Бүгінде жасы тоқсанға келіп отырған Қазақстанның халық әртісі, сахна саңлағы Күләш Сәкиева туралы сөз қозғамас бұрын, оның өзі алпыс жылға жуық қызмет етіп келе жатқан Абай атындағы сазды-драма театры туралы қысқаша болса да айта кеткеніміз жөн болар. Қазақ театр өнерінің шымылдығы 1917 жылы жас Мұхтардың тұңғыш драмалық шығармасы – “Еңлік-Кебекпен” ашылғаны, арада үш жылдан соң Семейде тағы да сол Мұхаңның бастамасымен халқымыздың сана-сезімін оята отырып, мәдениетін көтеру, қалың бұқараға эстетикалық тәрбие беру мақсатымен “Ес-Аймақ” деп аталатын ағарту қоғамы құрылғаны да көзі қарақты оқырманға белгілі жәйт. Оның бастауында Әуезовпен бірге “қазақтың Станиславскийі” атанған Жұмат Шанин де болды.
Ал бастау көзі осы аталған қоғам болып табылатын Семей театрында әр жылдары халқымыздың ұлттық өнерінің көрнекті қайраткерлері Әміре Қашаубаев, Латиф Хамиди, Жүсіпбек Елебеков, Шәкен Айманов еңбек етті. Міне, Күләш апамыз осындай байырғы театр табалдырығын бұдан 58 жыл бұрын, нақтылап айтсақ 1952 жылы аттаған еді. Ал оның бұған дейінгі өмір жолына қысқаша тоқтала кетсек, сонау атышулы 1937 жылы зайсандық 17 жасар өнерпаз қыз Алматыға оқу іздеп келеді. Сонда біліммен сусындатып, өнер әлеміне қанат қақтырған атақты режиссер Асқар Тоқпанов болатын. Сол Асекең кейінде мұны “өнердегі тұңғышым – Күләшім” деуден танған емес. Профессор-режиссердің өнердегі сол тұңғышы басқа шәкірттерінің ішінен бірінші болып алдымен еңбек сіңірген, соңынан халық әртісі атағын алғаны да шындық десек, Жамбыл театрына барған жас талант иесіне өнер саласында аянбай еңбек етуге тура келген. Соғыс жылдарында оның театр сахнасында ойнаған рөлдері өз алдына, ол мұның сыртында осы бес жыл ішінде бес жүзден аса концерт беріпті. Сондай қажырлы еңбегі ескерусіз қалмай, небәрі 25 жасында республикамыздың еңбек сіңірген әртісі атанып, “Құрмет белгісі” орденімен, республика Жоғары Кеңесінің грамотасымен марапатталды.
Сөйтіп, ол Семей театрына осындай деңгейге жетіп барып келген еді. Өнерде өзіндік жолы бар адамға бір кісілік орын мұнан да табыла кеткен. Бірақ соған қарамастан өзі айтқандай, жаңа ортада Қалекет Ешмұратов, Нұриддин Атаханов, Сіләмбек Қыдырәлин, Гүлсім Әбдрахманова, Жұмаш Сәкенова сынды өнер тарландары қамқорлық танытпаса, сол шақта атағы жер жарып тұрған өнер ұжымының құрамына кірігіп кетуі оңай шаруа емес-ті. Оған енді әртістік қабілетімен бірге, әншілік өнері де үлкен сеп болғаны шындық.
Тегінде Күләш Сәкиева есімін республикамыздың өнерсүйер қауымы әнші ретінде де жақсы біледі. Қазірде жалпақ елге кеңінен танымал “Ауылың сенің іргелі” әнін алғаш радиоға жаздырған да осы кісі. Радио демекші, апайдың бірнеше ән пластинкасы және бар. Сондағы әндерді бүгінгі күн талабына орай қайта жаздыру – ол өз алдына бір әңгіме. Жалпы әртіс-әншінің репертуарында алпыстан астам халық әндері мен бүгінгі сазгерлердің шығармалары бар.
Ал актриса Күләш Сәкиеваға келетін болсақ, ол жетпіс жылдық шығармашылық өмірінде 150-ден астам рөлдерді ойнаған екен. Француздың ұлы жазушысы Оноре де Бальзак “Менің өмірбаяным – менің шығармаларым” деген ғой. Осы сөзді Күләш апамызға қаратып айтуға да болады. Өйткені, бұл кісі сомдаған кейіпкерлер оның өмірбаяны секілді. Айталық, Жамбыл театрында жүргенде “Қобыландыдағы” Күнікей бейнесін сомдаса, осы спектакльді арнайы көруге барған пьеса авторы Мұхаң, Мұхтар Әуезов Күләшқа, оның өнеріне дән ризалығын білдіріпті. Ал бұл мазмұнды өмірдің бір ғана дерегі емес пе!
Күләш апамыз Семей сахнасында сомдаған Қыз Жібек, Баян сұлу, Құртқа, Ақжүніс, Ақтоқты, Мехнемебану, Жүзтайлақ және басқа кейіпкерлер бейнесі көрермен көңілінде қалғаны анық. Әсіресе Ә.Тәжібаевтің “Майра” пьесасындағы әнші Майра бейнесінің шоқтығы биік. Өйткені, мұнда Күләш апамыздың бойындағы екі бірдей әртістік қабілеті мен әншілік таланты қосыла келіп, кейіпкер бейнесі жарқырап ашылған. Оның сыртындағы тынымсыз еңбекті айтсаңызшы! “Әнші Майраның бейнесіне бойлап ену үшін бір-екі ай бойы Ертіс үстінде пароходтан түспедім. Табиғат сырын, ерке Ертіс сылдырын, әнші жанын сонда ғана түсінгендей болдым” дейді бүгінде Күләш апай.
Бір абзалы, төгілген тер, алтын уақыт текке кеткен жоқ. Сол Майраны ойнаған 1958 жылы Қазақстанның халық әртісі атағына ие болса, дәл сол жылы республика Жоғары Кеңесіне депутат болып сайланды. Өзіне халық әртісі атағы берілгенін Қырымдағы “Орлиное гнездо” санаторийінде демалып жатқанда естіді. Сол шақта қатар демалып жатқан Американың атақты әншісі Пол Робсонның мұны үлкен атағымен құттықтағанын қайтіп ұмытар.
Әртіс-әнші өміріне қатысты оқиғаларды өз көздерімен көрген өнер жанашырлары да ештеңені де ұмытқан емес. Айталық, апайдың сексен жылдығында Семей театры өзбек драматургі Саид Ахматтың “Келіндер көтерілісі” деген пьесасын сахнаға шығарған еді. Сонда осындағы басты рөлді апамыз билеп жүріп ойнады. Сол шақта бұл кісіге Семей қаласының құрметті азаматы атағы берілген болатын.
Күләш апамыз бүгінде де сахнадан түскен жоқ. Кезінде Мәскеудегі Кіші театр актері Анненков жүз жасында сахнада жүрді емес пе! Бұл кісіге де сондай бақыт бұйырып жатса, несі бар. Бізбен әңгіме соңында театр үшін, сахна үшін жаралған жан көңіліндегі бір алаңды жасырып қала алмаған. Міне, соңғы бірер жылдан бері Семей театры бас режиссерге жарымай-ақ келеді. Тиісті жандардың соны ойластырмай отырғаны жанына батпайды емес, батады. Солай бола тұрса да, әртіс-әнші өз үйіндей болып кеткен Семей театрының болашағынан еш үмітін үзген емес. Үзбейді де!
Дәулет СЕЙСЕНҰЛЫ, Семей.
ҚАЗАҚ ӘЙЕЛІ БАЯҒЫДАН-АҚ КӘСІПКЕР БОЛҒАН
Адамзаттың әрдайым биік ұстайтын қасиеті – тәрбие. Өмірдің мәні де осы. Төрге өрлеген адамдардың бәрі осыған қарыздар. Тәрбие көрдің бе, тәрбие бере біл. Бұл асыл ұғым. Халық оны біледі. Осындайда Зәмзәгүл Мырзахметова еске түсетіні бар десем, мереке қарсаңында Зәмзәгүл ЕСТАЙҚЫЗЫМЕН жолыққанбыз.
***
– Зәмза, сізге мынадай сұрақ қояйын, әкеңіз бен анаңыздың атынан бәдел қажылық жасапсыздар. Бұл не үшін керек?
– Тәрбиеге байланысты. Парыз – құлшындырушы күш. Әкем де (жазушы Естай Мырзахметов), анам да осы сапарды асыл парыз санады. Бұралаң белдегі өмір оған жеткізбеді. Біреулер айтады – ол міндетті емес деп. Осы орайда, парызға сағынышты адам боп жүргенімізді қоссақ болмай ма?
– Түсінікті. Тәрбие тіні дейсіз ғой. Осынау мәңгілік мәселеге байланысты өз көзқарасыңызды білдіре кетсеңіз, артық болмас.
– Мәңгілік дедіңіз ғой. Әйтсе де тәрбие – ортақ. Қыздың тәрбиесі – таусылмайтын ілім. Қайталауға ұрынбау үшін әке-шешенің жауапкершілігіне тоқталсақ. Әкем төрде отыратын. Көп балалы отбасы болғанымызбен, жалғыз қыз мен үнемі оң жағындамын. Алайда қатты еркелетпейтін. Не айтса да, өсіріп сөйлейтін. Ал анам мені ана болуға үйретті.
– Қатты қуанған күніңіз есте ме?
– Әрине. Күніміздің ұзарғаны – қуаныштан. Сонда да, екеуін бөлектеп айтқым келеді. “Егеменге” жазушы Есаға деп жазып едіңіз ғой, сол кісі 80 жасқа толғанда (он бір рет оташының пышағына ілінген адам) қатты қуандым. Одан кейін ұлым Әшір-Тұрардың Америкада өткен мектеп оқушыларының “Тұрақты әлем ғылыми жобасы” олимпиадасында екінші орын алғанын естігенде мәз-мейрам болудың не екенін түсіндім. Тағы біреуін айтқым келеді. Әзіз деген ұлымды Түркияға ала барғанбыз. Алматыдағы әуежайға қонар тұста өз-өзінен “Назарбаев атама рахмет” дегені... Меніңше, осының бәрі отбасындағы тәрбиенің әсері.
– Зәмзәгүл, сіздің кезінде Қазақстан Республикасы Президенті жанындағы Отбасы және гендерлік саясат жөніндегі ұлттық комиссияның мүшесі болғаныңызды білеміз. Ендеше, ендігі әңгімені осы гендер жөнінде тарқатсақ.
– “Гендер” дегеніміз теңдікке ұмтылу. Айталық, қазір көптеген әйелдер үйде отырып қалуда. Бұл дұрыс емес. Қол қусырып отыра бермей, өзіңнің неге мүмкіндігің бар, соған қол жеткізуге ұмтылу керек. Әйел мен еркек тең құқылы болуы үшін бір-біріне мүмкіндігінше көмектесуі қажет. Тәрбие мәселесі осы арада тағы алдымыздан шығады. Менің өскен ошағым ер кісіні сыйлауды үйретті. Халықтың көрегендігі, данышпандығы осында. Гендерлік саясат та осыны күйттейді.
Мен мұсылман елдерінің біразында болдым. Арабтарда, Египет, Түркия, Пәкстанда. Әйелдер бастарына жаулық салып, оның екі ұшын қолдарымен ұстап жүреді екен. Ал, ерлері жанындағы екі-үш баласына қарап, жыласа жұбатып, мұрнын сүртіп, әбігерге түсіп жатқаны. Мынадай мысал айтайын. Түркияда дүкенге кірдік. Жанымыздағы ер кісі әйеліне аяқ киім алып бергісі келіп, ана туфлиді, мына туфлиді кигізіп, бәйек болуда. Әйелі орамалының екі ұшын ұстаған күйі тұр. Әрине, бұл көрініс, бір қарағанда ерсілеу. Біздің еркектер қолын бір-ақ сілтейтін шығар. Десек те, олардың әйелді сыйлауы, ана, ару қыз, асыл жар деп қарауы бөлек дүние. Бізде де осы үрдіс дұрыс қалыптасса, мәдениетіміз, тең құқылығымыз дами түсер еді.
– Қалай ойлайсыз, қарапайым отбасындағы әйелдердің міндеті мен билік тұтқасын ұстап жүрген әйелдердің ұрпақ өрбітудегі міндетінде айырмашылық бар ма?
– Жоқ. Қазір әйелдер билік тұтқасын еркектермен бірдей ұстауда. Десек те, олар балаларын өсіріп, қатарға қосуды ойдан шығарған емес. Осы арада айта кетейін, кейбір бақуатты отбасылар баланы дүниеге әкеліп, үйлендіру деген соншама шашылу, одан да бірден үй әперіп, мәшине мінгізіп, шетелге саяхатқа жіберу қажет деп ойлайды. Ал, оның соңы неге соғады? Ол туралы ойламайтындар да бар. Сәбилі болса да “ажырасыңдар” дейтіндерге не айтуға болады? Қызметі бар болсын, жоқ болсын, бала табуды кейінге шегере тұратындар шықты. Ата-ана да оған аса ықылас білдірмейді. Міне, қарапайым отбасында қаншама қайшылықтар, қиындықтар бар десеңізші. Елбасы жанындағы ұлттық комиссия жұмысының бір тармағы осы.
– Тәрбие – кең ұғым. Қоғам тәрбиесі жайлы ой өрбітсек қайтеді.
– Қоғам алдындағы жауапкершілік дегенді әдетте жиі айтамыз. Мен ұлттық комиссияның құрамында Жамбыл, Павлодар облыстарында болғаным бар. Павлодарда өзге ұлт өкілдері өте көп. Соған қарамастан, ондағы қазақ әйелдері бар мүмкіндіктерін салып еңбек етуде. Ал, Таразда басқаша көрінді. Сондағы құрбыларыма “Сіз неге жұмыс істемейсіз?” десем, күйеуім асырайдыға саяды. Дағдыланып қалған сияқты. Қоғамға, уақыт тынысына қарау керек қой. Иә, бәріміз де қоғамдағы өз орнымызды сезінуіміз керек. Жақсы күйеу “бәрін өзім табам, үйде отыра бер” демейтін шығар. Дағдыланып алғанбыз. Қалай десек те, бала-шағаның қамымен салпы етек, сауыр қамшылы болып жүру бүгінгі таңда ойланатындай-ақ жағдай.
Қазақ әйелдері баяғыдан кәсіпкер болған. Тіркелу, тіркелмеу бүгінгі күннің мәселесі. Аналар сиырын сауып, сүт-майын, жұмыртқасын сатып, өз отбасына демеу болды. Оларды неге кәсіпкер демеске? Оң көзқарас жасап, мүмкіндік берейік. Үй-ішінің берекесі осыған да байланысты.
Қоғам бізді ұйыстырып жатса, оған деген жауапкершілік те болуға тиісті. Сәбилеріміздің жүрегіне имандылықты ұялатайық. Қадағалау керек. Күйеуіміз сағатқа қарамай жұмыс істейді. Бұл дұрыс емес. Қоғам мұны да ескеруі керек.
Әңгімелескен Бақберген АМАЛБЕК, Көкшетау.