Сәрсенбі, 14 қараша 2012 7:40
– Осы өзіме Жайық дейтін атым ұнайды, – деуші еді ақсақал кей мақаласы «Ж. Бектұров» деп қана жарияланып кеткенде. Сыпайы ғана, бірақ санаға бірден қона кететін сөзі, әрине, орынды. Келесі мақаласы жарияланғанда сол сөзін ұмытып кетпеуге тырысамыз.
Сәрсенбі, 14 қараша 2012 7:40
– Осы өзіме Жайық дейтін атым ұнайды, – деуші еді ақсақал кей мақаласы «Ж. Бектұров» деп қана жарияланып кеткенде. Сыпайы ғана, бірақ санаға бірден қона кететін сөзі, әрине, орынды. Келесі мақаласы жарияланғанда сол сөзін ұмытып кетпеуге тырысамыз.
Жайық ағамызбен танысуымыздың жай-жапсары былай. 1988 жылдың қазан айында ҚазТАГ-тағы директордың орынбасарлығын зорлықпен дегендей тастап, «Орталық Қазақстанның» бас редакторлығына тағайындалдым. Онда да Алматының өзінен емес, Сарыағашта емделіп жатқан жерімнен Ташкент арқылы тікелей Қарағандыға ұшып келдім. Келген соң, әрине, жұмыс істеу керек. Редакцияның папкаларында нендей материалдар жатқанын сұрадым жігіттерден. Пәлендей ештеңе жоқ екен, тек Жайық Бектұровтың біраз материалдары, Евней Бөкетов туралы бірнеше естелік, Серік Ақсұңқарұлының өлеңдері, 1986 жылғы Алматыдағы Желтоқсан оқиғаларына қатысып, сотталған, Қарағанды абақтысында жатқан бес жігіт туралы Серік Сексенұлының мақаласы жарияланбай жүр екен. Алдымен Серік Сексенұлының материалы 31 қазан күнгі санға кетті. Мұны неге біздің келісімімізсіз жариялайсыз дегендей біраз сөз есіттік. КГБ жігіттерінен. Бірақ заман өзгеріп келе жатқан тұс қой, әріге соза қойған жоқ.
Е.Бөкетов туралы естеліктерді дайындауды, Серіктің өлеңдерін тартпада сарғайтпай, тікелей өзіме жеткізіп тұруды тапсырдым да, Жақаңның материалдарын өзім уақытша тұрып жатқан «Космонавт» қонақ үйіне ала кеттім. Таныссам, баяғыда-ақ айтылуға, айтқызылуға, іле-шала жариялануға тиіс жайт – жазықсыз жазаланған аталар, ағалар күйініші. Сөз сайрап тұр, пікір көсіліп жатыр, деректер ұшан-теңіз, тек композицияда азын-аулақ селкеулік бар. Сөз саптасының ешқайсысына қалам тигізбей, құрылымын аздап қана жөндеп шықтым. Көп өтпей жариялана да бастады.
Белгілі жайт, жаңа басшы келгенде сырттағы да біраз адам онымен сәлемдесіп, танысып шығуға бейім. Бәлкім, ізеттілік пен ілтипаттың бір шарты солай болар. Сол үрдіспен біраз адам келіп те кетті. Жақаң жоқ. Арада айға жуық уақыт өтті. Бір күні өңі егде тартқан, бірақ жүрісі ширақ, түр-түсі ақсарыға жақын, орта бойлы бір қария кабинетке кіріп келді. Кім екенін хатшы келіншек ескерткен де жоқ. Неге екенін қайдам, «Жайық ағамыз осы екен ғой» деген ой бірден келді. «Аға» дейтінім шамалауымша бұл кісі сол жылдың басында тоқсанға қарап қайтыс болған менің әкемнен 13-14 жас кіші. Кейінірек білдім, расында да солай екен.
– Танысуға келдім, – деді сәлемдесіп жайғасқан соң. – Ауруханада бір айдай жатып қалып, келе алмадым. Одан күні кеше шықтым. Ал келген орның құтты, баянды болсын. Қай туған боласың.
Мен өзі бала кездегі жетімдіктің табы ма, қайдам, кісімен шүйіркелесе кетуге суықтаумын. Бірақ мақала-материалдарын бұрын да оқығандықтан ба, келгелі бері көлемді бірер материалын редакциялап отырып риза болғандығымнан ба, әйтеуір, әлгі аз әңгімеден-ақ Жақаңмен көптен таныс-біліс, сыйлас адамдай сезіндім өзімді.
Содан былай Жақаңмен жиі ұшырасатын болдық. Редакцияға жиі келеді, көбіне тағы бір материалын әкеледі, былай да кіріп, өткен-кеткеннен, өз тілімен айтқанда «кеп» шертеді, газетте жарияланған материалдар туралы ойын ортаға салады. Өзі әкелген материалдар ылғи да өткір болып, халықтың көкейінде жүрген, бірақ көпшілікке жол таба бермейтін мәселелерді қозғайды.
Соның бірі Ғабит Мүсіреповке жазылған Кенесары туралы атақты хаты. Бұл хат Ғабеңе баяғы «Авгийдің атқорасы» туралы «Социалистік Қазақстанда» жарияланған мақаласына орай жазылған екен, кезінде еш жерде жарияланбапты. Соны түгелімен жариялап жібердік. Кейін «Жұлдыз» журналы қысқартыңқырап көшіріп басты. «Өрт пен дерттің» жазылуы былай. Бір күні Жақаң жұп-жұқа көкшіл кітап ала келді редакцияға. Бұл цензураның 1954 жылы басылған, кітапханалардан талай шығармаларды аластап, өртеу жөніндегі нұсқауы екен. Тізім ішінде қазақтың талай аймаңдайларының тізімі жүр. «Мұны несін әкелесіз маған, – дедім жорта ренжіген болып. – Одан да дәл осы құбылыс туралы мақала жазып әкелмейсіз бе». Жақаң көп ұзатқан жоқ, нәтижесі газеттің екі-үш санында етектей-етектей болып жарияланды. Мақала, очерктері жиі жарияланатын Жақаң оларын Алматыдағы сыйлас әріптестеріне үзбей жолдап тұрады екен. Бір күні күлімдей кірді. Кірді де «Әзілханнан хат алдым. Жазғаныңның бәрі жарияланады екен. Саған баспаның керегі жоқ екен ғой депті. Сол үшін саған рахмет» деп қолымды қысты.
Жақаңмен анау-мынау жиын-жиылыстарды былай қойғанда, дастарқан басында, азды-көпті сейілге шыққанда жиі кездесіп жүрдік. Сондайда Жақаң салмақты пікірлерін, сүбелі ойларын бүкпейтін, жасырмай айтатын. Солардың бір-екі мысалы мынадай. Сексенінші жылдардың аяғы аумалы-төкпелі ойлардың, сәтсіз бастамалардың, алуан түрлі қоғамдық қозғалыстардың бір кезеңі болды ғой. Сондай бір қозғалыстардың бірі бүкілодақтық «Мемориал» қоғамын құру болды. Сол тұста қазақ газеттерінде оның республикадағы қоғамын «Әділет» деп атау жөнінде пікірлер айтылып қалды. Оны көпшілік қолдады да. Мәселе, саяси қуғындар құрбандарын аялау, ардақтау болғандықтан оның «Әділет» аталуы орынды да еді. Бірақ сол қозғалысқа қатыстым деп жүрген, алайда қазақ тілін білмейтін кей көкауыздар «Әділетке» қарсы, «Мемориалға» жақтас бола кетті. Қоғамның Қарағанды бөлімшесі құрыларда сондай жылмаңдардың бірі «Мемориал» халықаралық термин, «Әділет» деген қайдан шыққан деп көкіді. Осыған Жақаң шамданып, салмағы мол дәлелдер айтты. Мен де шыдай алмай «Әділеттің» халықаралық термин еместігін сіз қалай дәлелдей аласыз деген уәж келтірдім. Ақыры Жақаңдікі, жалпы біздікі жөн болып шықты.
Екінші мысал. Партияның дәрмені кетіп тұрған кез ғой, сол тұста КОКП Орталық Комитетінен бір бригада келе қалды. Алдымен партияның беделін арттыру төңірегінде жеке ұйымдарда кездесу-пікірлесу өткізді. Аяғында сорпаға шығар дегендерді обкомның залына жинады. Орталықтан келгендер ілуде біреуі болмаса, әдетте көсемсиді. Келгендердің біреуі де сөйтті. Столыпин реформасын, соның өзін бипаздап мақтай бастады. Осы тұста Жақаң атып тұрды.
– Сіздер, – деді ширығыңқырап, – Орталық партия комитетінен келіп тұрсыздар. Сөйте тұра Столыпинді, оның реформасын мақтайсыздар. Демек, Орталық пікірінің сыңайы да осындай. Ал Столыпин реформасының сіздер сәтті деп есептейтін нәтижесі Сібірдің, Шығыс халықтарының, алдымен қазақ халқының шұрайлы жерін тартып алып, орыстарға бергенінен туындағанын білмейсіздер ме. Тіпті өздеріңізден бастап, бәріңіз күні кешеге дейін лағнет айтып келген Столыпин вагондарын ұмытып қалдыңыздар ма. Олай болса КОКП-ның бірлігі туралы қандай әңгіме болмақ, – деп сөзін зілді аяқтады. Ондай сөзді Жақаңнан басқа ешкім айта алмады.
Үш жыл сыйластық, жас айырмашылығына қарамайтын тонның ішкі бауындай жолдастық кезінде мен Жақаңның сөзіне бір-ақ рет құлақ аспадым. 1991 жылдың 19-ы тамызы. Мәскеуден суық хабар жетті. Төтенше жағдайлар жөніндегі мемлекеттік комитет енді ғана апыл-тапыл қадам басқан демократияны біржолата тұншықтыру, конфедерацияның құрылуына жол бермеу әрекетіне тәуекел етіпті. Бұл жөніндегі шындықты айтпау азаматтыққа рухани өліммен тең еді. Айтуға, жазуға тура келді. Материал мәшіңкеге басылып, секретариатқа кетті. Шапкасы: «Жексенбіден дүйсенбіге қараған түні Кеңес Одағында мемлекеттік төңкеріс жасалды». Тақырыбы: «Иә, бұл мемлекеттік төңкеріс». Секретариаттағы, басқа да жігіттер оқиды. Оқиды да, сол кезде редакцияға келіп қалған Жақаңа жалынады. Бір тыңдаса сізді тыңдайды, сөйлесіңіз, көндіріңіз дейді. Сонымен Жақаң келді. «Ең болмаса, шапкасын жұмсартсайшы, Кеңес Одағында маңызды уақиға болды десең де жетеді ғой. Көкейіміздегі сөзімізді айтамыз, деп көрдік қой азапты», – дейді. «Жақа, сөзді шығын қылмаңыз. Ендігі кезек біздікі шығар, бәлкім. Тағдыр солай болса, бұқпантайлағанмен құтыла алмаспыз», – деп мен де безердім.
Сол жылдың қара күзінде Алматыға ауысатын болдым. Әріптес інілерім шығарып салды. Не тапсырмаңыз бар, – деді. «Қарттардан Жақаңды, жастардан, қатарларыңыздан Серікті ренжітпеңдер», – дедім. Жігіттер уәдесінде тұрды. Жақаң да, Серік те тоқтаусыз жарияланып жүрді.
1997 жылы Жақаңнан хат алдым. «Жазушы» баспасында көптен бері қолжазбасы жатқанын, сартап болғанын мұң қылып шағыпты. Оны алдырдым, оқып шықтым, ұнады. Басып шығаруға тырысатынымды айттым. «Жұлдыз» журналында соның екінші бөлігі жарияланғанын, мүмкін болса екеуін біріктірген жөн болатынын ескертті. Қолжазбаны Қазақстандағы ең сауатты, ең шебер редакторлардың бірі Рәшид Рахымбековке бердім. Рәшид екі бөлікті әдемі жымдастырды. Оны «Таңба» деген атпен шыққан романды оқып болған соң Жақаңның өзі айтты. Қарағандыға барып, төсек тартып жатқан ағамызға кітаптың авторлық даналарын, азын-аулақ қаламақысын бердім. Жәукең жеңгеміздің қолынан дәм таттым. Артынша Германияға жүріп кеттім. Сол сапарда жүргенімде ауылда жеңгем, Қарағандыда Жақаң қайтыс болыпты. Қолымнан топырақ сала алмадым. Өмірдегі бір өкінішім осы.
Нұрмахан Оразбек,
Қазақстанның еңбек
сіңірген қайраткері.
_________________________
ҚАРА ШАЛ
Қара шал, тізгін тартып, бөгел бері!
Өксікті айт өмірдегі, өлеңдегі.
Мағжан, Сәкен кеткен дүниеге
Сен-дағы жатырсың ба жөнелгелі?!
Қоя тұр…
Екі араны жалғаймыз да,
Екеуміз егіле әнге салмаймыз ба?
Сен жоқта шыққан тегін, түбін білмес
Тексіздің тұқымы боп қалмаймыз ба?!
Қоя тұр…
Бастан қанды ғасыр өтті.
Жай өтпей, өр кеудеңді басып өтті!
Соңында – шерін қозғап, боздап сүйген
Қазағың қап барады қасіретті!
Сұм ажал, ақынсың ба, батырсың ба –
Қайтеді, атам да жоқ, ақылшым да.
Алаштың азаттығын көзбен көріп,
Алаңсыз аттанғалы жатырсың ба?!
Ендеше, қош дейді ұлың қасіретті.
Соңы бір замананың, басы да өтті.
Артында – шыққан түбін білетұғын
Ұлы бір ұлыс қалды қасиетті…
Серік АҚСҰҢҚАРҰЛЫ.