Кезінде «Бай-құлақтар мен дiн басыларының Кеңес өкiметiне қарсы контрреволюциялық қарулы көтерiлiсi» ретiнде насихатталып келген 1930 жылғы ақпанның 7-16 аралығында болған Созақ қасыретiнде халықтың қаны қисапсыз төгiлiп, бейбiт ел азабын тартқан едi.
«Асыра сілтеу болмасын, ашатұяқ қалмасын!»
Созақ көтерiлiсi – отызыншы жылдың басында Қазақстанның түкпiр-түкпiрiнде бой көтерген халық наразылығының ең үлкенi, адам көп шығынға ұшыраған қызыл қырғын. Бұл зобалаң, нәубеттiң шығу себебi – «Қазақстанда көшпелi, жартылай көшпелi және отырықшы аудандарды белгiлеу туралы» Қазақ АССР Халық комиссарлар кеңесiнiң 1928 жылғы 3 қыркүйектегi қаулысымен Созақ ауданы өз алдына шаңырақ көтердi. Бұрын Сырдария губерниясының Түркiстан уезiнiң қарамағында болып келген алты болыс елде сол жылы түтiн саны 12 мыңнан асқанын, халықтың қолында бiр миллионға жуық қой-ешкi болғанын тарихи құжаттар дәлелдейдi. 1928 жылы қараша айында БКП(б) Орталық комитетiнiң пленумында шаруаларды ерiксiз тездетiп ұжымдастыру мәселесi күн тәртiбiне қойылып, бұл жөнiнде арнайы қаулы қабылданды. Қазақ өлкелiк партия комитетiне 1925-1931 жылдары жетекшiлiк еткен Ф.Голощекин елдi «мейлiнше кысқа мерзiм iшiнде отырықшылыққа көшiрудi бұйырады». Мiне, осыдан барып, жаппай басталған колхоздастыру iсiнде бұрмалаушылық, асырасiлтеушiлiк жер-жердегi сияқты Созақ ауданында да орын алды. «Асыра сiлтеу болмасын, ашатұяқ қалмасын!» деген ұранды бетке ұстағандар ұжымдастырудың лениндiк принципiн өрескел бұзып, халықтың қолындағы сауын және ұсақ малын сыпырып алып, ортақтастыруға салды. Созақ аудандық партия комитетiнiң пленумы шақырылып, колхоздастыру iсiнiң алда тұрған шұғыл мiндеттерi талқыланды. Ауданның жергiлiктi ерекшелiгiн ескермеуден, елдiң бәрiн теңгермеушiлiктен жаппай асырасiлтеушiлiк орын алды. Ұжымдастырудың салқыны бейбiт елге ауыр тидi. Ұжымшарға күштеп енгiзiлгендер тақыр кедейшiлiкке ұшырап, аштықтың зардабын тартты. Ауылшаруашылық салығын төлей алмағандардың мал-мүлкi тәркiленiп, Созақтың абақтысына жабылды. Бұдан бөлек, жергiлiктi билiк орындары шығарған «қатық», «отын», «мүйiз» салығы да болған. Билiктiң қолдауына ие болған жергiлiктi сауатсыз шолақ белсендiлер тарапынан жастарды «Қызыл отауға» күштеп алып бару, қыз-қырқын, келiншектерге көз салу, зорлық-зомбылық жасау сияқты өрескел iстер де орын алды.
Құдайсыздарға қарсы қарулы жорық
Ауыл-ауылдан «Колхозға бiрiкпеймiз!» деген наразылық сөздер естiле бастады. Он екiншi ауылда билiктен, шолақ белсендiлерден зәбiр-жапа көргендер бас қосып, зорлық-зомбылыққа қарсы бiрiгуге, наразылық бiлдiруге сөз байласты. Кеңес өкiметiнiң солақай саясатына қарсы шығып, елдi бiрiктiруге басшылық жасаған намысқой азаматтар болды. Ауыл-ауылға кiсi жiберiп, билiк басындағы тiзесiн батырғандарға қарсы тұрудың амал-айласын ойластыра бастады. Мойынқұмды қыстап отырған ауылдарда бас қосып, кеңес құрды. Жергiлiктi билiк орындарымен бейбiт келiсiмге келу жөнiндегi әрекеттерiнен еш нәтиже шықпады. Езiлген халық бас көтерерлерiнiң кезектi жиынында Сұлтанбек Шалақұлын басшы етiп сайлады. Оның қасындағы имамдыққа – Ыбырайымұлы Асадулла, бас уәзiрлiкке – Шылманбетұлы Сағындық, қазылыққа – Әлiпбайұлы Иманбек, бас сардарлыққа – атақты мерген Аралбайұлы Салықбай, өзге де сенiмдi адамдарды бекiттi. «Халықтың жаппай наразылығы көршi Сарысу, Түркiстан, Қызылорда, өзге де жерде бiр мезгiлде бой көтередi» деген алдын ала келiсiм болып, ол жақтағылармен де байланыс орнатылды. Сұлтанбек бастаған топ көтерiлiске алдын ала дайындық жасады. Ауыл-ауылдан жасақ дайындалып, қолға iлiккен айыр, орақ, найза, балта, iшiнара шитi мылтықпен қаруланды, ат-түйемен қамтылды. Арадан шыққан кеңесшi-үгiтшiлерi арқылы ислам дiнiн уағыздап, Алла тағаланың ақ жолын дiннен безгендерден қорғауға үндедi. Ақпанның ақшұнақ аязында қасиеттi Рамазан айының соңғы күнi, ораза айттың алғашқы жұмасында таң намазынан соң бес жүзден астам халық жасақшысы қолына ақ ту алып, «Алла! Алла!» деп ұран тастап, Созақ қыстағына қарай қаптады. Көтерiлiстiң «Аллаһу» деп аталуында да осындай сыр жатса керек. Жылы киiмiнiң iшiнен денесiн кебiнмен орап, ақ өлiмге бас тiгiп шыққан естияр жандар да болды. Сол кезде алдын ала уағда бойынша Мойынқұмның өзге өңiрiнен, тау жақтан, Созақ қыстағының өзiнен билiктегiлер мен шолақ белсендiлерге өшiгiп жүргендер қосылып, көше-көше адамға толып кеттi. Бас көтергендер алғашқы екпiнмен аудан, мекеме басшыларын, милиция қызметкерлерiн – барлығы он сегiз адамды, қолға түсiрiп, азаптады. Қарапайым халық өкiлдерi оларды таспен, күрекпен соғып, тепкiлеп өлтiрдi. Аязды күні шаштарын ұстарамен алды. Кеңселердегі барлық қағазды өртедi. Қойма, дүкендегi дүние-мүлiк, азық-түлiктi талап алып, милиция бөлiмi мен әскери комиссариаттағы қаруды қолға түсiрдi. Қыстақты басып алған Сұлтанбек ханның штабы ақпанның 7-16-сы аралығында жұмыс iстеп, жалпы саны 2384 сарбазды бiрiктiрді деген дерек бар. Суық қару дайындайтын ұстахана ашып, оқ-дәрiмен атылатын мылтықтарды жөндеген. Бұл қанды оқиғаның iзiн суытпай жазалаушы отрядтың келiп жететiнiн көтерiлiсшiлер алдын ала болжай білді. Қарулы отрядтан қорғану мақсатында Қаратаудың «Суындық» және «Балықшы» асуына бекiнiс орнатты. Осы «Балықшы» асуында Салықбайдың мергендер тобы қызыл әскермен атысып, бiразын шығынға ұшыратып, қалғанын керi шегiндiрдi. Сұлтанбек хан сарбаздарымен «Қоғашықта» Түркiстаннан шыкқан Исаевтың отрядымен кездестi. Отряд тау-тасқа бекiнiп алған сарбаздарды оңай ала алмады. Исаевтың әскерiне Қызылордадан Поляковтың, Ташкенттегi әскери училищеден Малышев бастаған 500 курсант төрт зеңбiрегiмен, Алматыдан Ақаевтың кавалерлер эскадроны келiп қосылды. Мәскеуден шыққан бронды пойыз Жаңақорғанға келiп аялдады. Шымкенттен Андреев басқарған, мықты әскери дайындықтан өткен, пулемет, зеңбiрекпен қаруланған отряд қарулы күшке келiп қосылып, шоқпар, айыр, шитi мылтықпен қаруланған дала қазақтарын ә дегеннен тықсырып тастады. Қаратаудың етегіндегі «Тамашейт» деген жер атауы сол қанды қырғыннан қалған. Шешушi шайқас Созақ қыстағының «Жаңа базар» төңiрегiнде өттi. Бақайшығына дейiн мұздай қаруланған қызыл отряд жасақтың соңғы тобын жан-жақтан қоршап алып, көзiн жояды. Осы қырғын шайқаста көтерiлiс басшыларының денi оққа ұшты. Дем берушiлерiнен айырылған жасақ бораған оққа табандап қарсы тұра алмай, жеңiлiске ұшырады. «Созақ ауданында 12–16-ақпан аралығында болған соғыста 126 бандит, 16 ақпандағы Созақ қыстағы үшiн болған шайқаста 200 белсендi бандит табанда атылды. Қолға түскен және оперативтi iс-шараларды жүзеге асырудың нәтижесiнде бандиттерi, дем берушiлерi, үгiтшiлерi, сондай-ақ барлаушылары бар 389 адам тұтқындалды. Бандыны жою барысында хан және оның ұйтқысы болған орталығы талқандалды. Созақ операциясының нәтижесiнде 290 ат, 20 түйе, 150-дей оқ-дәрiмен атылатын қару, 100-шақты суық қару қолға түстi» деп жазылған тарихи құжатта. Ал шынтуайтында оққа ұшып, ажал құшқандар саны бұдан әлдеқайда көп едi. Көтерiлiстiң негiзгi ошағын талқандаған соң, жазалаушы отряд күдiктi дегеннiң бәрiн қолға түсiрiп, табан астында атып тастай бердi. Жазалаушы отряд алғашқы қақтығыста өлтірілген аудан прокурорының әр жасына 41 адамды қатар қойып, атып тастайды. Бір оқ қанша адамның денесінен тесіп өтетінін байқау үшін қатар қойып, сынап та көреді. Орталық мешiттiң төрт жақ терезесiнен пулемет орнатып койып, жұма намазға жиылған елдi үлкен-кiшi демей жусатып салады. Көше кезiп, тiнткiлеп жүрiп күдiктi дегеннiң бәрiн аяусыз атып тастайды. Басы қосылып отырған жандарды күдікті ретінде дуалға қатар қойып ата берген. Өліктерді бірінің үстіне бірін тастаған құдықтың орнында белгі де бар. Ақпанның аязды күнi көшеде қызыл қанға бөккен өлiктi ат арбаға тиеп, қыстақтың шетiндегi «Тастақсайға» алып барып, тiк жардан тастай салады. Салықбай бастаған аз ғана мергендер тобы Бетпақдалада қолға түседi. Қашып жүрiп, ұрыс салып, бiраз әскер мен милиция қызметкерiн оққа ұшырғанымен «Салықбай мергендi жасырып жүрсiңдер!» деп, бейкүнә халықты атып-шауып, қыспаққа ала берген соң мергендер өз еркiмен беріледі. Салықбай мергендi Шымкентке алып келiп, он жылға кесiп, Сiбiрге жер аударады. Ит тұмсығы батпайтын Байкалдың қалың орманы iшiнде кеңестер елiнiң түкпiр-түкпiрiнен ауыр сот кесiмiн арқалап келген сан мыңдаған жанның қатарында канал қазудың ауыр қара жұмысына жегiледi. Құралайды көзге атқан мергендiгiнiң арқасында Салықбай ауыр қара жұмыстан босатылып, орман iшiнен аң атып, асхананы етпен қамтамасыз етiп тұрады. «Беломор – Балтық» каналының құрылысы аяқталып, iске қосылған кезде Сталиннiң өзi келiп, Кеңес одағы орталық атқару комитетiнiң арнайы қаулысы бойынша алпыс мың адамның жазасын өтеу мерзiмi қысқартылады. Салықбай мерген де кесiмдi жазасын алты жылда мерзiмiнен бұрын өтеп, «Беломор – Балтық каналы құрылысына белсене қатысқаны үшiн» медалiн төсiне тағып, туған елi – Созаққа қайтып оралады. Аудан орталығы – Шолаққорғанның iргесiндегi «Жеткiншек» елдi мекенiнде колхоз бақшасына қарауыл болып жүргенде 1937 жылы аудандық iшкi iстер бөлiмiнде iстейтiн туысқаны – милиция қызметкерi ауыл маңындағы қалың шидiң арасына алып барып атып тастайды. Содан Салықбай мергеннiң сүйегiнiң қайда жатқаны да белгiсiз болып қалады. Мергеннiң әйелi Ұлбала егiз ұл тапқанымен олар шешектен қайтыс болып кетедi. 1947 жылы «Халық жауының» әйелi колхозда еңбек құнын таппады» деген жаламен Ұлбала да шалғайдағы Еврей автономиялы облысының орталығы – Барибожан қаласына жер аударылады. Сөйтiп Ұлбаланың да сүйегi жат елде қалып қояды. Осылайша бiр шаңырақ иелерi iз-түзсiз кетiп, соңынан ұрпақ қалмады.
«Хан сайладық қарадан,
Аз ғана үйлі тамадан.
Келбеті нұрдан жаралған,
Шалақұлы Сұлтанбек,
Хан болып шықты арадан.
Көтерген кезде ұранды,
Ағылып келді қаладан.
Қоңырат туыс қосылды,
Көмекке келіп даладан...
Жұма күнi қонаға,
Созақты сарбаз қамаған...
Қыстақты барып басқанда,
Төрт жүз отыз бiр адам,
Iс қылды келмес шамадан.
Шейiттiктен дәме етiп,
Өлiп те кеттi көп адам.
Дәу мылтықтан доп түсiп,
Жай оғындай от түсiп,
Айырылды жұрт панадан.
Көшеде жатты шашылып,
Қан-жынымен сан адам.
Арманда кеттi-ау жайсаңдар,
Айырылып бала-шағадан.
Осы бiр қайғы кетпейдi.
Күйiк болып санадан» –
деген жыр жолдарынан Созақ көтерiлiсiнiң қандай қасiрет-қайғымен аяқталғанын аңғаруға болады.
Созақтағы жазалау лагерi
Көтерiлiстен кейiн де оған қатысқандардың жақын-туыстарын, күдiктiлердi тұтқынға алу, тергеусiз атып тастау ұзаққа созылады. Еркiндiктi аңсаған бейкүнә халықтың наразылығы қанды қырғынға, жаппай жазалауға ұшыраған соң, аман қалғандары бас сауғалап, жан-жаққа тарыдай шашылып қашты. Қысқы аязда, жазғы шiлдеде тау-таста, құмда аштыққа ұшырағандар қынадай қырылып жатты. «Кiшi Октябрьден» тоз-тозы шыққан ел «Ақтабан шұбырындыға» ұшырап, тау асуынан аман өткендерi Өзбекстан, Тәжiкстан, Түрiкменстанға қарай үдере қашты. Сол қанды көтерiлiстен басталған 1931-1933 жылғы ашаршылықта Созақ елiнiң тең жартысы туған мекенiн тастап кеттi. Аудандық есеп-санақ мекемесiнiң мәлiметiнде 1930 жылдың 1 қаңтарында ауданда 12 мың түтiн болса, 1935 жылдың 1 қаңтарында 2915 үй ғана қалғаны көрсетiлген. 1928 жылғы аудандағы бiр миллион қойдан 7772 басы ғана қалады. Халық сенген партияның қолдан жасаған ашаршылық жылдары аудан халқының тең жартысы қуғын-сүргiнде жүрiп ажал құшты. 1930-1931 жылдары Созақ қыстағына таяу «Дуана» деген жерде көтерiлiске қатысқандардың жақындарын қамауда ұстаған жазалау лагерi жұмыс iстеді. Ұзына бойы атшаптырым алқапқа орналасқан күркешiктер орны әлi күнге сақталған. Жазалаушылар тұтқындарға белуардан жер қаздырып, төбесiн жаптырып, тар қапаста тұруға мәжбүрлеген. Қақаған аязда, аптап ыстықта көп адам жазалау лагерiнде өлiп кетедi.
«Бухенвальды Созақтың,
Болған еді «Дуана».
Ор мен торы азаптың,
Толған екен «Дуана»...
Шындыққа барар жолдарға,
Қауіппенен қарадық.
Құламай тұрған торларға,
Совхоз малын қамадық...
Қанды орға Хрушев тұсында,
Жүгері сүрлем сақтадық»
– деп ақын Бөрғазының Өскені жырлағандай, сол ата-бабаларымыздың қаны төгілген қаралы аймақ өрістегі малдың тұяғына басылып, қоршалмастан, белгі де қойылмастан ескерусіз қалып қойған. Өзге елдерде мұндай қанды аймақтар ерлікке тағзым етер тарихи орындар ретінде күтімге алынып, сақталып қалған.
Өкiнiшке қарай, әлi күнге 1930 жылғы ақпандағы елiмiздiң Тәуелсiздiгi мен еркiндiгi жолында көп адамның өмiрiн қиған Қазақстандағы ең iрi халық наразылығы – Созақ көтерiлiсi егжей-тегжейлi зерттелiп, тарихтан өзiнiң түкпiлiктi бағасын алған жоқ. Созақ көтерiлiсiнен кейiн партия үшiн бұл шалғай аудан 70 жыл бойы жабық аймаққа айналды. Сырдария округтік партия комитеті «Созақ, Сарысу көтерілісінің сабақтары және алдағы тұрған міндеттер» атты қаулы қабылдайды. Тағдыры ауыр ауданды басқаруға басшы маман 70 жыл бойы сырттан жiберiлдi. Ауданнан өсiп шыққан бiрде-бiр кадр өзге жерге жауапты басшылық қызметке жоғарыламады.
Шындықты шiдерлеп тұра алмайсың
1990 жылдың мамыр айында Созақ аудандық тарихи-ағарту ерiктi «Әдiлет» қоғамының алғашқы басқарма жиынында ұзақ жылдар облыстық партия активiнде басшылық қызмет атқарған қаламгер әрi сазгер Мұхамеджан Рүстемов сол кездегi саясаттың, қатаң жүйенiң көбесi сөгiлмей тұрған кездiң өзiнде Созақ көтерiлiсiне әдiлеттi баға беру туралы бастама көтередi. Сол кездегi аудандық партия комитетiнiң бiрiншi хатшысы Досыбай Шерiмқұлов қолдау көрсеткен Созақ аудандық тарихи-ағарту ерiктi қоғамның басқарма жиыны: «1930 жылы ақпанда Созақ ауданында болған халық қозғалысына «алашордашылардың, байлар мен ишандардың басшылығымен Кеңес өкiметiне қарсы ұйымдастырылған контрреволюциялық қарулы көтерiлiс» деген баға әдiлетсiз, нақақтан-нақақ қазақ халқына жабылған жала деп есептелiп, ол алдағы кезде тарихи құжаттарда Ф.Голощекиннiң Қазақстан ауылдарында өткiзiлген «Кiшi Октябрь» саясатының «мейлiнше қысқа мерзiмде отырықшылыққа көшiру» бұйрығын орындаудың зардабынан елге жасалған озбырлықтан, зорлық-зомбылықтан, қиянаттан, аштықтан шыққан ашынған халықтың қозғалысы» деп тұжырымдалсын» деген қаулы қабылдады. Ақиқат сөздiң тығыны ағытылған соң мiнбеге кезек көтерiлiп, ұзақ жыл көкейлерiнде берiш болып қатқан мұң-шерлерiн ортаға салып, көздерiне жас алған қарттар бұл күнде жарық дүниеде жоқ. 2000 жылы ауданда Созақ көтерiлiсiнiң 70 жылдығын атап өту жөнiнде комиссия құрылып, арнайы қор да ашылып, бiраз шаруаларды қолға алу жоспарланған болатын. Шолаққорған ауылында көтерiлiс басшысы Сұлтанбек Шалақовтың есiмi берiлген көшеге мемориалдық тақта орнату рәсiмi болды. Созақ ауылында «Созақ көтерiлiсiне 70 жыл атындағы көше» атауы берiлдi. Көтерiлiс құрбандарының аруағына құран бағышталды. Осында келешекте көтерiлiс құрбандарына орнатылатын ескерткiштің тұғыры да құйылды. Ескерткiш жобасын жасауға байқау да жарияланған болатын. Шейiт кеткен ата-баба аруағын құрмет тұту мақсатында еңселi мұнара мен көтерiлiс басшысы Сұлтанбек Шалақовқа ескерткiш орнатуға құлшыныс бiлдiрген, жалпы осы шаруаның басы-қасында жүрген азаматтардың аты-жөндерi де сол жылдары тағдыры ауыр ауданда журналист болып қызмет атқарып жүрген кезiмде қойын дәптерiме жазылып қалыпты. Бiрақ ел күткен сол мұнара белгi де, ескерткiш те әлi күнге бой көтермедi. Созақ көтерiлiсiнiң бас сардары болған, атақты мерген Салықбай Аралбаев өмiр сүрiп, еңбек еткен, отыз жетiншi жылы атылып кеткен «Жеткiншек» елдi мекенiне есiмiн беру туралы тұрғындардың да өтiнiш-тiлегi орындалмай келедi. Тарихтағы шындық оқиғаға қиянат жасалмасын десек, Шымкенттiң Орталық саябағындағы Оңтүстік өлкесіндегі айтулы оқиға – Созақ көтерiлiсiнде елінің тәуелсіздігі мен бостандығы жолында оққа ұшқан, сол кездегi саясат құрбандары болған қызыл әскер жауынгерлерi жерленген ескерткiш орнына Салықбай мергеннiң немесе халық батырларының қолына қару алып, елi мен жерiн қорғауға тастүйiн бекiнiп тұрған жиынтық бейнесiн орнату керек. Созақ көтерiлiсiнiң басқарушы ұйымы, штабы, ақ ту көтерiп, «Аллаһулап» ұран тастауы, қарабайыр қару дайындайтын орнының болуы, оған қатысушылардың алдын ала бас қосып, кеңесуi бұл халықтық толқудың тосыннан болған стихиялы қимыл-әрекетi деп қарауға жатпайтын iрi тарихи оқиға екенiн дәлелдесе керек. Көтерiлiске үш жүздiң адамдары, өзге де ұлт өкiлдерiнiң қатысуы жалпыхалықтық сипат алды. Отызыншы жылғы қазақ тарихындағы ақтаңдақ оқиғаның бiрi де бiрегейi – Созақ көтерiлiсiнiң биылғы 90 жылдық қаралы датасы ескерусіз қалмауы тиіс.
Өтеш ҚЫРҒЫЗБАЕВ,
Қазақстанның құрметті журналисі, халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты