Ұлт руханияты кез келген мемлекеттің қалыптасуы, дамуы жолында айрықша маңызға ие. Әлемдегі алпауыт елдерді алып қарасақ, қуатты экономикасынан бөлек мәдени-әдеби ахуалы да қоғамның негізгі күшіне айналған. Отыз жыл бұрын Тәуелсіздігін жариялап, шекарасын шегендеген Қазақстанның да бүгінгідей дәрежеге жетуіне Тұңғыш Президенттің басқа салалармен қатар әдебиет пен өнердің дамуына байланысты жүргізген саясаты мен қолдауы септігін тигізгені анық.
Өткенге тағзым – ұрпаққа ұлағат
Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан бастап қазақ әдебиетінің жағдайы мен мәселелерін әрқашан назарда ұстады. Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті – Елбасы кітапханасының архив қорынан алынған материалдар осының айқын дәлелі.
Қазақ әрқашан Абайды құбыласына теңеді. Өз ұлтының мінезі мен болмысын, қайғы-мұңын, қуанышын Абайдай тап басып таныған ешкім жоқ. Хакімнің қазақ руханиятындағы, жалпы қазақ өміріндегі орны ерекше. Өйткені қандай анықтама айтсақ та, Абайдың биігіне жетпейтіні ақиқат. Абай заманынан кейін бірнеше қоғам ауысып, талай жылдар көшті. Ақынның халқы азаттық алып, жеке мемлекет құрды. Тәуелсіз Қазақстанның тізгінін ұстаған Тұңғыш Президент ел басқаруда Абайға сүйенді. Абайды оқыды, Абайды ұлықтады. Жеке тұлға ретінде һәм жаһандық саясат сардарларының бірі ретінде хакімнің бай мұрасына құрметпен қарап, оның есімін әлемге танытуға ерекше күш салды.
Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев 1993 жылы 4 мамырда Абай атындағы Алматы қалалық қорының салтанатты ашылу рәсіміне қатысып, хакім Абайдың туғанына 150 жыл толуына орай өтетін мерекелік іс-шаралар үлкен мәдени оқиға ғана емес, Қазақстан егемендігінің қалыптасуына, әлемдік аренада оның беделінің артуына жәрдемдесетінін атап айтты.
«Абай – қазақ халқының рухани қазынасына өлшеусіз үлес қосқан ғұлама ғана емес, сонымен қатар ол қазақ халқының ел болуына ұлан-ғайыр еңбек еткен данагөй. Осынысымен де Абай әлемдік деңгейдегі ойшылдардың қатарында.
Солай бола тұра біз Абайды әлі күнге өзге жұртқа таныта алмай келеміз. Осыны ескеріп, мен ЮНЕСКО басшыларына Абай тойын халықаралық дәрежеде атап өту туралы ұсыныс айтып, хат жаздым. Негізінде, ЮНЕСКО соңы екі немесе бірнеше нөлдермен аяқталатын мерейтойларды ғана тіркейді.
Мысалы, 100, 200, 500, 1000 дегендей. Алайда бүгінгі Қазақстанның тәуелсіз мемлекет ретіндегі жастығын, әлемдік аядағы беделін ескеріп, ЮНЕСКО басшылығы біздің ұсынысымызды қолдауға ниет білдіріп отыр. Мәселе осы тамыз айында қаралады», деді. Сондай-ақ Семей қаласы мен Абай ауданында әлеуметтік-мәдени құрылыс нысандары – Абай, Шәкәрім мавзолейлері салынып, Абай шығармалары мен аудармасы басылып шығатыны да осы жиында алғаш айтылды.
Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаевтың тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында-ақ Абай шығармаларын ағылшын тіліне аударту арқылы әлемге, сонымен қатар арнайы фестиваль ұйымдастырып, түркі дүниесіне танытуында ұлт руханияты жолындағы үлкен мақсат байқалады.
Осылайша, Абай Құнанбайұлының 150 жылдығы ЮНЕСКО көлемінде атап өтіліп, 1995 жыл – «Абай жылы» болып жарияланды. Айта кетейік, бұл – Тәуелсіз Қазақстанның, жалпы қазақ тарихындағы әлемдік деңгейде аталған алғашқы әдеби оқиға. Оның Абайдан басталуы да заңды.
1995 жылдың 9 тамызында Елбасы Абайдың 150 жылдығына арналған жиында оқыған баяндамасы бүгінде «Абай туралы сөз» деген атаумен абайтану ғылымына енді. Нұрсұлтан Назарбаев хакім туралы тарихи баяндамасында Абай әлемін бізді жеті түнде адастырмас темірқазыққа теңеп, ақын жырлаған адам бойындағы ақыл, ар-намыс сынды қасиеттердің маңызына да тоқталады.
«Ерекше жағдайдың ерекше ізденістер мен ерекше әрекеттерге бастайтыны белгілі. Ерен талант пен ерен жігер де сондайда керек. Әрдайым алға ұмтылып, биікке ұмсынған адамзат нәсілі. Ешқашан толас таппаған және таппайтын рухани күресіне адастырмас нысана, алжастырмас бағдар сілтеп бере алатын көреген көсем тұлғаларды әрдайым сусай аңсаған, әрдайым төбесіне көтере құрметтеген. Өйткені ақыл табылмай тұрып, ештеңе табылмайды. Ол жетілмей тұрып, ар-намыс шыңдалмайды. Ар-намыссыз азамат өзгелердің көсегесі түгіл, өзінің көсегесін көгерте алмайды. Онсыз ұлттық сана мен ұлттық намыс та тұл. Онсыз қоғам дамудың даңғыл жолына түсе алмай, үйреншікті үрдістің солғын соқпағынан шыға алмай, заманалар шырғалаңында басы айналып, дағдарыс хал кешеді. Ондай дағдарыстан шығар жолды тарих пен табиғаттың айрықша пейілі түскен перзенттері ғана сілтеп бере алады.
Абай да дәл сондай балағат заманда ғаламат тәуекелге бара алған ерекше парасат пен ерекше рух иесі. Соның арқасында ол бүгін күллі адамзаттың абыройы аласармас рухани сардарларының біріне айналып отыр. Оны туғызған дәуірді кеңінен қарастырмайынша, одан қалған мұраның тереңіне бойлай алмаймыз», дейді Тұңғыш Президент.
Сондай-ақ жан иесі жарыққа талпынбай тұра алмайтынын, халық та қанша зорлық көрсе де, зомбылық көрсе де үмітін үзбейтініне мысал келтіре отырып, өз заманынан озып туған ақынның адамдық һәм ақындық ерекшелігін атап өтеді.
«Абайдың адам көрмеген жанқиярлығы мен ерен кұбылыс саналардай ерекшелігі – отаршыл кемсітушілік бар жерде болмай қоймайтын тайсалудың орнына тайталасты, жиренудің орнына үйренуді, жарамсақтықтың орнына жарастықты, мансап қуған баққұмарлықтың орнына білім қуған бәсекені сіңістіріп, ұлтымыздың рухани қайсарлығын атымен жаңа қасиеттерімен байқатқандығы», дейді.
«Егер Абай болмаса, осы ғасырдың басында-ақ азаматтық кемелділікке, суреткерлік салиқалылыққа, стильдік әр алуандыққа, заманмен бірге аттап, замандаспен мұндас бола алатындай әлеуметтік пайымға ие болған жазба әдебиет мектебі: шын мәніндегі Абай мектебі қалыптаспас еді. Мағжан Жұмабаев, Бернияз Күлеев, Шәңгерей Бөкеев, Шәкәрім Құдайбердиев лирикасында, Әлихан Бөкейханов, Ахмет Байтұрсынов, Ғұмар Қарашев, Халел Досмұхамедов, Мұхамеджан Сералиндердің саяси-ғылыми көсемсөздерінде, Сұлтанмахмұт Торайғыров, Спандияр Көбеев, Міржақып Дулатов, Жүсіпбек Аймауытов шығармаларында бар бітімімен көрінген бұл мектеп Абай жүйелеген жаңа ұлттық эстетикалық әлемнің қаншалықты сындарлы екендігін айқын танытты», деп Абайдан басталған поэзияны саралайды.
Әдебиеттің атаулы мерекесі қарсаңында Семейде Абай музейі, Жидебай шатқалында Абай, Шәкәрім кесенелері бой көтерді. Кейін Ыстанбұлда Абай атындағы мектеп ашылып, Ресейдегі «Абай жылы» аясында Мәскеудегі және Ташкенттегі ескерткіші тұрғызылды.
Жыр алыбы Жамбыл Жабаевтың 150 жылдық мерейтойы да Мемлекет басшысының назарынан тыс қалмай, 1996 жылы 23 тамыздағы Жамбылдың 150 жылдығына арналған алқалы жиында Тұңғыш Президент баяндама жасап, ақынның шығармашылығы мен айналасына, сол кезеңдегі қоғамдық өзгерістерге тоқталды.
«Еуропа ренессансының бастау бұлағында Дантенің тұрғаны сияқты, ХІХ ғасырда қазақ қоғамының мәдени-рухани дәуірлеу кезеңінің жуан ортасынан Жамбылдың қайталанбас тұлғасы асқақтай көрінеді. Меніңше, бұл жай ғана әсіре теңеу емес, жан жүрегімізбен сезіне алатын тарихи ақиқат. Біз мұндай тарихи ақиқатты неғұрлым терең таныған сайын соғұрлым тарихи тұлғаларымыздың болмыс-бітімі жан-жақты ашыла түседі. Ең бастысы, ұлт мәдениетінің тарихи жетілу, шыңдалу жолдарының диалектикасы айқындала түседі. Демек, біз бүгін тағзым етіп отырған Жамбыл кездейсоқ құбылыс емес, халық тағдырымен тамырлас, тарихтың толғағы дүниеге келтірген лайықты перзенттердің бірі деп нық сеніммен айта аламыз», дейді Н.Назарбаев.
Сондай-ақ ақынның «Асып тұрған ақылым жоқ, Жер тесіп кеткендей шешендігім жоқ. Біліп тұрған білімім жоқ. Менің білімім сол халықтың білгендері. Мен халықтың сөзін айттым», дейтіні де осыдан дейді. «Ойлап қарасақ, осы сөздерде терең мағына жатыр. Оның осы айтқандары халықтың қуанышы мен қайғысына, сүйінгені мен күйінгеніне ден қойып, жалпақ елдің көкейіндегісін көре білетіндігіне, жатса-тұрса соның арман-тілегін, зар-мұңын терең сезінетініне айқын дәлел емес пе? Ал жалаң ақыл, салқын біліммен, ділмар шешендікпен халықтың алдына кім шығушы еді, халықтан кім биіктеп еді? Халқының барша қасиетін бойына сіңіре білген Жамбылдың да алдына ешкім шыға алмаған», деп, ақынның бойындағы һәм өлеңдеріндегі мінезін тілге тиек етеді.
Иә, әдебиетке көңіл бөлу, әдебиетті қолдау – тарих парақтарындағы атаулы есімдерді, лайықты қаламгерлерді ұлықтаудан басталады. Тәуелсіз мемлекеттің тереңнен тамыр тартатын тарихты жалғастырмаса, ұмытуға немесе үзіп тастауға хақысы жоқ. Тұңғыш Президент Нұрсұлтан Назарбаев та уақыттың бұл қағидатын берік ұстанды.
Жыл келгендей жаңалық
1997 жылы заңғар жазушы Мұхтар Әуезовтің туғанына 100 жыл толды. ЮНЕСКО көлемінде атап өтілген мерейтойға орай Алматы қаласында Әуезов үйі ашылды. Салтанатты жиынды ашқан Елбасы Абай, Шоқан, Құрманғазы, Жамбыл, Шәкәрім сынды жарқын есімдердің, ғажайып шоғырдың ішінде Мұхтар Әуезовтің жұлдызы жарық екенін айтады.
«Әуезов туындыларының бірде-бірін тебіренбей-толғанбай оқу мүмкін емес. Шығармаларының әрқайсысынан қазақ ауылының етене таныс тыныс-тіршілігі, ғасырлар бойы қазақ жұрты шешіп келген тағдырлық, тұрмыстық, имандылық мәселелері менмұндалап тұрады. Алайда бұл тек қазақтың пешенесіне ғана жазылған талай ма еді? Кешегі «қилы заманда» мұндай құқайды басқа халықтар көрген жоқ па екен? Тегінде Әуезов шығармашылығына қазақтар ғана емес, әлемнің әр шалғайындағы жұрттардың айрықша ықылас қоюының бір сыры осында жатса керек», дейді Президент.
Ал 2003 жыл ЮНЕСКО көлемінде «Махамбет жылы» деп белгіленді. Батыр ақынның 200 жылдығында Елбасы Атырау облысына барып, Махамбет ауылының тұрғындарымен кездесіп қайтты.
«Махамбет ел үшін жанын шүберекке түйген азаткер ақын. Халқының еркіндігі мен бостандығы үшін ақырына дейін күрескен батыр, қолбасы. Тәуелсіздік жолындағы қасіретті де қасиетті жолды өз еркімен таңдап, осы жолда құрбан болған өр тұлға. Егер қазір еліміздің әрбір азаматы дәл Махамбеттей өз мүддесін ел мүддесіне жеңдіре білсе, көптеген мәселе, сөз жоқ, емін-еркін іске асар еді деп ойлаймын» деген Мемлекет басшысы Тәуелсіздіктен бергі он екі жылдағы жетістіктер мен ауыл өмірін жақсарту жолындағы жасалып жатқан істермен бөліседі. Мерейтой қарсаңындағы Исатай-Махамбет мемориалдық кешенінің ашылуына да қатысады.
Жоғарыда аталған атаулы жылдар, тек мерейтой дәрежесінде ғана атап өтілген жоқ. Қазақ әдебиетінің әр қаламгерінің мерейлі датасы, ең алдымен оның шығармаларының насихатталуына һәм қайта зерттелуіне ұйытқы болды. Мәселен, ұлы Абайдың жылында бүгінгі күні негізгі әдеби орталықтарға айналған қаншама ауқымды істер қолға алынды. Мұның бәрі ақын-жазушылардың мерейтойын тек даңғазалықпен, бір күннің еншісінде ғана тойламай, соның негізінде кейінгі ұрпақтың, қоғамның игілігіне жарайтын жобаларды ойластырған ел басшысының саясаты деп білеміз.
Дамушы мемлекеттің, демократиялы қоғамда өмір сүретін мемлекеттің рухани негізі мәдениеті мен әдебиеті екені белгілі. Алайда қоғамдағы осы салалардың қызметі мен деңгейінің қандай екенін һәм оның дамуы үшін нендей жұмыстар атқарылу керектігін сол елдің Президенті бақылап отырады. Осы орайда Елбасы 1994 жылы 18 қарашада Шығармашылық ұйымдардың өкілдерімен кездесуде: «Демократиялық қоғамға аяқ басқан жас мемлекеттің ертеңі сенімді, мықты болуы үшін, бірінші кезекте, оның рухани негізі – әдебиеті мен өнері мықты болуы керек екені дау тудырмайтын ақиқат. Мен бұл арада «рухани негіз» деген тіркесті тектен-текке айтып тұрған жоқпын. Кез келген халыққа бәрінен бұрын асқақ рух керек. Қай уақытта, қай елде болмасын, ұлттың ұлы перзенттері мен ойшылдары, қайраткерлері ең алдымен өз ұлтының, халқының рухын көтеруді ойлаған», деген еді. Сондай-ақ осы жиында кешегі тоталитарлы жүйенің шырмауына шырматылған халықтың азат сана қалыптастыруында шығармашылық ұйымдардың міндетін де атап өтеді.
«Біздің, оның ішінде шығармашылық ұйымдардың, ең бірінші кезектегі қасиетті парыздарының бірі – өз туындылары арқылы сананы бұлдыр тұманнан сейілтіп, рухани сауықтыруға бағыт алу деп есептеймін. Мен бұл арада «жаппай реформаны жырлаңдар, соны жазыңдар» деп отырған жоқпын. Халқымыздың, тарихымыздың, бәріміз куә болып отырған бүгінгі құбылыстың мәдени-рухани әлемі барынша кең. Осы әлемді мазмұны жағынан байытып, түрі жағынан жаңарту – сіздердің еншілеріңізге тиіп отыр» деген Н.Назарбаев әдебиет пен өнер саласының талантты өкілдеріне айына 2 500 теңгеден жыл бойына берілетін Президенттің стипендиясы тағайындалғанын хабарлады. Бұл халықтың тұрмыстық жағдайы енді тұрақталып келе жатқан тұста шығармашыл адамдар үшін жыл келгендей жаңалық болды.
Тұңғыш Президенттің ақын-жазушыларға қарата айтылған қоғамды құлдық санадан арылту жөніндегі тапсырмасынан соң, яғни тәуелсіздіктің алғашқы он жылында Төлен Әбдіктің «Парасат майданы», Әкім Таразидің «Жаза», Мұхтар Мағауиннің «Мен», Қалихан Ысқақтың «Ақсу – жер жанаты», Шерхан Мұртазаның «Ай мен Айша», Зейнолла Қабдоловтың «Менің Әуезовім», Әбдіжәміл Нұрпейісовтің «Соңғы парыз», Рамазан Тоқтаровтың «Абайдың жұмбағы», Қабдеш Жұмаділовтің «Дарабоз», Баққожа Мұқайдың «Өмірзая», Оразбек Сәрсенбайдың «Шеңбер» атты шығармалары жазылып, көбісі Мемлекеттік сыйлық алды.
Тәуелсіздік Қазақстанның рухани өміріне көптеген өзгеріс алып келді. Өшкеніміз жанып, төбедегіміз келді, ұлттық салт-дәстүрлеріміз қайта оралды. Осы 1994 жылдың 14 желтоқсанында қазақтың бес арысы – Сәкен Сейфуллиннің, Бейімбет Майлиннің, Ілияс Жансүгіровтің, Тұрар Рысқұловтың және Сұлтанбек Қожановтың туғанына 100 жыл толу мерекесі салтанатты жағдайда атап өтілді. Жиынға арнайы қатысқан Тұңғыш Президент бұл күнді тарихи оқиға деп бағалады.
Елбасы сол жылдары қаламгерлердің материалдық жағдайы біршама қиын екенін білді. Сондықтан жыл сайын шығармашыл адамдармен жиі кездесуге, әдебиет жайын ақылдасуға, барынша қолдау көрсетуге тырысты. Мәселен, бір кездесуінде: «Әрине, қазір жағдайдың біршама қиын екенін, қаржы тапшылығын алға тартатындарыңызды сезіп отырмын. Біз әдебиет, өнер және спорт саласына, оның өкілдеріне мүмкіндігінше қамқорлық жасаймыз, жағдай туғызамыз. Бұған күмәндарыңыз болмасын. Шығармашылық еркіндікке қолсұғушылыққа, саяси қысым жасауға жол берілмейді», деп нығарлап айтады.
Тәуелсіздіктің алғашқы он жылы еліміз үшін әрі сынақты, әрі көптеген жаңа бастаманың басы болды. Онжылдық қарсаңында өткен Қазақстан жазушыларының ХІІ құрылтайында егемендіктің алғашқы жылдарындағы әдебиеттің ұлт руханиятына қосқан үлесі бағамдалып, сарапталды. Нұрсұлтан Назарбаев Президенттік стипендияны екі есеге – айына 15 000 теңгеге көтерді. Бұл әдебиет пен өнерге, мәдениет пен ғылымға азаттық алғашқы жылдарынан – қандай қиын кезең, дағдарыстар тұсында да қолдау мен қамқорлық тоқтатылмағанын көрсетеді.
Жоғарыда айтқанымыздай, Тұңғыш Президент шығармашылық өкілдерімен жиі байланыста болды: ақын-жазушылардың мерейтойлық кештеріне қатысып, әдеби ортамен әңгімелесуге, мәселелерін бетпе-бет тыңдауға тырысты. Бұдан бөлек шетелдік авторларды да қабылдап, екіжақты сабақтастықты ұстанды. Мәселен, Елбасы 2001 жылы Шыңғыс Айтматовпен, 2004 жылы бразилиялық қаламгер Пауло Коэльомен кездесті.
Сондай-ақ Нұрсұлтан Назарбаевтың ақын-жазушылармен хат жазысқаны да белгілі. 1995 жылы Мемлекет басшысы Ұлы Жеңістің 50 жылдығы қарсаңында Әзілхан Нұршайықовқа: «Құрметті Әзеке! Аман-сау болып, жүрегіңізбен де, қаламыңызбен де тәуелсіз еліңізге еңбек ете беріңіз зор ризамын сізге. 9/V- 1995 ж. Алматы» деп автограф жазып, суретін сыйлайды. Ал 2001 жылы Әзілхан Нұршайықов Елбасына «Тәуелсіздік туралы он ауыз сөз» атты кітабын сыйға тартқанын және Ілияс Есенберлин туралы өтініш-хат жолдағанын айтып хат жазады. Одан кейін 2003 жылы Президенттің өзіне жазған хатын оқып, «Халима» хикаясын оқығаны үшін алғыс айтып, хат жазады. Онда: «Әдебиет тарихында Мемлекет басшысының жазушыға өз қолымен хат жазуы – өте сирек оқиға. Біреу ғана. Ол француз жазушысы атақты Вольтерге өз қолымен хат жазған Пруссия королі Фридрих ІІ екен», делінген. Сонымен қатар Нұрсұлтан Назарбаев 2003 жылдың 2 наурызында ақын Тұрсынхан Әбдірахманқызына өзі туралы жазылған поэманы «Қазақ әдебиеті» газетінен оқығандығын айтып хат жолдайды.
«Шынымды айтсам, мадақ пен теңеулерге қарсымын. Мен қазақтың бірімін. Тағдыр мен халқым қиын-қыстау кезеңде осындай жауапты істі маған тапсырды. Сол тапсырманы адал орындап, халықтың ойынан шықсам – арманым жоқ», деп жазды Нұрсұлтан Әбішұлы.
Кез келген білікті басшының арғы жағында биік деңгей тұрады. Ол деңгей көп жылдарғы тәжірибемен, парасатпен, ішкі түйсікпен, мінезбен һәм оқу-біліммен келсе керек. Бұл тұрғыда көшбасшының рухани пайымы, рухани қоры да басты рөл ойнайды. Тұңғыш Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың әдебиетке, сөз өнеріне деген ерекше ықыласының түп төркіні сонау бала кезіндегі кітапқұмарлығынан басталған. Елбасы жеке кітапханасын 60-жылдардағы студент күндерінен бастап жинады. Ол Абай мен Шәкәрімді, Мұхтар Әуезовті, Сәкен Сейфуллинді, Фариза Оңғарсынованы, Ілияс Есенберлинді, Толстой мен Чеховті, Достоевскийді сүйіп оқиды.
Әдебиетті оқыған адамның бойында рухани тұлғалық қасиет қалыптасады. Ол мемлекет басқаруда орасан зор әсерін тигізеді. Тәуелсіздіктің отыз жылындағы әдебиет үшін жасалған игі бастаманың барлығы Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың рухани деңгейінен, тұлғалық қасиетінен туындағаны анық.