Елімізде ауыл шаруашылығын субсидиялауға жыл сайын қомақты қаржы бөлінеді. Мәселен, өткен жылы бұл саланы мемлекеттік қолдау көлемі 366 млрд теңге болса, биыл бөлінген субсидия 500 млрд теңгеге дейін жеткен. Алайда мемлекет көрсетіп отырған осы қаржылай қолдаудың айналасында дау-дамайдың көптігі, әсіресе сыбайлас жемқорлыққа қатысты қылмыстардың жиі тіркелетіндігі белгілі.
Талдау – түйінді шешу тәсілі
«Ауыл шаруашылығын дамытпай, бәсекеге қабілетті экономика құру мүмкін емес». Бұл – Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың өз Жолдауында айтқан сөзі. Бағдарламалық құжатта Президент бұл салада шешімін таппай келе жатқан өзекті проблемаларға жеке-жеке тоқталған еді. Алайда бүгінде ауыл шаруашылығының аяғына тұсау болып тұрған тағы бір үлкен мәселе бар. Ол – осы салаға бөлінетін субсидия мен басқа да мемлекеттік қаржылай қолдау көрсету кезінде жасалатын сыбайлас жемқорлық қылмыс.
Осыған орай Мемлекет басшысы Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігіне еліміздегі агроөнеркәсіптік кешендегі субсидиялау ісіне ауқымды талдау жүргізуді тапсырған болатын. Жақында Антикор осы бағыттағы жұмыстарды нақты қолға алғанын мәлімдеді. Агенттік төрағасы Марат Ахметжанов Ауыл шаруашылығы министрінің бірінші орынбасары Айдарбек Сапаров және қоғам белсенділері қатысқан кеңейтілген аппарат жиынында ауыл шаруашылығы тауар өндірушілерін субсидиялау саласына қатысты сыбайлас жемқорлық деректерінің жиі тіркелетінін ашық айтты.
«Субсидия беруде мемлекеттің өзіндік ұстанған саясаты, кешенді тұжырымдамасы бар. Ауыл шаруашылығын қолдау, жұмыс орындарын ашу үшін қосымша қаражат бөлініп, қажетті жеңілдіктер жасалып отыр. Осының барлығын үйлестіретін тиісті министрліктер, жергілікті атқару органдары субсидиялау ісін қаншалықты айқын әрі ашық жүргізіп келеді? Мемлекет берген қаржыны кімдер, қалай игеріп жатыр? Субсидия мен жеңілдіктер қарапайым шаруалар үшін қолжетімді ме? Осы тектес сұрақтарға нақты жауап беру қиын. Оның үстіне, соңғы жылдары бұл салаға қатысты өтініш-арыздар көптеп түсуде. Өкінішке қарай, бұл салада қаражатты жымқыру фактілері жиі тіркеледі. Субсидиялауда кемшілік көп. Біздің басты мақсатымыз – субсидиялау барысында жүйелі түрде жасалатын сыбайлас жемқорлықтың себеп-салдарын анықтау, осы қылмыстарға қарсы тұру», деген Марат Ахметжанов кейінгі бес жылда субсидиялауға 1 трлн теңгеден астам қаржы бөлінгенін де еске салды. Ведомство басшысының айтуынша, ауыл шаруашылығы бойынша қозғалған қылмыстық істердің жартысынан көбі, яғни 54 пайызы субсидияны жымқыруға қатысты екен. Ол бұл бағытта нақты қандай іс-шаралардың іске қосылғанын да хабарлады.
Алдағы уақытта Антикор ауыл шаруашылығын субсидиялауға байланысты жүйелі түрде жасалатын сыбайлас жемқорлыққа қарсы талдау жұмыстарын бастамақ. «Мұндағы басты мақсат – субсидияларды алу үшін өтінімдерді тапсыру сәтінен бастап, оны берудің ашық әрі әділ жүйесін қамтамасыз ету, сыбайлас жемқорлық пен бюрократия деңгейін төмендету, бизнес жүргізуге кедергі келтіретін әкімшілік кедергілерді жою болып табылады», деді агенттік басшысы. Ол үшін күзге дейін барлық нормативтік құжаттар, өңірлерде субсидиялар берудің тәжірибесі, қылмыстық істер мен сот шешімдері, ауыл шаруашылығы өндірушілерінің шағымдары мен өтініштері жан-жақты зерттеліп, талданатын болады. Сондай-ақ осы бағытта Ауыл шаруашылығы, Цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрліктері және басқа құзырлы орган өкілдері енген арнайы топ өңірлердегі, ауыл-аймақтардағы жағдайды зерделеу үшін тұрғындармен кездесулер де ұйымдастырмақ. Антикор осы мәселеге қатысты азаматтардың ұсыныс-пікірлерін жинақтау үшін арнайы taldau@antikor.gov.kz электронды поштасын ашып, +7 778 668 99 20 WhatsApp нөмірін іске қосқан.
Жұмыс тобының өкілдеріне «Атамекен» Ұлттық кәсіпкерлер палатасының филиалдары мен еліміздің барлық өңіріндегі агенттік департаменттерінің Antikor орталықтары арқылы жүгіну мүмкіндігі де жан-жақты қарастырылған. Енді кез келген азамат, оның ішінде шаруалар, ауыл фермерлері субсидиялауға қатысты барлық өзекті сұрақтары мен құқық бұзушылықтардың нақты фактілері бойынша жоғарыда көрсетілген байланыс арналары арқылы хабарласа алады.
Антикор қолға алған бұл ауқымды талдау іс-шаралары қордаланып қалған мәселені қаншалықты шеше алады? Жалпы, субсидия алудың ашық әрі әділ жүйесін қалыптастырудың алғышарты қандай болуы керек? Субсидия мен басқа да мемлекеттік қаржылай қолдауды бөлуде кететін жүйелі қателіктер қандай? Бұл саладағы сыбайлас жемқорлық қайтсе жойылады? Ауыл шаруашылығында субсидия алуға қатысты кедергілер неден туындайды? Неліктен бұл салада жемқорлық фактілері жиілеп кетті? Ауыл шаруашылығын субсидиялауға қатысты осы тектес сұрақтарды біз ауылдағы шаруа қожалықтары мен осы саланың мәселесін жақсы білетін сарапшыларға қойған едік.
«Субсидиялаумен мемлекеттік орган айналыспауы керек»
«Мемлекеттік органдардың құзыретінен субсидия беруді алып тастамайынша, бұл саладағы сыбайлас жемқорлықты түп-тамырымен жоямыз деу – бос сөз». Бұл – Қазақстан ұлттық мал өсірушілер қауымдастығының төрағасы Алмасбек Садырбаевтың пікірі. Ауыл шаруашылығы саласының сарапшысы мемлекеттік қызметшілерден бұл міндетті алып, тәуелсіз қоғамдық секторга беру керек деген ойын ашық білдірді.
«Мемлекет басшысының субсидиялау саласына ауқымды талдау жүргізуге қатысты тапсырмасын бәріміз қолдаймыз. Бұл – дұрыс шешім. Бірақ алдымен, бұл мәселенің түпкі себеп-салдарын іздеп, ең бірінші соның көзін жоюымыз қажет», деген сарапшы «Ауыл шаруашылығын субсидиялаудағы сыбайлас жемқорлық мәселесі неден басталады?» деген сұрағымызға «Бұл мәселе осы құзыретті мемлекеттік қызметшілердің қолына бергеннен басталады», деп нық сеніммен жауап қатты.
«Қазіргі таңда дамыған елдердің барлығы бұл мәселені түбегейлі шешіп тастады. Және оны шешу жолы анау айтқандай қиын да емес. Дүниежүзінде ауыл шаруашылығына субсидия берудің барлық түрімен өзін-өзі реттейтін ұйымдар, яғни қауымдастықтар, бірлестіктер, қоғамдық ұйымдар айналысады. Мысалы, елімізде қой, құс шаруашылықтарының өз қауымдастықтары бар. Олар қандай заңға нендей өзгеріс енгізу қажет, шаруашылықты қалай, қай бағытта дамытқан дұрыс – осының барлығын жақсы біледі. Сол себепті мемлекет субсидия беруді мемлекеттік қызметшілердің құзырынан мүлде алып тастау қажет. Сол кезде ғана осы саладағы сыбайлас жемқорлықтан арыламыз. Әйтпесе, елімізде мемлекеттік субсидия беретін де мемлекеттік қызметші, осы саладағы жемқорлыққа қарсы күресетін де мемлекеттік қызметші, бақылайтын да, есебін жүргізетін де мемлекеттік қызметші», деген қауымдастық төрағасы бұл мәселенің түйінін баяғыда-ақ шешіп алған дамыған елдердің субсидия беруді қоғамдық секторға сеніп тапсыру арқылы «екі жеп, биге шыққанын» да қызығушылықпен жеткізді. «Сондықтан да бұл мәселені біржақты етпей, ауылда жер өңдеп, мал бағып, егін орып жүрген шаруалардың есіл еңбегі осылайша желге ұша береді», дейді ол.
«Субсидиялауға жылына 300 млрд-тан астам, үш жылда 1 трлн теңге қаржы бөлінді деп ауыз толтырып көп айтамыз. Биік мінберлер мен үлкен жиындарда бұл қаржы шаруалардың төбесінен құйылып жатқандай қылып айтылады. Ал шындап келгенде, бұл қаржы еліміздің ауыл шаруашылығы үшін теңізге тамған тамшыдай ғана. Бір ғана мәселені айтайын. Елімізде қой шаруашылығына берілетін 4-5 қана субсидия бар. Ал Түркияда бұл салаға 15 түрлі субсидия беріледі. Көрші Ресейде 20 шақты субсидия түрі қарастырылған. Бұл елде мал шаруашылығына жалпы 54 түрлі субсидия беру мемлекет тарапынан оң шешімін тапқан. Бұл федералдық субсидиялар ғана, оған қосымша жергілікті жеңілдіктер тағы бар. Өзге елдерде ауыл шаруашылығына жасалып жатқан осындай игі бастамаларды сараптап қарасақ, біздің елде бөлінетін субсидияларды үш орап алады екен. Сол себепті де біздегі субсидия көлемін ұлғайту қажет», деген А.Садырбаев шалғай жатқан кей ауылдарға бұл көмектің мүлде жетпейтінін де мәлімдеді.
Сарапшы субсидиялау кезінде жемқорлықтың жиі де жүйелі түрде жасалатынын ашына айтты. Ол сондай-ақ мемлекет тарапынан берілетін қаржының бәріне бірдей қолжетімді емес екенін де мәлімдеді. «Бізде субсидияны алудың тәртіп-талабын жұрттың бәрі бірдей ала алмайтындай етіп жасаған. Тек агроолигархтардың қолы жететіндей етіп жасалған дүниелер бар. Ал осы құжаттарды жасап, бай-манаптардың мүддесін қорғап жүргендер кімдер? Қолдары таза емес, жемқорлыққа белшесінен батқан мемлекеттік қызметшілер. Сол себепті де мұндай мемлекеттік көмек қарапайым жұртқа жете бермейді. Бізде шаруашылықтың тек 10 пайызы ғана субсидия ала алады. Онда да олардың басым көпшілігі ірі шаруашылықтар», деген ол Президенттің халыққа Жолдауында айтқан кооперацияның әлеуетін арттыруға қатысты тапсырмасын орындау арқылы да ауылдағы қарапайым қазақ шаруасының мемлекеттік субсидияға қолын жеткізуге болатынын айтты.
Субсидия заңнамалары, ережелері мен талаптарының жиі өзгеруі – жүйелік қателіктердің бірі. Талаптар жылына жоқ дегенде екі рет, тіпті бес ретке дейін өзгерген кездер болған. Мұны мамандар да жоққа шығармайды. «Қазіргі субсидиялар агроолигархтардың субсидиясына айналып кеткен», деген А.Садырбаев көп жағдайда қарапайым шаруаның құқығы қорғала бермейтінін де айтып қалды. «Мемлекеттен бір рет жеңілдік алған шаруаны тексеретіндер де, жан-жақтан жағадан алатындар да жетіп артылады. Сол себепті көп шаруа тіпті субсидия алуға қорқады. Қанша шаруаның аузы күйді. Кей қателіктерін әдейі жасамаса да, оның жағдайын түсініп, қолдау білдіріп жатқан ешкім жоқ. Бәрін шаруадан көре беруге болмайды. Өйткені жемқорлық қарапайым шаруалардан басталмайды. Жемқорлық – мемлекеттік қызметшілер ортасынан басталатын індет. Қылмыс заңдағы шикіліктен, шаруалар құқығының қорғалмауынан, талаптардың өте көптігінен басталады. Ал осындай мәселенің барлығына қара шаруаны араластыра беру дұрыс емес», деген сала маманы сөзінің соңында «Субсидиялау қолжетімді, ал оның талаптары қарапайым әрі түсінікті болуы керек. Соңғы жазылған субсидия алу ережелерін оқып көрсеңіз, түсіну өте қиын. Тіпті оған мүйізі қарағайдай заңгерлердің өздерінің тісі бата бермейді», деп тағы бір мәселенің шетін шығарды.
«Цифрлы сауатсыздық та жемқорлыққа жол ашып тұр»
Алматы облысындағы «Саниязов» жеке шаруа қожалығының басшысы Серік Саниязов: «Субсидиялауды толықтай автоматтандыру тағы мәселе туындатып отыр», дейді. «Мемлекет басшысы ауыл шаруашылығын субсидиялауда қалай да жемқорлыққа жол бермеудің барлық амал-тәсілін қарастырып келеді. Бұл саланы барынша ашық жасап, цифрландыру қолға алынды. Қазіргі таңда субсидияға өтінім беру, тиісті құжаттарды тіркеу секілді маңызды процестердің барлығы ХҚКО мен е-gov порталы арқылы жүзеге асырылады. Алайда осы тұста да ебін тауып, екі асап жүрген делдалдар жетеді. Себебі ауыл-аймақтардағы шаруа қожалықтарының барлығы цифрлы сауатты емес, барлығы компьютердің тілін, интернеттің қыр-сырын біле бермейді. Көп шаруа қожалықтары е-gov порталы арқылы өтінім берудің қарапайым қағидасын білмейді. Соның салдарынан ауыл фермерлерінің дені құжаттарын тапсыра алмай, субсидиядан қағылып қалып жатады. Әупірімдеп жүріп өткізген күннің өзінде «бір жерінен қате жіберіпсіз», «құжаттарыңыз толық емес», не болмаса «өтінім қабылдау уақыты өтіп кетті» деп, сан сылтау айтып шығарып салады. Ал шаруаға жұмысының жүргені керек. Бармақ бастылық та осындай жерден басталады», деген қожалық иесі осындай қателіктер қайталана бермес үшін ауылдағы қарапайым шаруаларға түсіндіру жұмыстарын жүргізу керектігін алға тартты.
«Шағын курстар ашып, оқытса да артықтық етпейді. Сол кезде ғана ауыл фермерлері екі ортада пайда тауып жүрген делдалдарға жем болмайды. Субсидия берудің ашық әрі әділ жүйесін құру үшін әр ауданнан ауыл шаруашылығын жете білетін білікті мамандардан арнайы комиссия құру керек. Комиссия шаруалардың өтініштерін жіті зерделеп, көзбен көріп, расымен малдары бар ма, болса қанша малы бар, субсидия төлеуге бола ма, болмай ма – міне, осының барлығын жан-жақты тексеріп, ақ-қарасын ажыратқаннан кейін ғана жеңілдік алуға рұқсат берулері керек. Мүмкін, сол кезде аз да болса әділеттілік орнайтын болар», дейді ауылдағы шаруалардың шарасыз күйін бүкпесіз баяндап берген Серік Сансызбайұлы.
Мемлекеттік субсидиялар мен басқа да қолдаудың дені қарапайым шаруалардың қолына тие бермейтінін шаруа шырылдап айтып отыр. «Мәселен, мемлекет мал шаруашылығына бөлген мардымсыз субсидияны алдымен облыс жібереді. Облыс әр ауданға, аудан ауылдарға бөліп, таратамын дегенше қарапайым шаруаның қолына тиын-тебені ғана түседі. Тіпті көбіне жетпей де жатады. Шындығына келгенде, жемқорлық та осы мемлекет қаржысын берумен айналысатындардың арасында басталады. Жоғары жақта отырғандардың таныс-тамырлары, ет жақындары мемлекет берген қаржыдан өз үлесін алып болам дегенше, ауылдағы қарапайым халыққа түк те қалмайды. Облыс, аудан басшыларының әрқайсысының туған-туыстарының атына тіркеп қойған шаруа қожалықтары бар. Өзі әу баста аз бөлінген субсидия мен жеңілдіктерді бірінші болып солар алады. Солардан қалса ғана өзге шаруаларға бөліп береді. Түрлі сылтау айтып кейде төлемеуге де тырысады. Кейбір шаруа қожалықтары ойдан шығарылған мал санын көрсетіп, жетпей тұрған малдарын жеткізіп, жалған құжаттар толтырып, ақша алып жатады. Ауылдық жерлердегі мал дәрігерлерімен, басқа да мамандармен келісіп, заңсыз субсидия алатын фактілер де жоқ емес. Субсидиялау ісін дендеп алған сыбайлас жемқорлықтың кесірінен қарапайым қожалықтардың шаруалары шатқаяқтап тұр», дейді мәселенің мәнісін ашып берген ауыл тұрғыны.
Талай жылдан бері мал өсіріп, егінге орақ салып жүрген ауыл азаматы «ауыл шаруашылығына субсидияны санамалап берудің қажеті жоқ» деген ойын нақты дәлелдермен айғақтап берді «Ақ, адал еңбегімен мал бағып, егінін орап жүрген шаруалар жоқ емес, бар. Және олар ауылда көп. Адал еңбектің қайтарымы да болады. Мемлекеттен бөлінген қаржыны билікте тамыр-танысы бар ірі шаруалар ғана алмауы керек. Ауылдағы шағын қожалықтар да бұл игіліктің шарапатын көрсе игі. Сонда ғана оларда қызығушылық пайда болады, мал өсіруге құлшынысы артады, егін егеді, жермен айналысады. Ауылдық жерде өндіріспен айналысып жүргенімен, мүлде субсидия алмайтын шағын шаруа қожалықтары бар. Мемлекет нақты қаржылай қолдау көрсетсе, олар да шаруаларын одан әрі жүргізуге ынталанып, жұмыс өнімділігін арттыра түсер еді», дейді ол.
«Қазір ауылда шаруамен айналысып жүргендердің көбі – кәрі-құртаң, шал-шауқан. Жастардың барлығы қалаға қарай қашады. Ауылда қалған санаулы жастың өзін әрең ұстап отырмыз. Ертең үлкендердің көзі тайғанда малға кім ие болып қалады, жермен кім айналысады? Бұл шаруаның бәрі кімге керек? Шындап келгенде, субсидия беру, мемлекеттен нақты қолдау көру сол жастарға керек. Жалпы, мемлекет ауылға несие бөліп, көмек беруден аянбауы керек. Кейбір шаруа қожалықтары, мәселен, несие алуы үшін кепілге қоятын дүние таппай қиналады. Сауын сиыр алып, шаруасын бастап кетейін десе, шағын шаруаға да жатпай, екі ортада босқа сенделіп жүр. Олар тіпті төменгі пайыздағы жеңілдетілген несиені де ала алмайды. Соңғы жылдары арпа-бидай егіп, көпжылдық шөп өсіргендерге беретін субсидияны да тоқтатып тастады. Шаруалар одан пайдаға кенеліп жатқан жоқ, керісінше «шығыны көп» деп біразы шаруаларын амалсыздан тоқтатты. Өз беттерінше егін егейін десе, қаражаттары жетпейді. Нақты көмек болса, қолдау жасалса, ауыл шаруашылығы дамитын еді. Барлық өнімді өзіміз өндірер едік. Оған еліміздің мүмкіндігі мол. Өзге елден ешнәрсе сатып алмас едік. Бүгінгідей қымбатшылық та қыспас еді», дейді ағынан жарылған ауыл шаруасы.
«Қағазбастылықты құртпай, жұмыс та өнбейді»
«Руслан» шаруа қожалығының төрағасы Оразбай Бекбатыров та субсидиялаудың қитұрқылығы көп екенін растап отыр. «Бұл жердегі қағазбастылық, сан түрлі құжаттарды дер кезінде дайындаудың қиындығы, тоқсан сайын беретін есебің – осындай бітпейтін бюрократияның барлығы белгілі бір топтың мүддесі үшін жасалған басты кедергілер. «Ауыл шаруашылығын дамыту үшін бәленбай қаржы бөлінді, осыншама бағдарлама іске қосылды», деп жыл сайын айтып та, жазып та жатады. Алайда ауыл шаруалары сол жақсылықтың үштен бірін де көріп отырған жоқ. Мәселен, Алматы облысы, Райымбек ауданындағы Бөлексаз ауылында 230-дай шаруа қожалығы бар. Соңғы 10 жылда солардың бар-жоғы 2-3-і ғана мемлекеттен субсидия алды. Неге? Себебі субсидия алудың әкімшілік кедергілері көп, жемқорлық жан-жақтан тосқауыл қойып тастаған. Бір сөзбен айтқанда, қарапайым шаруа қожалықтарына мемлекеттік субсидия алу қолжетімсіз», деген қожалық басшысы ауыл-аймақтардағы шаруалар мен мемлекет арасында делдал болып жүрген пысықайлардың жемқорлық мәселесін күрделендіріп жібергенін жасырмады.
«Шаруа қожалықтары өз өнімдерін делдалдар арқылы ғана өткізе алады. Өнімнің бағасы төмен болғанымен, екі ортада пайда көретіндер – арадағы алыпсатарлар. Осыны жою мақсатында мемлекет көптеген ірі жем азық алаңы мен бордақылау орындарын ашқан болатын. Біздің ауылда да ондай алаңдар бар. Алайда олардың немен айналысып жатқаны, мемлекетке, жергілікті жеке шаруаларға нақты қандай пайда келтіріп жатқаны белгісіз. Біз қарапайым шаруа қожалықтары ретінде оларға мал өткізе алмаймыз, ондай мүмкіндік мүлде қарастырылмаған. Өткізген күннің өзінде мал бағасын өте төмен қабылдайды. Олар тек жан-жақтан құжаттар дайындап, мемлекеттік субсидия алып отыр. Шындығына келгенде, мұндай мекемелерден ауыл фермерлеріне бір тиын да пайда жоқ. Шаруалардың өз өнімдерін өткізу тетіктері, жолдары дұрыс ұйымдастырылмағандықтан да делдалдарға, алыпсатарларға жем болып жүр», дейді күнделікті тіршілігімен байланысты мәселені тереңінен қозғаған шаруа.
Талаптары жыл сайын өзгеріп, шаруаларды сергелдеңге салған субсидия мәселесін сөз еткенде Оразбай Бекбатыров та тозығы жеткен, жүргенінен тұрғаны көп ауылшаруашылық техникалары туралы сөз етті. «Қазір мысалы ауылдық жерлердегі ауылшаруашылық техникалары ескірген, соңғы 20-30 жылдан бері жөндеу көрмеген. Кейінгі кезде бірен-саран шаруа субсидия алып, несие рәсімдеп, техникаларын жаңалап жатқандары бар. Ал бір техниканың өзі жоқ дегенде 9-10 миллион теңге тұрады. Қосымша тіркемелерінің өзі қымбат. Бұрындары мемлекет ауылшаруашылық техникаларын жаңарту үшін шаруаларға 50 пайыз субсидия бөлетін. Кейін 25 пайызға дейін азайтты. Қазір оны да қысқартып, мардымсыз етіп тастады. Қазір алған жаңа техникасының құны 2 млн теңгеге жетпегендердің барлығына субсидия төлемейтіндей жағдайға жеткізді. Осы мәселені де дұрыстап шешу керек. Ал бұрынғыдай 50 пайыздық жеңілдік болса, шаруалар техникасын жаңартып, шаруасын да жүргізер еді, қаржыдан да қысылмас еді. Жермен айналысып, мал өсіруге бұл да болса көп көмек», деп ауылда шешімін таппай жатқан мәселелерге кеңінен тоқталған шаруа шағын шаруа иелерінің бетпе-бет келіп отырған мал басын көбейту, жайылымдық жерлердің тарлығы секілді сан кедергілерді де санамалап өтті.