Руханият 02 Сәуір, 2025

Үш қиян («Шеге құм», «Толқын», «Шағала»)

341 рет
көрсетілді

Егер естеріңізде болса, атақты Айтматовтың «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбеті» құрлық пен сулық атты екі алапаттың мәңгілік толас таппас сұрапыл айқасы тура­лы толғаммен басталатын еді ғой. Ғажайып хикаятқа арқау болған Сахалиндегі Охот теңізі әлі ортайған жоқ. Асау толқындары жағасындағы шың-құздардың жақпар тастарын жалап, аласұрып жатқаны жаһанға аян.

Ал біздің Арал... Ар жағын айтсаң жан-жүрегің жүдейді. О, тоба, обыр құм телегей теңізді жұтып қойды. Кезінде алып кемелер жүзген кең шалқар айдыны тартыла-тартыла, табаны ақ тозаң ұшқан ұшы-қиырсыз құм-шағылға айналды. Шөл даланың шөптесін өсімдіктері мен сексеуіл, дүзген, шеңгел, жыңғыл, жиде секілді сусыз жерде де тамыр тартып, тұқым жаятын төзімді ағаштардың арасындағы ашық алаңқайларды басқан ақ кеуек қабыршықтар ғана Тұран ойпатының ортасында ертеде тулаған теңіз болғанын еске салып тұрғандай. Анау жылы Аралға барғанымызда осының бәрін өз көзімізбен көріп, қамығып қайттық.

Рас. Кеңес кезінде ептеген үміт оты жылт еткен еді. Сонда ғой аралдық Жарасқан ақын Әбдіра­шев­тің төбесі көкке жеткендей төкпе­лейтіні:

«Жағасына шығып қалған шалаңы,

Теңіздердің ашылады таланы,

Қандасына донор болып қарт Сібір,

 Арал қайта арнасына толады».

Бірақ... Болмады. Толмады. Орыстың озық ойлы деген жазушылары өре түрегеліп, өздерінің өзендерін Орталық Азияға қарай бұрғызбады. Жазушы Залыгин бас­тап бәрі зар иледі емес пе...

Қалың қазаққа белгілі қалам­гер Бауыржан Омарұлының өзара өзектес үш кітабы – «Шеге құм», «Толқын» және «Шағаланы» оқы­саңыз, еріксіз ойға батасыз. Автор – баяғыда жүгірген аң, ұшқан құсы жыртылып-айырылған, қа­лың нуы қасқыр-қарсақты қойып, жолбарыстай тарғыл жонды ше­рі­ңіздің жортар жолы болған та­маша табиғаты бүгінде баяғы ажар-көркінен айырылғанымен, айналайын адамдары атадан мирас асыл қасиеттерінен айнымаған осы Аралдың тумасы.

Ол туып-өскен қазіргі «Қара­терең», бұрынғы «Қосарал» – арғы-бергісі айшықталып тасқа ба­сылған тарихи ауыл. Басына бақ қонған бір замандарда мұнда кімдер келіп-кетпеген. Айдауда азап шеккен Тарас Шев­чен­коның өз қолымен еккен тәбәрік тал­дарының тұқылы соның куәсі емей немене? Ұлан-ғайыр даламен ұзын аққан Сырдарияның ұлы теңізге құяр тұсында қоныс тепкен. Жоғарыда тілге тиек еткеніміздей арнайы сапарлап, аунап-қунап қайтқанымызда қаратереңдіктердің қара тілге келгенде қара жорғадай жосылатынын көріп, көңіл көншіткенбіз. Бұл жөнінде осы жинақтардың бір­іне жазған алғысөзімізде айттық, білем.

Алтын бастаулары осындай болған Омарұлының ендеше осалдық танытар жайы жоқ. Үйлесім тауып үндескен үш кітапты оқыған жанның өзі де мұны аңғарары анық. Тұрлаулы тірлігінің тұғыры іспетті туған жерін қалам қуаты жеткенше әспет­теп жүрген Бауыржан бұл жолы да әдемі дәстүрінен жаңыл­ма­ған. Өскен өңірінің өткені мен бүгін­гісін, ел шетінде, жел өтінде өмір кешкен жерлестерінің еш­кім­ге ұқсамайтын ерек мінез­дерін емірене жазады. Кейбір кейіп­керлерінің былайғы жұртқа бір­түр­лілеу көрінер іс-әрекеттерін әде­мі әзілмен, қазақы қалжыңмен же­ңіл қағытады. Еріксіз жымың ете­сің.

Сырдың жылы ағысындай сырлы жинаққа енген тұғырлы тұл­­ға­лар мен жалпақ жұртқа таны­­­­­­мал жақсы-жайсаңдар жайын­­­дағы портреттік очерк­тер, ала­­­қан­дай эсселер, басқа да оқы­­­­­­­­лым­ды дүниелер жанрлық жа­ңа­­­­­­лықтарымен ерекшеленеді. Қа­лам­­­­­гердің тақырып таңдаудағы тап­қырлығы, сөз саптау мәне­ріндегі мәттақамдығы, деректер мен дәйектердің дәлдігін сақ­тау­­дағы ұқыптылығы, көсемсөз талаптарына сай көркемдік кеңіс­тігінің кең­дігі, тағысын тағы жур­­­налистік шеберлік белгілері бір­ден көзге ұрып тұрады.

Кейінгі буын әріптестеріміз үшін үздік үрдіс қалыптастыруға негіз қалаған үлгілі үштаған «Шеге құм», «Толқын», «Шағала» оқырман қолында тозып, көкірегі ояу көп­шіліктің рухани олжасына айналарына сенім мол.

Автордың өзі айтқандай: «Шеге құм» дегеніміз – қара жер, «Тол­қын» дегеніміз – ағын су, «Ша­ға­ла» дегеніміз – көк аспан. Жер. Су. Көк. Үш тоғыс. Үш кеңістік. Үш кие. Үш қиян. Үштаған...»

Айтпақшы, тартымды трип­тих­­­тағы татымды мақала­лар­дың басым бөлігі әлемді жаулаған әлеу­мет­тік желіде жарияланғанын атап өтуге тиіспіз.

Жаңалығы мол жазбалардың оқырманы күннен-күнге көбейе бергей!