Елімізге қандай аграрлық саясат қажет? Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев айтқандай, Қазақстан ауыл шаруашылығы державасына айналуы үшін бірінші кезекте нендей мәселеге көңіл аударған жөн? Бұл туралы экономика ғылымдарының докторы, профессор Атамұрат Шәменов газетімізге берген сұхбатында ой өрбітеді.
– Атамұрат Мөрәліұлы, Ауыл шаруашылығы министрі Сапархан Омаров отставкаға кетті. Агросекторда қордаланып қалған проблемалар ведомство басшысының қызметтен кетуімен немесе жаңа басшысының қызметке келуімен шешілмейтіні белгілі. Жаңа министр енді қай мәселеге көбірек назар аударуы керек деп ойлайсыз?
– Дәлірек айтсақ, отставкаға кеткен жоқ, отставкаға жіберді. Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың бұл шешімі соңғы уақыттары мүлгіп жүрген кейбір министрлер мен әкімдерді селт еткізді. Бұл тәжірибе өз міндетін орындай алмай жүргендерге сабақ және ескерту деп түсіну керек. Шет мемлекеттерде қоғам қалт жібермейтін жағдайлардың беті ашылғанда министрлер өз еркімен отставкаға кетіп жатады. Бізде ондай мәдениет қалыптаспаған. Сондықтан оларды қызметінен босатып, жауапқа тарту өркениетті мемлекеттердің тәжірибесі деп түсінген дұрыс. Әлбетте, министр ауысқанымен ауыл экономикасы бірден түзеліп кетеді деуге болмайды, өйткені ауыл жүгін алып жүру бірнеше министрліктің мойнында, бұл жерде әкімдіктердің де рөлі жоғары.
Ең бастысы, аграрлық саясат түбегейлі өзгеруі керек. Кеңес дәуірінен келе жатқан ортақ қазанға бидай, ет жіберу саясаты кейінгі отыз жылда экспорттық саясат болып өзгерді. Бұдан халықтың дастарқаны толған жоқ, тек бидайдан алдамыз, ұн экспортынан біріншіміз деген даңғазалықтың бәсін асырып жіберді.
Жалпы, министрдің қызметіне баға беру ойымда жоқ, оған баға беретін – нарық. Егер азық-түліктің бағасы түсіп, ол қолжетімді болып жатса, импорттың үлесі азайса, бұл саланың жұмысы жақсы жүріп жатқанын көрсетеді. Жақында министрліктің сайтынан азық-түлік қауіпсіздігі туралы мәліметті оқыдым. Республика бойынша негізгі азық-түлік тауарларының 32 түрі бойынша 795 мың тонна көлемінде түрлі азық-түлік тауарларының қоры бар екен, оның жартысына жуығы – сауда орындарындағы тауарлар, ал тұрақтандыру қорларындағы азық – 19,8 мың тонна. Яғни тұрақтандыру ресурсының әлеуеті 19 млн адамға шаққанда тек бір килодан келеді екен. Сол 32 түрлі тамақ бойынша жылына әр адамға орташа алғанда 922,4 кг көлемінде тұтыну нормасы бекітілген, оған 266 дана жұмыртқаны қосыңыз. Сонда қымбатшылыққа қарсы тұратын қор көлемі қажеттіліктен мың есе аз, ал тұрақтандыру қоры қызметіне миллиардтаған ақша жұмсаймыз. Енді басқаша есептесек, әр адамға сәбіз нормасы 23 кг, ал өндіріс қажеттілігі 437 мың тонна, оның 80 пайызы 349,6 мың тонна болады. Ал сәбіз қымбаттағанда оның бағасына интервенция жасағанда, бүкіл азық қорымыз оның тек 5,7 пайызын құрайды екен.
Биыл да астық көлемін қысқарту ойларында жоқ, 18,5 млн тонна астық жиналады деп алақандарын ысқылап отыр, ол экспортқа кетеді, сонда «Халық не тамақ жейді?» деген сұрақ бүгінгі министрлікті мазалайтын басты мәселе болуы керек.
– Ауыл шаруашылығы дамуы үшін ауылдың өзін-өзі қамтамасыз ету межесі кем дегенде 80 пайыз болуы керек. Біздегі көрсеткіш қандай?
– Сексен пайыздық меже – әр мемлекеттің өздері өндіретін азық-түлікпен халықты қамтамасыз етеміз дегеннен туған мақсат. Бұл меже ТМД мемлекеттерінің парламентаралық сессиясында сонау тоқсаныншы жылдары қабылданған. Агроөнеркәсіптік кешенді және ауылдық аумақтарды дамытуды мемлекеттік реттеу туралы Қазақстан Республикасының 2005 жылғы 8 шілдедегі №66 заңының 5-бабында «Егер республикадағы азық-түлік тауарларының жылдық өндірісі физиологиялық тұтыну нормаларына сәйкес халықтың жылдық қажеттілігінің сексен пайызынан төмен болса, онда Қазақстан Республикасының азық-түлік тауарларының түрлері бойынша тәуелсіздігі қамтамасыз етілмеген деп есептеледі», деп жазылған. Сондықтан бұл – заңда шегеленген талап. Бірақ осы көрсеткішті орындау кезінде көз алдау мен әсірелеу көп екені шындық және өлшем қателігінен көп тағам түрлерін пайдалануда өтірік ақпар бар екені тағы рас.
– «Еліміздің батыс өңіріндегі қуаңшылыққа жұт немесе төтенше жағдай деп баға берейік, елде төтенше жағдай жариялайық» деген пікірді жақтайтындар көбейіп барады. Қазіргі біз тап болған жағдайда адами фактордың әсері бар ма, экономист-маман ретінде сіздің пікіріңіз қандай?
– Бүкіл елде төтенше жағдай жариялау керек емес. Бұл мәселені облыс, тіпті аудан деңгейіндегі ұйымдастыру шаруаларымен-ақ шешуге болады. Мысалы, Арал мен Қазалыдағы қуаңшылық жағдайға тап болған мал шаруашылықтарына күріш егетін басқа аудандар шөп дайындап беріп, көмектесуге болады, солай жасап та жатыр. Ал Маңғыстаудағы жағдайды Түркістан облысы мен солтүстік өңірдегі шөп ресурсын жеткізу арқылы қоғам белсенділері өздері-ақ шешіп жатқанын естіп жатырмыз. Қазір әр жерден қамыс орылып жөнелтілуде, ол өңделмесе 50-70 пайызын мал жей алмайды, қанша аш болса да оның жапырағы желініп, оның түтігі шашылып қалады. Сондықтан бұл жерде үкіметтің көмегі – жедел түрде мал шаруашылығын шөп турағыш агрегаттармен қамтамасыз ету. Мал ұстау – жеке кәсіпкерлік, сондықтан одан пайда табу жолдарын, болуы мүмкін қиындықтарды, тәуекелдерді әр адам өзі есептеуі керек. Әрине табиғаттың қуаңшылығында Үкімет те қолұшын беріп, шаруаларды қиындықтан құтқару жолында көмек ұйымдастырғаны жөн.
– Мал азығының резервін мемлекеттік тұрғыда жасақтау керек деген пікір көптен айтылып жүр. Қазақстандағы мал басының 80 пайызы ұсақ шаруашылықтардың иелігінде екені белгілі. Егер мал азығының мемлекеттік тұрғыда резервін құрсақ, оның жұмыс тетіктері қалай болмақ?
–Меніңше, мал азығының мемлекеттік тұрғыда резервін жасау мүмкін емес, өйткені ол қымбатқа түседі және оның тиімді пайдалану механизмін жасау оңай емес. Ертеректе ауыл шаруашылығында сервистік қызмет көрсетудің маңыздылығын айтқан болатынмын. Мысалы, техника жөндеу, өнім өңдеу, тағы басқа да кәсіпті дамыту қажет. Бүгінгі күні дала болсын, қала болсын, қайда шөп бар соны жинау, престеу тиімді шаруа екенін өмір көрсетіп отыр. Сонымен қатар суармалы жайылымдар көлемін көбейту, оған қолдау көрсету арқылы проблеманы ішінара шешуге болады...
– Мал азығының қорын дайындауға, оның бағасын тұрақтандыруға мемлекет араласқанын еске түсіре алмай отырмын. Елімізде мал басының 80 пайызы жекенің қолына өтіп кеткендіктен мал азығын дайындап, өздігімен қысқа қам жасайтын – шаруаның өзі. Қазір малынан айырылып, қолына құрық ұстап қалған ауылдағы ағайынға қалай көмектескен дұрыс?
– Мал ұстағаннан кейін оны жем-шөппен қамтамасыз ету жеке адамның жауапкершілігінде, өйткені оның пайдасын тек сол адам көреді. Іздеген адамға шөп, қамыс, жантақ та – малға азық. Оның тек көзін таба білу керек. Шөбі болмаса малын сатады, шөбі көп болса артығын сатады дегендей. Сондықтан жекенің шаруасын мемлекеттің мойнына ілу дұрыс емес. Ал ондаған жылдарда бір кездесетін қуаңшылықта көптің көмегі, мемлекеттің қамқорлығы керек-ақ. Мұндай кезде «Казгидромет» сияқты мекемелердің болжауларына мән беріп жүрген дұрыс.
– Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев жайылымдық жер жайын қайта көтергені белгілі. Осыған дейін бұл мәселе көтерілгенде «мемлекеттің меншігіне қайтарылсын» деп қысқа қайырылатын. Осы жолы Президент кімдерге бағыттау қажеттігі туралы ашып айтты. Президенттің тапсырмасын орындауды қандай әрекеттерден бастау керек деп ойлайсыз?
– Жер пайдалану құқығы негізінен латифундистер қолында, ол кезінде жекеменшікке берілгеннен кейін оны қайтару тек сот шешімімен мүмкін болмақ. Оның жолы – мониторинг жасау және игерілмей жатқан жерге салықты өте жоғары мөлшерде салу, субарендаға бермеу және басқа мақсатқа сатпау тәртібін енгізу. Сол кезде пайдаланылмай жатқан жердің иелері одан өздері-ақ басын ала қашады.
– Сіз осыдан бірнеше жыл бұрын елімізге аграрлық саясат қажет екенін айтып, бірнеше ұсыныспен шықтыңыз. Ауыл шаруашылығы саласы бағдарламалардан да, тұжырымдамалардан да кенде емес екенін білеміз. Сіздің ұсынысыңыздың жаңалығы неде?
– Сансыз бағдарламалар мен ұзақ мерзімді тұжырымдамаларды қабылдай берген дұрыс емес. Қазір бізге бір-екі жылда жасалатын шаруа маңызды. Менің ұсыныстарымның негізі – аграрлық экономиканы реттеу мен басқару, яғни мемлекеттік менеджментті, өндіріс пен еңбекті ұйымдастыруға ден қою керек.
Жаңа аграрлық саясаттың ерекшелігі қазіргідей әр саланы кезек-кезегімен көтеру емес, барлық агроөнеркәсіптік кешенді түгел іске қосу. Бізде қазір қалай? Бірде 4 мың құдық қазып, мал шаруашылығын өркендету ұраны көтеріледі, одан кейін қойма салу қолға алынып жатады. Ақыр соңында әлгі ұран көтерілген салаға көбірек көңіл бөлінеді де басқа салалар жетімнің күнін кешіп қалады. Сондықтан ауыл шаруашылығының барлық саласын бірдей дамытуға ден қою қажет.
«Жаңа аграрлық саясат керек» деп жар салғаныма бір мүшел уақыт өтіпті. Өзін өзі азық-түлікпен қамтамасыз ету жұмысын өткен жылы Қызылорда облысының Жалағаш ауданы менің ұсынысыммен бастаған болатын, оны облыс деңгейіне әкім Гүлшара Әбдіқалықова көтерді, бірақ орталықтан қолдау таппады, өйткені оны түсінген адам болмады. Сондықтан бұл бастаманы Үкімет қолдап, барлық аудан жұмылдырылған жағдайда ғана нәтиже болады, тіпті екі жыл ішінде ауыл экономикасы дүрілдеп кетеді.
Бірінші қадамды шұғыл түрде жаңа аграрлық саясат жариялаудан бастау керек. Оның қажеттілігі – Қазақстан Республикасы Конституциясының 66-бабында «Үкімет мемлекеттiң әлеуметтiк-экономикалық саясатының, оның қорғаныс қабiлетiнiң, қауiпсiздiгiнiң, қоғамдық тәртiптi қамтамасыз етудiң негiзгi бағыттарын әзiрлейдi және олардың жүзеге асырылуын ұйымдастыратыны» айтылған. Яғни алдымен әр салада мемлекеттік саясат әзірленеді, содан кейін олардың басым бағыттары белгілене отырып жүзеге асырылады деген сөз. Ал аграрлық саладағы саясат Кеңес дәуірінен келе жатқан экспорттық бағыт, яғни өнімді сыртқа шығару, соны дәріптеу.
– Сонда жаңа аграрлық саясат неден басталуы керек?
– Бірінші кезекте елдің азық-түлік қауіпсіздігін сақтауға басымдық берілуі тиіс. Алдымен өз халқымызды арзан және сапалы тағаммен қамтамасыз ету керек. Содан кейін облыс пен аудандар арасында бір-бірімен артылып қалған өніммен алмасу қажет, яғни ішкі экспорт жұмысын жолға қойған жөн. Содан кейін ғана шетелге өнімдерді экспорттаумен айналысқан дұрыс.
Ал екінші қадамды аймақтар мен қалалардағы азық-түлікке қажеттілікті анықтаудан бастау керек. Оның негіздемесін «Тамақ өнімдерін тұтынудың ғылыми негізделген физиологиялық нормаларын бекіту туралы» Қазақстан Республикасы Ұлттық экономика министрінің Денсаулық сақтау және әлеуметтік даму министрлігімен келісе отырып қабылдаған 2016 жылғы 9 желтоқсандағы №503 бұйрығынан алған ләзім. Бұл құжатта 67 тағам түрінің нормасы көрсетілген, ол тағам түрлері тағы басқа құрамдас түрлерге бөлінеді. Осы көрсетілген нормадағы тағамдардың негізінде барлық аудан мен облыста «Ауыл шаруашылығы өнімдерінің өндірісі мен тұтыну балансын» жасауды шұғыл қолға алу қажет.
Жалпы, азық-түлік қауіпсіздігі деңгейін әр ауыл, аудан, облыс және Ауыл шаруашылығы министрлігі біліп отыруы тиіс. Оны есептеу қарапайым арифметика: азық-түліктің барлық түрін бекітілген норма бойынша ауданның халық санына көбейтесіз де әр тағам түрінен өз территорияңызда өндірілетін өнім көлемімен салыстырасыз. Заңға сәйкес оның көлемі кем дегенде 80% болуы тиіс.
– Физиологиялық норма туралы 2016 жылы айтқан едіңіз... Бізде бұл талап қандай норма шеңберінде дайындалып келді?
– 2005 жылы азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз етудің өлшемдері мен негізгі бағыттары негізінде әртүрлі әлеуметтік топтар үшін азық-түліктің төменгі мөлшері айқындалған еді. Әр адамға ет өнімдері 33,2 кг, сүт 75 кг, нан өнімдері 108 кг деп белгіленген болатын. Бірақ физиологиялық норма бекітілмеді. Әр облыста азық-түлік қауіпсіздігін сақтауда есептелетін нормада бірізділік болмады, сондықтан төменгі мөлшерді басшылыққа алған жергілікті атқарушы органдар азық-түлік қауіпсіздігін орындауда шынайы ақпарат бере алмады. Өнім аз өндірілген соң оның бағасы жыл сайын өсе берді, сөйтіп өзін өзі алдау он жылға ұласқан болатын. Ал 2016 жылдан бастап талап деңгейі айқындалды.
Ал үшінші қадамды халықты азық-түлікпен қамтамасыз ету жұмысын аудан және қала әкімдеріне жүктеуді міндеттеуден бастауға болады. Өйткені аудан көлемінде не егуге немесе қандай малды өсіруге болатынын олар жақсы біледі, еңбек ресурстары да белгілі. Бұл жағдайда Ауыл шаруашылығы министрлігі мен басқа орталық мекемелер оларға нормативтік, әдістемелік және қаржыландыру жұмыстарымен көмектесуі тиіс.
Ал төртінші қадамда жоғарыда көрсетілген екінші қадамға сәйкес әр аудан өз қажеттіліктерін айқындап алғаннан кейін қай жерге не егуге болады, қандай мал басын асырауға болады дегенді айқындап алу керек. Бұл мәселені шешуге аграрлық ғалымдарды, университеттерді жұмылдыру керек. Егін егуге, мал өсіруге байланысты ұсыныс-пікірлер ғылыми тұжырымдармен негізделіп, министрлікте бекітілгені абзал.
– Аграрлық саланы қаржыландыру маңызды екенін сарапшылардың бәрі айтады. Бұл сала қаржыландырудан кенде емес. Сіз осыған дейін масылдыққа баулитын және барлық деңгейде жемқорлыққа жол ашатын субсидия бөлу жұмысын диверсификациялау маңызды деген едіңіз. Осыны таратып айтып беріңізші? Дәл қазір субсидияны қандай формамен алмастыруға болады?
– Субсидияның мүмкіндігін әртараптандыру керек. Менің пікірімше, ең тиімді форма – форвардтық келісімшарт түрінде қаржыландыруды шешу, ал субсидия мемлекет қажеттілігі аясына кіретін азық-түлікті өндіруге, тұқым шаруашылығы мен мал басын асылдандыруға, фитосанитарияға, медициналық ветеринария саласына берілуі тиіс. Ауыл еңбеккерлері өндірген тауарларды сату проблемасын шешуден бастасақ, ұтылмаймыз. Қолданысқа өнім паспортын енгізу керек, онда шаруа қожалықтары, серіктестіктер, жеке шаруалар өндіретін өнім туралы ақпарат жинақталуы тиіс және дайын тауарлар интернет-сауда принципіне сай тұтынушыларға сатылса да ұтымды.
– Сауданың бұл түрі ортадағы делдалдардың жолын кесіп, тағам бағасының өсуіне жол бермейді ғой?
– Жергілікті өнімнің бағасы қала тұтынушыларына жеткенге дейін бірнеше рет өсетіні белгілі. Делдалдармен қанша күрескенмен оны ешкім жеңе алған жоқ, нарық кезінде олар да керек, бірақ тұтынушылардың қалтасын әсіре қағуға Үкімет жол бермеуі тиіс. Сондықтан интернет-сауда, тамақ таситын курьерлер дәмханалардан тамақ тасумен қатар, ауылдан таза сүт өнімдерін, қымыз, шұбат, ет әкелуді де жолға қоюы керек. Бұл – нағыз қауіпсіз, бағасы төмен, сапасы жақсы әрі экологиялық таза, табиғи өнім. Бұл ретте өнімді сақтауға басымдық берген жөн. Бюджет есебінен жұмыс істейтін әртүрлі тұрақтандыру қорлары – қымбат жоба, ондағы сақталған өнімнің сапасы да нашар болып келеді және оның нарық бағасына әсері шамалы. Сондықтан азық-түлік тауарын өндірушілермен белгілі мерзімге дейін өнім сақтауға келісімшарт жасау арқылы бұл проблеманы шешуге болады. Шағын логистика жүйесін қалыптастырып, оған субсидия бөліп тұрған тиімді.
– Агроөндіріс кешенінде мемлекеттік реттеуді жетілдіру керек деген ұсыныстар соңғы уақытта жиірек айтыла бастады...
– Мемлекет шеңберіндегі азық-түлік мониторингісіне сәйкес халық тұтынатын тағамдардың қолжетімділігін қамтамасыз ету үшін экспортты шектеп, баж салығын көтеру механизмдерін ұтымды пайдалану керек. Бірде іс бастап, бірде тоқтап жүрген майда шаруашылықтарды ірілендіру процесі маңызды, яғни оларды ұжымдастыруға басымдық беру абзал. Ірі шаруашылықтар кооперация және интеграциялық жұмыстар жүргізуге тиімді, оны әкімшілік жолмен емес экономикалық жолмен құру керек. Мұның тиімді жағы – қосымша жұмыс орындары ашылады, әлеуметтік көмек беру жұмыстары жүргізіледі. Бұл іске ғалымдар тартылса, нарық жағдайында өндірісті қалай ұйымдастыру керектігі айқындалады. Қаперге ала жүретін тағы бір фактор, қазіргі уақытта қойшы, малшы, сауыншылар қалтарыста қалды. Ауыл шаруашылығы саласындағы негізгі жұмыс күштері – осылар. Сондықтан волонтерлік қызмет, вахталық жұмыс және қажетті техникамен жабдықталған жастар бригадаларын құру артықтық етпейді. Қазір не көп – жоғары білім алса да жұмыссыз жүргендер көп, сондықтан диплом аттестаттаудан өткізіліп, білімсіз диплом алғандарды кәсіптік біліктілік беру арқылы ауыл экономикасына тартқан жөн. Жұмысшы кадрларға бизнес ашуға көмектесу әкімдіктер, «Даму» қоры және «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлер палатасы арқылы жүргізілуі тиіс.