Ғұлама ректор Төлеген Тәжібаевпен: «тек журфакта ғана оқимын!» деп өзім арпалысып жүріп түскен журналистика бөлімінің 1948 жылғы меңгерушісі Қайыржан Нұрғожаұлы Бекхожин екен. Ақиқатында ол қазақ журналистерінің кеңестік кезеңдегі тәрбиешісі еді.
Ол менің Тауман Салықбайұлы Амандосовтан да бұрынғы ұстазым! Оқуға түскен 1948 жылдан бастап санасам, ол дүниеден өткен 1979 жылға дейінгі аралықта 32 жылдық ғұмырымды бірге өткіздім деуіме әбден болады. Мен оның 1954-1956 жылдарда тұңғыш аспиранты да болдым. Аспирантураны бітірген 1956 жылдан бастап, 1979 жылдың сәуір айының аяғына дейін онымен бірге қазақ журналистикасы тарихы кафедрасының ассисенттігінен профессоры дәрежесіне дейін көтерілген ұстаз болдым. Тіпті біраз жыл құдайы көрші де болдық. Дәм- тұзымыз жарасты. Аяқ-табағымыз араласты. Жұп жазбай ойда да, тойда да бірге жүрдік. Жақын болғанымыз сондай, мінез, жүріс-тұрыс жағынан Қайрекеңнің айна-қатесіз «көшірмесіне» айналдым. Әсіресе, ұстаздықта!
Әсіресе, шәкірттерден емтихан алуда. Мәселен, Қайрекең өзі дәріс оқитын қазақ журналистикасы тарихы пәнінен өзі ұстаздық еткен 32 жыл аралығында алдынан өткен шәкірттерінің бірде –біріне ешқашан да «үштік» баға қойып көрмеген ұстаз. Қаншама жылдардан бері мен де солай жасап келем.
Есіме қазір түсіп отыр. Менің шәкірттерден емтихан алуда Қайрекеңнің көшірмесіне айналуымның тарихы былай болды. 1956 жылы аспирантураның соңғы курсында оқып жүргенімде бір күні ғылыми жетекшім өзіне шақырып алды да:
– Әбілфайыз, мен бір айға Мәскеу, Петерборға ғылыми іс-сапарға кетіп барам. Қазақ баспасөзі тарихынан оқитын дәрісімді енді сен оқисың. Ол жайында факультет деканы Маманов, ректор Дарханбаев жолдастармен келісілді. Соған дайындал. Емтиханды да өзің аласың, – деді.
– Қайыржан аға-ау, оған менің шамам келмейді ғой! Дайындығым да жоқ. Сондықтан дәріс оқуды басқа бір білікті ұстазға тапсырыңыз! ОлләҺи, олай етуге менің дайындығым жетпейді! – деп мен азар да безер болып едім, жұмсақ адам сияқты көрінетін ұстазым тиісті жерінде қатал да екен. Мен әлгіндей дегенде, оның шегір көзі шақырайып кетті. Теңбіл ақсары өңі алабұртып, бурыл шашы тіпті тікірейіп кетіпті.
– Неге дайындығың болмайды? Аспирантурада екі жылдан бері қой бағып жүрмісің?! Қазақ кеңес баспасөз тарихын зерттеп жүрген жоқпысың! Мен қазір дәрісімді сол кезеңге дейін жеткіздім! Сен дәрісті өзің зерттеп жүрген сол кезеңнен бастайсың, білдің бе?! – деп дүрсе қоя берді.
Бірақ, одан әрі ол тез жұмсарды. Әдепкі, Қайрекең қалпына түсті. Енді ол әңгімені мүлде басқа жайдан бастады.
– Әбілфайыз, сен білемісің, бүркіт балапанын ұшуға қалай баулитынын?
– Жоқ, білмеймін!
– Білмесең, айтайын. Бүркіт ұшуға үйрету үшін, балапаны өсіп, қанаттары әбден қатайды-ау деген кезде, оны мықтап бүріп ұстап, аспан зеңгіріне көтеріледі. Сосын ана бүркіт енді балапанды босатуға болады-ау деген биіктікте оны төмен тастап жібереді. Балапанға да жан керек. Құлап жазым болмас үшін, өзі қанатын қағып, жанталасады. Бірақ, бүркіт ана оны жанай ұшып, балапанының маңында болады. Қанатын қаға алмай, құлап бара жатса, балапанын арқасымен көтеріп демейді.
Мұндай «ұшуға үйрету дәрісін» қыран аналар әлде неше рет жасайды. Сөйтіп, олар ұрпағын ұшуға үйретіп шығарады. Білдің бе!?
– Білдім!..
– Ендеше, сол! Ал, біз адамбыз! Өйте алмаймыз. Бірақ, бүркітше баулуымыз – қиындыққа салу, өз бетімен жұмыс жасауына мүмкіндік беру. Ал, сонымен, кеңес қазақ баспасөзі хақында біраз дерек бар ғой, өзіңде?
– Бар. Өлкелік, губерниялық қазақ газеттері хақында.
– «Қызыл Қазақстан» журналы жайында ше?
– Бар. «Темірқазық», «Сана», «Таң», «Абай» журналдары жөнінде де.
– Міне, көрдің бе? «Дайындығым жоқ» дейсің! Бұдан артық не дайындық керек! Менен Фетисовтың мына бір «Зарождение казахской публицистики» деген кітабын ал. Дәрісіңде бұл кітапты да пайдалан. Бір айтайын дегенім: дәріс оқуға дайындық барысында, бір жағынан кеңес қазақ баспасөзі тарихының оқулық бағдарламасын да даярлай жүрші... Бізде ұлттық баспасөзіміздің тарихы жайында әлі не оқулық, не әдістемелік, не оқу бағдарламасы жоқ. Бұл орайда екеуміз соныдан жол салып, бәрін өзіміз жасайтын шығармыз. Ол жайлы іссапардан оралған соң ақылдасармыз.
Сонымен, мен журналистика бөлімі қазақ бөлімшесінің 3 курс шәкірттеріне дәріс оқи бастадым. Маусым айы басында олардан Қайрекең жасаған билеттерді жайып, емтихан алдым.
Ол кезде аталған пәннен, Қайрекең айтқандай, оқулық та, оқу бағдарламасы да жоқ еді. Емтихан тапсырған кезде шәкірттерімді қинаған жай осы болды. Өйткені, олардың қолында пайдаланар бағдарлама болмады. Ал, қазақ журналистикасы тарихы да ұлан-ғайыр деректі пән: қай газет, қай журнал, қашан шыққан? Қайда шыққан? Кім шығарған? Көтерген мәселелері, проблемалары, жазған тақырыптары. Қатысқан авторлары кімдер еді? — Журналистика тарихы деген осы сұрақтардың жиынтығы ғой. Пәннің бағдарламасы болса, онда бәрі көрсетілген болар еді. Ал, ондай бағдарлама жоқтықтан емтихан тапсырушы біраз шәкірт әлгіндей сұрақтарға жауап бере алмай, әбден қиналды. Ондай кезде мен өзімше «жомартсып» стипендиядан қағылмасын деп, жаным ашып (ол кезде «үштік» алғандарға да стипендия тағайындала беретін) «малтығандарды» «үштікпен» жөнелткенмін.
Іссапардан оралған Қайыржан аға тағы мені өзіне шақырды. Ішімнен «аспирантыңыз бізге дұрыс дәріс бере алмады» деп шәкірттер шағымданған ғой деп ойлап, тайсақтасам да амалсыздан оның қабылдауына келдім. Ол кабинетінде бірдеңе жазып отыр екен.
– Ә, Әбілфайыз, сенбісің? — деп мені көргеннен орнынан ұшып тұрып, қолымды алды.
– Кешір. Ішке кіргеніңді аңдамай қалыппын ғой. Қалай? Аманбысың? Рахмет! Дәрісті жақсы оқыпсың. Курста болдым. Шәкірттер риза өзіңе. Бәрі мақтап жатыр... енді, қазақ баспасөзі тарихының кеңестік кезеңінің оқу бағдарламасын өзің жаса. Менің жүгімді жеңілдет. Келесі оқу жылынан ол кезеңнен дәріс оқуды тіке өзіңе тапсырам, – деді жайдары пішінде.
Қайыржан Нұрғожаұлының аузынан әлгі мадақ сөздерді естігенде, үстімнен ауыр жүк түскендей болды.
– Жүгіңізді жеңілдетуге де, оқулық бағдарлама жасауға да әзірмін, Қайраға, – дедім мен.
– Е, ол жайында есіме дұрыс салдың ғой! Алдымен оқу бағдарламасын жасап, келесі жылдан баспасөз тарихының кеңестік кезеңінен дәріс оқуды өзіңе алдын ала тапсырып қояйын деп едім. Сосын, шәкірттерге қойған «үштік» бағаң хақында айтпақ едім.
– Сонда «үштік» алғандар сізге шағымданды ма?
– Жоқ, олар олай жасаған жоқ. Қайта: аспирантыңыз өзіңіздей «жомарт» екен деп мадақтады. Айтайын дегенім, жалпы шәкірттерге баға қою жөнінде. Шәкіртке қойылған баға – жалпы оның болашақ адамдығына берілетін баға. Жалпы, ұстаз қойған баға шәкіртке: «Сен болашақта сондай бол дегенді аңдатады». Сондықтан, мен ұстаз болғалы ешбір шәкіртіме «үштік» баға қойып көрген адам емеспін! Өйткені, емтиханда бүгін білмегенін шәкірттің күні ертең азамат болғанда білетініне сенем. Жалпы шәкіртке сеніммен қарап, оны өзіңмен тең азамат санау керек! Оның ар-намысына тимей ретті жерінде көтермелей білу керек! Ұстаздың басты бір міндеті осы! ...Өзің жайлы шәкірттерден жақсы дәріс бергеніңді естіп: «қатарымызға тағы бір жақсы ұстаз қосылатын болды ғой!» – деп қуанып, өзіңе осы «құпиямды» айтпақ үшін де шақырып едім қарағым. Осы жағын да ойланғайсың!... – деп сыр ақтарған еді ұстазым.
Оның бұл сөзі жадымда жатталып қалғаны сондай, мен де шәкірттерімнің еңбегін Қайрекеңе ұқсап «үштіксіз» бағалап келем...
Қайыржан Нұрғожаұлы қой аузынан шөп алмайтын, қақ-соқпен жұмысы жоқ, тірі пенденің ала жібін аттамайтын, қысқасы, біреуге болмасын демейтін, жауына да жақсылық жасауға дайын, жылпосты да, жағымпаз, қуды да, алдампаз алаяқты да пенде ғой деп санайтын аса қарапайым, аса кішіпейіл, аса кісілікті адам еді. Төзімді, үстінен түйе басып өтіп жатса да ыңқ етпейтін, жер шайқалып, дүние астан-кестен болып жатса да қозғалмайтын, өсек-аяңмен ісі жоқ, аса салиқалы кісі болатын. Және аса аңғал, айтқанға көнгіш те, сенгіш еді.
Мұндай мінезді, мұндай қасиетті жанды кім жек көреді? Сондықтан, оны тұтас факультет, тіпті университет ұжымы аса қастерлейтін, сыйлайтын. Оны әсіресе, Тауман Салықбайұлы ерекше жақсы көретін. Және оны: «Шал!» деп атап, оған қатты еркелеп, құрдасындай қалжыңдасатын.
Міне, Қайыржан Бекхожин – осындай әулие адам еді. Менің нақ осы пайымдауымды Алматыдағы Әл-Фараби атындағы Қазақтың ұлттық университетінде 1946-1979 жылдар аралығында журналистік білім алған ұл-қыздардың қай-қайсысы да теріске шығармаса керек!
Өйткені, Қайрекең өз кезінде Ақаң мен Жақаңдар сияқты қазақ журналистикасы өссе екен, өркендесе екен деген арманмен күн кешіп, сол арманмен жанын жомарт еткен жандардың бірі болатын. Ол сол жан жомарттығымен әулие ұстазға айналған адам еді.
О, тоталитарлық заманның қатал уақыты! Сондай әулие ұстазды да қыспаққа алғанын қайтерсің! 1948-1952 жылдар аралығында Қайрекең де журналистикамыздың «кішкентай ұлтшылы» – «Бекмахановтың құйыршығы» атанды. Қудалау көрді. Оның сондағы жазығы – «Түркістан уәләяты», «Дала уәләяты» газеттеріне зерттеу жүргізгені еді. Бірақ, ол қандай қысымға да сыр бермей, төзіп бақты. Маңдай терін төгіп жазған ғылыми еңбегінің уақтылы бағаланбауына да қанша жыл сыр білдірмей шыдады.
Сондай жаны пәк ұстазымыздың бүгінде туғанына 100 жыл толып отыр. Соны еске ала отырып, ұстазымызға жанының жәннатта бола беруін тілейміз!
Әбілфайыз ЫДЫРЫСОВ, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, жазушы, профессор.