«Egemen Qazaqstanda» күні кеше басылым басшысы Дархан Қыдырәлінің «Кәсіп пен нәсіп» атты ойсаларлық мақаласы жарық көріпті.
Өзі зерттеп жүрген арғы түріктің төл мекені – Өтүкеннен шығып, әлемдік саясатқа ықпал еткен Тоныкөк жабғу мен қазақты қайтсем қайырлы жерге қоныс тепкіземін деп Жерұйық іздеген Асан қайғылардың жолымен ел қамын жеп, қайтсек еңсе көтереміз деп толғаныпты. Түгел түркінің қамын жеген Исмағұл бек Гаспыралының «...Қазақ арасында ғалым, саудагер, мұғалім, шәкірт болып жүрген бауырларымыз осы жазбаны ескерсе екен», – деген жанайқайы арқылы, Алланың пәрменімен тәуелсіздікке қол жеткізіп, бүгінде мың құбылған ғаламның көшіне ілесіп келе жатқан қазақ жұртына ой саларлық аталы сөз арнапты. Көптен көкейімізде жүрген ой болғандықтан, біз де үн қосуды жөн деп таптық.
Осыдан біраз уақыт бұрын телеарна жаңалықтарында Шымкент шаһарын көрсетіп жатып, қазір карантин кезінде елімізге келіп жұмыс істейтін өзбек ағайындар жоқ, сол себепті қалада құрылысшы, қарауыл және көше сыпырушы деген сияқты жұмысшы күші жетіспейді деп хабарлап жатыр. Бұл – бұрыннан келе жатқан өзекті мәселе! Елімізде жұмыссыз адам көп, сөйте тұра бізде жұмыс күші жетіспейді! Неге? Міне, осы сұрақтың жауабын іздеу – мемлекеттік органдардың міндеті! Халықты ұйымдастырып жұмыс істету, еңбекке үйрету – мемлекеттің ғана емес, көзі қарақты қазақ азаматтарының парызы! Еңбегін ембеген, ел болмас! Осы мәселені терең ойланғанымыз жөн деп білемін.
Бүкіл Қазақстанның халқына тең тұрғыны бар Мәскеуге архив іздеп екі бардық. Ол жерде де сауданы қыздырып жатқан, халыққа қызмет көрсету саласын жаулап алған – қырғыз, кавказдық және өзбек ағайындар. Статистикаға жүгінсек, 2 млн қырғыз Ресей жерінде жұмыс істеп, еліне қаражат жіберіп отырады екен. Қара жұмысқа арланып жатқан оларды көрмейсің. Ал біздің қазақ жігіттерінің біразы шал-кемпірдің зейнетақысына телміріп, ауылдан шықпайтын үйкүшік екені өтірік емес. Өкінішке қарай, Абай атамыздың заманында болған кер жалқаулық пен керенаулық біздің қазаққа сор болып жабысқандай. Қайтсек кетіреміз?!
Менің жақсы бір танысым ауылда отар-отар қой ұстайды. Ылғи қойшы іздеп жүргені. Ауылдық жерде айына 120 мың теңгеге қой бағатын адам табылмайтынын айтып зар қағады. Д.Қыдырәлінің «Ауылда төрт түлік малды түлетіп отырып, сиыр саумай, күбі піспей, ірімшік жасамай, айран ұйытпай, маргарин майды талғажау ететіндерді талай көріп жүрміз. Мал бағатын, малдың жөнін білетін адам табу қиын дейді білетіндер», деп жазғаны ащы шындық! Оны да кезінде талай көрдік. Үйдегі сиырын сауып, сүтін арзан бағаға колхозға сатып, қара шәй мен қара нанды талғажау етіп отыратын отбасылар көп болатын. Сол дәстүр әлі де көп жерде бұзыла қоймаған. Тіпті бұл күнде кері кетіп, ауылдағылар сиыр саумайтын болған. Жаңағы Дәкең айтқан маргарин мен қара шәйға қарап отыр.
Қазақтың ұлан-ғайыр шұрайлы даласы дәнді дақылдар егуге қолайлы. 1 гектар жерден 16-24 центнер астық алып үйренген халықтың 30 жылда алға басқаны шамалы. Бұл күні шаруаның егін егуге күн санап құлқы кетіп барады. Аграрлық университетті бітірген жоғары білімді мамандардың басым бөлігі ауыл шаруашылығында жұмыс істеуге жарамайды. Тіпті ауыл шаруашылық техникаларының тілін білетін механизаторлар қалмады. Біздің бала күнімізде колхозда ауыл шаруашылық техникаларын жөндейтін ұста дүкендері мен токарьлар болатын. Соқа, тырма, автоматты шалғылардың барлығын сол жердегі шеберлер жөндеп жататын. Сол кездегі адамның істегенін бұл күнгінің адамы істей алмай ма?! Әрине істей алады.
Сондықтан осындай мәселелерге назар аударуымыз керек деп есептеймін. Мемлекет экономиканы нақты жоспарлау саясатын қолға алып, шаруашылықтар мен кәсіпкерліктің қажетті басым бағыттарын тез арада дамыту бағдарламасын жасауы тиіс; Қазақстан Республикасы жоғары сапалы әрі экологиялық таза азық-түлік өндіретін елге айналуы тиіс; Қазақстаннан астық пен ет, басқа да ауыл шаруашылық өнімдерін шикізат күйінде экспорттауды кезең-кезеңімен аз уақытта тоқтатып, оларды толық өңдеп, жартылай фабрикаттар мен фабрикаттар түрінде экспорттайтын жүйе қалыптастыру қажет; Қазақстан Республикасының жекеге өтіп кеткен ауыл шаруашылық санатындағы жерлерді қайта қарап, егістік, шабындық және жайылымдық жерлерді мал басына сәйкес қайта бөліп, халықтың мал шаруашылығымен жаппай айналысуына жағдай жасау қажет; мал шаруашылығын дамытуда сырттан әкелінетін «асыл тұқымды» аталған түлік түрлеріне емес, бұрыннан осы жердің жер жағдайы мен табиғатына бейімделген қазақтың жылқысын, сүті аз болса да құнарлы әрі майлылығы жоғары, суыққа төзімді әрі етті қазақ сиырын, шұбаты мың ауруға ем болатын түйесін, қотыр болмайтын қазақы қой-ешкіні өсіруді жолға қою қажет деп ойлаймыз; жылдам өсіп-өнетін үй құстарын (күркетауық, қаз, үйрек, тауық, бөдене) өсіретін фабрикалар жүйесін дамыту қажет; Түркістан облысының жылы аймақтарындағы жерлерде жылыжайлар жүйесін мемлекеттік деңгейде ұйымдастыру қажет.
Бір сөзбен айтқанда, қазақ даласы жоғары сапалы әрі экологиялық таза азық-түлік өнімдерін толық өңдеп барып экспорттайтын экономикалық алаңға айналуы керек! Егер ауыл шаруашылық саласы ғалымдарын дұрыс ұйымдастырып, ғылыми негізде жоспарласа, халықты ұйымдастыруға және жұмысқа үйретуге толық болады деп ойлаймыз.
Бүгінгі таңда осы бағытта тереңдете жұмыс істеп жатқан Президентіміз Қасым-Жомарт Кемелұлы Тоқаевтың саясатына ерекше қолдау білдіремін! Екіншіден, тентекті тезге саларлық темірдей тәртіп пен жатыпішер жалқауды еңбек етуге мәжбүрлейтін механизмдер (жазалау түрінде емес, ынталандыру түрінде) қалыптастырылуы қажет. Үшіншіден, барлық аймақтар мен ауылдарда қара халық өндірген ауыл шаруашылық өнімдерін сапасы мен сұрыпына қарай ортақ бағамен сатып алатын «Мемлекеттік қоймалар жүйесін» жасақтау қажет. Кеңес заманындағыдай төрт түлік шикізатын қабылдау пункттерін ұйымдастырып, тері-терсек, былғары, түбіт, жүн, мүйіз және т.б. қабылдау стандарттары мен мемлекеттік бағасын бекіту арқылы шаруаларға мемлекет алғашқы кезде қолғабыс көрсетуі қажет деп ойлаймыз.
Көрші өзбек еліне барғанымызда, ортағасырлық архитектурасымен дамытылып жатқан Бұхара қаласын көріп, мемлекеттік саясатқа тәнті болдық. Ұлттық туризмнің өзіндік көзін тапқап өзбек ағайындарға риза болдық. Шіркін-ай, бізде де қазақтың ортағасырлық этно-қалалары жүйесін жасап, сол жерлерде қазақ туризмін дамытсақ қой деп ойладық...
Оңтүстік Кореяға барған сапарымызда, тау біткенді текшелеп, барлық жерге күріш егіп, бақша салған корейлердің еңбекқорлығына ауыз ашып, көз жұмдық. Жер емген халықтың қалпын көріп, өзіне тиесілі 10-25 сотық жеріне бақшалық дақыл салмайтын ауылдастарымыз бен замандастарымыз еске түсіп, неге біз сондаймыз деп ойладық?
Түркияға барғанда байқағаным, әр адам өз кәсібін ынты-шынтысымен, сүйіспеншілікпен істейтінін байқадық. Тіпті көшедегі аяқ киім тазалаушы балаға дейін өз ісіне ерекше құрметпен қарайды. Әр қимыл-қозғалысына мән-мағына беріп істейді. Шәй құюшы мен нан сатушы, дөнер пісіруші, барлығы да сондай. Өз кәсібін сүйеді. Соны көргенде, мына жұмыс уақытша, бастық болғанша немесе басқа жақсы жұмыс тапқанша дейтін, жұмысына шүкіршілік етпейтін, өзі істеп жүрген кәсіпті сүймейтін, қанағатсыз қазақтарымды ойлап шерменде боламын. Адам жаны сүймеген жұмыста береке бар ма?!.
Мақала авторының осындай өзекті мәселеге тоқталып, халықтың кәсібі мен нәсібі туралы ой қозғағаны бекер емес. Күні кеше Исмағұл бек Әлихан мен Ахметтей қазақ оқығандарына қарата мақала жазса, Дархан Қыдырәлі мырза елім деген көзі қарақты қазаққа арнап ұран тастағандай! «Атакәсібі – ҰРПАҚ НӘСІБІ!» дейтін заманға жетейік, ағайын!
Сәбит ШІЛДЕБАЙ