Қазақ тәуелсіздікке дейін талай рет отқа оранып, ормандай оталды. Жұтынып шыққан жұртымыздың жақсысынан, халқын шөміштен қағып қыспаған, ақыл-ойы асып, сөз ұстаған жақсысынан айырылып, өзені күйіп, өзегі талып, ерні кеберсіп жапа шегуден, бодан болған тұста айтқаны өтпей, зіркіл мен зекуден кенде қалған жоқ. Ұлттық рухы мықты, Абай әлемінің толғауы тоқсан құпиясының тамыршысы, бауыржантанушы, көрнекті ғалым Мекемтас Мырзахметұлының деректеріне сүйенсек, қазақ тарихында 11 рет халық санағы (1897-2009) өтіпті. Алғашқы нәтижесіне қарасаң, Орталық Азиядағы түркі халықтарының ішінде саны көбі қазақ екен. Оны ағайындас халықтар арасында 52,5 пайыз (1897 жыл), 57,5 пайыз (1911 жыл) құрағанынан-ақ көруге болады. Бұдан кейін құлдырай-құлдырай, бір кезде өз елінің өзінде 23,3 пайызға түсіп, енді өрлеу жолына бет бұрдық. Мың өліп, мың тірілген қазақтың соңғы тірілуі – Тәуелсіздік десек, қателеспейміз. Бұл тірілуді мәңгілік тірілуге ұластыру бүгінгі ұрпақтың қарызы мен парызы, мойнына артылған бес батпан жүк екені сәби шырыл, шындық болып тұр. Өткен жылғы санақтың алғашқы байламдары шығып, Отанымызда мемлекет құрушы ұлт 67 пайызға жетті дегенді естігенде бар екенбіз деп, ақсарбас атамасақ та Ахмет Байтұрсынұлы айтқан “әлхамдилләға” тілімізді келтіріп едік. Соңғы нәтиже – 63,1, бұған да тәубе.
Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың халыққа биылғы Жолдауында он жылды межелеп, тәуелсіздікті орнықтыру жолындағы айтқан сөздері қай-қайсымыздың да жүрегімізден орын тапқаны анық. Әсіресе, ұлттық сананы, тіл мен ділді сақтай отырып, Отан іргесін бекіту ісіне әрқайсымыз өз үлесімізді қоссақ, тәуелсіздігіміз баянды болары сөзсіз. Сол ұлттық рухты көтерген Жолдау жолдарындағы міндеттерді атқару ісінде өзіндік үлесімді қоссам деп жүрген бір азамат – Л.Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университеті әлеуметтік ғылымдар факультетінің деканы, тарих ғылымдарының докторы, профессор Зиябек Қабылдинов. Ол Елбасының елдік іс жөніндегі сарабдал саясаты туралы ой қозғағанда:
Президент Нұрсұлтан Назарбаев – тарихи тұлға. Елдің іргесін ұлттар арасындағы береке-бірлікпен, татулықпен мықты бекітіп келеді. “Ала қойды бөле қырыққан жүнге жарымайды” деп үлкен халық, кіші жұрт демей, ортақ мақсатқа жұдырықтай жұмылдырып, Қазақ елін әлем төріне шығарды. Тіл бірлігін сақтап, дін тұтастығына селкеу түсірмей, алыс-жақын шетелдердегі мемлекет құрушы ұлттың өкілдерін атажұртына алдырып, Отанымыздағы халық санын 2020 жылға қарай 20 миллионға жеткізуді тапсырып отыр. Мұны Елбасының көрегендігі демей, көріңіз, – дейді.
Біздің ғалыммен әңгімеміз де баршамызды толғандырар осы тақырыпқа арналды.
– Зиябек Ермұханұлы, осы бір елдік істі тәуелсіздігіміздің алғашқы елең-алаң жылдарында-ақ Президент ойластырып, әлемнің 33 мемлекетінен 800-ден астам қандастарымызды шақырып, Дүниежүзі қазақтарының құрылтайын өткізіп, Дүниежүзі қазақтары қауымдастығын құрып, оған өзі төраға болуы ұлтқа деген қанатты қамқорлық болды ғой. Содан бастау алып, атажұртына ағылған қандастарымыз қазір 1 миллионға жуықтап қалыпты...
– Мемлекет басшысы ұйытқы болып ұйымдастырған сол құрылтай шетте жүрген қазақтың қанына нәр, жанына жылу дарытты. Ұйқы басқан көзін ашты. Отанына қазақтың асыл ұлдары Халифа Алтай, Мұстафа Өзтүрік, тағы басқалар көш бастап келді. Оларға Нұрсұлтан Әбішұлы өз қолымен елінің азаматы деген куәлік тапсырды. Елім егемендігін алып, халқым келешегіне зор үмітпен қараған сол бір жылдары мен де сырт қалмайын деп Президенттің атына байырғы қазақтың Омбы өңірінен оқыған жүз шақты жігітті ұйымдастырып, үлесімізді қосуға әзірміз деп хат жолдадым. Бірақ, сол хатыма жауап бола қоймады. Арамызда мықты экономистер, архитекторлар, радиотехниктер, өзге де маман иелері бар еді. Ақыры жиырма шақты жігіт Павлодарға келдік. Олардың біразы жұмыс таба алмай, асып-тасыған көңілдері су сепкендей басылып, кері қайтты. Шыны керек, шетте жүрген қазақтың бойында қаншылдық басым болады. Себебі, көбінде өзгенің қас-қабағын бағасың. Әділетсіздікті көргенде өз елінде жүрген адамдарда арман бар ма екен деп қиналатын уақыттарымыз аз емес еді. Қаншыл болмаса, олар тілінен айырылып, мәңгүрт болып кетуі мүмкін. Ұлттың емес, құлқынның құлы болып жүріп құрып кеткен халықтар – тарихқа көз салсаңыз аз ба?
– Халқымызда “Кедейдің күні кіжінумен өтеді” деген сөз болушы еді. Сыртта жүрген қандастарымыз сондай күйкі күйден құтылу үшін атажұртына бет бұрып жатыр дейсіз ғой.
– Әрине. Өзектен ашық теппесе де қаға берері хақ. Мен қазір шетте жүрсем сондай халде боларым анық еді. Еліме келіп, еңсемді тіктедім. Енді бар білім-білігімді ізгілікті іске жұмсауға талпыну үстіндемін. Менің атақонысым Омбы облысы ғой. Біз онда ешқайдан көшіп барғамыз жоқ. Қилы кезең қыспағы қазақты бөліп-жарып жіберді. Осы жерде мен көптен бері көңілімді күпті етіп жүрген, өзім зерттеп, зерделеген оралман мәселесі туралы ойларымды бүкпей, бүркемелемей айтсам деп едім. Бұл арада оралманға жағдай жасалмай жатыр деуден аулақпын. Тәуелсіздікті бекітудің жолындағы жетістіктерімізбен қатар, осы қалай болады деген тұстар да жоқ емес. Ортақ істі ілгерілетуде айқын сөйлеп, анық айтып отырсақ жақсы нәтижеге қол жеткіземіз.
– Сіздің есебіңізше, төрткүл дүниедегі қырықтан аса мемлекетте қанша қандастарымыз тұрып жатыр?
– Бір жылға созылған ұлттық халық санағы таяуда қорытындысын жариялады. Соңғы түйін елдегі халықтың 63,1 пайызы қазақ делінді. Мен алғашқы 67 пайыздық көрсеткіштің өзі аз емес пе екен деп жүретін едім. Тәубешіл жұртпыз ғой, бұған да шүкір. Бір замандары бүкіл Орталық Азияда қазақ 6 миллион болып, көш бастаппыз. Одан кейін азайған үстіне азая бердік. Сөйтіп, жеріміз көп болғанмен, азшылыққа ұшырадық. Сұрағыңызға берер жауабым, алыс-жақын шетелдерде 5 миллион қазақ бар. Өзбекстанда – 1,5, Қытайда – 1,5, Ресейде – 1 миллион дегендей. Мен өскен Омбы облысында – 100 мың қазақ болса, ол ондағы халықтың 4 пайызы болып есептеледі. Өзбек ағайындардың арасындағы қазақтардың санына күмәнім бар. Тіпті, 1,5 миллионға сене алмаймын. Менің тұжырымдауымша бұдан көп.
– Тарихшы Д.Салқынбектің (“Түркістан”, 26 қараша 2009 жыл) деректеріне көз жіберсек, өткен ғасырдың 20-шы жылдары Орта Азия республикаларындағы ұлттық-территориялық межелеу кезінде С.Қожанов бастаған Алаш арыстары Бұқар уалаятында 250 мың қазақтың тұратынын алға тартып, олардың тағдырына алаңдаушылық білдірген екен.
– Содан бері қанша уақыт өтті? Сол қандастарымыз қайда? Олар өсіп-өнбеді дейсіз бе? Атажұртына қаншасы оралды, қаншасы жұтылып кетті?
– Ойды ой қозғайды. Сонау бір жылдары Өзбекстанда туып-өскен белгілі ғалым Аққал Қалыбайқызы туралы мақала жазғанымыз бар. Сонда профессор мынандай бір ойды ортаға салып еді. “Мұхтар аға туралы сөзімді ол кісінің ұлтжандылығынан бастап едім. Біз тегімізді ұмытып, ортақ туға жармасып келген сол кер заманда ол кісі қазақ бір адамға кемісе қабырғасы қайысып жүреді екен. Оған мына бір мысалды келтіре кетейін. Мұхтар аға Ташкентке барған бір сапарында маған төрт атадан қосылатын Жұмабай әулетінен тараған Махамат Мұхамедәліұлымен дастарқандас болды. Махамат аға сырттан келгенде Мұхаң: “Қазақ дегенің осы жігіт пе, бұл нағыз өзбек жігіті ғой!” – дегенде Махаң да әзілмен жауап беріп: “Өзбек десеңіз өзбек боламыз, қазақ десеңіз қазақ боламыз”, – деді. “Туғандарың бар ма?”. “Бір інім бар”. Мұхаң: “Пәлі, қазақ халқы екі адамға азайып кетіпті ғой. Балаларың нешеу?”, “Сегіз балам бар, Мұха!”. “О, пәлі енді қайттім, енді қайттім, ә!. Екеу десем, он екен ғой. Енді қайттім?” деп күйінді.
Қазір кезінде Ресей Думасына депутат болып сайланған сол Жұмабай атамның ұрпақтары өткен ғасыр ортасынан бергі кезеңде қазақтар және өзбектер болып екіге бөлініп кетті”, деп еді.
– Міне, көрдіңіз бе, жұтылып, сіңіп кету, сіңіріп алу осындайдан шығады. Тарих тізбегіне қарап отырсаң, Осман империясы да сондай жолдан өткен екен.
– Ұлтымыздың ұлы тұлғаларының бірегейі, кеңестік дәуірдің өзінде халқының қабілетін бағалап, соны көрсетуге бар күш-жігерін жұмсаған Өзағаң – Өзбекәлі Жәнібеков өмірінің соңғы кезінде жазған “Ел боламын десең...” деген мақаласында “Ресейде бір миллионнан астам қазақ өмір сүрсе де бірде-бір қазақ мектебі жоқ. Бірақ одан әзірше ешкім трагедия жасағысы келмейді. Өзбекстанда екі миллионға жуық қазақ тұрса да өздері қоныс тепкен жерде өзбек-қазақ мемлекеттік қос тілділігін талап етіп жатқандар жоқ. Тіптен осы бір жәйт болашақ ұрпақтың тағдырына әсер етеді деп Өзбекстаннан қаптап көшіп жатқан қазақты да көрген емеспіз. Қытайдағы, Моңғолиядағы қазақ та қос азаматтықты, қос тілділікті талап еткен емес. Ал орыстар болса, Канадада да, Польшада да, тіптен Австралия мен Финляндияда да баршылық. Олар неге мемлекет орындарынан мұндай “артықшылықты” талап етпейді” дейді.
– Шырылдаған шындығымыз осы. Мен білетін Ресейде қазақ мектебі жоқ. Азын-аулақ қазақ тілі мен әдебиетінен факультативтік сабақтар жүретін болуы керек. Оған оқулық, маман жете бермейді. Ана бір жылдары оқулықпен біздің еліміз қамтитын болған. Қазір ол туралы әңгіме сиреді. Біз бүгін Ресейдің телеарналарын көріп, радиосын тыңдап, газеттерін оқимыз. Шеттегі бауырлардың Қазақстаннан берілетін хабарды көруге мұндай мүмкіндігі жоқ екенін айтуға болады. Кітап атымен, газет мүлде бармайды. Таңкүні өзге тілдің құрсауында болған қандастарымыздың ұрпақ ауыса келе тілін, ділін қанша тырысқанмен сақтай алмайтыны рас. Олар өз алдына, шетелдерде, басқаны айтпағанда, Омбы мен Орынборда қаншама жәдігерлеріміз жатыр. Қазір кейбір азаматтар тарихты қайта жазамыз дейді. Ол үшін тарихи дерек мол болуы тиіс. Сол дереккөздерінің көбі өзгенің қолында, мұрағат-мұражайларында сақталуда. Оны қайтарып алу жағы қиын екені белгілі. Бірақ, мықты жарақталған, білікті ғалымдар топтастырылған экспедициялар ұйымдастыру арқылы көшірмесін болса да – біраз құндылықтарымызға қол жеткізуге болады. Тарих аясын кеңітіп, ұлтыңның алғыр екенін танытатын – рухани дүниелер. Мемлекеті жойылғанмен, сондай құндылықтарымен әлемде аттары әлі де болса жаңғыратын халықтар баршылық қой. Бүгінгідей жаһанданудан жаныңды сақтайтын сол жәдігерлер. Жалпы, шеттегі бауырлардың көбі қазақ елін, қазақ жұртын арқа тұтады, қорған көреді. Үмітпен қарайды. Рухы жұтап қалғандар болмаса, өздері де қарап жатқан жоқ. Тіл мен ділден, діннен айырылмаудың қарекетін жасауда. Бұл істе ол жақтағы қазақпын деген шенді мен шенеуніктер, қалталылар тыс қалмай жүргеніне куәміз.
– Ресми мәліметтерге жүгінсек, осы уақытқа дейін Отанымызға 740 мың қандастарымыз келген екен. Ал демограф Мақаш Тәтімов 1 миллионнан асып жығылады дейді, сіз бұған не дейсіз?
– Мен бүкіл саналы өмірін ұлттық демографияға арнаған ғалымды қолдаймын. Қазір елімізде мыңдаған қазақ қандастарымыз ықтияр хатпен жүр. Әсіресе, азаматтығы жоқ жастар мен зейнеткерлер аз емес.
– Оның себебі не?
– Себебі әртүрлі. Соны бір жүйеге сала алмай келеміз. Үлкендер жағы Қазақ елінің азаматтығын алса, ең төменгі зейнетақы беріледі. Онымен күн көру, әрине, қиын. Қытайда, соңғы жылдары Ресейде зейнетақы өсті. Бір мысал келтірейін. Менің анам Омбыда тұрады. Теңгеге шаққанда алатын зейнетақысы 50 мыңға жуық. Мұнда келсе, ең төменгі зейнетақы 12 мың теңге екен. Келіңіз десек, сендерге салмақ салмайын дейді. Жастар жағы екі арада жүріп сауда жасайды. Осы мәселелерді бір жүйеге келтіріп, шешімін шығаратын уақыт жеткен секілді.
– Жастар дегеннен шығады. Екі пайыз квотамен мыңдаған жастар Отанымызда білім алып жатыр емес пе?
– Рас, ол туралы кейін айтайын. Елбасы өз жерінде азшылыққа ұрынған ұлтымызды көбейту мақсатында көп жұмысқа ұйытқы болып келеді. Соны іс басында жүрген азаматтар түсінбей ме, әлде өздеріне жеткен жалған ақпарларды малдана ма, көп жағдайда екіұшты пікірлердің жетегінде кете береді. Өткен жылы Президенттің тікелей тапсырмасымен квота саны 15 мыңнан 20 мыңға көбейтілді. Бірақ, тиісті мекемелердің ұйымдастыра алмағанынан квота 78 пайыз ғана игерілді. Неге десеңіз, сантүрлі желеулер алдыңнан өріп шыға келеді. Егер сөзді іске жеңдіріп, өзі келсе күтіп алуға әзірміз демей, түсіндіру жұмыстарын дұрыс жүргізгенде Елбасы тапсырмасы артығымен орындалар еді. Қазір әр ел өзінің демографиялық қауіпсіздігін сақтауды бірінші кезекке шығарып отыр. Одан да өзге түйткілдер бар. Соған байланысты түрлі кедергілер де кездесіп отырады. Мұндай жағдайда оралмандар арқылы келемін дегендерді тарту керек. Квота санын көтеріп, бөлінген ақшаны нақты мекен-жайға жібермесек, шеттегі қазақтан бірте-бірте айырылып қалу қаупі жоқ емес. Бұл істе әр азаматтың жауапкершілігі, елдің ертеңіне деген ерекше ілтипаты, ұлтына сүйіспеншілігі, адалдығы болуы тиіс.
– Көрші елдердің бірінде қазақ мектебі жоқ дей отырып, екіншісіндегі осы кезге дейін қылау түспей келген таза тіл, таза рух басты тілдің басым болған тұсында өлмесе де өлеусіреп қалады ғой дегенді аңғартып отырған шығарсыз.
– Тұспалымыз бір жерден шығып жатыр. Иә, аз жұрт іргелі мемлекеттің саясатын бұза да, әсер ете де алмайды. Бірте-бірте күнкөрісі үшін сіңіп кете береді. Ондай күнге тап болғандар атажұртынан тамырын үзіп алады. Қанша жерден кел десең де келе қоймайды. Сондықтан біз бүгін “көнекөздер” барда бар мүмкіншілікті пайдаланып қалуымыз керек. Ертең кеш болады, әттеген-айдан ауыз босамайды. Ұрпақ алдында кінәлі кейіпте жүреміз. Еврей жұртынан үйренер үлгі көп қой. “Оралу”, “Сохнут” деген ұйым құрып, өздері от пен судың ортасында жүрсе де барған жерінде қандастарына келіңдер, көбейелік, сөйтіп, қауіп-қатерден құтылайық, дейді екен. Тіпті, тіл үйрететін орталықтар да құрып қояды.
Біз Елбасының емеурінін түсінбейтініміз өкінішті. Тұңғыш құрылтайды неге ұйымдастырды? Шетелдерге шыққанда сонда тұрып жатқан бауырларымен неге жиі жүздеседі? “Нұрлы көш” бағдарламасын бекітіп, жұмыс істеуге мүмкіндік беруінің өзі неге тұрады? Тәуелсіз елдің әр азаматы осындай игілікті істі іліп әкетіп, айтқызбай орындауы керек емес пе? Президент жеріміздің кең екенін, халқымыздың аз болып тұрғанын әр кез ескертумен келеді. Егер құстың қанаты талатын, тұлпардың тұяғы тозатын жерімізге қандастарымызды әкелу жұмысын тек мемлекетке жүктеп қоймай, әрқайсымыз ойластырсақ, әсіресе, қалталы миллиардерлер ықылас танытып, ондаған отбасының оралуына мүмкіндік туғызса, Елбасы бөлген квота 78 пайыз емес, 300 пайыз орындаларына менің иманым кәміл. Бізге жетпей жататыны не? Отаншылдық, ұлттық патриотизм.
– Осы патриотизмді жемқорлық деген жегі құрт әлсіретіп тұрған жоқ па?
– Ол да бар. Елімізде көші-қон мәселесімен негізінен Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі, оған қарасты Көші-қон комитеті айналысуда. Бұған осы іске қатысы бар жеті министрлікті, Дүниежүзі қазақтары қауымдастығын қосыңыз. Бұл дегеніңіз аз құрылым емес қой. Сөйтсе де бөлінген квота орындалмайды. Себебі неде десеңіз, басшы мен қосшының көптігінен болса керек. Осы жұмысты бір ғана құрылымға, яғни агенттік құрып, соған тапсырса, ине-жіптен шыққан жаңа дүниедей етіп орындар ма еді? Тіпті, ағайындарды көшіріп әкелу туралы арнайы заң қабылдасақ та ұтылмас едік. Бұл істің оңалуына көп септігін тигізер еді.
Патша өкіметі кезінде (1906-1912 жылдары) Столыпин бір беттік ережемен-ақ қазақ жерін келімсектерге толтырып тастаған. Мысалы, 1907 жылдан бастап бір жылда 400 мың қарашекпендерді Жайықтың сол жағасына, яғни Қазақстан мен Сібірге көшіріп отырған. Қалтаға салып жүретін анықтама кітапқа бүкіл жеріміздің қыр-сырын түгел, оған қоса келімсектердің алатын көмегін, оны беретін адамды, жүретін жолды – бәрі-бәрін алақандағыдай етіп жазып қойған екен. Оны қарапайым жұртқа да тегін таратып, соны тиімді пайдалану жағын үйреткен. Міне, осындай саясаттың арқасында келімсектер жаяу-жалпы болса да қазақ жеріне келіп орнығып алған. Бұл аз десеңіз, анықтамалықта көрсетілген тағы бір талап: кім қайда барады, қандай жер қолайлы дегенді алдын ала шолғыншылар жіберіп, біліп отыруы тиіс. Ол уақытта бүгінгідей жол қайда, көлік қайда? Солай бола тұрып Ресей империясы қазақ жерін отарлаудың тетігін әдемі ұйымдастырды. Сөйтіп, шұрайлы жерімізге мыңдаған келімсектерді қоныстандырып, кейін ол миллиондарды құрады. Ал қазақ жұрты бытыра тиген торғайдай быт-шыт болып, бет алған жағына күнкөріс үшін бас сауғалады. Соның кесірінен ұлттық менталитетінен айырылып қалудың алдында тұрғанда, тәуелсіздігімізді алып, бірте-бірте ес жиып келеміз.
– Оралмандар үшін ондай анықтамалықты өзімізде де жасасақ болатын шығар.
– Болғанда қандай. Қай елде қанша қазақ тұрады, олардың өмір сүру деңгейі қандай, тарихи отанына келсек дегендерге не кедергі дегенді өзіміз үшін, ал шеттегі бауырларға атажұрты туралы деректерді түсінікті етіп берсек, ондай анықтамалық шетелдердегі біздің елшілік немесе консул қызметкерлерінің қолында жүрсе, құба-құп болар еді.
– Сонда мұны кім жасауы керек?
– Сұраныс болса, мен-ақ әзірлеп беруге дайынмын. Елге керек дегеннен кім теріс айналады? Сегізінші сыныпқа арналған тарих оқулығын белгілі ғалым, менің ұстазым Жанұзақ Қасымбаев жазып жүретін. Ол кісі өмірден өткен соң маған салмақ салды, орындадым. Шеттегі қазақ ел десе елеңдеп отырады. Қандай үлес қоссам екен, оған өтініш айтатын жан табылар ма екен деп жүреді. Елге деген патриоттық сезім болмаса, Жандарбек Мәлібеков Өзбекстанда жүріп Елтаңбаның жобасын сызып жасар ма еді, ұлт тарихының бастауы осында жатыр демесе, Қаржаубай Сартқожаұлы шаң жұтып, Күлтегін тасына үңілер ме еді? Кім де болса өз ұлтының ұл-қызын биіктен көргісі келеді. Амалы құрығанда ғана өзгеге қол артады. Қазақтың абыройын Бейжің Олимпиадасында көкке көтерген Бақыт Сәрсекбаев сондай кезеңдерді бастан өткеріп, қыстығып жүріп Отанына келген еді. Бұл оның қажыр-қайратына, күш-қуатына ерекше серпін берді. Ақыры елінің көгіндегі жарық жұлдызы болып жайнады. Ондай таланттар шеттегі бауырлар арасында аз емес. Мұндай мысалдарды көптеп келтіруге болады. Қайда жүрмейік, біз ел болуда еншіміз бөлінбеген, бір кіндіктен тараған, бір тілекке бағынған қазақтың ұл мен қызымыз ғой.
Біз ата-мекенге келсек деп отырған жұртпен жоспарлы түрде жұмыс істеуіміз керек. Кейде Еуропа құрлығындағы қандастарымыз арасында Дүниежүзі қазақтары қауымдастығының ұйытқы болуымен әралуан шаралар өткізіп жатамыз. Құптарлық нәрсе, қарсылық жоқ. Дегенмен, олардың арасында бірлі-жарымы болмаса, көбі келе қою ниетінде емес. Оны айтасыз, Елбасы береке-бірлік болса, күні ертең әлемдегі алдыңғы қатарлы мемлекеттердің қатарына қосыламыз дегеніне қарамай, әлгі Еуропаңыздың “жұмбағына” жұтылуға өз ішіміздегілердің біразының “құмары” басылмай жүргенін айтпасқа болмас. Сол Еуропадағы 15 мыңдай қазақ былай тұрсын, Ресейдегі туыстарымыз тілден айырылып бара жатқанын айта кетсем, ешкім артық дей қоймас. Ендеше, ең алдымен тілін, дінін сақтап отырған елдердегі туыстар арасынан табылсақ екен. Ондай іс-шараларды ертеңгі күніміз не болады деп алаңдаған қалың қазақ тұрып жатқан мемлекеттерде өткізсек дегенді баса айтқым келеді. Оларға Президенттің көрегендік саясатын жеткізсек, елге оралғаннан кейінгі азды-көпті қиындық уақытша екенін сездірсек, жұртым деген адам бар ауырлық артта қалатынын, тамыр жайып кеткен соң көрген түстей болатынын, өскін ұл-қыз қазақтың қасиетті топырағында алшаң-алшаң басып жүретінін саналарына сіңірсек, қане.
Жалпы, оралман мәселесінде атқарылып жатқан жұмыс баршылық. Дегенмен, бар мен жоқ таразының екі басындай нәрсе. Барымызды көре отырып, жоғымызды түгендесек, ұтылмаймыз.
– “Қазақ – жоқшы, жоғын іздеген қуғыншы. Қуғыншы қалай болса, мал қайтпақшы” (Ахмет Байтұрсынұлы) демексіз ғой.
– Шынында, ұлт ұстазы айтқандай, біз қазір жоғымызды түгендеп жатқан қуғыншымыз. Мақсатымыз басқа қонған бақ – тәуелсіздігіміздің алтын діңгегін нық бекіту, кейінгі ұрпақтың қолына ши шықпайтындай етіп ұстату. Сол ұрпақтың жүздеген емес, миллиондаған бір бөлігі шетелдерде жүр. Олардың арасынан атажұртында жоғары білім алсақ дегендерге жыл сайын 2 пайыз квота бөлінеді. Сол квота бойынша оқуға түскендердің саны 2007 жылы – 588, 2009 жылы – 609, 2010 жылы – 620-ны құрапты. Шетте жүрген 5 миллион халыққа бұл аз ба, көп пе, өзіңіз топшылай беріңіз. Оқу бітірген соң ол жастардың бәрі осында қалады. Отан дамуына, демігіп тұрған демографиямызға өз үлестерін қосады. Шетте жүрген ағайындар арасында өмірге ұрпақ әкелсек дегендер өте көп. Олар оған мүмкіндік таппай жүр. Осыны барлай алсақ қой, шіркін. Жастарға бөлінетін квотаны 4-5 пайызға көтерсек, әр жыл сайын жүздеген емес, мыңдаған үміткер оқуға түсіп жатса, атажұртындағы ботасына алыста жүрген ата-анасы жетсем деп талпынады. Соларды қуат тұтады, мият санайды, қара тартады. Тіпті, ұрпақтары қанаттанып кетсе, квотаны сұрамас та еді. Артындағы ағайындары да бір-біріне серіктесіп кетер еді. Дайындық бөлімдеріне жыл сайын 1500 талапкер алынады. Бірақ оларды әр өңірдегі білім орындарына бөліп-бөліп жібереді. Қытайдан келгендер – төте жазумен, Өзбекстаннан келгендер – латын қарпімен білім алғандар. Бізде кириллицамен оқытады. Оның үстіне үміткерлер оқып жатқан оқу орындары олардың жағдайларын түсініп, жанашырлық танытып жатса қуанасың. Әне-міне, дегенше бір жылыңыз да өте шығады. Қорытындысында әлгі үміткерлердің 35-40 пайызы ғана жоғары оқу орындарына ілініп, қалғаны сыртта қалады. Одан кейінгі ол жастардың тағдыры не болады дегенді ешкім ойлай қоймайды. Осы арада мына бір ой байламымды айтсам, сол талапкерлерге жұмсалған мемлекет қаржысы бос кеткені ме? Бұған кім жауап беруі керек? Нарық заманында бір теңгенің сұрауы болады деген қағида қайда қалды? Бір ұсынысым бар, оралмандарға бес жыл жеңілдік жасаса. Осы уақыт ішінде қатарға қосылмаса, өз обалдары өздеріне. Оралман деген кім? Бұл сұраққа Отанына келгеннің бәрі оралман ғой деген жауап аласың. Азаматтық алмағанды оралман делік, азаматтық алғанды неге оралманға жатқызамыз? Қазақ елінің патриотымын, ата-баба тұяғымын, ендігі өмірімді тәуелсіз мемлекетіме арнаймын деген әр азамат ішкі есепті қойып, қазақ қаны болса, міндетті түрде Қазақ елінің азаматтығын алуы керек. Мен жоғарыда жағдай жасау мәселесін бекер айтып отырғам жоқ. Мәселен, бір отбасында бес адам болса, жол-пұлы, үй сатып алуы – қысқасы бәріне 900 мың теңгедей ақша береді екен. Бұл қай шығынға жетеді? Ауылды жерге барса, күнін көрер, қалада қалса тамағынан да артылмайды. ХХІ ғасырда өмір сүріп жатқан Астана қаласының түбіндегі Қоянды ауылының тұрғындары ХІХ ғасырдағыдай күн кешуде. Сенбеген азаматтар болса, барып көрулеріне болады. Су жоқ, жарық жоқ, мектеп жоқ. Ескі Қояндыдағы мектептегі сабақ үш ауысымда өтеді. Жарық беруді бизнес көзіне айналдырып алғандар бар. Олар жерді басып, не тартып алған жоқ. Кезінде тиісті орындар берді. Белгілі адамдар өздері барып, қазығын қағып, қуанышқа бөледі. Сонда олар кімді алдаған? Енді қилы-қилы әңгімелер айтатындар көбейді. Араларында жерді сатып алғандар да аз емес. Оларға жер сатқан кім? Бұған жауап жоқ. Біреу біреуге, ол екіншіге сілтейді. Бұл кезінде дұрыс үйлестірмегендіктен, кейін бақылаудың болмағанынан орын алып отырған мәселе. Арқа еті арша, борбай еті борша болып үй тұрғызып алғандарға жерді саған кім берді дегендер шығып жатыр. Бұлай болатыны бар, үй түгіл, қазық қақпай тұрып, жұртты онда жолатпаулары керек еді. Тірлік жасаған екен, неге қолұшын бермейміз? Жер алып, үй салу қиынның қиыны. Мен мұны өз басымнан өткізген соң айтып отырмын. Өтініш бергеніме біраз жыл болды. Кезегім 60 мыңыншы. Жылжитын түрі болмаған соң, кредит алып, пәтер иесі болдым. Өзім тарихшы, заңгермін, шетте жүрген қазақтың тарихынан екі диссертация жазып қорғадым. Енді саясаттанудан “Қазақстан және миграция” деген тағы бір диссертацияны Еуропа ғалымдарымен бірлікте әзірлеп жатырмын. Онда әлемдік тәжірибені зерделей отырып, қандастарымызды Отанына көшіріп әкелудің тиімді жолдары қарастырылады. 15 жылда 10 сотық жерге менің қолым жетпесе, кеше келген оралманның қолы қалай жетсін? Ашық айталықшы, қарапайым халыққа жер жоқ та, қалтасы қалыңдар мен шенеуніктер бір кедергісіз жер де алады, үй де салады. Бұған қаланың іші-сырты толы ғажап сарайлар дәлел болса керек. Кейде осындай нәрселерге миым жетпей, әлек болатыным бар.
– Сонда оралмандарды орналастыру жағын қалай шешуге болады?
– Зиялы қауымның қалада болғаны пайдалы. Ал бұрын да ауылда тұрған жұртты бейімдеу орталықтары арқылы елді мекендерге орналастырған ләзім. Бармайды деген желеу сөз. Ұйымдастыра алмай, қолдан мәселе туғызамыз. Жоғарыда айттым ғой, Столыпиннің келімсектерді қазақ жеріне қалай сіңіріп жібергенін. Өткен ғасырдың 60-шы жылдары Қытайдан бауырлар келгенде, кеңестік саясат екі қолға бір күрек тауып беріп, ұл-қызын оқытқан жоқ па? Көп оралманға кеңселердегі шенеуніктер көресені көрсетеді де, бетін қайтарады. Жағымсыз әңгімелер сондайдан туады. Әрине, оралмандардың арасында да қыңырлары, жеңіл жолмен табыс тапсақ дейтіндері жоқ емес, бар. Бәрі бірдей ақтан сопы дей алмасақ керек. Іске бейім ісмерлері де, білім білігі мықтылары да жетіп артылады. Егер негізгі жұмыс ойдағыдай шығып жатса, аз-кем ақауды желеу етіп, пайдаланып қалғысы келетін кейбір пысықайлар өз жолын табады.
Күні жылы, тірлікке тиімді, оның үстіне шығын аз кетеді деп бейімдеу орталықтарын оңтүстік өңірлерден емес, солтүстік, шығыс, өзге де стратегиялық маңызы зор шекаралы облыстардан көптеп салу керек секілді. Бетін аулақ қылсын, бір кездері біз бәлен пайыз болдық деп еліретіндер төбе шошайтса, қиын соғары сөзсіз. Сербияның бір бөлігін косоволық албандар иемденіп, мемлекет құрдық деп жатыр. Бұл да ойға қалдырмай қоймайды.
Оралмандарға жақсылық жасаудың, ұйымдастырудың, ұйытқы болудың әдемі үлгісін мен қызмет ететін университеттің ректоры Бақытжан Әбдірайым жасап отыр. Білім ордасының басшысы оқып жатқан студенттерді 100 пайыз жатақханамен толық қамтамасыз етіп, барлық мүмкіндікті жасауда. Алғаш рет жақсы оқитындарды әскери кафедраға қабылдатты. Егер жағдайы көтермейтін студент, емтиханнан құлап қалып жатса, бір реткі төлейтін 9 мыңға таяу теңгеден де босатып отыр. Оралмандар кеңесін құрды. Әр жыл сайын құрылтайын өткізіп тұрады. Мүмкіндігі төмен болып, қиналып жүрген студенттерді қоғамдық көлікте жүретін билетпен, тегін тамақ ішетін талонмен қамтамасыз етіп, сабақтан бос уақытында жұмыс істеу мәселесін де шешіп берді. Ауыл, қала демей, кез келген мекемедегі шенеунік, оның айналасындағылар осындай көмек берсе, жетпегенін түсіндіріп жатса, қандастарымыз түк ұқпайтын қаражаяу адамдар емес. Олардың арасында тоқығаны бар үлкендер, оқығаны жетіп-артылатын жастар баршылық. Тек Елбасы ұйытқы болып, ілгері алып келе жатқан ұлтқа керек істі, сөз бұйдаға салып, пікір қайшылығын туғызып, кім мықты деп бір-бірімізбен алыспай, тіл табыссақ бітпейтін іс, орындалмайтын жұмыс жоқ. Оралмандардың болмысын жетік білетін бір оралман Парламент Мәжілісінде, одан соң Қазақстан халқы Ассамблеясында болса деген өтінішімді де ортаға сала кетуді жөн деп ойлаймын. Ассамблея арқылы Мәжіліске сайланатын қазаққа тиесілі бір мандат шеттен келген ағайындарға берілсе деген ой-тілек те жоқ емес. Мәжілістегі бірлі-жарым азаматтың жанайқайын естімей жүргеміз жоқ, рахмет. Олардың қатарында депутаттар Уәлихан Қалижан, Айгүл Соловьевалар бар.
Иә, бізге бүгінімізбен қатар, ертеңіміз де қымбат. Соны алдын-ала аңғарған Елбасы өз Жарлығымен жақында жариялаған “Қазақстан Республикасының 2020 жылға дейінгі стратегиялық даму жоспарында” “ХХІ ғасырдың екінші онжылдығының басы күрделі болады. Қазақстан әртүрлі үлгілерге дайын болуы тиіс” дегенді бекер айтпаса керек. Осыны ескерсек екен.
– Сіз “Менің елім” журналында ислам және христиан діні туралы өз пікіріңізді білдірген екенсіз. Сол туралы аз-кем айта кетсеңіз.
– Мен қай жағынан келсек те ел болғаннан бергі жарасымды тірлікті Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың ерлігі мен көрегендігі деп білемін. Аталмыш екі дін біздің елде басымдыққа ие. Солай болуы да керек. Сырттан сыналап кіріп жатқан жат діндер де бар. Мен мұны Отанымыздағы 75 пайыз мұсылман мемлекетіндегі ислам дінін жүргізушілердің кемшілігі ме деп ойлаймын. Еркіндік керек, бірақ еркелікке жіберуге болмайды. Қазіргі келімсек діндердің кердеңдеуі жақсылықтың нышаны емес. Ал біздің дінге ұйытқы болып жүрген азаматтардың көбін тек қана мешіт ішінен көресің. Шақырсаң құран оқып беруге келеді. Өзге дін өкілдері кезіп жүреді. Президент саясатын басшылыққа алып, өзгенің құқығына тимей, ислам дінінің беделін көтеруіміз қажет. Дамыған елдердің өзі жат ағымдарға қатаң тыйым салып отыр. Оңтүстік Корея әлемдегі экономикасы мықты ел, бірақ идеология жағынан әлсіз болып шықты. 50 жылда 60 пайыз халқы өз дінінен бас тартып, христиан болып шыға келді. Сақтықта қорлық жоқ. Етек-жеңімізді жиып, ниеті түзу еместерге тоқтау қоймасақ, ертең әкесі бір діннің, шешесі екінші діннің, баласы үшінші діннің сөзін сөйлеп, қырық пышақ болмасына кім кепілдік бере алады. Қазірдің өзінде қазақ “нағыз қазақ”, “шала қазақ”, “оралман қазақ”, “қала, ауыл қазағы” деп жүргенде оған “шоқынды қазақ”, “вахаббист қазақ”, тағы тағылар қосылып, Абайдың: “Бағанағы мақтан, бағанағы қуанған, күлген сөздеріміз қайда?” деген ащы сөзін айтып жүрмесек болғаны. Осы жерде ойыма: “Азаттық деген үлкен жауапкершілік” деген Бернард Шоудың сөзі оралып отыр.
Түсіне білсек, түйсіне алсақ, пенделіктен бір сәт бой жиып, алдымызға қарай алсақ, қазақ үшін бүгінгі азаттықтан артық қымбат не бар!
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Сүлеймен МӘМЕТ.