Сәрсенбі, 24 қазан 2012 7:18
Қызылорда облысының прокуроры Сапарбек Нұрпейісов – әртүрлі деңгейдегі прокуратура органдарында ұзақ жылдар бойы абыройлы қызмет атқарып, ысылған білікті маман. Ол үстіміздегі жылдың басында орталық аппаратта лауазымды қызметте жүргенінде «Кезекші прокурор» жүйесін ойлап тауып, құқық қорғау органдары қызметкерлерінің заңдылық сақтаудағы жұмысын жетілдіре түсуге жол ашып еді. Бұл тәжірибе қазірдің өзінде ТМД-ның бірқатар елдеріне, соның ішінде Ресей Федерациясына тарай бастады. Әлбетте, жаңалықтың иесі осы бастамасын бүгінде өзі қызмет ететін Сыр өңірінің құқық қорғау жүйесіне де енгізді. Біздің ендігі әңгімеміз осы және осыған қатысты басқа да мәселелерге арналды.
Сәрсенбі, 24 қазан 2012 7:18
Қызылорда облысының прокуроры Сапарбек Нұрпейісов – әртүрлі деңгейдегі прокуратура органдарында ұзақ жылдар бойы абыройлы қызмет атқарып, ысылған білікті маман. Ол үстіміздегі жылдың басында орталық аппаратта лауазымды қызметте жүргенінде «Кезекші прокурор» жүйесін ойлап тауып, құқық қорғау органдары қызметкерлерінің заңдылық сақтаудағы жұмысын жетілдіре түсуге жол ашып еді. Бұл тәжірибе қазірдің өзінде ТМД-ның бірқатар елдеріне, соның ішінде Ресей Федерациясына тарай бастады. Әлбетте, жаңалықтың иесі осы бастамасын бүгінде өзі қызмет ететін Сыр өңірінің құқық қорғау жүйесіне де енгізді. Біздің ендігі әңгімеміз осы және осыған қатысты басқа да мәселелерге арналды.
– Сапарбек Айтуұлы, әуелгі сөзді дәстүрге сай қазіргі таңда облыс прокуратура органдары алдында тұрған негізгі міндеттерден бастасақ.
– Өзіңізге де белгілі, облыстық прокуратураның алдында тұрған негізгі міндеттердің бірі құқық қорғау органдарының қылмыспен күрестегі өзара үйлесімділігін арттырып, оған тиісті бағыт-бағдар беріп, кримоногендік ахуалды тұрақтандыру арқылы азаматтарды қорғау жөніндегі заңмен жүктелген қағиданың орындалуын қамтамасыз ету болып табылады. Осы мақсатта біз тірлікті облыстағы басыңқы бағытқа ие – мал ұрлығы, мұнай өнімдерін ұрлау, есірткі заттарын заңсыз айналымға салу төңірегіндегі құқық бұзушылықтармен күресте қылмыстық ізге түсу органдары қызметін үйлестіріп тұрудың төлқұжаттарын жасаудан бастадық. Жасыратыны жоқ, соңғы жылдары күрт өсіп келе жатқан мал ұрлығын ашу барған сайын қиындап барады. Сондықтан бұл мәселе таяуда облыс құқық қорғау органдарының үйлестіру кеңесінде арнайы талқыланып, оған қатысты күресті күшейту туралы бірлескен нұсқаулық өмірге келді. Сондай-ақ, тұрғындардың малы ұрланған жағдайдағы құқықтары мен полиция қызметкерлерінің міндеттері көрсетілген жаднама дайындалып, оның мәні жұртшылыққа толық жеткізілді.
Тағы бір атап өтерлік жайт, пайдакүнемдік, зорлық сипатындағы қылмыстар мен оның алдын алу бағытындағы іс-шаралар үйлестіру кеңесі мен алқа мәжілісінде қаралып, қылмыспен күрестің тиімділігін арттырудың бірлескен кешенді шешімдері қабылданды. Облыс прокуратура органдары сонымен бірге, қылмыстық іс жүргізуде адам мен азаматтың Конституциялық құқықтары мен бостандықтары, қылмыстық іс жүргізу кезінде қатысушылар өтініштерін қарау заңдылығы сақталуын қамтамасыз ету секілді қадағалаудың басыңқы бағыттарына айрықша мән беріп келеді. Жүйелі атқарылған осы жұмыстардың нәтижесінде қылмыстық істердің басым бөлігі сотпен аяқталып, олардың ақтау негізінде қысқартылуына, азаматтардың заңсыз қамалып, ұсталуына жол берілген жоқ. Осы кезеңде тергеу органдары қабылдаған процессуалдық шешімдерді зерделеу сапасы едәуір жақсарды. Бұл тұрғыда азаматтардың ұзақ уақыттан бері шешімін таппай келе жатқан арыздарының тоқтатылуына қол жетті. Облыс прокурорының жеке қабылдауында болып, шағым білдірген азаматтардың келтірген уәждері олардың өздерінің қатысуында тексерілуі ұйымдастырылып, нәтижелері бойынша дайындалған жауаптар арызданушыларға алдын ала беріліп, оларды қайта қабылдау тәжірибеге енгізілді.
Осындай жанды жұмыстардың арқасында көптен бері шешімін таппай жүрген арыз-шағымдардың тағдырын оң шешуге қайырлы қадам жасалды. Бұған таяуда ғана орын алған Ұ.Әлішевтің зорлық-зомбылықтың белгілері бар мәйіті табылуына байланысты атқарылған жұмыстың дерегін келтіре кетсек те болады. Бұл оқиға бойынша қозғалған қылмыстық іс айыптау қорытындысымен сотқа жолданып, тиісті үкім шығарылды. Осы арқылы марқұмның туыстары тарапынан тергеудің әділдігіне келтіріліп келген күмән сейіліп, ақиқаттың ақ туы желбіреді.
– Бұл деректің өзі сіздің соңғы кездері жергілікті құқық қорғау органдарының жұмысын жиі сынға алуыңыздың тектен-тек емес екенін көрсетсе керек.
– Құқық қорғау, әсіресе, ішкі істер органдары жұмыстарын сынға алудағы басты себеп қоғамдық қауіпсіздік қызметі құрылымы жұмысының дұрыс ұйымдастырылмауынан құқық бұзушылық пен қылмыстың алдын алуда атқарылған іс-шаралардың оң нәтиже бермеуінен туындап отыр. Көп жағдайда олардың қылмыспен күрестегі рөлі тек қылмыс жасалғаннан кейін ғана көрініп жатады. Ал оған дейінгі алдын алу қызметі сүйейсалды сипат алған. Бұл ретте ішкі істер органдарының аймақтық учаскелері жұмысына айтылар сын өте көп. Тексеру көрсеткендей, учаскелік полиция инспекторлары өздеріне қарасты әкімшілік аумағындағы тұрғындармен тығыз байланыс жасамайды, қылмыс жасауға бейім тұратын, бұрын сотты болған адамдардың жүріс-тұрыстарына мұқият бақылау жүргізбейді. Олардың базбірі өздеріне бекітілген учаскедегі тұрғындар саны мен олардың кәсіби сипатын білмейді, себебі әкімшілік аумағындағы пәтерлер мен үйлерді ұдайы аралап тұрмайды. Бұл талаптың сақталуын тексеру мақсатында таяуда қалалық прокуратура қызметкерлері 14 учаскелік полиция бекеті аумағындағы жұрт арасына сұрау салды. Сонда сауалнамаға қатысқандардың 75 пайызға жуығы өздерімен жұмыс істеуге тиісті учаскелік полиция инспекторын танымайтындарын және көрмегендерін айтқан.
Қылмыстың алдын алу мен оның жолын кесудегі учаскелік полиция қызметкерлерінің жұмыстарын ұйымдастыру, профилактикалық іс-шаралардың тиімділігін көтеру мәселесі сондықтан да биылғы қыркүйек айының соңында үйлестіру кеңесінің Шиелі ауданында өткен көшпелі отырысында нақтылы сөз болды. Отырыста учаскелік полиция инспекторларының жұмыстарына жаңа серпін беріліп, заң бұзушылықтардың алдын алу жөнінде бірлескен шешім қабылданды.
– Енді осы әңгіменің ыңғайында өзіңіз дүниеге келтірген «Кезекші прокурор» жүйесіне тоқталатын кез де келген сияқты. Біздің пайымымызша, ол тап осы құқық қорғау саласында көпе-көрнеу заң бұзушылықтардың орын алмауы мен азаматтардың құқықтарын қорғау мақсатында пайда болған жоқ па?
– Дұрыс айтасыз. Бәріміз үшін де азаматтар тарапынан құқық қорғау органдары қызметкерлерінің өздерін негізсіз ұстайтыны, күш қолданатыны, ұрып-соғатыны және әртүрлі қинау шараларын атқаратыны жөнінде шағымдар айтылып тұратыны да, бұл арыздардың ішінара шындық болып шығатыны да жасырын емес. Міне, қоғамымызда болып жататын осындай келеңсіз оқиғалар мені көптен толғандырушы еді. Ақырында кеңінен ойлана келе, мұндай фактілерге біржола тосқауыл қою, заңдылықты нығайту, жеке адамның конституциялық құқықтарын қорғау және прокурорлық қадағалау тетіктерін жетілдіру мақсатында «Полициядағы кезекші прокурор – азаматтар құқығының кепілі» атты серпінді жоба ұсындым. Бұл жоба өз кезегінде басшылық тарапынан мақұлданып, Бас Прокурордың биылғы жылғы 30 қаңтардағы №9 санды бұйрығымен өндіріске енді. Сонымен бір мезгілде жобаның ережесі де бекітілді. Ал 17 ақпанда Бас прокуратура мен Ішкі істер министрлігінің «Кезекші прокурорлардың Қазақстан Республикасы ішкі істер органдарының кезекші бөлімдерімен өзара іс-қимыл жасасу тәртібі» туралы №98-бірлескен бұйрығы шығарылды.
Қабылданған ережеге сәйкес, кезекші прокурор тәжірибелі, кәсіби деңгейі жоғары, білікті қызметкер болуы тиіс. Жоба бойынша ішкі істер органдары ғимаратына жеткізілген әрбір адам кіргеннен бастап одан шыққанша кезекші прокурордың немесе аумақтық прокурордың тікелей бақылауында болады. Бақылау ішкі істер органдары ғимаратының кіреберісіне орнатылған бейнекамераға локалды жүйе арқылы қосылған қала, аудан прокурорлары мен кезекші прокурор кабинетіндегі электронды жүйе арқылы жүзеге асырылады. Адамның полиция ғимаратына кіргені мен шыққаны электрондық жүйеде тіркеліп, мәртебесі анықталып, компьютерге енгізіледі, процессуалдық нормалар бұзылған жағдайда тиісті бағдарлама прокурор мониторына белгі береді. Кезекші прокурор өз құзыреті шеңберінде заңдылықты қалпына келтіріп, кінәлі лауазым иесінің тиісті жауапкершілігін шешеді. Азаматтарды заңсыз әкелу, ұстау, қинау фактілеріне жол бермеу кезекші прокурор қызметінің негізгі міндеттерінің бірі болып табылады. Оған уақытша ұстау камераларын, қызметтік бөлмелерді тексеріп, ретсіз ұсталғандарды босату және заңдылықты орнату үшін әлгінде айтылған ережеде тиісті өкілеттіктер берілген. Осы өкілеттіктерді толық және тиімді пайдалануды қамтамасыз етуі үшін кезекші прокурор күнделікті қызметінен босатылып, бірыңғай ішкі істер органдары ғимаратында болады. Яғни, өтінішпен келген адам ішкі істер ғимаратындағы кезекші прокурорға кез келген уақытта жолығып, өзін толғандырған мәселесін сол жерде шешуге мүмкіндік алады. Ішкі істер органдарының басшылығы болса, бірлескен бұйрыққа сәйкес, кезекші прокурордың қызметтік міндеттерін атқаруына жан-жақты жағдай жасауға тиіс. Аталмыш жоба алдымен Астана мен Алматы қалаларындағы ішкі істер органдарында тәжірибелік сынақтан өтті. Сынақ сол аралықта азаматтарды негізсіз ұстау, қамау, ұрып-соғу, қинау деректерінің күрт азайып, қылмыстық ізге түсуді заң шеңберінде жүргізуге мүмкіндік туғанын көрсетті. Айналып келгенде, бұл халықтың полиция қызметкерлеріне деген сенімінің артуына ықпал етуде. Елбасының құқық қорғау органдары қызметін жетілдіруде қойған талаптары да осыған саяды. Осылайша көпшіліктің оңды бағасын алған серпінді жоба бірден еліміздің барлық өңірлеріндегі ішкі істер органдарының қызметіне енгізіле бастады. Кезекші прокурор жүйесі үстіміздегі жылдың шілде айынан бері халық көп келетін Қызылорда қалалық ішкі істер басқармасында да қолға алынды. Бұған дейін серпінді жоба жөнінде республикалық және облыстық телеарналарда бірнеше рет бейнесюжеттер көрсетіліп, халыққа оның мәні мен мақсаты кеңінен түсіндірілді. Осы жүйе енгізілгеннен кейінгі 3 ай бойына қалалық ішкі істер басқармасында азаматтардың бостандығын шектеуге байланысты деректер орын алған жоқ. Бір сөзбен айтқанда, жоба өзінің нәтижелілігі мен тиімділігін дәлелдеп, полиция қызметкерлері тарапынан қылмыс пен құқық бұзушылықты болдырмауда профилактикалық маңызы зор екенін көрсетті.
Бүгінгі таңда облыстың қалған аумақтарындағы ішкі істер бөлімдерінде осы жүйені қысқа мерзімде орналастыру жұмыстары атқарылуда. Менің пікірімше, жобаның өміршеңдігі мен өзектілігіне уақыттың өзі кепіл болады.
– Прокурормен сөйлесіп отырып, оған сыбайлас жемқорлыққа қарсы күрес туралы сұрақ қоймасақ, сұхбатымыз жартыкеш болып шығар еді. Облыста бұл салада қандай жанды жұмыстар қолға алынуда?
– Үстіміздегі жылдың 8 айында облыстық прокуратура сыбайлас жемқорлықпен күресте, осы санаттағы қылмыстық істер тергеуінде заңдылықтың сақталуын қамтамасыз етуде айтарлықтай жұмыстар атқарды. Бұған осы аралықта облыс көлемінде сыбайлас жемқорлық сипатында әшкереленген қылмыстар санының 58-ден 69-ға немесе 18,9 пайызға өскені дәлел бола алады. Аталған қылмыстық істердің 52-сі қазір айыптау қорытындысымен сотқа жолданып, қалғандары тергеу сатысында тұр. Бұлардың ішінде ауылдық округтер әкімдеріне, аудандық соттың төрағасына, облыстық құрылыс басқармасы мемлекеттік сатып алу бөлімінің бастығына қатысты қозғалған істер сотқа жолданып, өз шешімдерін тапты. Прокуратура органдарының осы бағытта жүргізген тексерулері нәтижесінде 200-ден астам заң бұзушылық анықталып, 26 лауазым иесі тәртіптік, 3 тұлға әкімшілік жауапкершілікке тартылса, 5 қылмыстық іс қозғалды.
Облыстағы сыбайлас жемқорлық сипатындағы қылмыстың басым бөлігін мемлекеттік сатып алу саласындағы өрескел заң бұзушылықтар құрайды. Айталық, облыстық құрылыс басқармасында мемлекеттік сатып алу конкурсын өткізу барысында қызметтік жалғандық жасау мен ауыр зардаптарға әкеліп соққан қызмет бабын кереғар пайдалану дерегі бойынша екі қылмыстық іс көтерілді. Осы аралықта мынадай да факт орын алды. Облыстық құрылыс басқармасының бөлім бастығы өзінің сол тұста бірқатар қылмыстық істерге сезікті ретінде жауап беріп жүргеніне қарамастан, жеке кәсіпкерді мемлекеттік сатып алу конкурсының жеңімпазы ету арқылы одан 23 000 АҚШ долларын жымқырып қалуға әрекет еткен. Міне, қаржы полициясының қызметкерлері оны осы қылмысы үстінде қолға түсірді. Осының негізінде бұл дауасыз қызметкер сот үкімімен 5 жылға бас бостандығынан айрылды. Құрылыс басқармасының ендігі бір конкурстық комиссиясы Қармақшы ауданы, Төретам кентіндегі ауылдық емхана нысанын құрылыс-құрастыру жұмыстарын медициналық мақсаттағы бұйымдарды әкелуге және медициналық техниканы өткізуге лицензиясы жоқ «Ақмешіт-Мелиоратор» серіктестігіне беріп жіберген. Басқарма комиссиясы Шиелі кентіндегі ауысымына 250 адам қабылдайтын емхана құрылысы жұмыстарына мемлекеттік сатып алу конкурсын өткізгенде де құқық бұзушылықты қолдан жасаған.
Құрылыс басқармасының сондай-ақ мемлекеттік сатып алу келісім-шарттарын орындау барысында да заң бұзушылықтарға жиі жол беретіні белгілі болды. Осындай олқылық салдарынан облыстағы 7 мектептің құрылысы бойынша биылғы мамыр-маусым айларында атқарылған жұмыстарға төлем жүргізілмей, келісім-шарттағы 438 169 168 теңге қаржы игерілмей қалған. Осыған орай біз облыстық әкімдікке мемлекеттік сатып алу шартында көзделген міндеттердің орындалуын қамтамасыз етпей, жеке кәсіпкерлердің заңды қызметіне кедергі келтірген, сөйтіп, сыбайлас жемқорлық сипатындағы құқық бұзушылыққа жол берген лауазым иелеріне қатаң тәртіптік шара көру жөнінде ұсыныс енгіздік.
– Мазмұнды әңгімеңіз үшін рахмет!Әңгімелескен Серік ПІРНАЗАР,«Егемен Қазақстан».ҚЫЗЫЛОРДА.