• RUB:
    5.11
  • USD:
    523.86
  • EUR:
    544.34
Басты сайтқа өту
Экономика 01 Қараша, 2023

Жаңа бюджет саясаты бұлыңғырлықтан біржола арылтуы керек

191 рет
көрсетілді

Еліміз мемлекеттік қаржы саясатын жетілдіруге ден қойды. Жаңа Бюджет кодексі Парламенттің қоржынында жатыр. Ол – қоғам үшін өзекті. Күні бүгінге дейінгі қолданыста болған нұсқасында қамтылмаған мәселе көп еді. Осы олқылықтың орнын жаңа кодексте толтыру Парламенттің біліктілігіне сын болайын деп тұр.

Келесі кезектегі жоспар – салық заңнамасын қай­та қарау мен жетілдіру. Қаржы жүйесіндегі кемшіліктер бюд­жет тапшылығының факторлары­мен, елдің кірістері мен шығыстары ара­сындағы сәйкессіздікпен сипат­та­ла­ты­­нын, жиынтығы белгілі бір тәуекел­дер­ді тудыратынын сарапшылардың бәрі айтады. Бюджет тапшылығын сыртқы қарыз арқылы жабу үшін тым ақылды болудың қажеті жоқ. Шығыс бөлігіндегі тапшылық өткен жылмен салыстырғанда екі есеге дейін өсті.

Отандық қаржыгер Мұрат Темірха­нов­тың айтуынша, мұнайға тәуелді, экономикасы әртараптандырылмаған ел­дер­дің макроэкономикалық саясатында контрциклдік фискалдық ереже­лер үлкен рөл атқарады. Жаңа кодекс­те осы мәселеге ерекше назар аударылады, әлемдік озық тәжірибелер қолданыла бас­тайды деген үміт ақталған жоқ. Мем­лекет басшысы Ұлттық қор­дан бе­рі­­летін нысаналы трансферттер аса ма­ңызды инфрақұрылымды дамы­ту­ға және республикалық маңызы бар жо­ба­ларға ғана бөлінетінін айтты. Бюд­­жеттік жүйенің халықаралық бух­гал­­терлік есеп пен есеп беру стан­дарт­тарына толығымен ауысуы өте ма­­ңызды. Бұл тәсіл бюджеттік жос­пар­лар мен олардың орындалуы тура­лы есептердің ашықтығын, пайда­лы­лығын және сенімділігін арттырып, бюджеттік тәртіпті сақтаудың орнына тұ­жырымдамалар, бухгалтерлік есеп және есептілік бойынша норматив­тік құ­жаттарды түзетуге болатын «шығар­ма­­шылық» тәсілдерден бас тартады.

Пандемиялық дағдарыс ке­зін­де Ұлттық қорға бірнеше рет жүгінгенімізді әлі ұмытқан жоқ­пыз. 2008 жылы алғаш рет Ұлт­тық қор қаражаты «қауіп­сіз­дік жастығы» ретінде пайда­ла­нылды, рес­пуб­ликалық бюд­жеттің шығыстары сол кезде 2,7 трлн теңгені, Ұлттық қор­дың трансферттері 1,06 трлн тең­гені құрады. 2008 жылдан бері республикалық бюджет шы­ғыс­тары 5,5 есеге өсіп, 2021 жылы 14,9 трлн теңгені, Ұлттық қор­дан ауда­рылған трансферттер 4,5 трлн тең­ге­ні құрады. Яғни соңғы он шақты жылда бюджет шы­­ғыс­тарының өсімі өсті, контр­цикл­дік бюджеттік ереже жұмыс істемеді.

Қазақстандағы бюджеттің шы­­ғыны табысқа сәйкес кел­мей­тіні осыған дейін талай рет ай­тылған. Дүниежүзілік банк­тің Қа­зақстандағы өкілдері сәйкес­сіз­­діктердің неліктен пайда бол­ға­нын са­рап­­тап жатыр.

ДБ-ның аға экономисі Самсу Рахарджа ел бюджеті мұнай ба­ға­сының ауытқуына, жет­кізу тіз­бегінің үзілуіне және азық-тү­лік бағасының өсуіне байланысты сырты құбылуды бастан кешіріп жат­қанын айтады. Соңғы 20 жылда Қа­зақ­стандағы шикізаттық емес сектордан түсетін түсімдер өз­геріссіз қалып отыр. Бас­қаша айт­қанда, бұл бағытта табыстар түсімі баяу, алға жылжу аз.

Қарапайым тілмен айтқанда, Қазақ­стан­­ның табысы бұрынғы деңгейде қал­ды. Шығынның өсуіне банктерді және ква­зимем­ле­кеттік сектор компания­ла­ры­ның шығындарын жабуға қыр­­уар қар­жы жұмсалғаны да себеп болып отыр. Сарап­шы­­лар соңғысының, ЕДБ мен ква­зи­сек­тордағы қаржы инс­ти­тут­та­рын тым өбектеп кет­кені­міз нәтиже бер­­­ме­ге­нін, мұны тү­сі­нік­ті тілмен айт­­қан­­да тісі шыққан балаға та­мақты шайнап бергенмен бір­дей болғанын айтады.            

Ұлттық экономика ми­нистр­лігі бұл фактіні мойындап отыр.

Бүгінде бюджеттің қомақты үлесін – ІЖӨ-нің 2 пайызын құрайтын осы сала­дағы шығыстарға мониторинг жүр­гізу теті­гі қарастырылып жатыр екен. Ұлт­тық экономика ми­нис­трі Әлібек Қуан­тыровтың айтуын­ша, біздің мін­­детіміз – квази­мем­­лекеттік сектор ком­па­ния­ла­рының дивидендтер төлейтін және есеп беретіндей тиімділігін арттыру. Бұл міндетті орындау үшін оларды же­кеменшікке кө­ші­ру керек. Бүкіл ква­зи­­мем­ле­кеттік сектордың жиын­тық бюд­­жетін және қаражаттың жұм­­сал­уы­ның ашықтығын қарап жатыр­мыз. Бюджетті қорғау кезінде ше­неуніктер сияқты ква­зи­мем­ле­кеттік сектор өкілдері де есеп бе­реді», деді Ұлттық экономика ми­нистрі Әлібек Қуантыров.

Бюджет қаржысының бақы­лау­да болу керек деген мәселе 30 жылдан бері айтылып келе жатыр. Бюджет дегенде сарапшылар бірінші кезекте Ұлттық қор мен бюджет арасындағы байланысқа назар аударады. Сарапшылардың айтуынша, Ұлттық қордан кез келген уа­қыт­та ақша шешіп алу те­тігін шектеп тастамайынша, бұл жағдай жалғаса береді. Одан бөлек Ұлттық қордың құ­ры­­­лы­мындағы өзгерістер он­да­ғы жұ­мыс үдерісінің барынша ашық бо­луын міндеттеп отыр. Бюджет қаржысына деген сұ­ра­ныс мүмкіндігімізден екі есе асып түсіпті. Егер бюджет 22 трил­лион тең­геге есептелсе, онда шығыс өтінімі 50 трил­лионнан асып кетеді. Тек соңғы жыл­да­ры бизнесті қолдауға арналған бағ­дар­ламаларға деген сұраныс 50 па­йызға өскенін Ұлттық экономика ми­нистрі де ашық айтып отыр.

Жағдайды өзгерту үшін Дү­ние­­жүзілік банк сарапшылары Қазақстанға мемле­кет­тік кі­ріс­тердің неғұрлым прогрес­сив­ті сая­сатын қарастыруды ұсынады. Бірақ олар оны біртіндеп енгізуді ұсынып отыр.

Дүниежүзілік банк өкілі эко­­но­мист Самсу Рахджаның айтуынша, салық же­ңіл­діктерін азайту, әртүрлі салық ре­жім­­дерін оң­тай­ландыру арқылы фис­кал­дық саясатты кедейлерге қолдау көр­­сететін прогрессивті табыс са­лығы схемасын біртіндеп ен­гі­зуді көздейді.

2017 жылы тапшылықтың өсуіне банк жүйесінің проблема­ла­рына қаражат бөлу әсер етті, 2020 жылы пандемиядан туын­да­ған өткір экономикалық дағ­дарысқа реакция ретінде шы­ғыстар өсті. Содан бері жағдай біршама жақсарды, бірақ бюджет тапшылығы мәселесі әлі түбегейлі шешілген жоқ. Мы­са­лы, 2007 жылғы дағдарыс пен экс­пансиялы фискалдық сая­саттың бас­талуына дейін мем­ле­кеттік бюджет тапшылығы ІЖӨ-нің 1 пайызынан ас­пады және көбінесе профицитті де қам­тыды. Алайда экономиканы «қол­мен басқару» деп аталатын негіз­сіз басым­дыққа айналды, ол бюджет шығыс­та­рының өнімсіз ұлғаюын алдын ала анық­та­д­ы және тұрақты тапшылыққа әкел­ді.

Сарапшы айтып өткендей, бюд­­жеттің жекелеген шы­ғыс­­та­рын ұлғайту жө­нін­дегі кез келген жаңа саяси бастама­лар Ұлт­тық қордың ақшасы не­месе мем­ле­кеттік қарыздың өсуі (бюджеттік ере­же­лерді бұза отырып) есебінен емес, бюд­жет шығыстарының басқа баптарын қыс­қарту арқы­лы жүзеге асырылуға тиіс. Мұн­дай талаптардың барлығы жаңа Бюджет кодексінде нақты көрсе­ті­луге тиіс. Мысалы, 2019-2022 жыл­дары кіріс­тердегі нақты де­рек­­тердің жоспардан ауытқуы 29 пайызға, шығыстар бойынша – 20 пайызға, шикізаттық емес сектордан түскен кіріс бойынша тап­шылық 56 пайызға жетті. Жоғары инфляция мен мұнай секторынан түсетін құбылмалы кіріс әсер етті. Сонымен бірге, эко­номикалық саясаттағы проб­ле­маларды – Есеп комитеті мен Мемлекет басшысының сынына қарамастан жүзеге асырылып жатқан көптеген мемлекеттік бағ­­дарламаларға қаражатты жұм­сау­дың төмен тиімділігін аттап өтуге болмайды. Сонымен қатар бюджеттік ереже ұзақ кешігуден кейін әзірленді, бірақ әзірге ол тек қағаз жүзінде қалды. Оның айтуын­ша, әлі де болса өздерін таныта алмаған кәсіпорындарды ынталандыру басым. Бұл олар­дың нарықтық экономикаға бейім­дел­уін қиындатады, басқа­ша айт­­қанда масылдық көзқарасын те­­рең­­детіп жібереді. «ШОБ-ты қол­­дауға ба­ғытталған даму бағ­дар­­ламаларын қай­та қарау қажет. Бюд­жет қаржысы жұ­мы­сын жүр­гізіп отырған кәсіпо­рын­дар­ға ба­ғыт­талған кезде ғана бизнес дамиды, экономика дамиды», дейді сарапшы.

 

АЛМАТЫ