• RUB:
    4.91
  • USD:
    494.87
  • EUR:
    520.65
Басты сайтқа өту
Қазақстан 30 Қараша, 2023

Орта дәліз: Жүк тасымалын ұлғайтуға не кедергі?

199 рет
көрсетілді

Дүниежүзілік банк Транскаспий халықаралық көлік бағытына арнаған баяндамасында Қазақстан, Әзербайжан, Грузия үшін осы мультимодальды теміржол-теңіз дәлізін маңызды да сенімді сауда бағытына айналдыруға жәрдемдесетін негіздемелер ұсынды. Банк болжамына қарағанда, үйлесімді іс-әрекет, тиімді инвестиция 2030 жылға қарай жүк тасымалы көлемін үш есе ұлғайтып, жол уақытын екі есе қысқартады.

Орта дәліз (ОД) ретінде танымал Транс­каспий халықаралық көлік бағыты (ТХКБ) біздің елімізді, Әзербайжанды, Грузияны Қытаймен және Еуропамен байланыс­ты­рады және Орталық Азия мен Кавказ нарық­тарына шығарады. Кейінгі геосаяси жағдайлар аясында бұл дәліз 2022 жылы ерекше маңызға ие болды. Ең алдымен, сау­да бағыттарын әртараптандырып, Ресей аума­ғы арқылы дәліздерге тәуелділікті азайт­ты. Дегенмен жүк жөнелтушілер бұл бағытты белсенді пайдаланып, үлкен көлем­­де жүк тасымалдай бастағанда, ТХКБ мүм­­кін­­дігінің шектеулі екені тез байқалды. Мыса­лы, Алтынкөл және Достық стансалары арқылы теміржол бағыты бойынша жүк ағынының мүмкіндіктері өз шыңына жет­ті. Оның жылдық өткізу қабілеті 28 млн тоннаны құраса, осы жылы тасымал­дау көлемі 27 млн тоннаға жетеді деп кү­ті­л­іп отыр. Соған қарамастан шекарадан өту, ауыстырып тиеу және үйлестіру мәсе­­л­е­лері тасымалдаудың өте үлкен кіді­ріс­те­ріне әкеліп отыр. Мәселен, статис­тика 2022 жылы Орта дәліз бойынша кон­тей­нер­лік тасымалдау көлемі 2021 жылмен салыс­тырғанда 33%-ға өскенін, бірақ 2023 жыл­дың 8 айында ол 2022 жылдың сәй­кес кезе­ңі­мен салыстырғанда 37%-ға қыс­қар­ға­­нын көрсеткен.

Трансконтиненталды саудада ОД (орта дәліз) басым­дығының төмен болуы шекараларды бірнеше рет кесіп өтуге, жүк көлігінің бір түрінен екіншісіне ауыс­­­тырып тиеуге және ұйым­дастыру жұ­мыс­тарының тиімсіздігіне байла­нысты. ТХКБ қазірде үйлестіру мен бас­қарудың нашар­лығы, Каспий және Қара теңіздердегі порт­тардың, сондай-ақ Каспий теңізі бо­йын­ша теңіз тасымалдарын пайдалану тиім­ді­лігінің төмендігі, өтпелі теміржол инфра­құрылымының бол­мауы, әртүрлі елдің теміржол көлігі операторлары өзара іс-қимыл жасай­тын шекарадан өту пункт­те­ріндегі кідірістер, ақпараттық техно­ло­гиялар саласында тараптар қолда­на­тын біркелкі, интеграцияланған заманауи­ шешім­­дердің жоқтығы секілді көптеген проб­ле­­ма­ны еңсере алмай отыр.

Орта дәліздің маңыздылығы мен артық­шы­­лығы ‒ оның аймақішілік сауда дәлізі ре­тінде бере алатын пайдасында болса керек. Осы елдер мен Еуроодақ арасындағы елара­лық сауданың 37%-ға және 28%-ға өсуін қоса алғанда, Әзербайжан, Грузия, Қазақ­­стан, Еуропа арасындағы сауда­ның кеңеюі ‒ сұраныстың негізгі факторы­ сана­­лады. Алдағы 10 жылда дәліз көп жағ­дайда елдер анықтаған және келіскен инвес­тициялардың қомақты көлемін талап етеді (2022 жылғы қарашада жол картасына қол қойылған). Сонымен қатар қыс­қа­мер­зімді перспективада жоғары сапалы үйлестіру, логистика және цифрлық техно­­ло­­гияларды енгізу арқасында тиімді­лікті ай­­тар­­лықтай арттыруға қол жеткізуге бола­ды.

Орта дәліз ‒ тек транзит қана емес, сонымен қатар ТХКБ арқылы байланысқан Қазақстан, Грузия, Әзербайжан үшін сауда маршруттары мен қатынас мүмкіндіктерін әртараптандыруға арналған орын. Сондық­тан­ сарапшылар 2030 жылға қарай бұл бағыт бойынша тасымалдау көлемін үш есеге арттыруға көмектесетін бес шартты ұсынып отыр. Біріншіден, оны экономикалық дәліз ретінде қарастыру зор маңызға ие. Контейнерлік тасымалдар кеңейген са­йын дәлізде жаңа қызметтер, жергілікті кәсіпорындар үшін мүмкіндіктер пайда болады. Елдер осы үдерістерге дайын болуы үшін жергілікті және ұлттық деңгейде саясат қабылдануы заңды. Екіншіден, әртүрлі порт, теміржол мен әкімшілік тарапынан қызметтердің қазіргі бытыраңқылығын жою үшін бірыңғай тарифтерді, қыз­мет­терді және қызмет көрсеткіштерін әзір­леуді қоса алғанда, бүкіл дәліз бойынша шоғырландырылған логистикалық шешімдерді қамтамасыз ететін бірың­ғай ұйым құру қажет. Үшіншіден, рәсім­дер­ді оңтайландыру және жеңілдету тұр­­ғы­сынан реформалау қажеттілігі сезі­леді. Төртіншіден, ашықтықты арттыра­тын және жүктерді жеткізу мерзімін қыс­қар­­та­тын цифрлық шешімдерді енгізу өзекті. Мысалы, нақты уақыт режімінде жүктерді бақылау мүмкіндігін қамтамасыз ету операциялық тиімділікті арттырады. Бесіншіден, инфрақұрылымды жетілдіруді жалғастырып, үш ел инфрақұрылымдық жобалар бойынша басымдықтарды белгі­лейтін келісімдер жасағаны жөн. Өйткені дәліздің бір бөлігі жұмыс істемесе, бүкіл дәліздің қозғалысы тоқтайды.

Дүниежүзілік банктің есептеуінше, страте­гиялық шешімдерді жүзеге асыру жергілікті және аймақтық экономиканың дамуына әсер етіп, жұмыс орындарын құру, көмекші салаларға сұранысты ынталандыру және бизнесті тарту арқылы халықтың кең тобына пайда әкеледі.