Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаевтың «Сындарлы қоғамдық диалог – Қазақстанның тұрақтылығы мен өркендеуінің негізі» атты алғашқы Жолдауының «Қуатты өңірлер – қуатты ел» тақырыбымен берілген соңғы V тарауының бірінші бөлігінде жергілікті билік органдары жұмысының тиімділігін арттыруға назар аударылған.
Уақыт талабына сай елдің саяси-қоғамдық өмірін ілгерілету, экономикалық реформаларды табысты әрі жүйелі түрде жүзеге асыру, тұрақтылық пен орнықты дамуды қамтамасыз ету ісінде жергілікті билік органдарына жүктелетін міндет ауқымды. Сондықтан оның жұмысының тиімді болуы өте маңызды. Өйткені Президент пен Үкіметтің өңірлердегі өкілдігі саналатын, заңнамаларға сәйкес басқару өкілеттігі бар жергілікті атқарушы билік мемлекеттік саясаттың іске асырылуына, тиісті аймақты экономикалық-әлеуметтік жағынан дамыту жұмыстарына жауапты. Әрине жергілікті билік органдары бұл жауапкершілік жүгін өз деңгейінде көтеріп, мойнындағы міндетін абыроймен орындау үшін бірінші кезекте халықтың сеніміне ие бола білуі керек. Ал жұртшылықтың сенімін иелену оңай шаруа емес...
Президент Қасым-Жомарт Тоқаев өз Жолдауында «Жергілікті билік тұрғындар үшін әрдайым ашық болуы тиіс. Бұл аксиома әлі де бүгінгі күннің шындығына айналмай отыр», деген сөзінің астарында ащы шындық жатыр. Мұны жергілікті атқарушы билікке қарата дөп айтылған сын деп те қарастыруға болады.
Жергілікті басқару органдарының халық алдында ашық болу талабы бүгін ғана айтылып отырған жоқ. Бұған дейін де талай рет қозғалған, биік мінберлерде, түрлі деңгейлі талқылау алаңдарында сөз болған мәселе. Өкінішке қарай, ашықтық Президент айтқандай, бүгінгі күннің шындығына айналмай келеді.
Рас, жергілікті билік жүйесінде өз қызметіне адал, істің көзін таба білетін, ұйымдастырушылық қабілеті жоғары, тұрғындармен тіл табысып жұмыс істеп жүрген азаматтар баршылық. Олардың еңбегін ешкім жоққа шығара алмайды. Бірақ салаға кір келтіріп, жағымсыз көзқарас тудырып, заңсыз іс-әрекеттері арқылы көзге түсіп жүргендер мен өзін халықтың қызметшісі емес, билеушісі ретінде сезінетін талайлар ел сеніміне нұқсан келтіріп, жергілікті билік органдарына деген күдікті қоюлата түсуде. Ал ел ішінде жергілікті басқару орындарына деген жағымсыз түсініктің қалыптасуы басқасын былай қойғанда, әлгі адал қызметшілердің еңбекке ынтасын кемітіп, құлшынысын азайтады. Кері тартады.
Негізінде, қоғамда орныққан жалпылама жағымсыз түсінікті ыдырату қиын. Жақсы атқарылған жұмыстар да сол жағымсыз көзқарастың тасасында қалып қояды. Сондықтан жалпылама бағалаудан жекелей нақты бағалауға иек арту қажет-ақ. Осы орайда Мемлекет басшысы Қ.Тоқаев өз Жолдауында қанатқақты жоба ретінде тұрғындар тарапынан жергілікті билік жұмысының тиімділігін бағалау жүйесін енгізу қажет деп есептейтінін айта келіп: «Мысалы, егер сауалдама немесе онлайн-дауыс беру нәтижесінде тұрғындардың 30 пайызынан астамы қала немесе ауыл әкімінің жұмысын тиімсіз деп есептесе, бұл Президент Әкімшілігінің арнайы комиссия құрып, туындаған мәселені зерттеуіне және тиісті ұсыным енгізуіне негіз бола алады», деді.
Қала немесе ауыл әкімдерінің жұмысы тұрғындар тарапынан сауалдама немесе онлайн-дауыс беру арқылы бағаланар болса, жергілікті атқарушы билік тізгінін ұстап отырған азаматтардың ел алдындағы жауапкершілігі артып, халықпен етене жақын, ашық болуға ұмтылады. Сондай-ақ олар өз қарауындағы бюджетке қосымша табыс әкелуге құлықты болып, шағын және орта бизнесті дамытуға ерік-жігерін аямайды.
Осы арада тоқтала кетер жайт, жергілікті билік жүйесінің тиімділігін бағалау тәсілдерінің шынайы болуы маңызды. Бұл жерде сауалдама, онлайн-дауыс беру шараларын әділ өткізуді, нәтижесі бұрмаланбауын қамтамасыз ету керек. Егер бағалаудың аталған тәсілдері кім көрінгеннің қолжаулығына айналып кетсе, пысықайлардың аты озып шыға келетіні сөзсіз. Сондықтан алдағы уақытта жергілікті билік органдары жұмысының тиімділігін бағалау ісі нақты қолға алынса, онда оның ұстыны берік, ешкім қолжаулық ете алмайтын сенімді механизмі болғаны жөн.
Жалпы, жергілікті билік органдары жұмысының тиімділігін тұрғындарға бағалату – қала немесе ауыл әкімдерінің қызметін таразылау. Бұл жобаны алдағы уақытта болуы ықтимал жергілікті әкімдерді сайлау үдерісіне қарай жасалған қадам деп те қарастыруға болатындай.
Жергілікті биліктің қызметін жандандыруда азаматтық қоғамның белсенділігі де өте қажет. Әкімшілік-аумақтық бөлініс аумағында тұратын халық, яғни жергілікті қоғамдастық пен жергілікті атқарушы органдар арасындағы байланысты нығайтуда тұрғындардың заң шеңберіндегі талапшылдығы басқару жүйесі өкілдерінің ашықтыққа баруына белгілі бір деңгейде әсер етеді деп ойлаймыз.
Бүгінде сыбайлас жемқорлық дертінен жергілікті билік өкілдерінің ада еместігі белгілі. Бұл сөзімізді растайтын дәлелдер жеткілікті. Құқық қорғау қызметкерлеріне ұсталған ауыл әкімдерінің басым бөлігі негізінен бюджеттік мекемелерге бөлінген қаржыға заңсыз қол салу, жер телімін бөлуге қатысты қылмыстық схема құру, қызметін асыра пайдалану арқылы пара алу, өзінің кейбір жөнсіз әрекеттерін жасырып, жазадан құтылу үшін пара ұсыну секілді мәселелерде сыбайлас жемқорлыққа барған. Бұл арада айтпағымыз, саладағы сыбайлас жемқорлықпен күресті үдетпей жергілікті атқарушы билік органдары жұмысының тиімділігін арттыру қиын. Заңсыз іс-әрекеттер орын алған жерде ашықтық, шынайы есептілік бола қоймайды...
Жалпы, мемлекет өңірлерді қолдау бағытында ауқымды жобаларды жүзеге асырып жатыр. Мәселен, 2018 жылдың қаңтарынан бастап халық саны 2 мыңнан асатын елді мекендерде төртінші деңгейлі бюджет енгізілді. Ал 2020 жылы аталған норма барлық елді мекендерде күшіне енетін көрінеді. Бұл тетіктің қандай нәтиже көрсететіні алдағы уақыттың еншісінде. Десек те аталған жоба жергілікті билік органдары жұмысының тиімділігін арттыру бағытында жасалған маңызды қадам болғаны рас. Бұл – өңірлердің әлеуетін арттыруға да өз септігін тигізетін жоба. Осы және басқа да ауқымды жобалар мемлекет тарапынан жергілікті билік жүйесін уақыт талабына сай ілгерілетуге баса назар аударылып отырғанын көрсетсе керек. Өз кезегінде жергілікті билік үшін мемлекеттік қолдауды тиімді пайдалану аса маңызды.
Қорыта айтқанда, өңірлердің әлеуетін көтеруде жергілікті атқарушы биліктен серпінді жұмыс талап етіледі. Бұл талап үдесінен шығу жергілікті биліктің басты міндеті.