Адамзат өркениеті қалыптасқалы бері бірге келе жатқан қызметтердің бірі – хат-хабар алмасу. Заманауи тілмен айтсақ, пошта қызметі. Бұрынғы дәуірде мұның маңызы орасан болатын. Алайда қазіргі таңда интернет қарыштап дамығандықтан аталған сала үлкен қиындыққа тап келді.
Қазіргі таңда елімізді пошта байланысымен жалғыз «Қазпошта» акционерлік қоғамы айналысады. Компания 2016 жылдан бастап Ұлттық пошта операторы ретінде бекітілді. «Қазпошта» көптеген қызмет түрін ұсынады. Олардың қатарында лицензиясыз банк операцияларының кейбір түрлерін көрсету, брокерлік, дилерлік, трансфер-агенттік қызметті жүзеге асыру, сондай-ақ жеке тұлғалардың банктік шоттарын ашу және жүргізу бар.
Статистикаға сүйенсек, 2019 жылы оператор 50,7 миллион хат-хабар жіберген екен. Ал жөнелтілген сәлемдемелер саны 3,2 миллионды құраған. Дегенмен «Қазпоштаның» бір басында қордаланған мәселелер жетерлік. Қызметкерлерге қатысты арыз-шағым да жиі түседі.
Мұның өз себебі бар. Мәселен, пошта бөлімшелерінің 70 пайызға жуығы ауылды жерде орналасқан. Өкінішке қарай, шалғайдағы елді мекендердегі қызметкерлердің жалақысы көңіл көншітпейді. Ендеше, болмашы жалақы төлеп, сапалы қызмет талап ете алмайтыны тағы түсінікті.
Акционерлік қоғам сонымен қатар мерзімді басылымдар жеткізумен де айналысады. Компания бүгінде бұл салада үлкен шығынға ұшырап отырғанын айта кеткен жөн. Мәселен, 2021 жылдың қорытындысы бойынша шығын 1,2 млрд теңгені құраған. Компанияның шығыны көп болғандықтан, қызметкерлердің жалақысын көтеруіне де мүмкіндік жоқ.
Айта кетерлігі, «Қазпошта» «Egemen Qazaqstan» мен оның еншілес басылымы «Казахстанская правда» газетін жеткізеді. Мәселен, 2021 жылы акционерлік қоғам 21 миллион дана басылымды оқырманның қолына тапсырған.
Биыл бұл көрсеткіш 12 миллион. «Қазпошта» мерзімді басылымдарды тарату қызметінің белгіленген құны 13,3 теңгені құрайды. Бірақ бұл оның өзіндік құнын (53,6 теңге) ақтамайды. Яғни Ұлттық пошта операторы мемлекеттің қолдауына зәру.
Осы орайда, әлемдегі пошта қызметі туралы аз-кем ізденіп көрген едік. БҰҰ Жаһандық пошта одағы халықаралық бюросының мәліметтеріне сүйенсек, шартараптың түкпір-түкпірінде пошталық қызмет арқылы хат-хабар алмасу жылдан-жылға азайып келеді. Мәселен, 2017 жылы әлемде 325 миллиард сәлемдеме жіберіліпті. Соның ішінде 3,8 миллиарды шетелдерге бағыт алған. Ал 2020 жылы бұл көрсеткіштер тиісінше 263 миллиардты және 3 миллиардты құраған.
Бір қызығы, курьерлік жеткізу керісінше көбейе түскен. Мысалы, 2017 жылы шамамен 16,5 миллиард тауар иесін тапса, 2020 жылы 25 миллиард- қа жетіпті. Мұның басты себебі – Amazon, eBay, AliExpress секілді онлайн дүкендердің дамуы. Соның нәтижесі шығар, шартарапта жеткізу қызметінен түскен таза кірістің де көлемі артып келеді.
Жаһандық пошта одағы жыл сайын әлемдегі осы салаға шолу жасап, үздіктер мен сапасыздарды анықтап отырады. Аталған баяндамаға сүйенсек, 2020 жылғы жер-жаһандағы ең үздік пошта қызметі Швейцарияға тиесілі. Осылайша, табиғат сұлулығының символына айналған ел қатарынан бесінші мәрте оза шапты. Сондай-ақ Аустрия, Германия, Нидерланд, Жапония, Франция, АҚШ, Ұлыбритания, Канада, Сингапур секілді мемлекеттер үздік ондыққа кірген. Қазақстан бұл тізімде 170 елдің ішінде 52-орынға жайғасыпты.
Швейцарияның мұншалықты үздік нәтиже көрсетуі – Swiss Post компаниясына тікелей байланысты. Сонау XIX ғасырда құрылған компания бүгінде әлемге үлгі. Оған тікелей Швейцария конфедерациясы басшылық етеді. Яғни мемлекет меншігінде. Swiss Post жыл сайын үкіметке миллиондаған франк пайда әкеліп отыр. Жұмысшылар санының көптігі жөнінен елдегі үшінші компания. Қазіргі таңда 54 мыңға жуық швейцариялық нәпақасын осы компаниядан тауып жүр.
Swiss Post жұмысының тиімділігін мынадан-ақ байқауға болады. 2020 жылы компанияның таза кірісі 178 миллион франкті құраған. 191 миллион сәлемдеме жолдап, 1,7 миллиард хат жіберген. 127 миллион жолаушы тасымалдаған. Иә, қателескен жоқсыз. Компания жолаушы тасымалдаумен де айналысады.
Осы орайда, Swiss Post мұндай деңгейге қалай жетті деген сауал туындайды. Компания жеткізуге қатысты бүкіл саланы барынша қамтуға тырысқан. Хаттар мен сәлемдемелер жіберуден бөлек, пойыз, автобус арқылы жолаушыларды діттеген жеріне апарады. Тауар тасымалымен айналысады. Қаржы нарығында да әрекет етеді. Тіпті электронды дауыс беру жүйесін де енгізген. Қысқасы, пайда табуға болатын бүкіл саланы меңгеруге тырысады.
Әйтсе де, Swiss Post мемлекеттен көк тиын алмайды деу әбестік болар. Швейцария билігі елдегі сөз еркіндігі мен пікір алуандығын сақтауға мүдделі. Бүкіл өңірлік және мемлекеттік баспасөзді оқырмандарға жеткізуге барын салады. Сол себепті жыл сайын компанияға 50 миллион франк субсидия бөледі. Бұл қаражат баспасөзді жеткізу құнының қомақты бөлігін қамтиды. Осылайша, ел үкіметі интернет пен әлеуметтік желі қарқын алған заманда мерзімді басылымдарды қолдауға тиісті жағдай жасап отыр. Қандай бұқаралық ақпарат құралдары жеңілдік алған тізімге кіретінін Коммуникация жөніндегі федералды кеңсесі шешеді.
Ұлыбритания да пошта қызметі дамыған елдерің қатарына кіреді. Аталған елде Post Office және Royal Mail секілді негізгі алпауыт компаниялар бар. Жалпы, 2012 жылға дейін екеуі бір шаңырақтың астында жұмыс істеген. Алайда кірісі азайғаннан кейін, екеуін бөлу туралы шешім қабылданды. Соның нәтижесінде бүгінде Post Office те, Royal Mail де таза табысын арттырып келеді. Мысалы, 2013 жылы компания 120 миллион фунт-стерлинг шығынға ұшыраған. 2020 жылы таза пайдасы 86 миллион фунт-стерлингті құрады.
Екі компания да табысты болғандықтан, мемлекет бұрынғыдай көп қаражат бермейді. Әйтсе де, үкімет 2021-2022 жылдарға арнап Post Office үшін 227 миллион фунт-стерлинг шытырлатып санап берді. Қаражаттың 50 миллионы пошталық желілерге субсидия ретінде жұмсалса, қалғаны жаңа орталықтар ашуға бағытталады.
Бір ерекшелігі, Ұлыбританияда мерзімдік басылымдарды жеткізу үшін негізгі пошталық қызметпен айналысатын компанияларға субсидия бөлінбейді. Өйткені баспасөзді жеткізу еркін нарыққа шығарылғандықтан, онымен айналысатын компаниялардың саны көп. Сол себепті ел үкіметі табысы мардымсыз жергілікті газеттерге жеткізу құнына деп белгілі бір мөлшерде қаржы бөледі.
Жалпы, мерзімді баспасөзді жеткізу үшін пошта тасымалымен айналысатын компанияларға ақша бөлетін елдер жетерлік. Солардың қатарында Финляндия да бар. Аталған елде жыл сайын газеттер мен журналдарды қолдау ретінде 300 миллион еуро көлемінде қаражат қарастырылған. Соның қомақты сомасы пошталық қызметке жұмсалады.
Францияда баспасөзді оқырманға жеткізу мақсатында 438 миллион еуро қаражатты пошталық қызметке жұмсайды. Италияда да қомақты қаржы осы бағытқа бөлінеді. Шамамен 247 миллион еуро Апеннин түбегіндегі басылымдарға беріледі. Нәтижесінде, мемлекет пошталық тасымалдаудың 40 пайызын өтеп береді. Швецияда мерзімді басылымдарды жеткізуге бағытталған арнайы бағдарлама бар. Соның аясында үкімет қомақты қаражат бөледі. Бұдан бөлек, АҚШ, Канада, Жапония, Сингапур секілді дамыған елдер пошта қызметіне қаражат салып, халықтың бұқаралық ақпарат құралдарымен қамтылуына жағдай жасап отыр.
Пошта қызметі кез келген мемлекет үшін маңызды сала екені айтпаса да түсінікті. Сондықтан да дамыған елдер қазынадан пошта қызметіне түрлі субсидия бөліп отырады. Әсіресе сөз еркіндігі мен пікір алуандығын сақтау мақсатында мерзімді басылымдарды жеткізуге қаржысын аяған емес. Ендеше, біздің үкімет те өркениетті елдердің үрдісінен үйреніп, «Қазпоштаға» қаржылай қолдау көрсетуге тиіс. Газеттер мен журналдарды жеткізуге мемлекет тарапынан субсидия бөлінсе, тоғызыншы территориядағы мерзімді басылымдардың қанат жаюына, пошта қызметінің дамуына жол ашатыны сөзсіз. Әйтпесе, Ұлттық пошта операторының шығынға батуымен бірге, халықтың мерзімді баспасөзбен қауышуы да күрделі мәселеге мәселеге айналады. Бұл өз кезегінде ұлт дамуының деградациясына әкеледі.