада айтылды.
Журналистер сұхбат алып, телехабар жасап жатқанда, Димекеңнің ұмытылған бір діни сөзді айтқанда, олар оның мағынасын түсіне алмай, өзінен сұрауға батылдары бармай қиналғандарын белгілі журналист-қаламгер өз естелігінде жазады. Дінге қатысты Димекең білгенді қазіргі біздің діндарлардың көбі білмейді. Түйіп айтқанда, Димекең – Дінмұхамед атамыз өз дінін заманына қарай ұстанып, өзге дінге де құрмет көрсетіп, Құдайға іштей құлшылық қылып, Алла Тағалаға жүрегімен, ішкі түйсігімен жақындаған рухы кемел тұлға.
Ораз ҚАУҒАБАЙ,
журналист.