Желтоқсан айының соңғы күндері Жаңаөзен қаласының бір топ тұрғыны өздерінің талап-тілектерін жоғарыға жолдап, желілерге жүгініп, дүрлігіс тудырды. Мәселенің мән-жайы баспанаға қатысты екен. Жаңаөзен қаласында апатты деп танылған қос үй – «Шаңырақ» шағын ауданындағы 43-ші және Абай-59-шы үйлердің тұрғындары бір жыл бұрын өз меншіктеріндегі үйлерін әкімдік құзырына аударып, апатты үйлерді босатып шыққан болатын. Бүгінде Жаңаөзен қаласының әр шағын ауданында әкімдік берген үйлерге қоныстанған олар бұл үйлердің жекешеленбейтінін енді біліп, айран-асыр қалып отыр.
«Жалғыз үйі апаттық...»
Жаңаөзендегі ескі үйлердің «жыры» көпке созылды. Алдымен «апатты» деп танылған үйлер кейін «тозығы жеткен» деп бағаланды. Айырмасы – «апатты» үй сүруге жатқызылса, «тозығы жеткенді» күрделі жөндеумен қалпына келтіруге болады екен. Қалай болғанда да жалғыз үйінің жайы келіспеген Жаңаөзендегі қос үйдің тұрғындары «мүйіз сұрап жүріп, құлақтан айырылғандай» күй кешкелі бір жыл...
Қазақстан Премьер-Министрінің 21.06.2012 жылғы №821 қаулысымен бекітілген «Қолжетімді тұрғын үй-2020» бағдарламасының апатты тұрғын үйді бұзу жөніндегі қанатқақты жобалар шеңберінде «Астана қаласында және Маңғыстау облысында апатты тұрғын үйді бұзу жөніндегі пилоттық жобаларды іске асыру көзделген. Маңғыстау облысы бойынша пилоттық жобаларда Ақтау және Жаңаөзен қалаларының қатысуы көзделіп отыр.
Үйлері бұзылатын тұрғындар үшін және Жаңаөзен қаласының тұрғындарын Ақтау қаласына көшіру үшін тұрғын үй салу жоспарланып отыр» делінген еді. Алайда кейін Қазақстан Республикасы Үкіметінің «Қолжетімді тұрғын үй - 2020» бағдарламасына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы 2014 жылғы 19 мамыр күнгі №01-03/705 қаулысында «Авариялық тұрғын үйді бұзу жөніндегі пилоттық жобалар шеңберіндегі тұрғын үй» деген кіші бөлімдегі «2. Маңғыстау облысы бойынша» деген тармақ алынып тасталды. Бұл Жаңаөзендегі апатты үйлер тұрғындарын Ақтауға көшіру деген мәселені де солқылдатып кетті. Алайда Жаңаөзен қалалық әкімдігі Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2014 жылғы 28 маусымдағы №728 қаулысымен бекітілген «Өңірлерді дамытудың 2020 жылға дейінгі бағдарламасы» негізінде 2015-2025 жылдарға арналған «Жаңаөзен қаласындағы тозығы жеткен үйлерді жою» мақсатында іс-шаралар жасақтап істі өз қолдарына алды. Қала әкімінің сол кездегі орынбасары Т.Көшмағанбетов «Алдағы он жыл ішінде инвесторлар арқылы үй салып, бұл мәселені шешеміз. 11 мыңнан астам тұрғын Жаңаөзенде салынған жаңа үйлерге кезең-кезеңімен көшірілетін болады» деген еді «Егемен Қазақстан» газетінде жарияланған «Тозған үйлер, тоқыраған үміттер. Жаңаөзендегі тозған үйлердің құламауына кім кепілдік бере алады?» (16.06.2015) тақырыбымен жарияланған мақалада.
Сонымен, Жаңаөзенде апатты үйлер мәселесі біресе «апатты», біресе «тозығы жеткен» болып құбылып келіп, ақыры соңы дауға айналды. Жалғыз үйін «апатты» деп әкімдікке тапсырған тұрғындар меншігіндегі үйден айрылғандарына наразы...
«Әкесі өлгенді де естіртеді емес пе?»
«Қандай қиын нәрсені де, қайғылы жағдайды да естіртіп жатады, не нәрседе де анықтық, ашықтық болғаны жақсы, «басы байлы болса – түбі сайлы болады». Әкімдік қызметкерлерінің әу баста бізді – ормандай халықты алдап несі бар? Олар бізді «үйді нотариус арқылы әкімдікке аударып берсеңіздер, өзге мекен-жайдан берілген үйлер өз меншіктеріңізге өтеді» деп сендірген болатын. Бірақ біз үйді Жаңаөзен қалалық тұрғын үй коммуналдық және шаруашылық бөлімі ММ-не нотариус арқылы тапсырған соң араға бір ай салып қолымызға берілген шешімнен үйдің жекешелендірілмейтіндігін білдік. Бұрын апатты болса да өз үйіміз бар еді, енді жыртық үйге зар болып отырмыз. Ескі-құсқы болса да өзіңдікі болған жақсы ғой, оның үстіне қазақпыз, қазақ болған соң – ұл-қыз бар, той-садақа бар, өлім-жітім бар, тіпті мұрагерлік деген де бар. Біз балалардың бетіне қалай қараймыз, оларға не қалдырамыз?» дейді Тоқтагүл Жантораева. Бұл – жалғыз Тоқтагүлдің емес, қос үйден қоныс аударғандардың айтары.
Жайлы-күйлі, жағдайы жақсы болса апатты үйде ешкім отырмайды – өз алдарына үй салып немесе баспана сатып алар еді. Апатты үйде басқа мекенге қоныс аударуға қауқары жоқтар ғана отыратыны белгілі. Айтса айтқандай, апатты деп танылған екі үй тұрғындарының арасында түрлі санатқа – әлеуметтік жағынан аз қамтылғандар, көп балалылар мен арнайы топтағы мүгедектер, жетімдер мен оларды өз қамқорлығына алғандар, жұмыссыздар, зейнеткерлер – бәрі де бар.
– Менің жолдасым екінші топтағы мүгедек, жасымыз 70-ке таяп қалды. Қолымда тұлдыр жетім 5 жасар қыз бала бар, ұлым жұмыссыз, банкке төлейтін үш несиеміз бар. Берілген үйі төртінші қабатта және өте салқын. Бұл үйдің жағдайы өзіміздің апатты деп танылған 43-ші үйімізден артық деп айта алмаймын, бірақ осы үйдің құны 13 млн теңге, яғни әкімдік жеке адамнан сонша ақшаға сатып алған, көне үйдің бағасы соншалықты қымбат болатын болса, біз апатты деп танылған үйден оп-оңай айырылып, не үй жоқ, не ақша жоқ – дымсыз қалып отырмыз. Әкімдік далада қалдырған жоқ, баспанаға орналастырды, бірақ бұл бәрібір біздің меншігіміз емес, – дейді Тоқтагүл апай.
– Шиеттей бала-шағамен қоныс аудару оңай болған жоқ, бірақ көшіп келген үйіміз апатты жағдайдағы үйлермен шамалас салынған болуы керек, ол да ескі. Терезесіне көрпе ұстап, жылыта алмай әлекке қалған едік, – деп толықтырды көршісінің сөзін Меруерт Осгунбаева.
– Сол кездегі қала әкімі Ә.Дауылбаевтың тұрғын үйді жалға беру туралы қаулысы шықты, одан кейін Ғ.Байжановтың төрағалығымен тұрғын үй комиссиясының шешімі шықты, оған қоса Б.Байбозовпен тұрғын үйді жалға алу шарты жасақталды. Алайда уақытша бізге беріп отырған пәтерлердің басым бөлігі өте ескі. «Кісідегінің кілті аспанда» дегендей, біздің меншігімізге аумағандықтан, бұл үйлерді уақытша деп есептейміз. Қазақстан Республикасы Азаматтық кодексінің 158-бабының 1,4-бөліктерінде мазмұны заң талаптарына сәйкес келмейтін мәміле, сондай-ақ құқықтық тәртіп негіздеріне көрінеу қайшы келетін мақсатпен жасалған мәміле, егер осы кодексте және Қазақстан Республикасының өзге де заңнамалық актілерінде өзгеше көзделмесе, дауланатын мәміле болып табылады және сот оны жарамсыз деп тануы мүмкін, егер мәмілеге қатысушылардың бірі оны міндеттемені орындаудан немесе үшінші тұлға не мемлекет алдындағы жауаптылықтан жалтару ниетімен жасасқан жағдайда, ал мәміленің басқа қатысушысы бұл ниет туралы білген болса немесе білуге тиіс болса, мүдделі тұлға (мемлекет) мәмілені жарамсыз деп тануды талап етуге құқылы. Біз жоғарыда көрсетілген кодекс нормаларына сәйкес алдағы уақытта міндеттеме орындалмаған жағдайда тиісті талаптарымызбен сотқа жүгінетін боламыз. Әкімдік қызметкерлері бізді алдағандықтан, олардың іс-әрекетін заңсыз деп түсінеміз. Анығын айтып, ортақ мәмілеге келуіміз керек еді, дейді тұрғындар.
Сондай-ақ тұрғындар «көрінеу жалған мәмілені, яғни сыйға тарту шарттарын жарамсыз деп тану, бұрынғы үйімізді бастапқы қалыпқа келтіріп беру, әкімдікпен көрінеу жалған уәде бергені үшін моральдық және материалдық зиян ретінде әр пәтер иелеріне 5 миллион теңге өндіру» талаптарын да жеткізді.
«Ең басты қажеттілік – тұрғындар қауіпсіздігі»
Тұрғын үй саласы қатынастары саласындағы қоғамдық қарым-қатынастарды реттейтін Қазақстан Республикасы «Тұрғын үй қатынастары» туралы заң, заңға сай тұрғын үйді беру тәртібі және тұрғын үй кезегіне тұрып, мемлекет қорынан тұрғын үй алуға құқылы, яғни белгіленген санаттар туралы айта келіп, Жаңаөзен қаласы әкімінің орынбасары Б.Ізғалиев «жалғыз үйі апаттық» деп танылғандардың да аталған санатқа жатқызылатындығын, сондықтан сол азаматтың тұрғын үй кезегіне тұрып, мемлекеттен кезекпен пәтер алуға құқы бар екендігін айтты.
– Мемлекеттің тұрғын үй қорынан алған пәтерді жекешелендіру де осы заңмен реттеледі. Заңның жекешелендіруді реттейтін 13-бабының 7-тармағында қандай жағдайда мемлекеттің тұрғын үй қорынан берілген пәтерлер жекешелендіруге жатпайтындығы көрсетілген. Соның 1-ші тармағында «жалғыз үйі апатты» деп танылған азаматтарға мемлекеттік тұрғын үй қорынан берілетін пәтерлер жекешелендіруге жатпайды» деп анық жазылған. Жаңаөзен қаласындағы 1 шағын аудан 43-ші және Абай-59-шы үйлер «апатты» деп танылған. Заңға сәйкес әкімдік ол азаматтарды тұрғын үйдің кезегіне қойып, тұрғын үймен қамтамасыз етуі керек. Себебі бірінші кезекте – азаматтардың қауіпсіздігі маңызды. Апатты үйде болуы мүмкін жамандықтың алдын алу үшін әкімдік бюджеттен қаражат бөліп, екінші нарықтан бірнеше пәтер сатып алған. Жаңаөзенде жаңа, дайын үй жоқ, сондықтан су жаңа үйлер сатып алынған деп айта алмаймын. Үй берілген соң, апатты үйлер азаматтардың меншігінде қала алмайды, ол үйлерде тұруға, сатуға, біреуге беруге болмайды. Сондықтан сыйға тарту шарты негізінде әкімдікке тапсырды, әкімдік оның орнына сатып алған пәтерлерін жекешелендіру құқынсыз пайдалануға беріп отыр. Не үшін ондай заң қабылданған? Апатты деп танылған үйдің орнына берілген пәтер неліктен жекешелендіруге жатпайды деп жазылған? Себебі – осы заң бойынша кез келген көпқабатты тұрғын үйдің күтіп ұсталуы, ағымдағы жөнделуі, уақыт өте келе күрделі жөнделуі – шығындарының барлығы сол үйдегі пәтер иелерінің ортақ міндеті болып табылады. Ал кез келген ғимаратқа уақтылы ағымдағы және күрделі жөндеу жасалмаса, ол апатты жағдайға айналары сөзсіз. Егер Үкімет «апатты» деп танылған үйлердің орнына пәтерлерді тегін бере беретін болса, азаматтар масылдық күйге түсуі, «Үкімет бәрібір береді ғой» деп ортақ мүддеге мүлдем қарамай қоюы мүмкін. Біздің ойымызша, кезінде осы заңды қабылдаған кезде сондай ниет-оймен қабылдаған болуы мүмкін, дейді қала әкімінің орынбасары Б.Ізғалиев.
Аңғарғанымыз – әкімдік жалға алу құнын төлемей, қанша уақытқа паналаса да мерзімі шектелмейтін тұрғын үймен қамтамасыз етілгендіктен бұл тұрғыда мәселе жоқ деп санайды. Ал тұрғындар апатты болса да «өз үйімізден» айрылдық, орны ойсырап қалған меншіктегі мүлкімізді әкімдік немен өтейді деген уәжді алға тартады. «Алдыңғы кезекте керегі – азаматтардың қауіпсіздігі» деген әкімдіктің әу баста халықты «жекешелендіру жайлы әңгімемен» алдаусыратуы дұрыс па, әлде апаттың алдын алу үшін жасалған соңғы қадам ба? Заңға сай мәселе сол кезде түсіндірілгенде, бүгінгі айқай туындамас па еді? Ал қала әкімінің орынбасары айтқан «масылдық» қаншалықты нанымды? Өйткені сатып алсын, кезекпен алсын – қабат-қабат үйде тұрып, ортақ есіктен кіріп-шығып, ортақ дәлізді мекен ету қала тұрғындарының маңдайына жазылған тағдыр, оның бәрі ортақ мүлікті күтіп ұстамайды дегенге сену қиын. Тіпті жуырда Жаңаөзен қаласындағы көпқабатты тұрғын үйлердің бірінің жертөлесінде екі бірдей сантехник жігіт токқа түсіп қайтыс болған еді. Сонда, апатты емес, бірақ одан әрі де емес, жеке иелері бар үйдің жертөлесіндегі жағдай – ортақ үйдің гүл-гүл жайнап, шекесінің шылқып тұрмағанын аңғартады.
Тығырықтан шығар жол қайсы?
Жаңаөзенге мемлекет тарапынан көңіл де, қаржы да аз бөлініп жатқан жоқ, қабылданған арнайы бағдарламалар да бар. Әйтсе де, шешімін табамын дегенде ширыға түсетін мәселесі де көп, яғни мысалда айтылатын «кетпеннің екі ұшы» сынды – бірін бассаң бірі маңдайға тиеді. Неліктен? Қателік заңнан ба, ұйымдастырудан ба, әлде халықтан ба?
– 2000 жылы менің отбасым тұратын Жаңаөзен қаласындағы 1 шағын аудандағы 49-шы үй апатты жағдайдағы үй деп танылды. Сол кездегі қала әкімі бізді шақыртып жұмыс істейтіндерге «үй сатып аласыңдар ма, жоқ салып аласыңдар ма – өздеріңіз таңдарсыздар» деп ақша берді де, мүжәлсіз отбасыларды 5 шағын ауданның 18-19-шы үйлеріне көшіріп, сол үйлерді жекешелендіріп берді. Біз ол кезде жеке үйімізді нотариус арқылы әкімдікке өткізіп берген жоқ едік. Бүгінгі жағдай мүлдем түсініксіз – үй де жоқ, ақша да жоқ, көпқабатты тұрғын үйдің жерорнында әрқайсымыздың үлесіміз бар емес пе, ол қайда? Біз тығырыққа тірелдік, – дейді Т. Жантораева.
Сондай-ақ әкімдік берген үйлердің коммуналдық төлемдерінің қарыздары ай сайын айқайға айналып, тұрғындарды сотқа шақыртуға дейін жеткізген кездер болыпты. Қала әкімінің орынбасары бұл мәселенің шешілетіндігін, енді апаттық үйден қоныс аударған тұрғындар келгенге дейінгі қарыздарды Жаңаөзен қалалық тұрғын үй коммуналдық және шаруашылық бөлімі төлейтіндігін жеткізді.
Жаңаөзен қаласының әлеуметтік мәселелерін шешудің бірден-бір жолы ретінде тұрғындарды Ақтау қаласына көшіру мәселесі айтылып келеді. Мақаланың басында айтқанымыздай, апатты үй тұрғындарын осы санатқа іліктіру де кезінде қозғалған болатын. Жаңаөзен қаласы әкімінің орынбасары Б.Ізғалиевтің айтуынша, қазіргі туындап отырған жағдайда апатты үйдің тұрғындарын Ақтауға қоныстандыруды, кезекке қоюды басшылықпен келісіп, мүмкіндіктерін, нұсқаларын егжей-тегжейлі қарау қажет. Алайда Ақтаудан берілген үйлер де жекешелендіру құқынсыз берілмек.
Жаңаөзен қаласында Ақтауға көшетіндердің санатында кезекте 1700 адам тұрған болса, биылғы жоспар бойынша 394-і көшіріледі. «Өзенмұнайгаз» АҚ қаражатына 2019 жылы Ақтаудан жаңа салынған үйлерден 394 пәтер сатып алынған. 2020-2021 жылдары жалғасын табатын бағдарламаға тағы да аталған мұнай компаниясы демеушілік жасамақ.
– Ақтауға көшірсе, әрине келісеміз. Себебі Ақтау – үлкен қала, қозғалыс көп, яғни жұмыс табылады деген үміт бар. Мысалы, Жаңаөзенде 18-19 жастағы қыз балаларға көше сыпыруды ұсынады, олар бармайды, ал Ақтауда үлкен сауда орталықтарына сатушы болса да мүмкіндік болар еді. Жұмыс табылса депозит ашып дегендей, әрі қарай тірлік етуге болады деп ойлаймын. Біз қазір Жаңаөзенде қиын жағдайда қалып отырмыз, тиісті орындар назар аударып, мәселені дұрыс шешсе екен дейміз, – дейді М.Осгунбаева.
Ақтау қаласында төменгі шағын аудандарда ағаштан салынып, түйе емес шыбын сүйкенсе құлағалы тұрған ескі үйлер болды. Қауіптілігі былай тұрсын, сылағы опырыла омақасып, балшық ұстауы үшін айқыш-ұйқыш қағылған ағаштары науқас адамның қабырғаларындай арсиып қаланың сұрқын кетірген сұрқай үйлер бүгінде жоқ. Іске инвесторлар араласып, әкімдікпен екіжақты оңтайлы келісім нәтижесінде мәселе айқай-шусыз өз шешімін тапқан болатын.
Инвестор мен әкімдік өзара міндеттерді бөліске салды. Мысалы, әкімдік жер-су, газ-ток, абаттандыру мен автожол мәселесін, яғни инфрақұрылымдық жағын мойнына алып, компанияға құрылыс жүргізуге жағдай жасап берді. Ал компания өз кезегінде апатты үйді бұзып, сүріп, орнына үй салумен айналысты. Сондай-ақ 2 қабатты 16 пәтерлі тұрғын үйлердің орнына 80-100 пәтерлік тұрғын үй салып, 16 пәтерді бұрынғы иелеріне берсе, қалғандарын сатып табыс тапты.
– Бұл әдіс Жаңаөзен жағдайына келмейді, – дейді Б.Ізғалиев, – мысалы, апатты деп танылған 43-ші үй – 32 пәтерлік. Оның орнына әрі кетсе 60 пәтерлік үй салынады, яғни жартысы тегін кетеді деген сөз. Сонда кәсіпкер қандай пайда табады? Бұл идея да айтылғанмен, инвестор табылмағандықтан, екінші нарықтан пәтер сатып алу жолы таңдалған.
Апатты үйлер әлі орнында – бұзылған да, сүрілген де жоқ. Оған қыруар қаржы қажет болғандықтан, әлі шешімін таппапты. Бірақ үй сүрілген соң орнына үй сала ма, жоқ әлде абаттандыру жұмыстары қолға алына ма – ол жағы да белгісіз және нені қаласа да әкімдіктің еркінде, себебі ол үй мен орын әкімдіктің құзырына енген.
Жаңаөзенде қазір жаңа үйлер салынуда, бірақ олар инвесторлардың күшімен екен. Сонда, инвесторлардың апаттық үйлердің орнына қызықпайтыны қалай?
Жиреншеге уәж жоқ
Иә, аяғы табалдырығынан сыртқа шығып жатқан үйіне «қайран менің өз үйім, кең сарайдай боз үйім» деп рахаттанатын Жиреншеге уәж жоқ. Ескі болса да өз үйіңнің аты – өз үйің.
Апатты үйде айтпай келуі мүмкін қасіреттің алдын алып, тұрғындарды дер кезінде өзге үйлерге қоныс аудартқан әкімдіктің әрекетін дұрыс дегенмен, халыққа бірден түсіндіру жұмыстарын жүргізбегендігі, алдап-алдарқатудың соңы айқай-шу болатындығын түсінбегендіктері өкінішті. Сондай-ақ «сатуға келмейтін, тұруға тағы болмайтын» үйден басқа байлығы жоқ, қай күні құлары белгісіз болса да астында өсіп-өніп, отбасы шуағымен жылынып, барының берекетін көріп, қыз ұзатып, келін түсіріп дегендей тірлік кешкен «жылы орнынан», ең бастысы бар байлығы – апатты болса да жалғыз үйінен айрылу тұрғындарға материалдық жағынан да, психологиялық жағынан да жеңіл емес. Қала әкімі орынбасарының айтуынша, «апатты үй тұрғындарына ақша беру – заңда көрсетілмеген». Апатты үйден қол үзген жаңаөзендіктердің бірқатары жұмыс табылар деген оймен Ақтауға көшуге қарсы болмаса, бірқатары «бәрібір жекешеленбейтін болған соң Жаңаөзен не, Ақтау не? Біз үйімізден алдаумен айрылып, құралақан қалып отырмыз ғой, біз ұтылып отырмыз» дегенді айтады. Оларға апатты жағдайдағы үй – үй емес деп айта алмайсың, себебі ол – үй! Қанша қазақ отбасы сол үйдің астында өмір сүріп келді және тек Жаңаөзенде емес барлық қалада ескі-құсқы үйлерді пана еткендер әлі де бар, тіпті оған да зар болып вагон мен жылу құбырларының бойын қалқа еткендерге қарағанда, ол – үй және тұрғындардың меншігіндегі мүліктен тегін айрылуына опынуы түсінікті. Қораның да құны болары анық.
Елімізде ескі үйлердің мәселесі бар. Апатты деп танылған үйлердің шуы тек Жаңаөзенде емес, кейін өзге өңірлерде туындауы мүмкін. Сондықтан жаңаөзендіктердің жанайқайы – ертең-ақ көне үйлерде тұратындардың басына келмесіне кепілдік жоқ.
Тығырықтан шығар жол қайсы?
Маңғыстау облысы