Кешегі миллиондаған боздақтың өмірін қиған екінші дүниежүзілік сұрапыл соғыстың тамырына балта шабылғанына бүгін міне, 65 жыл! Сол қанды майдан, от кешуде жаумен бетпе-бет келген аталарымыз бен ағаларымыздың қатары күн өткен сайын сиреп келеді. Олардың жас ұрпақ үшін бүгінде айтар ойы көп. Тағылымды тәлім-тәрбиелік сөздерінің берері мол. Сондай жанның бірі Ұлы Отан соғысының ардагері, тоқсанның төріне шығып отырған қадірменді қария Қойшыбек Тоқтамысұлы.
Өмірден көрген, түйгені мол ақсақалдың кейінгі толқынға айтары баршылық екен. Оны қазына қарттың редакцияға жіберген жазбаларынан анық аңғарғандаймыз. Қарт майдангердің жасының ұлғайғанына қарамастан, ел мен жер туралы ой-пікірлері кім-кімді де сүйсіндірмей қоймайды. Оқырмандар назарына солардың бір тобын ұсынып отырмыз.
Намыс
Қазақ ұрпағын намыстылыққа баулыған, тіпті қыздарының мінезді болғанын да қалаған. Өйткені, кең байтақ далада намыссыз тіршілік ету қиын болған. Ұлы дала өзіне керегін өзі іріктеген, қатаң сыннан өткізген. Анадан мықты болып туғандар ғана қиындық соққысына шыдаған. Сондықтан да олар ақылды, мықты, өр, өжет болған.
Бұл әр қазақтың өн бойына біткен ерекше қасиет еді. Ол керек кезде ерлікті туғызатын. Кенет, құдай қарғады ма, жоқ адам қарғады ма, қазаққа қорқақтық, жалтақтық, өтірік айту пайда болды. Бұл енді тұқым қуалап, баладан балаға мұра болып барады.
Жасым үлкен болған соң, көре тұра көрмедім деу, қарт адамға жараспайды ғой. Жергілікті жерде кісі боп жүргендердің арасында көсемдік көрсететіндердің жоқтығынан ба, әйтеуір ата-бабалар жолынан ауытқып бара жатқан сияқтымыз. Солардың артына қалдырған қағидасын ұмытпайықшы: “Тізерлеп жүріп тойғаннан, тік жүріп аш қалған жақсы”, деген. Осы біз тізерлемек түгілі кейде еңбектей жорғалап жүрген жоқпыз ба! Бұл – намыссыздық.
Намыс деген мынау. 2004 жылы футболдан Еуропа біріншілігі жүріп жатты. Ақырғы ойында гректің бір ойыншысы қарсыласының қақпасына допты басымен соғып түсірді. Бұл Грекияға жеңіс әкелді. Сол кезде ойынға қатысып отырған сол елдің премьер-министрі жылап жіберді. Міне, құртымдай жеңіс не істетпейді! Ол сол елдің жігерін сындырған жоқ. Намысын сақтап қалды. Осындай жеңіс бізде жоқ.
Жақсылық пен жамандық
Жақсылық жазықта жаяу жүрмейді. Қырандай қия шыңдардан ұшып, көкте самғайды. Жақсылықтың жалғыз-ақ жауы бар. Ол – жамандық. Тұрақты күрес көкте емес, жерде өтеді. Жақсылыққа табиғат қанат берген, ал жамандыққа аяқ берген. Сондықтан ба дейсің, жақсылық аспанда жүріп, жердегі жақсыны көреді, жамандық кез-келгенді сөз ғып тереді. Сонда дүниеде қанша жақсылық, қанша жамандық бар десек, жақсылық жер бетінде әлдеқайда көп. Дүние жақсылықтан тұрады, жаманды жасайтын сол жамандардың өзі.
Ендеше, жақсы деген не? Жаман деген не? Міне, осы сұрақтарға жауап беріп көрелік. Жақсы деген имандылық, ақжүректік, әділдік дер едім. Ал, жаманға келсек, бәрі де керісінше, қысқасы, жақсы жарыққа ұмтылса, жаман қараңғыны індетеді. Мәселен, басқа адамға қара күйе жағам деу, не опасыздық жасау нағыз қатыгездік. Жамандықты кездестіріп, тауып алу оңай. Өйткені, ол аяқ астында жатады. Ал, жақсылық асқар белдерде жанады. Оған жету қиынға түседі.
Нәсілі, біреуге істеген жақсылық не жамандық өзіңе сол қалпында қайта келетін заңдылықты ұмытпаған жөн. “Судың да сұрауы бар” дегендей, текке ештеңе кетпейді. Жақсылықты жасауға болады, бірақ оны жаулап “тартып, зорлықпен” алуға болмайды. Кімде-кім басқаларға жақсылықты көп істесе, ол нағыз бақытты адам. Өйткені, әуелі өзіңе емес, басқаға істе жақсылықты.
Әдемілік
Көшіп жүріп бабаларымыз көп көрген, көп білген ғой. Мәселен, тіліміздегі “әдемі” деген сөздің 30-дан артық баламасы бар екен. Табиғат тек әдеміліктен тұрады. Көріксіздікті, жаманды жасайтын адамдардың өзі. Сондықтан, саналы тіршілік сұлулыққа ұмтылған.
Әдемі боп туған ол – бақыт. Сонда да негізгі әдемілік адамдарда екеу. Сыртқы сұлулық, ішкі сұлулық. Егер екеуі бір келсе, міне, нағыз бақыт осы! Кейде біреулер өзінің сырт пішініне мәз боп ішкі кескініне мән бермейді. Әсіресе, адам жас кезінде әдемінің үстіне әдемі, сұлу болғысы келеді. Албырттық басым болып, ол кезде талғаммен санаспайды. Олай болса, адамның дұрыс киінгені, жүрісі, тұрысы, отырысы, сөз сөйлеуі, қысқасы, барлық құбылысы да әдемі болуы керек.
Әрине, әдеміні көре білу де әдемілік. Мәселен, алдында тұрған орман біреулерге отқа жағатын – ағаш қоры боп көрінуі мүмкін. Ал, енді біреулерге – қобыз, не қара домбыра жасайтын теңдесі жоқ сайман шикізатын елестетері анық. Тағы біреулерге жасыл әлем – тіршілік көзі болары анық. Әдемілік туралы айта берсек, сөз көп. Жастардың әдемілік туралы өздері тауып оқитынына мен әрқашанда сенемін.
Махаббат
О, көрінбейтін құдірет, жеткізбейтін арман. Кім екен сені жаратқан? Өмірді, әсіресе, оның жас шағын осынша саған құмар еткен кім? Нендей құбылыссың? Бізше, саған екі жол, не екі сатымен жетуге болатын сияқты. Бірінші, төменгі сатысы – ол сүйіспеншілік. Ал, екінші, жоғарғы сатысы – ол ғашықтық. Сонда сүйіспеншілік ер мен әйелдің бастапқы сүйіспеншілігі болса, ғашықтық деген ол – өрт, не бір тасқын апат. Екеуін де ешкім таңдап, тауып алмайды. Не қолдан жасауға болмайды. Екінші, ғашықтық жол қауіпті болғаннан ба дейсің, өмірде өте сирек кездеседі.
Ал, бірінші жол – сүйіспеншілік, оның да өзінше ыстық-суығы бар. Дегенмен қауіпсіз. Онша қатерсіз. Нәсілі, осы жол отбасын құрайды. Ұмытпаған жөн, сүйіспеншілік те тұрақты құбылыс емес, оның да қас-қабағына қарау керек. Әйтпесе, оңайлау келіп, оңай кетіп қалуы да мүмкін. Бұрын да, бүгін де осы бірінші жол өзінің дұрыстығын көбірек танытқан. Көпке ұнаған сатысы ма дейміз. Сонда да сүйіспеншілікті аяқ асты етіп арзандату қате. Сүйіспеншілікпен бірге жасасып қартайған – ол нағыз бақыт.
Бақыт
Нәсілі, бақытсыз болғысы келетін адам жоқ шығар. Ал, жер бетінде алты миллиард жан бар. Сонда соның бәріне бақыт жете ме деген сұраққа не деп жауап беруге болады? Бізше, “бақыт” жалғыз сияқты.
Ел арасында мынадай аңыз бар. Туысымен әр адамға бақыт алты түрлі “бақ” береді екен. Олар аяқ, бел, кеуде, көз, ауыз, бас, деп аталады дейді. Ал “бақ” деген ұғым жаңағы алтауды бақ-қақ, кетіріп алма деген ишара секілді. Мысалы, түзу жүрсең, бала-шағаң болса, күш-қайратың жетсе, дұрыс тамақ ішсең, көре білсең, осыны басыңа жеткізіп ұстай білсең “бақыт” деген сол.
Әрине, бұл тек қана болжам. Сонда да бақытты біреу әкеп сыйға тартпайды, өзің талаптан, сол сияқты, оны дұрыс пайдалан. Өзіңе өзің қызмет ет, шалқайып жатқанға бақыт келмейді.
Есте ұстаған жөн сияқты: мақсатсыз адамдарды өмір тәлкегінің тасқыны қайда болса сонда айдайды. Өмір – ол уақыт. Сен ойланам, жөнделем деп жүргенде өмірдің қалай өткенін білмей қаласың. Ондай жандарға бақыт жоламайды. Ал, оңайынан келіп, оңынан туып жатқанның бәрі бақыт емес. Бақытты алдап-арбап қолға түсіре алмайсың. Өйткені, “бақыт” – басқа қонатын бақ.
Әділдік әфсанасы
Аты әлемге әйгілі 27 мемлекетті бағындырған Әмір Темір әкімдікке әділ, ақылды, епшіл, көпшіл адамды қойған. Сонда ұлы қолбасшыдан бір қария сұрапты дейді. “Қалайша әділдікті ақылдың алдына қойдыңыз ұлы әміршім”, – деп. “Менің көзіме әлемді ұстап тұрған – әділдік сияқты. Әділ адамда қашан да ақыл болады, ал ақылды деген адамда әділдік бола бермейді”, – деген екен патша. Сонда қалай, әділдігі жоқтың ақылы жоқ, ақылы жоқтың намысы жоқ па? Ал намысы жоқ елін-жерін сүймейді деген сөз бе? Ойланайық.
Қойшыбек ТОҚТАМЫСҰЛЫ, Ұлы Отан соғысының ардагері.
ЖЕЗҚАЗҒАН.