Мәжілісте орман өрттерінің алдын алу және олармен күрес тақырыбына арналған Үкімет сағаты өтті. Жиын барысында салаға қатысты өзекті мәселелер мен түйіні тарқамаған мәселелер талқыланды.
Негізгі мәселе бойынша Экология және табиғи ресурстар министрі Ерлан Нысанбаев баяндама жасады. Сала басшысының айтуынша, мемлекеттік орман қорының ауданы 30,9 млн гектарды құрайды. Соның ішінде орманмен көмкерілген 13,7 млн гектар жер бар. Ел аумағының орманмен қамтылуы 5 пайызды құрайды.
Министр келтірген мәліметтерге сүйенсек, 2023 жылы жалпы ауданы 116,8 мың гектарды құрайтын 810 орман өрті тіркелген. Соның ішінде орманмен көмкерілген алаң – 61,1 мың гектар. Жалпы, орман өртіне негізінен найзағай (498 оқиға), жеке және заңды тұлғалардың кінәсі (30), ауыл шаруашылығы жеріне от қою кезінде бақылаудан шығып кетуі (87) себеп болатын көрінеді.
«Өткен жылы Абай облысы орман қорының аумағында екі ірі орман өрті болып, олар Ертіс өңірі орманының 63,5 мың гектарын қамтыды. Орман шаруашылығы жүйесінде радио-телефон байланысын пайдалануға негізделген орман өрттеріне әрекет ету схемасы қолданылады. Бұл шұғыл шешімдер қабылдауға кері әсерін берді.
Өрт шыққаны туралы барлық ақпарат Алматы қаласындағы Қазақ ормандарды авиациялық қорғау базасы жанындағы Республикалық диспетчерлік пунктіне жиналып, Орман шаруашылығы және жануарлар дүниесі комитеті мен Министрлікке беріледі. Сол жерден ірі орман өрттерін сөндіру кезінде жедел шешімдер қабылданады. Өрт қауіпсіздігі қағидаларына сәйкес өрт сөндіру жұмыстарын орман басшысы немесе орман мекемесінің директоры басқарады. Ал өрт жағдайы қиындаған кезде өрт сөндіруді орман шаруашылығы саласындағы уәкілетті органның өкілі басқарады», деді Е.Нысанбаев.
Сала басшысының айтуынша, табиғи өрттердің алдын алу және жою жүйесін күшейту мақсатында Уәкілетті органдар мен ұйымдардың табиғи өрттерге қарсы өзара іс-қимыл алгоритмі бекітілді.
«Алгоритм мемлекеттік орман күзеті мен Төтенше жағдайлар министрлігінің қызметкерлері жағдайды бағалап, қосымша күштер тарту шешімін қабылдауды көздейді. Бұл Алгоритммен Қорғаныс, Ішкі істер министрліктері мен Ұлттық қауіпсіздік комитетінің әуе кемелері мен бөлімшелерін жұмылдыру, сондай-ақ жағдай қиындаған кезде кезең-кезеңімен әрекет жасау мәселесі айқындалды.
«Табиғи өрттердің алдын алу және жою жүйесін күшейту мақсатында Экология және табиғи ресурстар министрлігі мен Төтенше жағдайлар министрлігінің бірлескен бұйрығымен Табиғи өрттерге ден қою кезінде уәкілетті органдар мен ұйымдардың өзара іс-қимыл алгоритмі бекітілді. Алгоритмде мемлекеттік орман күзетінің қызметкерлерінің де, ТЖМ қызметкерлерінің де жағдайды бағалау және орман өрті туындаған жағдайда қосымша күштер тарту туралы шешім қабылдауы көзделеді», деді Е.Нысанбаев.
Министрдің сөзіне сүйсенсек, орман өрттерін дәлме-дәл және уақтылы анықтау, орман шаруашылығына цифрландыруды енгізу мақсатында «Орман өрттерін ерте анықтау жүйесі» жобасы әзірленген.
«Жобаны іске асыру үшін жасанды интеллектіні қолданып бағдарламалық қамтамасыз етуде тиісті техникалық тапсырма әзірленді. Жобаның аясында әртүрлі көзден алынған деректерді топтастыру арқылы өрттерді ерте анықтауға және жедел шешімдер қабылдауға мониторинг жасау үшін бірыңғай Ситуациялық орталығын құру жоспарланған. Оттың шығуын анықтау 30 шақырымға дейінгі радиуста айналып қарайтын бейнебақылау камераларының көмегімен жүзеге асырылады.
Өткен жылы бұл жүйе «Ертіс орманы» резерваты мен «Көкшетау» ұлттық паркінде енгізілді, сондай-ақ осыған ұқсас жүйелер «Бурабай» ұлттық паркінде, «Медеу» табиғи паркінде бар. Солтүстік Қазақстан және Қостанай облыстарының орман мекемелерінде жетілдіре түсуді қажет ететін тек бейнебақылау жүйесі орнатылған.
«Бурабай» ұлттық паркінде енгізілген жүйе өз тиімділігін көрсетті. Мәселен, бұдан бұрын орман өрттерінің орташа ауданы мұнда 80 га болса, жүйе енгізілгеннен кейін аумақ 1,5 гектарға дейін қысқарды. Өрттерді ерте анықтау жүйесі республикалық және жергілікті деңгейдегі объектілерде кезең-кезеңімен енгізіліп Ситуациялық орталыққа қосылып отырады», деді Е.Нысанбаев.
Баяндамашы былтырғы өрттер орман мекемелерінің материалдық-техникалық базасының төмендігін, сондай-ақ орман шаруашылығы қызметкерлерінің әлеуметтік қорғалуының әлсіздігін көрсеткенін атап өтті. Осы мәселені шешу үшін Министрлік орман шаруашылықтарын материалдық-техникалық қамтамасыз ету үшін 2023-2027 жылдарға арналған азаматтық қорғау саласындағы бірінші кезектегі шаралардың кешенді жоспарын әзірлеген екен.
«Жоспарда барлық кезеңге 68,6 млрд теңге сомасына шығыстар көзделген. Бұл сомаға мыналарды сатып алу жоспарланып отыр: 1 082 арнайы көлік құралы (өрт сөндіру машиналары, тракторлар, патрульдік машиналар); өртке қарсы және орманды қалпына келтіру жұмыстарын жүргізуге арналған 948 тіркеме және қосымша жабдық (дискілі тырмалар, соқалар, тіркемелер, цистерналар, т.б.); орман өрттерін ерте анықтау жүйесін орнату; орман мекемелерінің аумағында 102 өрт-бақылау мұнарасын салу.
2023 жылы министрліктің табиғат қорғау ұйымдарын материалдық-техникалық қамтамасыз етуге 13,4 млрд теңге бөлінді. 337 арнайы көлік құралы, 655 қосымша өртке қарсы жабдық сатып алынды. «Семей орманы» резерватына арналған жалпы сомасы 1,4 млрд теңгеге 37 арнайы көлік құралы сатып алынды. «АқЕртіс» қоғамдық қоры 5 шағын өрт сөндіру кешенін, өрт сөндіру көлігіне арналған 15 қозғалтқышты, 20 мотопомпаны және 4 өрт сөндіру көлігін берді», деді Е.Нысанбаев.
Біріккен Ұлттар Ұйымы Даму бағдарламасының техникалық көмегі аясында 330 радио стансасы мен 150 автомобиль антеннасы алынды. Жергілікті атқарушы органдар өткен жылы орман шаруашылықтарын материалдық-техникалық жарақтандыруға жергілікті бюджеттен 6,6 млрд теңге қаражат бөліп, оған 20 өрт сөндіру, 76 патрульдік автокөлігі мен 147 трактор сатып алынған.
«Азаматтық қорғау саласындағы бірінші кезектегі шаралардың Кешенді жоспарының шеңберінде 16,7 млрд теңге, оның ішінде Экология министрлігі үшін 9,1 млрд және жергілікті атқарушы органдар үшін 7,6 млрд теңге жоспарланған. Министрліктің 2024 жылға арналған бюджетін қалыптастыру кезінде материалдық-техникалық жарақтандыруға 5,4 млрд теңге бөлінді, бірақ «Семей орманы» резерватында өртті ерте анықтау жүйесін енгізуге көзделген 4,1 млрд теңге қаражаты қолдау таппады.
Табиғат қорғау мекемелерінің қолданыстағы арнайы көліктерінің 60% есептен шығаруға жататынын айта кеткен жөн. Орман шаруашылықтарының материалдық-техникалық базасын нығайтуға жергілікті атқарушы органдарда биыл қаражат көзделмеген.
Премьер-министрдің бірінші орынбасарының 2024 жылғы 24 қаңтардағы тапсырмасына сәйкес, министрліктің табиғат қорғау мекемелерінің орман өрт сөндіру стансалары үшін: 108 өрт сөндіру көлігін, 79 шағын орман өрт сөндіру кешенін, 37 тракторды лизингке сатып алу мәселесі пысықталып жатыр. Мемлекеттік орман қорын авиациямен патрульдеуге нормативті ұшу сағатына жеткілікті (нормаға сәйкес 9 024 сағат) 7,7 млрд теңге қарастырылған», деді Е.Нысанбаев.
Үкімет сағатында көтерілген мәселеге байланысты қосымша баяндама жасаған депутат Еділ Жаңбыршин саладағы күрделі түйткілдер әлі толық шешімін таппағанына назар аударды.
«Бүгінгі баяндамадан Президенттің тапсырмаларын орындау жұмыстары басталғанын көріп отырмыз. Алайда осындай ахуалға алып келген кейбір жүйелі мәселелер толық шешімін тапты деп айту қиын. Егер оларды түзетуді қазір қолға алмасақ, алдағы уақытта өрттердің қайталануы әбден мүмкін. Өйткені алдағы жаз айлары қатты ыстық болады деп болжануда, сондықтан дайындықты қазірден бастауымыз керек.
Бірінші, өртке қарсы күресудің әлемдік озық тәжірибелері көрсетіп отырғандай, өрттің шығуын ерте анықтау және оған шұғыл ден қою – өртті жедел әрі уақтылы сөндірудің бірден-бір мүмкіндігі. Үкімет сағатына дайындық аясында комитеттің бір топ депутаты тәулік бойы орманды автоматты режімде бақылайтын орман өрттерін ерте анықтау жүйесімен танысу үшін Бурабай ұлттық паркіне барып қайттық. Жүйені енгізу кейінгі 3 жылда өрттер ауқымын 4 есеге (84,4 гектардан 20,4 гектарға дейін), өрт ошақтарына шұғыл ден қою уақытын 3 есеге (30 минуттан 10 минутқа дейін) төмендетуге мүмкіндік берген.
Солтүстік Қазақстан және Қостанай облыстарының орман мекемелерінде бейнебақылау жүйесі бар, бірақ оларды заманауи талапқа сай жетілдіру керек. Өкінішке қарай, бұл жүйе барлық орманда енгізілмеген. Биыл «Семей орманы» қорығы аумағында өртті ерте анықтау жүйесін енгізу үшін қажет 4,1 млрд теңге қолдау таппай отыр. Жаңа Үкімет бұл мәселеге қолдау білдіріп, ал тиісті министрліктер мен әкімдіктер осындай жүйені өңірлерде енгізу үшін барлық мүмкіндікті қарастыруы қажет», деді Е.Жаңбыршин.
Депутаттың айтуынша, екіншіден ормандарда өрт қауіпсіздігін қамтамасыз етуде анықталған жүйелі кемшіліктер қатарында орман шаруашылықтарын материалдық-техникалық жағынан қамтамасыз ету әлі де өзекті болып отыр және шұғыл шешуді қажет етеді.
«Бүгінгі көрмеде ұсынылған ақпараттан біз өрт сөндіру арнайы көліктерінің паркі мен орман шаруашылықтары жабдықтарының сын көтермейтініне көз жеткіздік. Абай облысында болған өрттің талдауы көрсеткендей, арнайы техникалар өрт орнына жете алмады. Өйткені техника паркі өткен ғасырдың 70-80-жылдары шығарылған көліктерден құралған, материалдық-техникалық база ішінара болса да жаңартылмаған. Салдарынан 2023 жылы орын алған өртті дер кезінде ауыздықтауға қорық дайын болмай шықты.
Прокуратураның мәліметінше, Шығыс Қазақстан облысының орман шаруашылықтарын жабдықтау 40 пайыз деңгейінде. Қазіргі таңда 6,8 миллиард теңге қажет ететін 2260 өрт сөндіруге арналған техника мен жабдықтар қажет, 44 өрт сөндіру бекетінің 5-уі техниканың бұзылуына байланысты жұмыс істемей тұр», деді Е.Жаңбыршин.
Депутат келтірген деректерге сүйенсек, кейінгі екі жылдағы екі ірі өрттен келген залалдардың сомасы 182 миллиард теңгені құраған және 100 мың гектардан астам орман жойылды. Орманды қалпына келтіруге кемі шамамен 20-30 жылдай уақыт кетеді. Ал жалпы шығын шамамен 384 млрд теңгені құрап отыр.
«Үшіншіден, орман заңнамасының сақталуына мемлекеттік бақылауды жүзеге асыратын Орман шаруашылығы комитетінің жұмысы да көңілден шықпай отыр. Кейінгі 2 жылда табиғатты қорғау мекемелерінің объектілерінде 80-нен астам тексеру жоспарланғанымен, тек 1 тексеру жүргізілген («Қостанай облысы әкімдігінің Табиғи ресурстар басқармасы» ММ). Басқаша айтқанда, комитет республика өңірлеріндегі нақты ахуалдан және нақты мәселелерден хабарсыз деуге болады. Бұл кешенді тексеру жоспарларын жасау кезінде комитет басшылығының өзекті әрі маңызды мәселелерді ескермейтінін және осы салада қалыптасқан жағдайдан бейхабар екенін көрсетеді», деді Е.Жаңбыршин.
Төртіншіден, орман мекемелерінде кадрлар жетіспейді. Мысалы Шығыс Қазақстан облысының 13 орман шаруашылығында 747 орманшы қызмет атқарады, бұл – нормативтің 70 пайызы.
«Орман өрттерін болғызбау және оған қарсы күрестің заманауи әрі тиімді шаралары қолданылатын елдермен ынтымақтастық орната отырып, олардың тәжірибесін зерделеу және қолдану қажет. Олар – Түркия, Оңтүстік Корея, Канада, Балтық елдері және басқалар. Сондай-ақ «Болашақ» бағдарламасы аясында орман саласы мамандықтарымен жоғарыда аталған елдерге жастарымызды оқуға жіберу қажет. Біздегі ақпаратқа сәйкес «Болашақ» бағдарламасымен бірде-бір орман шаруашылығы маманы даярланбаған», деді Е.Жаңбыршин.
Бұдан бөлек, депутат орман саласын дамытуға ғылымның іс жүзінде толық қатыспай отырғанын атап өтті. Орман аумақтарын өртке қарсы жабдықтауда орман ішіндегі инфрақұрылымды жаңалау және салу басты рөл атқаратынына назар аударды. Сондай-ақ ағаш көшеттерін егуге қатысты түйткілдерге тоқталды.