Жарқын ШӘКӘРІМ, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, «Құрмет» орденінің иегері, белгілі музыка зерттеушісі, күйші.
– Жарқын Жақияұлы, жоғары білімді музыка маманысыз, зерттеушісіз, жазушылығыңыз тағы бар, бүгінгі әңгімемізде мәдени өміріміздегі музыка бағытының өткені мен кеткенін көктей шолсақ және де оның қазіргі уақыттағы хал-ахуалы туралы не айтар едіңіз?
– Ертеректе үлкендер айтып отырушы еді, патша заманының небір қиыншылығын да бастан кештік, бергі кеңестік керзі етіктің де тепкісін көрдік деп. Екі заманның ерекшелігі екі бөлек, жер мен көктей ғой. Ондағысы КСРО-ның тұсында барлық адамдардың жағдайы тең болды. Бай, кедей деген ұғым мүлдем болмады. Оқу мен емделуді үкімет (мемлекет) көтерді. Халыққа жағдай жасалды. Осыған жеткенімізге мың да бір шүкір дегенді меңзегендігі болар.
Қариялардың сол кездегі айтқанындай, осы күнгі егде тартқандар да айырмашылығы жер мен көктей екі формацияның елегінен өтті. Кеңестік саясаттың тұсында саяси қуғын-сүргінді де, сондай-ақ Семей полигонының тажалы шарпыған қасіретті кезеңді де көрдік. Сөйткенмен әр заманның шынайы ақиқатын айтпасқа тағы болмайды.
Мәселен, кеңестік дәуірдің алғашқы бастауында, 1925 жылы Александр Затаевич Орынборда «Қазақ халқының 1000 әні» жинағын жарыққа шығарды. Қазақ АССР Халық ағарту комиссары Темірбек Жүргенов алғашқы қазақ операсын, алғашқы қазақ хорын, алғашқы симфониялық оркестрі мен халық аспаптары оркестрін ұйымдастыруға ұйытқы болды. Бұл көріністер әрине, қазақ халқының мәдени дамуындағы бұрын-соңды болмаған ірі жеңіс еді.
Енді өзіміздің Тәуелсіздік заманына мысқалдай да болса көз жүгіртіп көрелік. Байқап қарасақ, еліміздегі өнер ұжымдарының дені кеңестік заманнан жетіп сақталғанын байқаймыз. Сол опера театры, филармония, Қазақконцерт, сол симфониялық оркестр, халық аспаптары оркестрлері, сол хор капелласы, бәрі де дерлік кеңестік кезеңнен жеткен өнер ұжымдары. Яғни бүгінгі ұрпақ өкілдері өткен социалистік қоғамнан қалған өнер ұжымдарын барынша сақтап, жаңа заман ерекшеліктеріне бейімделген, жаңа мазмұнды, жаңа сипаттағы әрекеттермен жалғастырып отыр.
ХХ ғасырдағы музыка өнері опера, оратория, симфония, кантата, капелла, квартет, романс тәрізді сан сапатты жанрлар үлгісінде дамып қалыптасқаны белгілі. Сол кездегі композиторлардың көпшілігінің шығармаларына арқау болған музыкалық жанр түрлері бүгінгі таңда қалай сақталып отыр? Бұған сонымен қатар патриоттық рухта танылған жандардың белсенділігін музыка тілімен, музыкалық тақырыппен айшықтай алдық па деген сұрақты қосуға болады. Осы жағынан қазіргі музыкалық үрдіске көз жүгіртсек, елімізде танылған 100 жаңа есім жетістіктерін мадақтау, халық мәртебесін көтеру үлгісі музыка тілінде қандайлық деңгейде насихатталмақ деген ойға жетелейді.
Қазақ музыкасын аспандатып айдай әлемге танытқан Ахмет Жұбанов, Евгений Брусиловский, Латиф Хамиди, Сыдық Мұхамеджанов, Нұрғиса Тілендиев, Еркеғали Рахмадиев тәрізді композиторлар көздерінің тірісінде халықтық шығармаларымен рухты көтерді, көпшіліктің риясыз сүйіспеншілігіне бөленді. Опера жанрында тұлпардың тұяғы, асылдың сынығы, ұлылардың соңы болып дүниеден өткен Еркеғали Рахмадиев жазған «Абылай хан» сахнаға шығарылғанын білеміз. Еркеғали ағамыздан кейін композиторларымыз жаңа опера жазыпты, сахнаға шығарыпты дегенді құлағым шалмапты... Естімей, кінә менен болса, Құдай кешірсін.
Рас, осы күндерде Композиторлар одағының төрайымы, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Балнұр Қыдырбек, Жоламан Тұрсынбаев, Ермұрат Үсенов, Бейбіт Дәлденбаев тәрізді халқымыздың ерекше ілтипатына ие болған, қадау-қадау туындыларымен танылған қайраткер тұлғалар да бар екені шығар күндей шындық. Олардан әлі де тәуелсіздігімізді күрделі жанрда суреттейтін, асқақтығын бейнелейтін тұшымды дүниелер күтеміз.
– Көпшілік айтып жүрген «мына заман – әншілердің заманы» деген пікірге орай ойыңызды ортаға салсаңыз.
– Біріншіден, қазақ эфирлерінде күні-түні 90 пайыз эстрадалық әншілер насихатталады. Оның үстіне әншілер ән орындауларымен қоймай, телевидениеде жүргізушілікпен айналысып кетті. Сондай бір заманға тап болдық, Қарашаш. Екіншіден, жас композитор-әншілер аспандағы жұлдыздардан да көбейіп кетті. Ал енді інжу-маржандай шығармаларымен танылып, бар өмірін музыкаға арнаған жоғарыдағы танымал тұлғалардың қатарына бір ғана әнімен эфирге шығып, лезде композитор атана қалған кейбір жастарымызға не деуге болады? Осыған жол берген кімдер? Әрине бұлар көркемдік кеңестің жоқтығынан, эфир насихатының немқұрайлылығынан орын алған олқылықтар. Басында атағанымыздай, өткен ХХ ғасырда қазақ музыкасы бірнеше жанрлар бағытында өркендесе, бүгінгі таңдағы музыкамыз негізінен бір ғана, эстрадалық жанр үлгісінде даму үстінде. Бұған куә – қазақ аспанының, қазақ эфирінің қазіргі қалыптасқан ахуалы. Мұнда эстрадалық әндер насихаты 90 пайызды құраса, халықтық музыкалық әуендерді насихаттау 10 пайыздың о жақ, бұ жағында. Мысал үшін, Орта Азия елдерінде халық аспаптары оркестрлері, төл жанрлары, әндері мен аспаптық шығармалары эфир арқылы күнделікті беріліп отырады. Ал бізде Құрманғазы атындағы академиялық халық аспаптары оркестрін, Нұрғиса Тілендиев атындағы «Отырар сазы» оркестрін апталап, айлап әрең тыңдаймыз.
– Мұндай келеңсіздіктің көзін қалай жоюға болады?
– Мен ұлттық төл музыкамызды радио мен теледидардың таңғы эфирлерінен беру керек дер едім. Неге десеңіз таңсәріде тыңдалған музыка үнінің әсері, ұлттық музыка аспаптарының үні, әсем ән мен тәтті күй, жұмсақ жыр мен текті терме адам баласының көңіліне күні бойы, ертеден кешке дейін алапат сезім сыйлайды, тіршілік дүниесіне құштарландырады, жігерлендіреді. Адам бойы жақсы сезімде жүреді. Сондықтан да әндермен қатар күйлерді де таңсәріден бастап теледидар мен радио эфирлерінен үзбей насихаттаған дұрыс.
Мұндағы түйінделер ой – тәулік бойына эфирден берілетін музыкалық насихаттың тепе-теңдігін сақтау. Эстрадалық әндер әрине жастарға ұнайды. Алайда жастармен қатар қоғамда өмірлерін эфирге елеңдеп өткізіп жатқан егде кісілер де бар екенін естен шығармағанымыз жөн. Олар ұлттық музыканың кәусар үнін тыңдағысы келеді. Телерадио қызметкерлері осыны ескерсе дейміз. Мәселен, таңғы 7 мен 10-ның аралығында тыңдаушының сұрауы бойынша «Ақ тілек» бағдарламасынан Күләш Байсейітованың, ағайынды Ришат және Мүсілім Абдуллиндердің, Ермек Серкебаевтың, Жамал Омарованың, Рәбиға Есімжанованың, Роза Бағланованың, Бибігүл Төлегеновалардың орындауындағы әндерді неге беріп тұрмасқа?! Неге десеңіз бүгінгі орта буын әншілер осы аға-апаларына қарап өсті ғой. Бұл ойымның тобықтай түйініне келгенде, теледидар көрермендерінің де, радио тыңдаушысының да сұрауын ескеріп, эстраданы тым асқақтатпай, халықтық музыкамен тым құрығанда дәрежесін тең насихаттау қажет дегім келеді.
– Қазақтың ғұлама ғалымы Болат Сарыбаевтың шәкіртісіз, Алматыда 1980 жылы шаңырақ көтерген Республикалық халық музыка аспаптары музейінің тұңғыш директоры болдыңыз, «Сазген» ансамблін ұйымдастырдыңыз. Осы орайда Болат Шамғалиұлының халқымыздың көне музыкалық аспаптарын дамытудағы елеулі еңбегі жайында айтып берсеңіз.
– Музыкалық аспаптарды ғылыми тұрғыда зерттеу ісі орта ғасырда әл-Фарабиден бастау алатыны белгілі. ХІХ ғасырда Шоқан Уәлиханов қобыз аспабындағы орындаушылар жайында сол ғасырға тән деректер келтіріп жазды. ХХ ғасырда халқымыздың көне музыкалық аспаптарын түбегейлі зерттеп, жаңғыртқан профессор Болат Сарыбаев еді.
Біз Болат ағамыздың қазақ музыка мәдениетінің дамуындағы баға жеткісіз ғылыми еңбектерін әлі күнге дейін бағалай алмай отырмыз. Бір ғана мысал, Алтын Орда заманынан бергі уақытқа дейін қазақтың хандық заманында пайдаланылған шертер мен жетіген деген аспаптар болған екен. Алайда бұлар түрлі жаугершілік заманға байланысты пайдаланылудан қалған, анығы жоғалып кеткен. Сандаған ғасырлар бойы аталмай келген, исі қазақ естіп-көрмеген осы екі көне музыкалық аспабымызды Болат Сарыбаев ХХ ғасырда, яғни 1968 жылы халқымызға қайтарды. Ол кісі жаңғыртқан басқадай да асатаяқ, дудыға, қоңырау, үскірік, сазсырнай, қоссырнай, тастауық, қурай-ысқырғыш, үшпілдек, ысқырауық, қауырсын сырнай, мүйіз сырнай, ұран, бұғышақ, керней, даңғыра, сылдырмақты қамшы, қоңырау тәрізді сандаған аспапты былай қойғанда, жетіген мен шертерді қайта жаңғыртуы қазақ аспаптық музыкасының аса ірі жаңалығы, құбылысы ретінде саналды. Ғұлама ғалым Рахманқұл Бердібаевтың: «Бүгінгі ұрпақ қолынан түсірмей пайдалана бастаған шертер мен жетігенді қайтадан жаңғыртып, жеткізіп бергені үшін ғана Болат Сарыбаевқа ескерткіш орнатуымыз қажет» деген сөзін де сол тұста естігенбіз.
– Өзіңіз ғалымның бұл ретте қандай еңбектерін баса айтар едіңіз?
– Қазақтың аспаптану әлемінде Болат Сарыбаев екі ғылыми жаңалық ашты. Біріншісі – қазақ халқы мен түркі халықтары музыкалық аспаптарының санын және бітімін танытатын, сондай-ақ орындалу ерекшеліктерін айқындайтын жіктеу кестесін жасап, «Болат Сарыбаев кестесі» еңбегін жарыққа шығарды. Екіншісі – көне музыкалық аспаптар табылған өңірдің картасын түзіп берді. Ғалымның ғылыми жобасына негізделген ол еңбегі – «Болат Сарыбаевтың музыкалық аспаптар картасы» деп аталды. Ғалым ашқан осы екі жаңалық қазақ музыкалық аспаптану ғылымының бағдаршамы болып қалыптасты.
– Кеңес заманында көреалмаушылық пен іштарлықтың салдарынан қаншама танымал тұлғалар көзі тірісінде дұрыс бағаланбай, көп жағдайда елге сіңірген еңбектері атаусыз қалып қойды деген сыни пікірлер жиі айтылады. Халқымыздың өткен-кеткен тарихынан мұндай жайттарды аз кездестірмейсіз. Өнердің тұрағы – тазалық емес пе?
– Солайы солай-ау. Әйткенмен қызыл империя кезінде ауызекі әңгімелерде, «түрік», «түркі» деген сөз тіркестері кеңес мәдениетінің көрінісінде ашық айтыла бермейтін, сол кезеңнің идеологиясына қарсы, кереғар қалыптасқан ұғым болатын. Мысалы, Болат ағамызға қайта оралсақ, «ғалымның кейбір тұжырымдары қоғам мүддесіне сай келмейді» деген пікірлер айтылған ғой. Неткен надандық десеңші! Мұндай жаңсақ пайымдар, оның түркілік музыка жәдігерлерін қазақ әулетіне жиі насихаттауына байланысты туындаған. Ол кісі қазақтың көне музыкалық аспаптарының бәрі де түркі дүниесінен жеткен мұра екендігін ашып жазды және насихат құралдары арқылы ел-жұртқа жиі-жиі көріне берді. «Сарыбаев феодалдық заманды аңсаған, ескілікті көксеген адам» деген әркімдердің көреалмаушылық сөздерін мына құлағымыз естіді... Дегенмен ғалымның халқымыздың музыкалық аспаптану ғылымына қосқан үлесі бүгінгі ұрпақ алдында сайрап жатыр. Өткен 2017 жылы ғалымның туғанына 90 жыл толуына орай Қызылорда қаласында өткен «Қорқыт және ұлы дала сазы» халықаралық фольклорлық музыка фестивалінде «Болат Сарыбаев және түркі әлеміндегі этноаспаптану мәселелері» тақырыбында Дүниежүзі ғалымдарының басқосуы, ғалым еңбегін халықаралық дәрежеде айшықтауы шындықтың шырағын ешкім алақанмен бүркемелеп тұра алмайтынына тағы бір мәрте көзімізді жеткізді.
– 1974 жылы Ресей Федерациясының Орталық архивінің қырғыз бөлімінен фонографқа жазылған Әміренің орындауындағы әндерді тауып, елге жеткіздіңіз. Әміре жайлы бірнеше кітап жаздыңыз, сондай-ақ «Әміре» фильміне де қатысыңыз бар. Фильмге тарихи кеңесші ретінде үлес қосқан екенсіз. Осы туралы пікіріңізді білгіміз келеді.
– Мен өзім әр жылдары тек Әміре Қашаубаев туралы ғана алты зерттеу кітабын жазған адаммын. Әнші жайында осыншама кітаптың авторы екенімді естіген соң, «Әміре» фильмін түсіруді қолға алған америкалық режиссер Джеф Веспаның 2016 жылы мені іздеп осында келмесі бар ма. Ол кісімен Алматыда екі күндей әңгімелестік. Оған Әміре жайлы 40 жылдан бергі бар білгендерімді айтып бердім. Сол кездесуде шетелдік режиссер әнші Еркін Шүкіманның орындауында Әміре шырқаған әндерді тыңдап риза болды. Алматыдағы оның қабірі басында дұға оқып, құран бағыштадық. Содан ол кісі мені фильмнің кеңесшісі етіп бекітті. Екі жылдан соң, яғни жақында «Әміре» фильмінің Астанада және Алматыда өткен алғашқы көрсетілімінде режиссермен кездесіп, бір-бірімізді құттықтадық.
Әркімнің өз айтар пікірі болатынын ескерсек, «Әміре» фильмі маған ұнады. Ұнаған тұсы – әнші Әміре жайлы таба алмай жүрген бейнемізді, жете алмай қалған ойымызды, айта алмай кеткен сөзімізді әлем әншілерінің халықаралық байқауы арқылы көрсетіп, керемет шыншыл бедерлеген. Америкалық Джеф Веспаға Алла разы болсын! Бұл фильмде Әміренің жер-жаһандағы жеңісі айшықталады. Әнші арқылы Қазақ елінің мәртебесі көтеріледі. Қазақ халқына деген Алланың бір сыйы болды. Осыдан жүз жылға жуық уақыт бұрын, 1925 жылы радио әлі дами қоймаған, теледидар деген мүлдем атымен жоқ кезде Әміре осылайша қазақ елінің ән өнерін айдай әлемге танытты.
Кезінде Әлкей Марғұлан, Серке Қожамқұлов, Елубай Өмірзақов, Сапарғали Бегалин, Қанабек Байсейітов, Құрманбек Жандарбеков, Жүсіпбек Елебековтердің батасын алған мына менің сол саңлақтардың армандарын орындауға, фильм арқылы жеткізуге мүмкіндік туғызған Мәдениет және спорт министрі Арыстанбек Мұхамедиұлына және фильмнің демеушісі Әлидар Өтемұратовқа ризашылығымды білдіремін.
Биыл Әміре Қашаубайұлының туғанына 130 жыл толып отыр! «Амре в Париже» («Әміре Парижде») деген кітабым ұлы әншінің 130 жылдығына менің тартуым болмақ. Алла бұйыртса, осы жылы әйгілі жазушы ағамыз Медеу Сәрсеке Әміре жайлы кітабын жарыққа шығармақ.
Жалпы, әншіге қатысты табылған әрбір жаңа дерек өте маңызды саналады. Француз композиторы әрі музыкатанушысы Поль Ле Флемнің Әміре жайлы жазған: «Странная для западного человека поэзия исходит от этих песен, рожденных под другим небом. Но они передают ту же надежду на счастье, ту же надежду на боль, что и другое искусство», деген бұрын-соңды еш жерде жазылмаған беймәлім сөзін Парижде ЮНЕСКО көлемінде қызмет атқарып жүрген Асқар Абдрахманов баламыз тауып, алғаш рет жариялап отыр. Поль Ле Флемнің бұл айтқаны Ромен Роллан, Анри Барбюс, Джордж Гершвин, Анатолий Луначарский мен Александр Затаевичтердің жазғандары тәрізді құнды пікір саналады.
– Қазақ ұлттық музыка өнеріне сіңірген еңбегіңіз өлшеусіз. Сөйтсек те алда тағы қандай жоспарларыңыз бар?
– Өнер адамының өмірінің өзегі, күші, қадір-қасиеті – тоқырап қалмауда. Менің жеке кітапханамда мыңдаған кітаптар, зерттеулер, фотосуреттер, ел ішінен келген жүздеген хаттар сақталған. Соларды тағы бір қарап шығып, сұрыптап алдағы жұмыстарыммен байланыстырып, ой түйсем деймін. Алдағы уақытта Ахмет Жұбановтың фонографқа жазылған күйлері және Нұрғиса Тілендиевтің керемет орындаушылығы мен дирижерлігі туралы еңбектер жазуды жоспарлап отырмын. Сондай-ақ бар өмірімде түрлі басылымдарда жарияланған 400-ге тарта мақалаларымды, кітаптарымды, зерттеулерімді бір жерге жинастырып, «Авторлық библиографиялық кітабымды» шығару да ойда бар. Ден сау болса, Алла бұйыртса екен деп жүрмін.
– Әңгімеңізге рахмет! Әлі де қайратыңыздан қайтпай еңбектене беруіңізге, биік белестерге жетуіңізге тілектеспіз!
Әңгімелескен
Қарашаш ТОҚСАНБАЙ, «Егемен Қазақстан»