Өскемен мен Павлодарды елордамен жалғайтын автобан құрылысын салу туралы Үкіметтің шешімі 2013 жылы қабылданған екен. Осы бір алып құрылыстың жыры жылдарға созылып, мердігерден мердігер ауыса жүріп, ақыр-соңы әупірімдеп аяқталған. Жолды бақандай 4 жылға кешіктіріп тапсырды. 900 шақырым тас жолдың 375 шақырымы, яғни Нұр-Сұлтан қаласынан Ленин кентіне дейінгі аралық өткен жылдың қараша айынан бері ақылы жүйеге ауысты. Автобанның ақылы болғанын қайтейік, бүгінде бас қалаға дейінгі жол бойында мәселе көп.
Жанармай стансалары жетіспейді
Павлодардан елордаға дейінгі екі жолақты, 1А санатына жататын автобанның 191 шақырымы Павлодар облысының, өзгесі Ақмола өңірінің аумағында орналасқан. Бүгінде жеңіл көліктер бұл жолда әр шақырымы үшін 1 теңге, жүк көліктері салмағына қарай 5-25 теңге, автобустар 5-15 теңгеден төлейді. Сағатына 140 километрге дейін ызғытуға болатын жаңа стандарттағы жол арқылы бас қалаға дейінгі уақыт қысқарды, жеңіл көлікпен небәрі 3,5 сағатта жетіп барасыз. Осылайша, күре жол қазіргі уақытта көлік ағыны бойынша еліміздегі шешуші инфрақұрылымның біріне айналып үлгерді.
Өкініштісі, осы екі аралықта жолаушылардың көңіліне ұнамайтын кемшіліктер жетерлік. Әсіресе жол бойындағы сервис ақсап тұр. Жанар-жағармай құю стансаларының, дәмханалар мен қонақүйлердің, жылы дәретханалардың жеткіліксіздігі айқын байқалады.
Бұл мәселе елордадан бері қайтқанда өзекті. Ақмола облысынан бастап Қалқаман кентіне дейін көлік отынын сататын стансалар жоқ (шамамен 130 шақырымдай аралық). Екі арада көлігіңіздің бензині бітіп тұрып қалсаңыз, пұшайман күйге түсесіз.
Көлік ағыны қалың, ортасы темір қоршаумен бөлінген автобанда ретсіз тоқтауға рұқсат жоқ. Мұны жақсы білетін жүргізушілер Нұр-Сұлтан қаласынан шығарда машинасының багына аузы-мұрнынан шығарып бензин құйып алады. Автобанға жауапты «ҚазАвтоЖол» ҰК» АҚ-ның облыстық филиалынан сұрап білгеніміздей, ақылы учаскелердің бойында бүгінде автожанармай құю стансаларының
9 пункті, 18 тамақтану пункті және автомобильдерге техникалық қызмет көрсетудің 1 пункті орналасқан екен. Олардың көбі Қалқаман және Шідерті кенттерінде орналасқан.
Өңірлік кәсіпкерлер палатасының Екібастұздағы филиалының директоры Медият Мұсанап жол бойымен ауыр жүк көліктері жиі жүретінін, сырттан келетін тасымалдаушыларға бұл аумақта сапалы қызмет көрсетілмей отырғанын қынжыла жеткізді. Жергілікті кәсіпкерлер жол бойында кәсіп ашуға ынталы. Алайда «ҚазАвтоЖол» ұсынатын талаптар олардың көңілінен шықпайды. Жанармай құю бекеттерін, дәмханалар салу туралы ұсыныстар болғанымен, оларға қажетті жерді ресімдеу, инфрақұрылым тарту үлкен мәселеге айналып тұр. Ұлттық компания кәсіп бастағысы келетіндерге уәдені үйіп-төккенімен, іс жүзінде айтқанын орындай алмай келеді. Осыдан бірер жыл бұрын акционерлік қоғамның тапсырысымен Шідерті кенті жанында көпфункционалды жол бойы кешенін (кемпинг) тұрғызған. Құны шамамен 1,5 млрд теңге тұратын жобаның құрылысы аяқталғанымен, ол бүгінде қаңырап бос тұр. Себебі нысанды жалға алуға дәрмені жететін әлеуетті кәсіпкер жоқ. Оны қойып, жол бойында көліктерге техникалық қызмет көрсететін сервистік ұйымдар мен техника дөңгелегін жөндейтін шеберханалар да жоқтың қасы.
Уәдең қайда, «ҚазАвтоЖол»?
Павлодардан елордаға қарай жүріп, Шідерті кентінен әрі асқанда жол бойынан «Две дороги» деп аталатын асхана көзіңізге түседі. Бұл асханаға кезінде «ҚазАвтоЖол» өкілдері инфрақұрылым тартамыз деп қатырып кеткен. «Емельянов» жеке кәсіпкерлігінің басшысы Анатолий Емельянов ұйым өкілдері бастапқыда берген уәделерінің бірін де орындамағанын жеткізді. Автобан салынып жатқанда құны 16 млн теңге тұратын жобаны көрсетіп: «Сіздің дәмханаңызға дейін осыншама қаражатқа асфальтті жол салынады. Кейін инфрақұрылым тартамыз. Арлы-берлі өткен жолаушыларды ұялмай қарсы аласыз», деп кәсіпкердің көңілін тойдырып қоя беріпті.
– Төбем көкке жеткендей болып қуанғаным есімде. «Бизнестің жол картасы-2020» бағдарламасы бойынша пайызы төмен несие алып, дәмхананың жұмысын жолға қойдым. Асүйге арналған қаншама жиһаз, құрал-жабдықтар сатып алып, Екібастұздан мықты аспаздарды шақырдым. Бастапқыда жұмысым жаман жүрген жоқ. Табыс көп болмаса да, келешекте «ҚазАвтоЖол» өкілдері уәде еткен жобалар жүзеге асып, еселене түседі деп үміттенгенмін. Сайып келгенде жоба да, жол да жоқ боп шықты. Амалсыздан қарызданып-қауғаланып, ақшаны өз қалтамнан шығара бастадым, – дейді Анатолий Николаевич қынжылып.
Асханасына электр жарығын тарту, өзге де инфрақұрылымдық жұмыстарды жүзеге асыруға кәсіпкер 120 мың доллар көлемінде өз қаржысын жұмсауға мәжбүр болды. Себебі көмекті сырттан күтіп отыра берсе, дәмханасының қызметі тоқырап, жұмысқа алған адамдарын таратуға тура келер еді. Дәмханаға дейінгі кірме жолдың ұзындығы небәрі 80 метрдей ғана. Жолға қызмет көрсететін фирманың өкілдері бұл аумаққа әу баста асфальт төсейміз дегенімен, бүгінде ол да орындалмады. Беткі қабатында әлі күнге қиыршық тас шашылып жатыр. Жазда күн жаңбырлы болғанда бұл жерге су жиналып, қыста мұз қатып, жолаушылардың көліктеріне қиындық тудыратыны бар. Ауыр жүк көліктері әр өткен сайын әлгі жерде кәдімгідей шұңқырлар пайда болып, салдарынан кейбір жеңіл көліктер дәмханаға жақындап келуге жүрексінеді. Қысқасы, кәсіпкер үшін ұзындығы 80 метрлік шағын ғана жол үлкен мәселеге айналып тұр.
– Маған жол бойынша әлгі жобаны көрсетіңдер деп бірнеше мәрте хабарластым. Түрлі сылтау айтып, көрсеткілері жоқ. Жол әбден жүргісіз болып қалғанда Шідерті кентінің әкімі көмектесіп, жол компаниясының өкілдері грейдермен бір мәрте тегістеп кетті. Содан бері «ҚазАвтоЖолдың» өкілдерін көрсем, көзім шықсын. Километрлеп санайтын емес, шақырымның ширегіне де жетпейтін жолды жарты-ақ күнде ретке келтіріп, асфальттап тастауға болатын еді ғой, – дейді кәсіпкер.
А.Емельяновтың бұл аумақтағы сервисті дамытуға деген ынтасын байқадық. Айтуынша, жуық арада дәмхана жанынан жылы дәретхана, көліктерге қызмет көрсететін техникалық сервис орталығын ашуды жоспарлап қойған. Дей тұрғанмен, соңғы жобаға қаржы салуға жүрексініп отыр. Кірме жолдың жағдайы шешілмесе, техникалық орталыққа көліктердің келе қоюы екіталай.
Қызық қылғанда, «ҚазАвтоЖол» компаниясы жоғарыда атап өткен зәулім кемпингті Анатолий Николаевичке қарауыңызға алыңыз деп ұсыныс тастапты. Ат-тонымды ала қаштым дейді кәсіпкер. Айналасы ат шаптырым нысанды қыста ұстап тұруға дүниенің көмірі қажет, әрі ішін жабдықтауға да қыруар қаражат жұмсауға тура келер еді. Сондықтан мұндай болашағы бұлыңғыр жобаны ала қоюға екінің бірінің жүрегі дауаламасы анық.
Миллиард теңгенің жобалары қаңырап тұр
Алысқа бармай-ақ жоғарыдағыдай кемпингтің тағы бірі «Павлодар – Қалбатау» тас жолында, дәлірек айтқанда Аққулыда 3 жылдан бері бос тұрғанын айтып өтсек те болады. Жалпы сомасы 1 млрд теңгеге жуық қаражатқа салынған алып құрылысты әлі күнге жалға алатын кәсіпкер табылмады. Құрылыс иелері оның ай сайынғы жалға алу төлемі 3 млн теңгені құрайтынын айтып еді, бизнес өкілдері бірден бас тартты.
Павлодар облысының әкімі Әбілқайыр Сқақов бұл мәселелерді жақсы біледі. Әкімнің ойынша, аталған жоба бюджетті тиімсіз игерудің жарқын мысалы. Кешенді жалға алатын кәсіпкер табылмаса, оны өзге мақсатта пайдалануға беріп, нысан өңір экономикасының пайдасына жұмыс істеуі керек деп тапсырған еді аймақ басшысы. Аққулы ауданы әкімінің орынбасары Алма Қасымова бұл өлкеде әзірше тәуекелді іске баруға жүрегі дауалаған бизнес иелері жоқтығын айтады. «Көпфункционалды нысан толығымен «ҚазАвтоЖол» АҚ-ның балансында тұр. Біздің аудан үшін айтарлықтай алып нысанды ала қоятындай ірі кәсіпкерлер өңірде жоқ. Сырттан үлкен бір бизнесмендер келіп кәсібін жүргізбесе, жергілікті жерден табылатынына сене қоймаймыз. Әрі ай сайынғы жалға алу құнының өзі тым қымбат. Нысанды ұстап тұруға да қыруар қаражат қажет», дейді ол.
Мамандардың сөзіне қарағанда, ұлттық компанияның мұндай көпфункционалды кешендерді әу баста салғанының өзі қателік болған. Жолаушыларға арналған барлық қолайлы жағдайдың тұтас кешенін, атап айтқанда, жанармай құю стансасы, қонақүй, дәмхана, автокөлік жуу орны, техникалық қызмет көрсету стансасы және демалуға арналған алаңы бар жол бойы сервисін ұстап тұру аса қымбат. Барлығы бір жерде шоғырлануына байланысты оларды бір орталықтан жылыту, күту, қызмет көрсету, қызметкерлерге еңбекақы төлеу қыруар қаражатты талап етеді. 2019 жылы еліміз бойынша мұндай 41 нысан салынатыны айтылған. Алайда алғашқы 4 кешенді салып, олардың жартысы пайдаланусыз тұрып қалғанда, жобаның сәтсіз екені айқын болды. Сөйтіп, акционерлік қоғам одан біржола бас тартты. «Қазіргі уақытта бизнес қала сыртында жұмыс істеуге дайын емес. Сәтті менеджмент жетіспейді. «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» тас жолының Қызылорда облысындағы бөлігінде бұл бойынша жағымды мысалдар баршылық. Ол жерде көлік ағыны үлкен, бизнес жақсы жүріп жатыр. Ал Павлодар облысындағы бағытта мәселе қалыптасып отыр, бизнес өкілдері белсенді емес», деген уәж де естідік компанияның жол бойы сервисін дамытуға жауапты мамандарынан. Қазір облыстағы иесіз тұрған 2 кешенді ұстаудың өзі компанияның бюджетіне оңай тиіп тұрмағанға ұқсайды. Мезгіл сайын конкурс ойнатылып, жалға алушыларды іздегенімен болашағы күмәнді бизнеске кәсіпкерлердің бас тіккісі жоқ.
Бұл нысандардың не себепті бірнеше жылдан бері бос тұрғанын «ҚазАвтоЖол» ҰК» АҚ Павлодар облысы бойынша филиалының директоры Ермұрат Нұрхановтан да сұрадық. Филиал басшысы конкурс жуықта тағы ойнатылғанын, алайда үміткерлер табылмай тұрғанын айтады. Конкурстық шараларда жыл сайын жалға алу құны төмендетіліп, қазіргі күні ол сома 2 млн теңгенің (ай сайынғы төлемі) шамасында белгіленіп отырған көрінеді. «Нұр-Сұлтан – Павлодар» автобанының бойындағы жылы дәретханалардың саны көбейтіле ме деген сұрағымызға ол стандарт бойынша жеткілікті деп жауап берді. Бүгінде жылы дәретханалар елордадан келе жатқанда Екібастұз қаласына 30 шақырым қалған жерде (Байет ауылы тұсында) және Төртқұдық елді мекені маңында орналасқанын жақсы білеміз. Одан басқа Шідерті кенті мен Қалқаман ауылындағы дәмханалар ішінде ілеуде бір мұндай дәретханалар кездеседі. Бұл дәмхананың барлығы тәулік бойы жұмыс істемейтінін ескеру керек. Ал Байет пен Төртқұдықтың арасы шамамен 100 километрдей. Ендеше, бұл екі аралықта жолаушылардың қажеттіліктері үшін тағы да қосымша заманға сай дәретханалар салынуы керек деп есептейміз. Бір қызығы «ҚазАвтоЖол» компаниясында құрылған «шұғыл желі» – 1403 байланыс орталығының мамандары жылы дәретханалардың қайда орналасқанынан да бейхабар болып шықты. Телефон шалғанымызда тұтқаның ар жағындағы оператор жігіт Байет маңындағы нысанды есіне әрең түсіргенімен, Төртқұдықтағы орынды мүлде білмейтін болып шықты. Осыған қарағанда, компания ақпарат орталығына біліксіз қызметкерлерін отырғызып қойған-ау деп шамаладық. Біздің облыстың тұрғындарын былай қойғанда, мыңдаған шақырымнан ат сабылтып келетін жолаушыларға қате ақпарат беріп жатса, бұл да акционерлік қоғамның беделіне нұқсан. Ал дұрыс мәлімет алмаған жолаушы ұзақ жолда мехнат кешері айдан анық. Сондықтан жол бойындағы жалғыз оператор бұл бағытта тыңғылықты жұмыс істесе деген тілегіміз бар.
Медият Мұсанаптың пікіріне ден қойсақ, әлгіндей үлкен кешендерді салғанша, орнына шағын дәмханалар мен жанармай құю стансаларын тұрғызған ыңғайлы. «Кәсіпкер оларды қыста жылытуға да көп шығындалмас еді. Әрі олар нысандарды сатып алып, әрі қарай өзі дамытар еді. Ұлттық компания бұл бойынша алдағы уақытта жеке бағдарлама әзірлеп, іске асырады деген үмітіміз зор. Жол бойындағы бизнеске қызығушылығы бар кәсіпкерлердің қазіргі тілегі осындай», деп ескертті кәсіпкерлер палатасының өкілі.
Ал акционерлік қоғамның өңірдегі филиалы директорының орынбасары Ержан Кисиков келешекте автожолдың Шідерті маңында бір жанармай құю стансасын және Екібастұз бен Шідерті аумағында автогаз құю стансаларын тұрғызу көзделіп отырғанын айтады. Жобада шағын маркет, дәмхана, қонақүй және автотұрақ қарастырылған.
Жарығы жоқ көпір қауіпті
Автобанның бойын жарықтандыруға қатысты да жүргізушілер шағымы көп. Әсіресе Пограничник және Шідерті аумақтарындағы көпірлердің маңында жарық шамдары жиі сөніп қалады. Соның кесірінен түнгі уақытта жүргізушілер бұрылатын жерден өтіп кетіп, сарсаңға түсіп жүргені. Е.Кисиковтың сөзіне сүйенсек, автожолдың ақылы учаскесінің көлік айрықтарындағы жарықтандыруды ішінара ажыратудың себебі жарық шамдары мен оның жинақтауыштарының жұмыс істеу мерзімінің аз болуынан екен. Салдарынан жүйе мезгіл сайын істен шығып, жарықтандыру жүйесі тоқтап қалады. «Яссы Құрылыс» ұйымы автожолды күтіп ұстау шеңберінде жарықтандыру элементтерін қалпына келтіру және ауыстыру бойынша жұмыстарды тұрақты негізде жүргізеді. Пограничник, Шідерті кенттерінің көлік айрықтары толық жарықтандырылды», дейді ол.
Көпір демекші, «Нұр-Сұлтан – Павлодар – Қалбатау – Өскемен» Орталық-Шығыс дәлізін қайта жаңарту» жобасын іске асыру бойынша салынып жатқан үлкен көпірдің де құрылысы кешеуілдегеніне бірнеше жылдың жүзі болды. Павлодардан Семей қаласына беттегенде Кенжекөл ауылы маңында орналасқан көпірдің әлі күнге аяқталмауы әрі оның айналасы жарықтандырылмайтыны облыс орталығын оңтүстіктен айналып өтетін жүк көліктері үшін қиындық тудырады. Олар Павлодар қаласына кіру үшін қарсы жолға шығып, үлкен бұрылыс жасауы керек. Жүк көліктерінің жүргізушілері бұл жерде асығамыз деп жүріп, жол-көлік оқиғалары да орын алған. Сондықтан компания атаулы көлік айырымын, яғни көпірді аз уақытта салып бітіруге ынталы. Е.Кисиков жұмыстарды биыл қыркүйек айында толық аяқтау жоспарланып отырғанын жеткізді.
Ең соңы автобанның Шідерті мен Төртқұдық арасындағы 24 шақырымдық учаскесі де бүгінде жөндеуге сұранып тұр. Кезінде мердігер ұйым бұл аралықтағы жұмыстарды кестеден кешеуілдетіп әрі сапасыз орындап, «ҚазАвтоЖол» филиалы оны сотқа берген. Биыл қайта жаңарту бойынша жоба жарияланып, «Construction Team РVL» ЖШС мердігерлік ұйымымен жұмыстарды аяқтау туралы шарт жасалған екен. Алайда оның да қашан толық жүзеге асырылатыны тағы белгісіз.
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев: «Жолдың сапасына айрықша назар аудару керек. Еліміздің жолдары нашар екені және жол құрылысы саласын жемқорлық жайлағаны ешкімге жасырын емес», деген еді Үкіметтің кеңейтілген отырысында. Президенттің айтуынша, бұл салада қордаланған мәселе көп. Тендерді жыл сайын бір-екі компания ғана ұтып алатыны, жолдарды жөндеу жұмыстарының өте баяу жүретіні, жол жөндеуге бөлінетін қаражаттың 44 пайызына мемлекеттік сатып алу қорытындысы жасалмағаны үлкен проблема екенін атап көрсеткен. Әрі жұмыс нашар жүріп жатқан өңірлердің қатарында Павлодар облысы да бар екенін айтқан.
Бұл мәселені тарқату үшін «ҚазАвтоЖол» компаниясының басшылығы аса байыпты әрі шешімді істер атқарады деп сенеміз. Жолдарды ақылы етпес бұрын оның бойында жолаушылар аялдап, демалатын заманға сай сервистік орындар тұрғызғаны абзал. Сервис жақсарса, ақылы жолдағы қауіп-қатер азайып, көлік ағыны молая түсетіні анық.
Павлодар облысы