• RUB:
    5.06
  • USD:
    522.49
  • EUR:
    547.88
Басты сайтқа өту
Қоғам 26 Желтоқсан, 2018

Жұмагүл жолы

795 рет
көрсетілді

Өткен ғасырдың жетпісінші жылдарының аяғы-ау, сірә. Жерлес ағамыз Орысбай Әбділдаұлы «Лениншіл жас» газетінде қызмет ететін. Амандасу үшін сол кісіге барып, ұзыннан ұзақ дәліз бойының бір қуысының оңашалау тұсында сөйлесіп тұрғанбыз. Денесін шалқақ ұстап, нығыз басып бара жатқан әйел баласына көз қиығын тас­тап: «Анау Жұмагүл Солтиева» деді. Қандай әсерді ішке түйіп үлгергенім есімде жоқ, мынандай орында жұмыс істеген кісі осылай жүруге әйтеуір хақылыдай көрінген. 

Көп ұзамай осы шаңырақ астында жұмыс істеу несібесі бұйыратынын қайдан білейін. Аудандық газетке мүлде ұқ­са­майтын ахуалға алдында таң-тамаша боп жүргенім рас. Елдің бәрі Сейдахмет Бердіқұлов емес­тігі­не жетең жете қоятын кез емес әлі. Редак­торды әулие тұтатын бұ­лар­­­дың қылығында жасан­ды­лық бар­дай көрінетін де тұратын. Қыз­мет­кер біткен атын тіке атамай, аға деп әспет­­теп, алдында құрдай жор­ға­­лайды. Тұс­тарынан өтіп бара жатса бітті, бәрі орындары­нан атып-атып тұрып, қалт тұра қалады. Баппен басып, әркімге бір бұрылып қара­ған­да – Сейдахмет ағамыз жарық­тықтың көз сұғының сәуле­сі өңменді түйреп өтсе де өт­кір­лігі шамалы еді. Сар­ғыш назарын іріккенде ой-ние­тіңді түгел оқып қоятындай қар­­шыға қабағы лезде салың­қы тарта бұрылып жүре бе­ре­тін. Бұрыннан істейтін­дер мұны қаперіне алмастан жұ­мыстарына алаңсыз кірі­се­тін. Жаңа ортаның жөн-жо­сығын білмеген соң әркімге бір жаутаңдап, әлдебір жерден шалыс басып қойғандай қуыс­тану­дан арыла алмай­сың. Жұма­гүл Солтиева бір-екі жолы жылы қаба­ғын танытып, үйірсектесе де сол ал­ғаш­қы жатырқау әсерінен құтылу қиын­ға соғатын. Жүре келе етің үй­ре­ніп, әртүрлі сынға төтеп беретін жағ­дай­ларға көндіккен соң анау-мынауды елемейтін сенім пайда болып еді. Сейдахмет ағамыздың алдында сондай күндердің бірінде жаза ба­сып, жаңсақ сөйлеп қалдым ба екен. «Кеше келген тоқалдар, шөміш алып қоқаңдар­дың» керіне балады ма, әйтеуір қа­былдауына жекелеп ш­а­қы­­рып алды. Арқалығына костюмі ілін­ген орындықты нұқып көрсетіп, жайғас деген белгіні сұсты білдірді. Жаға­лы киім ілінген жерге отырушы бол­ма деген үлкендердің ескертуі жадымыздан шыға қойған жоқ еді.

– Жағалы киім тұр ғой, – дедім сасқанымнан. Сейдах­мет ағамыздың түтігулі қош­қыл жүзіне қызыл жүгі­ріп, өң­­мен­ге тура қадалған жанары бір нүктеден қозғалмастан қадалғанда – қарағанынан ойнақши аударылған ұшқыны кенет инедей жіңішкерді. Тап осы сәттің үстіне Жұмагүл Сол­тиева кіріп келгенде, сені кім шақырды дегендей оған ұзақ сүзіле тесілді. Ашуға қан­ша булыға тығылып отырса да, ағамыз даусын көтерместен нықтап, қатқыл шығарды.

– Анау аты кім еді, мынау сол екінші Сатышев болып шықты.

– Тілепалды, – деді Жұма­гүл жұлып алғандай.

– Міне, мынау соның нақ өзі екен.

– Мен Тілепалды емеспін! Одан да Әкішбай болғаным он есе артық!

Шап ете қалған маған қош­қыл өңі одан бетер күреңітіп, езуіне ащы мыс­қыл үйірген Сей­дах­мет ағамыз дызақ­тап сыр беріп қойғанымды мал­дан­ды ма, ызбары әжеп­тәуір сейіліп, болымсыз жымиға­н­дай көрінді де, бүкіл еңсесімен Жүмагүлге төне қадалды.

– Сен бұған не дейсің Әкішбайдың бауыры?

– Ой, аға, біресе Әкішбай деп, біресе Тілепалды деп біраз жерге апарып тастадыңыз ғой.

– Маған сол Тілепалдыдан гөрі Әкішбайыңыз ұнайды, – деп, қапысын таба тіл қатып үлгердім.

Сейдахмет ағамыз әуелі көзінің асты­мен сүзіле қараған сияқтанған. Кенет екі иығы селкілдеп, еңкілдей күл­­ген­­де суық түсі алабұртқандай райы­­на сирек ұшырасатын жылылық үйіріп еді.

Мұндай сәт енді қайтып оралмайтыны өкінішті-ақ. Жұмагүлдің кейінгі жыл­дары драматургияға ат басын бұ­рып, әлденеше пьеса жазып, олары сах­нада қойылғанының сыры тереңде жат­қан сияқ­ты. Қазақтың қайнаған ор­та­сы­нан шығып, тілдесу үстін­дегі қас-қабақ­тардың құбылуын ғана емес, шиыр­шық ату­дың драмалық шарықтау ше­гін­де сол ұлттық сабыр ұс­тамы Жұ­магүл тұрпатын сал­мақ­тандыра тү­се­­тіндей. Өнер­ге әуесқойлықтың жал­пы жи­нақ­талған қазақы бей­несін Әкіш­бай арқылы елестететін Сейдахмет Бер­ді­­құлов оған деген құрметін ешкім­ге ашып-жарып айта бермейтін ішкі құ­пия­сына ұқсайтын. Өнердің бәрінен дә­ме­леніп, бәріне көзжұмбай талпына бере­тін Сатышев шынын айтқанда, шекесі қыз­ған жанастыруға келе қоймайтындай.

Ұжымдастыру мен ашар­шы­лықтан, қуғын-сүргін, қиян-кескі соғыстан, жетім мен жесірдің қалың ортасы­нан дін аман шыққанын былай қойғанда − жасау-жабдығын мүлт жібермей ат мініп, тазы ерткен, мылтық асынып, домбыра өңгерген, ел аралап, дала кезген Әкішбай жа­рық­тық өткен ғасыр­лар­дан қал­ған сал-серінің шы­бық ұшы, тірі көшірмесі, яғни Серван­тес­тің Дон-Кихо­т­ы­на пара-пар кейіп­кер. Міне, осын­дай типаждар өмір сүр­­ген орт­а­да Жұмагүлдің дүние­ге үңі­­ліп, кейіпкерлерді сом­дау­­дағы дра­ма­тургиялық имп­ро­­­ви­­­за­циясының төр­кінін тану­дың бір тармағы руха­ни қаде­нің үзіл­меген арқауын­д­а жат­қа­ны­на көзің жете түсетіндей.

Шығармашылық адамды тап басып тану дегеннің өзі оңай емес. Кімнің қалай, қан­дай тұрғыда келіп, өмір­лік материалды тірі қозға­лыс­та елестету театр қабыр­ға­сы­нан алыс­та жүрген па­қыр­ларға шарттылыққа толы болып көрінуі әбден ықти­мал. Жұмагүл Солтиева бұл тұр­ғы­дан актер, режиссер қауы­м­ы­мен қарша­дайы­нан таныс-біліс қана емес, етене ара­лас­қанының талай мәр­те куәсі болған жайымыз бар. Сол ортаға абайсызда т­үсіп қалсаң Жұмагүлді өз ада­мы ретінде қабылдап, бүк­пе­сіз ашық-жарқын пікір­леседі. Жұмагүлді алғаш кезік­тір­генде бүкіл қимылы, дауыс әуені, қабақ жасқауы, өң-түсі түгел орыс актрисасы Татьяна Доро­нинаға қатты ұқсата­тынбыз. Бұл жұрттың өнер өл­кесіндегі үлкен құбы­лыс сана­ла­­тыннан бейхабар бол­ған соң, онда тұрған не бар деген ішкі тоқ­там арқылы те­же­лесің де қоя­сың. Күн­дер­­дің бір күні теледидардан әлгі әйелдің Есенин өлең­дерін оқыған кездегі болмысы шарттылықтан ада, ұлының жазған хатын тебіреніспен қабылдаған бейне орыс анасы. Жұма­гүл­дің алқалы жиындарда шырқаған әнінің екпіні қазақша тұжырып айтқан­да, талабы тай жегендей. Біл­гір сарапшылардың талдауы кейде салқынқанды боп, елп ете қоймайтын сабырына таңыр­қамасқа шараң да жоқ. Жазушы, актер, әнші, суретші өнердің әйтеуір барша саласы­ның өкіліне сәттілік өне бо­йына серік­тесе бермейтінін талай жолы байқаған жайы­мыз бар. Жұмагүл темпераменті сол­­ғын тартуды білмей­тін ақ­жар­­қын жаратылысы ар­қылы кез келген ортаға кір­генде құдды өз адамы сияқ­­ты еркін сезінетіні бәрі­бір қы­зық­­­тырмай қоймайды. Қар­­­ша­­­дайынан баршылықта өсіп, жал­пысымен таныс-біліс жан­дай қысылып-қымты­рыл­­майтын мінез біле-білген кісі­ге жарты ырыс па дейсің.

Жұмагүлдің прозасы қалай бол­ған күнде шығармашылық аң­сары­ның басты әуен сарыны. Оның діл­дік ерек­шелігі адам баласын жа­тыр­­қа­май­тын бауырмал. Памир­лік қала­мгер тау адамдары туралы тоқ­тала келіп, сезімталдығын ерекше құр­мет­т­ей­тінін айт­қан­да аса ден қой­маған сияқ­ты­мыз. Қазақ әйелінің ежел­гі әңгімелеу сарынын ұстанған Жұмагүл баянында таудан ескен самал­дың лебі бар. Мұн­дағы баяндау екпіні алып-жұлып әкетпейтін биязы, диалогтары көңілге қарай­тын сынық, ұнамсыз жағ­дай­дың өзін суреттегенде жеккөрінішін сездірмейтін ұстамды. Оқи бастағаннан-ақ әжелер шерткен әңгіменің кілті табылғандай жаның жайдары тарта түсетіні қызық. Бұл қолтаңба бұрыннан таныс тәрізді етене қабылданса да шұ­ғыл шешімге барып, күт­пеген кесім айта­тыны жазу­шы­ның ұлттық кәдеге молы­нан суарыл­ғандығының белгісі. Өткен ғасырдың аяғына таман қазақ қауымы шетелдің көркем ойына жаппай бет бұрып, үлгі тұту үрдісі белең алғанда рухани ұлт­тық қоны­­сынан ірге аудармағандар кер­­тарт­палықтың өлмеген тірі куәсінің жорасына жүрген де шығар. «Фәни­дің мінін бақилық көр­мей қоймай­тын» Абай тұ­жы­рымына иек арта үңіліп қа­­райтын болсақ – ғасырлар бойы­на көзқарастардың қазақ­қа астамшылы­ғын әр аттаған сайын кезік­тіретінбіз. Жегі құрттай жаныңды жеген арпалыс үстінде сол қазақ әйелінің жүрек үніне құлақ түрген Жұмагүл Солтиева­ның ізде­ніс­і керек десеңіз перзенттік адалдық емес пе!

Жұмагүл Солтиеваның біреу туралы ой-пікірі әрқа­шан ұстамды. Адам­ды танып, қадірді білудің сан алуан жөні мен жолында шығарма­шы­лық қолтаңбасынан ешқашан ауытқымайтын ұстанымның ақыры қайырлы болатынына қанша көз жеткізсек те біздің бір әдетіміз өзі­міз­ден гөрі өзгенің ерекшелігін айы­руға үйірлігіміз баршылық. Жер ортасы Көктөбе өлшемі өмірдің көп бөлігін алып жатқанын әйгілейтін межелік көрсеткіш қой. Сол биіктен өткен өмір кеңістігінің жазирасына анық­тап үңіл­сеңіз, Жұмагүл Солтиева­ның жүр­ген жолдары қазақ баспа­сөзі­нің киелі шаңырақтарын шарла­ған ізі сайрап жатыр. Ұлттың бас газеті «Егемен Қазақ­­­стан­­­ның» қасиетті табалды­ры­ғы­­­­­нан аттап, жауапты қыз­­мет­ті атқар­­ға­ны­­ның өзі ширек ға­сыр­ға таяп барып жы­ғы­­латы­нын ойлаған кезде, қа­ра­кет­ке толы адам ісінің жемісі кейін­гі ұр­паққа сыйлаған кәде­лі мұра­сы екеніне көз жеткізе түсеміз ғой.

Бұл ойға тоқталып, ұза­май айнал­соқтап шыға алмай отырған себебіміз, сол уақыт­тардағы қашалып сом­дал­ған қазақ болмысынан ­артық ешкімді арқа тұтпай­тыны­мыздан болар.

 

 Жұмабай ШАШТАЙҰЛЫ,

«Егемен Қазақстан»