Әділетті қоғам құрудың басты қағидаты – ашықтық. Осы бағыттағы жұмыстарды нығайтудың бір көрінісі тұрғын үйді басқарудың жаңа формасына көшуден байқалып отыр. Өйткені бұған дейін басынан дау арылмаған ПИК жұмысына тағылатын айып көп қабатты үйлерді күтіп-жөндеуге жиналатын қаражаттың тиімсіз, көлеңкелі жұмсалуы еді. Енді осы олқылықтың орнын толтырады деп үміт артылған МИБ-тің жұмысы қаншалықты мүлтіксіз болмақ?
Қоғамдағы қордаланған мәселелердің бір парасы тұрғын үйлердің коммуналдық шаруашылығына қатысты болғандықтан, мұны жүйелі шешудің жолы ретінде Мәжіліс депутаттары арнаулы заңға түзету енгізуге бастамашылық жасаған еді. Осы айдың ортасында Мемлекет басшысы аталған заң жобасына қол қойды. Сонымен, «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» бұл заңның негізгі бағыттары – көп пәтерлі тұрғын үйлерді басқару тетігін жақсарту, кондоминиум нысандарын басқару және күтіп ұстау жөніндегі қызметте ашықтықты қамтамасыз ету, сондай-ақ пәтерлер, тұрғын емес үй-жайлар иелерінің осы үдерістерге қатысуы.
Талқыланып жатқан заңнамаға сәйкес, енді пәтер иелері кооперативтерінің (ПИК) орнын мүлік иелерінің бірлестігі (МИБ) немесе қарапайым серіктестік (ҚС) басады. Өз кезегінде бұл бірлестіктер «бір мүлік иелерінің бірлестігі – бір шот» қағидаты бойынша жұмыс істейді. Мұның жай-жапсары туралы Тұрғын үй коммуналдық-шаруашылығын жаңғырту мен дамытудың қазақстандық орталығының басқарушы директоры Марғұлан Әбдікәрімов тәптіштеп айтып берді.
– Жаңа бастаманың аясында көп пәтерлі тұрғын үйлердің иелері баспаналарын өздері қадағалап, жауап береді. Реформаның халыққа тиімді тұсы тұрғындардан жиналған қаражатты пайдаланудың ашықтығы қамтамасыз етіліп, сондай-ақ бұл ақша нақты бір тұрғын үйді басқарып, күтіп ұстауға бағытталады. Қаржылық сипаттағы мәселелерді шешу үшін меншік иелерінің жалпы санынан кворумды төмендету ұсынылып отыр. Атап айтқанда, қажетті шешім қабылдау үшін пәтер иелері мен көп пәтерлі тұрғын үйдегі бос кеңістікті иеленіп отырғандардың жалпы санының 51%-ының қатысуы жеткілікті болады. Сонымен қатар көп пәтерлі тұрғын үйлерде мемлекет қатысатын мекемелер бар. Осы объектілердің ортақ мүлікті басқаруға қатысуы үшін және күтіп ұстауға арналған шығыстарды, күрделі жөндеуге жиналатын жарналарды төлеуі үшін мемлекеттік сатып алу рәсімдерін жүргізу талап етіледі. Бұл өз кезегінде белгілі бір уақытты қажет етеді. Сондықтан жаңа заң жобасында осындай жарналарды төлеу үшін мемлекет қатысатын ұйымдарға «Мемлекеттік сатып алу туралы» заңның күшін таратпау ұсынылады, – деді М.Әбдікәрімов.
Оның айтуынша, пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың, аз пәтерлі тұрғын үйлердің меншік иелері, яғни 16 пәтерге дейін кондоминиум объектісін басқару формасын еркін таңдап, ауыстыра алады. Бүгінгі таңда республика бойынша көп пәтерлі тұрғын үйлердің жалпы санының шамамен 50%-ында кондоминиум объектілері тіркелген. Тұрғындардың енжарлығына байланысты кондоминиум объектісін тіркеуді жеңілдету мақсатында жергілікті атқарушы органдарға осы рәсімге бастамашылық жасауға мүмкіндік беру ұсынылып отыр.
Бұған қоса заңнамадағы елеулі өзгерістердің қатарында уақытша басқарушы компанияны тарту, көп пәтерлі тұрғын үйлерді басқару мәселелерін жетілдіру, жауапты жергілікті атқарушы органға кондоминиум объектісін тіркеуге өтініш жіберу функциясын беру, тұрақ орны мен қойма иелерінің құқықтары мен міндеттерін бекіту, сондай-ақ ауылды жерде, кентте тұрғын үй салған жұмыс берушілердің шығындарын субсидиялау бар.
– Осы орайда бүгінде автотұрақтар мен қоймалар жекеменшікке қарайтынын атап өткен жөн. Сәйкесінше бұлардың кадастрлық нөмірі бар және Салық кодексіне сәйкес салық салу объектілері болып саналады. Осыған байланысты 31-бапқа тиісті өзгерістер мен толықтырулар енгізілді. Айта кету керек, иесіз сыртқы инженерлік желілердің болуы фактілері бар. Бұл жөнінде заңда құрылыс салушыға сыртқы инженерлік желілерді коммуналдық меншікке беру міндетін заңнамалық тұрғыдан бекіту ұсынылады. Ал автотұрақ мәселесіне оралсақ, мұның жекеменшікте екенін айттық. Бірақ солай екен деп автотұрақ иелерінің паркингте көлік жууын орынды деп айта алмаймыз. Іс жүзінде мұндай фактілер кездеседі. Бұл паркингті ұстаудың құрылыс және санитарлық нормаларына сәйкес келмейді. Сондықтан кондоминиум объектісінің ортақ мүлкінің құрамына кіретін паркингтің немесе тұрақ орнының және қойманың конструктивті бөлігін, функционалдық мақсатын өзгертуге заң жүзінде тыйым салынады, – деді спикер.
Сондай-ақ М.Әбдікәрімов атап өткендей, иесіз қалған сыртқы инженерлік желілер бар. Бұл ретте заңда құрылыс салушыға сыртқы инженерлік желілерді коммуналдық меншікке беру міндетін заңнамалық тұрғыдан бекіту ұсынылды. Көп жағдайда тұрғын үйдің ортақ инженерлік жүйелері пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың меншік иелері жөндеу жұмыстарын жүргізген кезде конструкциялармен қоршалады. Сосын меншік иелері апаттар мен судың ағуы орын ала қалған жағдайда оны ашудан бас тартады. Осыған байланысты пәтерлердің, тұрғын емес үй-жайлардың меншік иелері пәтерде, тұрғын емес үй-жайда орналасқан ортақ мүлікке қол жеткізуді шектейтін конструкцияларды өз бетінше бөлшектейді деген норма заңнамалық түрде бекітілмек.
Бұған қоса кондоминиум объектісінің ортақ мүлкін, оның ішінде лифтті жөндеу бөлігінде көптеген мәселе туындайтыны жасырын емес. Мұның шешімі ретінде көп пәтерлі тұрғын үйдің лифттерін өз кіреберісінде жөндеу немесе ауыстыру жөнінде шешім қабылдау мүмкіндігі беріледі. Бұл ретте мұндай шешім қабылдау үшін көп пәтерлі тұрғын үйдің кіреберісіндегі пәтер иелерінің, тұрғын емес үй-жайлардың жалпы санының үштен екісінен астамының қолдауы қажет.
Жалпы, бүгінгі таңда елімізде 5 572 МИБ және 39 853 ҚС құрылды. Осы орайда Қосшы қаласындағы МИБ төрағасы Еркебұлан Меңжасаров тұрғын үйді басқарудың жаңа формасына көшудегі жағдайдан аздап хабардар етті.
– «Көш жүре түзеледі» дегендей, бұл реформаны жүзеге асыруда көптеген қиындық болды. Дегенмен МИБ құру арқылы тұрғындар өздері тұрып жатқан үйді басқаруды өз қолына алды. Мысалы, қазір бір тұрғын үйдің өз шоты болады. Онда түскен қаржының қалай жұмсалып жатқанын тұрғындар түгел көріп отырады. Яғни толықтай ашықтық қағидаты сақталады. Ай сайын үйдің кіреберістеріндегі тақтада арнайы есеп ілініп тұрады. Бұған қоса мұндай есептерді, атқарылып жатқан жұмыстарды қазіргі заманның талабына сәйкес әлеуметтік желілерде бөлісіп отырамыз. Әрі бұл желілер тұрғындардың пікірі мен арыз-шағымын біліп отыруға қолайлы, – деді Е.Меңжасаров.
Сонымен қатар ол қарастырылып жатқан тиісті заң жобасына қатысты өз ойын да білдірді.
– Біздің ойымызша, автотұрақ орындары мен қоймалар – кондоминиум объектісі. Яғни біз тұрғын үйдің бөліктерін бөлек-бөлек қарастыра алмаймыз. Бұған техникалық қабаттар мен жер учаскелері де жатуы керек. Тағы да қосарым, жаңадан салынған көп пәтерлі үйлерді қабылдап аларда үкіметтік комиссияның болмауы қынжылтады. Соның салдарынан құрылыс сапасы төмендеп кетеді. Шындап келгенде, құрылыс нысанына тапсырыс беруші де, оны орындаушы да, содан соң қабылдап алушы да бір тұлға болатын жағдайлар кездеседі. Бұдан кейін қайдан сапа болсын?! Қазір Қосшы қаласында осындай проблемалармен соттасып жатқан дау-дамай көп. Сондай қаралып жатқан істерде біз салынған тұрғын үйдің құрылыс құжатына толық сәйкес келмейтінін дәлелдеуге тырысып бағып жатырмыз. Осы мәселе назарға алынып, алдағы уақытта салынған құрылыстарды үкіметтік комиссия жіті қадағалап, қабылдап алса, сапасына алаңдамай, көңіл де жай болар еді, – деді МИБ төрағасы.
Бұл ретте Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігіне қарасты Қала құрылысы және тұрғын үй-коммуналдық саясат департаментінің директоры Руслан Лепесов тұрғын үйлердің сапасын жақсарту бойынша қандай шаралар қабылданатыны туралы айтып берді.
– Қазіргі кезде министрлік аталған бағытта жұмыс істеп жатыр. Нақтырақ айтсақ, Қала құрылысы кодексінің жобасы әзірленуде. Сол кодекс бойынша біз қала құрылысы және сәулет саласына қатысты нормаларды енгізуді қарастырып жатырмыз. Оларға талдау жасаған соң заңға енгіземіз. Тиісті заң жобасын биыл қараша айында Мәжілістің қарауына ұсынамыз. Жалпы, 7 жыл бұрын салынған құрылысты сапасын бағалап, қабылдап алатын мемлекеттік комиссия болған. Құрылыс саласында қазір тек 4 адам – сәйкестік декларациясы бойынша, мердігер, авторлық техникалық қадағалау және тапсырыс берушінің өзі пайдалануға беру актісіне қол қояды. Сосын нысанды қабылдау кезінде мемлекеттік сәулет-құрылыс инспекциясы қол қойып, тексереді, – деді министрлік өкілі.
Қалай дегенмен, тұрғын үй шаруашылығы – «ауы мен бауы» көп мәселе. Оның түйткілдерін шешу үшін, жүйелі жолға қою үшін әлі де байыпты, жан-жақты талқылау қажет. Содан кейінгі тиісті заңнамаға енгізілетін түзетулер көпшіліктің үдесінен шығады деп үміттенеміз.