Бейбітшілік және келісім сарайында Астана қаласының тойына арналып өткен әлемдік опера жұлдыздарының гала- концертіне Премьер-Министр К.Мәсімов қатысты.
Бұл концертті көруге келгендердің жүздері алаулап, соншалықты ғажайып сезім құшағында болғанын көрсеңіз ғой. Қазақ мұндайда көрген де арманда, көрмеген де арманда дейді. Әне, концерттен кейін әлгіндегі бойды билеген музыка құдіретінен арыла алмаған жұрт бір-бірімен даурығыса ой бөлісіп барады. “Ой рахмет. Бізге осындай ән кешін тарту еткен” дейді олардың бірі. Ду еткен жастар оны қоштай кетіп еді, іле “Осы біз кімге рахмет айтып келеміз” деді ендігі бір үн иесі. Бұл сөзге өзгелері абдырап қалған жоқ. “Тәуелсіздікке рахмет. Елордамыз Астанаға рахмет деп келеміз” деп жамырай үн қатты.
Жастар дұрыс айтады. Бұл, әрине, тәуелсіздіктің арқасы. Арқа төрінен орын тепкен қазақтың жас қаласының мерейі. Бұрындары мұндай жұлдыздар шоғыры қазақ еліне келіп па еді? Ондай өнер иелерін өз көзімізбен көріп, өз құлағымызбен тыңдауға мүмкіндігіміз болып па еді деп іштей әлгі жастардың әңгімесін кездейсоқ құлағымыз шалған біз де жылы жымиғанбыз.
Ау, басталмаған концертті аяқтап жатқаны қалай деп отырған болар оқырман. Асықпаңыз, ағайын. Алдымен әңгімені осы бір жайттан, кездейсоқ ұшырасқан бір топ жастардың ықылас-пейілінен бастауымыздың себебін іздегенде, сонау 80 жылдары одақтың астанасы Мәскеуге барған іссапар еріксіз еске түсіп отыр. Иә, біз бұл сапарға Мәскеудегі комсомолдың жоғары мектебінде бірер айлық курстан өтіп, білім көтеруге барғанбыз. Бекер обалы не керек, онда тыңдаған лекциямыздың бірінен-бірі қызық болды. Сонда бір мұғалім аудиторияда отырған бізді өз лекциясында үш топқа бөлді, де былай деді: “Қазір осы отырған үш топтағы адамдардың барлығы ашық космостасыздар. Алайда, корабльдеріңіз істен шыққан. Қолдарыңызда бума-бума арқан мен шам және компас бар. Жермен байланыс мүлдем үзілген. Барлық құрал-сайман да жұмыс істемейді. Бұл сырттан келетін еш көмек жоқ деген сөз. Сіздерге қойылатын талап сол, өзара ақылдасып, жерге аман-есен жетудің жолын іздеңіздер” деді де өзі сонау жердегі орындыққа барып отырды.
– Ол мүмкін емес қой. Ашық космоста кораблің істен шықса, өлуден басқа жол жоқ – дейміз біз.
– Өлмеудің жолын іздеңіздер – дейді әлгі кісі қасарысып.
Жолын ізде деген соң бұл сөзді жайдан-жай айтпаған болар деп бәріміз даурығыса тығырықтан шығудың амалын қарастырған болып жатырмыз. Әрине, ешкім ондай мүмкіндікті бар деп те ойламады. Сөйтсек, бұл тестің мақсаты мүлдем басқа екен. Яғни, оның мақсаты – осы үш топтан қара үзіп, өзіндік жол іздеуге талпынатын лидерлерді анықтау болып шықты.
– Апыр-ай, бар болғаны сол ғана ма? – дейміз біз әлгі мұғалімге абдырай қарап.
– Иә, бар болғаны сол. Жұртты қандай сәтте де сол әрекетшіл адамдар, яғни лидерлер тығырықтан алып шығады деп ол да бой бермейді. Дәл сол сәтте оны біз оқу өтіп кеткен біреуге жорығанымыз да рас. Сөйтсек, оның сөзінің жаны бар екен. Оған өз алдымызға тәуелсіздік алып, жеке мемлекетімізді құрған кезде көз жеткізе түстік десем де болады.
Құдайға тәубе, қазақтың бағына туған Елбасымыздың дұрыс жол сілтеуімен Қазақстан бүгінде әлем таныған айтулы елге айналды. Шерағаңның сөзімен айтсақ, Елбасы елге тіреу болды. Ал саналы ер азаматтардың әрқайсысы өз саласында сол тіреуге сүйеу бола білді. Бүгінгі әңгімеміздің төркіні өнер болғандықтан да біз сөзді өзімізге етене таныс осы сала жайында өрбітсек дейміз. Иә, қазақ басынан не кешпеді десеңізші. Өктемдіктің де, озбырлықтың да сан түрін көрді. Сонда да жасымады. Мұндай рух құдіретінің түп-тамыры халықтың рухани қазынасында жатқанына көздері жеткендер өнерді жұтатуға, оны өздеріне қызмет еткізуге белсене кірісті. Яғни, саптыаяққа ас құйып, сабынан қарауыл қарап отырғандар елдің рухани санасын дамытатын қадамдарды тежеп отырды. Әйтсе де, ұлт жанашырлары көзін тауып, мүмкіндігінше елге, өнерге қызмет етуге тырысты. Әріден ойлайтын, көкжиектің ар жағындағыны көре білетін Ілияс Омаров, Өзбекәлі Жәнібеков сияқты азаматтар озбыр саясатқа руханияттың алтын арқауын үзуге жол бермей, ел санасына сәуле себе білді. Соның арқасында қазақ руханияты тамырынан қиылмады. Ал өз алдымызға тәуелсіздік алған тұста осылайша көркі қашқан бұл саладан мүлдем күй кетті. Өнер адамдары қайыршыға айналуға шақ қалды. Ал қалың қауым болса тек қарынның қамын ғана күйттеп кетті. Міне, осындай тұста ішкі әлемі жадау халық өз алдына ел болып жарытпасын түсінген, соған қайтсем сеп боламын деп түн ұйқысын төрт бөлген қадау-қадау азаматтар көріне бастады. Ерді еңбегі танытар деген ғой, Иманғали Тасмағамбетов, Мұхтар Құл-Мұхаммед сияқты ұлтжанды азаматтардың іргелі ізденістеріне сүйсінген жұрт бар мәселе өзімізде, яғни әрқайсымыздың қам-қарекетімізге көп нәрсе байланысты екенін түсінді. Бұл азаматтардың ісі өнегелі болып, рухани саланың өресін көтеруге ат салысушылар ел ішінде көбейе түсті. Міне, осы үрдіс бүгінде де жалғасып жатыр. Соның арқасында руханият әлемінің тамырына қан жүгіре бастады. Осы арада бір қадап айта кететін жайт, ұлттық өнерімізді дамытумен қатар өзгені танып-біліп, өзімізде барды жарқыратып көрсетуге де бет бұра бастадық. Бұл арада осындай іргелі істердің бәрін тізбелеп жату мүмкін емес. Оның бәрін айтуға газеттің мүмкіндігі де көтермейді. Бір жағынан сол жүзеге асқан, асып жатқан өрелі істер онсыз да жұртшылыққа белгілі деген ойдамыз. Олай болса, біз бүгін бір ғана жайтқа тоқталатын болсақ, осымен Астанада бесінші рет өтіп отырған “Опералия-2010” фестивалін елдік таным мен елдік сананы өсірудің табылған тәсілі деп білеміз. Себебі, бүгінде дәстүрге айнала бастаған бұл шара өнер адамдарының кәсіби таным-түсінігін, шеберлігін шыңдасақ, өзгеден үйренулеріне жол ашсақ, сондай-ақ қалың көпшіліктің рухани санасының тұйықталып қалмауына, жан сарайын желпінтіп тұруларына мүмкіндік тудырсақ деген қадам екенін әрбір өрелі адам біліп те отырған шығар. Ал мұндай өз ұлтың үшін еткен еңбек түбінде өз жемісін еселеп береді десем, түпкі көздеген мүдде де осы. Ұлтымыздың жан-жақты рухани дамуы.
Ал енді негізгі әңгімеге оралсақ, “Әлемдік опера жұлдыздары” фестивалі биыл жұртшылыққа ХХІ ғасырдың ең үздік теноры атанған Хосе Кура (Аргентина), күміс көмей әнші Барбара Фриттоли (Италия) және бүгінде ең танымал дирижерлердің қатарынан табылатын жерлесіміз Алан Бөрібаевтың өнерлерін тамашалауға мүмкіндік берді. Осы арада аса танымал жұлдыздар шоғырымен оқырманды аз-кем таныстыра кеткен жөн шығар.
Иә, Хосе Кураның бұл сапары біздің елімізге тұңғыш рет келуі. Бүгінде әлемнің ең таңдаулы сахналарынан өнер көрсетіп жүрген оның ең алғашқы дебюті Умберто Джорданоның “Федора” операсында әлемге әйгілі Мирелла Френимен қосылып дуэт орындауы еді. Одан әрі дауысына келбеті сай әнші көп ұзамай Джузеппе Вердидің “Аида” операсында науқастанып қалуына орай қатыса алмаған Лучано Павароттидің өзін алмастыруға қол жеткізеді. Сөйтіп, ол Радаместің рөлін биік деңгейде алып шығады. Міне, осыдан кейін-ақ Хосенің желі оңынан соғады. Бүгінде оған музыка білгірлері “Әлемнің төртінші теноры” деген атақ беріп отыр. Бұл Лучано Паваротти, Пласидо Даминго, Хосе Каррерас сияқты жарық жұлдыздардың қатарына қосылуы, оны әлемнің мойындауы деген сөз. Музыка маманы болмағандықтан, біз бұл пікірге өз тарапымыздан ешнәрсе қоса алмаспыз, тек қарапайым көрермен ретінде айтарымыз, әннің ішкі табиғатын ашуға барынша мән беретін Хосенің дауыс ырғағының лезде сан құбылып, жүзіндегі әр сәттік өзгерістермен, қимыл-қозғалысымен астасып, мейлінше тыңдаушысын ұйытып тастайтыны тәнті еткен.
Варвара Фриттолидің есімін де өнерсүйер қауым өте жақсы біледі. Оның да репертуары мейлінше бай. Бұл арада Варвараның “Отелло” операсында Пласидо Домингомен, Лео Нуччимен бір сахнада тұрып Дездемонаның рөлін ойнауының өзі де біраз жайтты айтып тұрған жоқ па. Жай қатардағы әншінің атақты Ла-Скала театрының төрінен ән салып, талай дүлдүл мен бұлбұлдарды көрген музыка мамандарын мойындатуы тіпті де мүмкін емес жағдай. Ал құдай берген табиғи дарынын сахна драматизміне үйлестіре білетін Варвараның дауысын бір рет болса да тыңдауды армандайтындар әлемнің әр түкпірінде жетіп артылады.
Музыкатанушылардың айтуынша, көптеген операларда басты рөлді сомдап жүрген Варвара В.Моцарт пен Дж.Вердидің музыкасын өзгеше сүйіп айтатын көрінеді. Бұл “осалдығы” осы жолы да байқалмай қалған жоқ. Қазақ сахнасынан Варвара орындаған әндердің қатарында В.Моцарттың “Дон Жуан”, Дж.Вердидің “Отелло”, “Трубадур” сияқты жауһар туындыларынан үзінділер де болды. Айтса айтқандай, оның үнінің тау суындай тұнықтығы, ән сөзінің нақтылығы мен үнінің әуезділігіне мән беретіні бізді де тәнті еткен.
Ал енді өнер бәсекесінің алдын бермей келе жатқан өз жерлесіміз Алан Бөрібаевтың жастығына қарамастан, әлемнің ең таңдаулы дирижерлерінің қатарына қосылғаны өзімізге белгілі. Ол туралы аз айтылып, аз жазылып жүрген жоқ. Кезінде Аланның тырнақалды табыстары жөнінде өзіміз де оқырманға қуана хабарлағанбыз. Одан бергі кезеңде, міне, оның ел мақтанышына айнала бастағанына да куә болып келеміз. Бұл жолғы концертте Алан Бөрібаев К.Байсейітова, атындағы опера және балет театрының оркестрі мен хорына бастан-аяқ басшылық жасады. А.Жұбанов пен Л.Хамидидің “Тойбастары” мен “Абай” операсындағы Абай ариясымен ашылған өнер фестивалі Аланның жетекшілігімен В.Моцарттың, Дж.Вердидің, Р.Вагнердің, Р.Леонкаваллоның, Дж.Пуччинидің, Дж.Бизенің, В.Беллинидің, Э.Элгардың ең таңдаулы туындыларына ұласты. Бұл кеш әдеттегісінше Аланның жан әлемін, кәсіби шеберлігін жан-жақты жарқырата ашып берді десе де болады. Ең ғажабы, өнер дарыған отбасынан шыққан Аланның еліне еркелеуі де мейлінше жарасымды көрінген. Анықтап айтсақ, ол Нұрғиса Тілендиев атасы құсап симфониялық оркестрмен көрермен қауымды өзара біртұтас ұжымға айналдырып жібергендей болды. Иә, иә, дүркіреген шапалақ дыбысын симфониялық оркестр үнімен астастырып, шығарма реңін түрлендіре түскені бізді әрі таңғалдырды, әрі сүйсіндірді.
Бұл арада Л.Хамидидің “Бұлбұлын” шырқаған Салтанат Ахметова мен Дж.Вердидің “Трубадур” операсындағы Леонора және граф ди Лунның дуэтін Варвара Фриттолимен бірігіп орындаған Талғат Мұсабаевтың көп көңілін жаулап алғанын айту ләзім. Сондай-ақ, кештің беташарын ашқан Сүндет Байғожин, Айгүл Ниязова, Азамат Жылтыркөзовтер қай мықтымен болса да өнер бәсекесіне түсе алатындығын байқатты.
Бұл жерде біз бәсекеге түсе алатын деген сөзді де жайдан-жай айтып отырғанымыз жоқ. Кеше ғана қиюы қашып, таланттылары күнкөріс қамымен шартарапқа тарап кеткен өнер саласы бүгінде шын мәнінде өресі озық елдермен тізгін теңестіре бастағанын көзіміз көріп жүрген соң айтып отырмыз. Әрине, бұл жыл сайынғы өнерге қолдау білдірудің, талантты жастардың өз мүмкіндігімен шектелмей, өзгеден үйреніп, тәжірибе шыңдауына, кәсіби тұрғыдан өсуіне мүмкіндік тудырудың арқасы деп білеміз. Ләйім, осы үрдіс үзілмегей.
Жұмагүл ҚУАНЫШБЕКҚЫЗЫ.
___________________________________
Суретті түсірген Игорь БУРГАНДИНОВ.