Кешке жақын жұмыстан қол босаған сәтте көшені аралап, жергілікті халықтың тұрмыс-тіршілігін қызықтаймыз. Үйлердің айналасы мұнтаздай таза, есіктерінің алды жасыл кілем төсеп тастағандай тегіс көгал. Көгалдың шетін ала біздің шырша тектес көрнекі шағын ағаштар отырғызылған. Біздердегідей биік дуалмен қоршалмағандықтан әр үйдің ауласы анық көрініп тұрады. Тіпті терезенің арғы жағында камин алдында креслоға емін-еркін жайғасып, трубка тартып отырған шалдарға дейін анық көрінеді. Көшенің тазалығы сондай күніне бір рет сусабынмен жуылады екен. Көшеден үп еткен шаңды байқамайсың.
– Мына халықтың тұрмыс мәдениеті керемет екен. Үйлерінің маңайын қандай күтіп ұстайды. Шашау жатқан бір зат жоқ. Есік алдының көгалдарын күнде қырқады-ау деймін, өсіп кеткен біреуін байқамадым, – дедім бізге серік болып жүретін Венадағы Қазақстан елшілігінің қызметкеріне.
– Ой, аға, мәдениеттері бізден жоғары ғой бұлардың. Бірақ бәрі соған тіреліп те тұрған жоқ. Мұнда тәртіп қатал. Көгалды күтпей көрсін, айып төлетіп естерін шығарады. Жалпы бұл жақта экологиялық талап деген өте зор. Байқадыңыз ба, көшеде бірде-бір ескі машина жоқ. Өйткені еуростандарт деген бар. Бәрі соған сәйкес болуы керек. Мұнда түтінді будақтатып, ауаны ластауға ешкімге жол берілмейді. Кәсіпорындарға қойылар талап тіпті қатал, – деп түсіндірді маған елшіліктің жігіті істің мәнісі туралы айта келе.
Сол сәтте көз алдыма қыс бойы мұржаларынан қара түтінді будақтататын, ал жазда дұрыс бір жиналмайтын еліміздің астанасының оңтүстік-шығыс ауданындағы жеке үйлер келе қалды. «Шіркін, сол аудан тұрғындарына осы Венадағыдай тұрмыс тәртібі керек-ақ. Бірақ біздің оңтүстік-шығыс ауданда тұратын тұрғындарда экологиялық тазалықты сақтайтындай жағдай да жоқ қой. Басқасын былай қойғанда, көшелерінің өзі толық асфальтталмаған, шаңы шығып жатқан дүниеден қандай мәдениет күтуге болады» деймін тағы іштей.
Сөйтсек, мәдениеттің өзі өркениетке байланысты болады екен ғой. Әсіресе тұрмыстық мәдениет. Бізде шығыстық мәдениет деген бар. Бұл көбінесе, адамгершілікке, адамдар арасындағы қарым-қатынасқа негізделген. Ал тұрмыстық мәдениетке келгенде еуропалықтардың аты озып тұрғанын мойындауға тура келеді. Себебі олардың қолында жаңа технологиялар бар. Осының негізінде олардың өнеркәсібі де, тұрмысы да, соған сай қалыптасқан мәдениеті де бір саты жоғары тұрғаны анық.
Міне, осы жаңа технологияларды жеткізу мен енгізу мәселесі қиынның қиыны екеніне енді ғана көз жеткізе бастағандаймыз. Осы іспен айналысып жүрген еліміздегі министрліктер мен табиғат қорғау ұйымдарының өкілдері басында мұны қалпақпен ұрып алуға болатын шаруадай көргенін де жасыруға болмайды. Сөйтсек, бұл істің астары тым көп екен. Әрине жеке компания деңгейінде жаңа технологияларды енгізуге болады. Оны көріп те жүрміз. Бірақ ел көлемінде жаппай енгізу өте қиын. Өйткені ең жаңа технологиялардың өзі біз секілді елдер үшін қолжетімді емес. Тіпті соған көп қаржының күшімен қол жеткіздік, әкеліп орнаттық дейік. Ал енді сервистік қызметін қайтпекпіз? Бұл үшін оның тілін білетін, сынса, қайта іске қосатын мамандар керек қой.
Сондықтан жаңа технологияларды жаппай әкелудің жолына түскен елдер алыстағы айға бірден қол созбай қадамын санап басқанды жөн көреді. Өйткені «алуан-алуан жүйрік бар, әліне қарай шабады» дегендей өз шамаңды мықтап ескеріп алу керек.
Біз мұндай ойға шетелдік озық технологияларды жаппай жеткізу мәселесін ойластырып, осының ортақ та орнықты бағдарламасын жасау саласында қызмет етіп жүрген көптеген мамандармен әңгімелескеннен кейін келіп отырмыз. Елімізде мұндай бағдарламаны жасау ісі қолға алынғанына біраз уақыт болды. Бірақ оның құжаттары толық әзірленіп болған жоқ. Себебі бұл көптеген заңдар мен тәртіптерді қамтуы тиіс. Оның үстіне, әкелінетін жаңа технологиялардың деңгейі әр сала бойынша жеке қарастырылады. Осы үшін әр салаға мұның жолдары мен мүмкіндіктерін және талаптарын қарастыратын жеке анықтамалықтар әзірленуі керек.
Мұндағы бір мәселе, әкелінетін технология жақсы болуымен қатар, экономикалық немесе әлеуметтік саламыз үшін қолжетімді болуы керек екен. Әйтпесе бас қатырып жасаған құжатымыздың, онда қарастырылған тәртіптер мен талаптардың өзі түптің түбінде бос әңгіме болып шықпақ. Ал онда көзделген талаптар мен тәртіптер ертең біздің кәсіпорындар мен мекемелер үшін орындалуы міндетті стандартқа айналуы тиіс. Міне, сондықтан да бұл бағыттағы кешенді шаралардың өзі «Озық қолжетімді технологияларды енгізу» деп аталады екен.
Қазақстанға озық қолжетімді технологияны әкелудің жолдарын белгілеу, құжаттарын әзірлеу мәселесіне бүгінде Үкімет шенеуніктерімен, кәсіпкерлік қауымдастықтар өкілдерімен қатар экологиялық ұйымдар да белсене қатысуда. Себебі құжаттарға қойылатын талаптардың ең бастысы экологиялық сипатта. Елімізге жеткізілетін әрбір жаңа технология өндірісті өркендету, жұмысты жеңілдетумен қатар, экологиялық жағдайды сауықтыру ісіне үлес қосуы тиіс. Мәселен, кез келген өнім сапалы, арзан болуымен қатар, алдымен адам өміріне қауіпсіз болуы керек. Міне, сондықтан да қазір Экологиялық кодексі қайта қаралу үстінде. Бұл кодекс халықтың денсаулығын, қоршаған ортаның тазалығын қорғаумен қатар, өндірісшілер мен өнеркәсіпшілердің өнімді өндіру тәртібін де қарастырады. Сондықтан өндірісшілер мен өнеркәсіпшілер ассоциацияларының өкілдері де оның жобасын талқылау ісіне белсенді түрде кірісіп отыр.
«Қазақстанда экологиялық жағдайды сауықтыру жөнінде осыған дейін бірнеше әрекет жасалды. Кәсіпорындарға қойылатын талаптар күшейтілді. Қоршаған ортаға зиян келтірген жағдайда айыппұл төлеумен қатар, әрбір кәсіпорын жыл сайын экологияны сауықтыру жөніндегі қорға қаржы аударып отыруға міндетті болды. Бірақ өкінішке қарай, экологиялық жағдай жақсарып кете қойған жоқ. Неге? Себебі қоршаған ортаны ластауға үлес қосатын кәсіпорындардың жылма жыл бөлетін қаржысы нақты қандай мақсаттарға жұмсалатыны белгісіз күйінде қалып келеді. Бұл аз қаржы емес. Мәселен, «Қазақстан Алюминийі» жылына 6-7 млн доллар, «АрселорМиттал Теміртау» 10 млн доллар қаржы аударады. Бір есептен мұны жер қойнауын пайдаланушылар үшін салынған экологиялық салық деуге де болады. Бірақ осы қаржылардың экологияның пайдасына қаншалықты тиімділікпен жұмсалатынын ешкім білмейді. Жұмсалса, шамасы 2-3 пайызы ғана жұмсалатын болар. Сондықтан бұл жерде басқа да әдістер қажет секілді. Бұл әдістер бірінші кезекте кәсіпорынның зиянды қалдықтарды мейлінше аз шығаруын ынталандыратындай шараларды қарастыруы керек. Мәселен, озық қолжетімді технологияларды енгізу ісіне кіріскен Ресейде осындай шаралар қолға алынуда» дейді «Тау-кен және кен-металлургия кәсіпорындары республикалық ассоциациясы» ЗТБ атқарушы директоры Николай Радостовец.
Қазақстан экологиялық ұйымдары ассоциациясының басқарма басшысы Айгүл Соловьеваның айтуынша, бұл шара қаншама күрделі болса да, еліміз оны қолға алмай тұра алмайды. Өйткені әңгіме өнімнің сапасы мен өтімділігіне ғана қатысты емес, сонымен қатар оның экологиялық қауіпсіздігіне келіп тіреліп тұр. Осы мәселемен ондаған жылдар бойы айналысқан еуропалық елдер бұл талап бойынша өз өнімдерін әбден мықтап алды. Ертең олар өнімнің тазалығы мен қауіпсіздігіне қойылатын талаптарды қазіргіден де күшейте түсуі және соған сай жоғары стандарттар белгілеуі мүмкін. Мұндай жағдайда бізде дайындалған өнімдерді өз рыноктарына кіргізбей қоюы да ғажап емес. Демек қолжетімді жаңа технологияларды өндіріске енгізу дегеніміз – біз үшін өмірлік мәселе. 18 миллион ғана халқы бар Қазақстан экспортқа өнім шығармай тұра алмайды. Ал өнім экспортынсыз ешқандай даму болмайды. Сондықтан аталған іспен шұғылдануға біз міндетті ғана емеспіз, сонымен қатар мәжбүрміз.
Қолжетімді жаңа технологияларды бірінші кезекте ел экономикасына жаппай енгізудің оңтайлы тәжірибесі Ресейде көрініс беруде. Бұл ел істі ілгері жылжытуда айтарлықтай тәжірибе жинақтады. Жуықта ел астанасына осы елдің мамандары шақырылып, тәжірибелерімен бөлісті. Сонда негізгі баяндамалардың бірін жасаған Илья Курошев бұл мәселенің әлемде өткен ғасырдың 70-нші жылдарынан бастап қолға алынғанын, еуропалықтардың бізден алыстап кеткенін айтып өтті. Демек дәл қазіргі сәтте еуропалықтардың экология мен өнімдердің қауіпсіздігіне қоятын талаптарын ресейліктер өз кәсіпорындарына қоя алмайды. Өйткені өндірісте қолданылатын технологиялар бөлек. Соған қарамастан экономика бойынша кешенді жұмыстардың қолға алынғанына бірнеше жылдың жүзі болды. Бірақ іс әлі де аяғына дейін жеткізілген жоқ. Өйткені басқа шаруаларды былай қойғанда, қолжетімді жаңа технологияларды енгізу жөнінде кемінде 52 анықтамалық әзірленуі тиіс. Осы анықтамалықтарды әзірлеудің өзі білім мен біліктілікті қажет ететін және кәсіпорындармен кеңесіп отырып шешілетін аса күрделі шаруа. Сондықтан білікті мамандар тобы қатысатын әрбір анықтамалықты әзірлеуге кемінде 1 жыл уақыт берілуде. Яғни, заң әзірлеу қиын емес, бағдарлама жасау қиын емес, ал анықтамалық әзірлеу өте қиын. Өйткені онда әрбір саладағы кәсіпорындардың қазіргі экономикалық жағдайымен қатар оның әлеуетіне сәйкес тиімді технологиялар таңдалуы, стандарттары және енгізу талаптары белгіленуі және бұл түрлі ынталандыру шараларының негізінде ерікті түрде жүзеге асуы керек.
Ал отандық мамандардың айтуына қарағанда, бізде экономикалық салалар бойынша озық қолжетімді технологияларды енгізудің 12 анықтамалығы әзірленуі керек те, бұл әрбір кәсіпорын үшін үнемі межеге алып отыратын басты құжаттардың біріне айналуы тиіс.