Халық пен мемлекет ұғымдары екі түрлі ұғым болса да бір-бірінсіз өмір сүре алмайды. Алғашқысы екіншісін қалыптастырса, өз кезегінде екіншісі алғашқының дамуына жол ашып, жағдай жасап отырады. Сол себепті де гуманитарлық және қоғамдық ғылымдарда бұл қос ұғымды бір-бірімен өзара тығыз байланыста қарастырады. Тарихты жасайтын – халық та, оны жазатын – ғалым, зерттейтін – ғылым.
Кезінде академик В.В.Бартольд өзінің «Түркістанның мәдени өмірінің тарихы» атты еңбегінде «...XVIII ғасыр бүкіл мұсылман әлемі үшін сындарлы, өте қиын болды» деген тұжырым айтып, оған Ирандағы, Хиуадағы, Бұхарадағы саяси, әлеуметтік, экономикалық, мәдени өмірден бірнеше мысал келтіреді де, керісінше, «бұл ғасыр – еуропалықтардың даму мен прогресс ғасыры, еуропалықтардың бүкіл жер бетіне үстемдігін орнатудың басы», деп жазды. Мұсылман әлемінің құрамдас бір бөлшегі саналатын қазақ қоғамына да, оның мемлекеттілігінің дамуына да бұл тұжырымның тікелей қатысы бар. XIX ғасырда ғылым мен жаңа технология жетістіктерін меңгерген еуропалықтар, оның ішінде дамыған Еуропа елдері бүкіл дүниежүзін жаулап алуды аяқтады да, әрі қарай отарлау саясатын жүргізгені баршаға аян. Еуропалық гуманитарлық және қоғамдық ғылым өкілдері өз үкіметтерінің отар аумақтардағы жаулап алу саясатын ақтап, бодан болған халықтарға прогресс жеткізіледі деп дәлелдеуге тырысты.
Жаулап алынған елдердің тарихына, мемлекеттілігіне үстіртін көзқарас қалыптасты. Көшпелі халықтардың тарихына мүлде теріс көзқарас болғаны белгілі. Тарихшы Зардыхан Қинаятұлы еуропалықтардың көзқарасын былайша ашып берген еді: «Мемлекет және оның сипаты туралы теориялық ілімдер» капиталдың үстемдік құрған дәуірінде қалыптасты. Мемлекет туралы ілімнің негізін көрнекті неміс философтары Иммануил Кант пен Фридрих Гегель қалады. Кант көшпелілердегі мемлекеттіліктің бастауын көшпелілер мен отырықшылар арасындағы қайшылықтан іздесе, ал Гегель көшпелілерді тарихқа дейінгі дамудың сатысына жатқызып, көшпелілер мемлекеттілік құру деңгейіне пісіп жетілген жоқ деп есептеді. Сөйтіп, неміс философтары еуропалықтардың мемлекет құру тәжірибесін «эталон» деп алып, «жабайы азиаттар мемлекеттілігін тек өркениетті еуропалықтардың күшті билігімен ғана қалыптастыра алады деген тұжырымға келді» деп түсіндіреді.
Дегенмен XIX ғасырдың екінші жартысы мен XX ғасыр басында шығыстану ғылымы дамып, көптеген көне қытай, араб, парсы, шағатай, түрік тілдеріндегі ежелгі дәуір мен ортағасырлық қолжазбалар еуропалық тілдерге аударылды. Олардың мәтіндерінде азиялық көшпелілердің тарихына, оның ішінде мемлекеттілік тарихына қатысты «Шаньюй», «Гуньмо», «Қаған», «Хан», «Тегін», «Жабғу», «Шад», тағы басқа мемлекеттік биліктің жоғары деңгейдегі титулдарын көрсететін лауазымдармен бірге, әкімшілік-басқару, құқықтық, елшілік, әскери институттарды көрсететін терминдер айтылады. Осындай фактілерден соң, еуропалық ғалымдар арасында көшпелілердегі мемлекеттілікке қатысты «жаулап алу» теориясы деген пайда болды. Ол бойынша «көшпелілер отырықшы халықтарды жаулап алғаннан кейін ғана мемлекеттілік қалыптастырады» деген тұжырым еді. Одан кейін «көсемдік», «мықты көсемдік» деген теориялар шыға бастады. Олар бойынша «көшпелілердегі мемлекеттілікті мықты көсемдер, тұлғалар қалыптастырады, олардың қайтыс болуымен мемлекеттері де ыдырайды» деген пікірлер дүниеге келді.
Кешегі кеңестік тарихнамада Қазақстан аумағындағы мемлекеттер тарихы біршама зерттелді. Л.Н.Гумилевтің түріктер, Б.А.Ахмедовтің «көшпелі өзбектер», Б.Е.Көмековтің қимақтар, С.М.Ақынжановтың қыпшақтар туралы зерттеулерінде олардың дербес, жеке мемлекеттері болғандығы, олар өз мемлекеттілігін қалыптастырғандығы жөнінде айтылады. Көршілес республикалардағы тарихшылар болса оғыздар, қарахандықтар мемлекеті туралы еңбектер жариялады.
Жазба деректер арқылы Қазақстан аумағында белгілі болған ең алғашқы тайпаларға немесе тайпалар одағына – скифтер, сақтар, сарматтар жатады. Геродот заманында скиф тайпаларының Қырым түбегі мен Қара теңіздің солтүстік жағында өмір сүргені белгілі. Ал оған дейін олар Азия аумағында өмір сүрген. Сақ тайпаларының бірі – массагет тайпаларынан жеңіліс тапқан скифтер батысқа қарай қоныс аударады да, шамамен біздің заманымызға дейінгі 700-жылдар шамасында, яғни б.з.д. VIII ғасырдың соңына таман Киммерия патшалығының жеріне келіп, қоныстанады. Б.з.д. VI-IV ғасырларда массагеттердің өмір сүрген аумағы Каспий мен Арал теңіздерінің аралығы болса, онда тарихтың атасы жазып отырғандай, б.э.д. 700-жылдарға дейін бұл аумақтарда скифтер өмір сүрген.
Скифтердің айтуына қарағанда, олардың жерінде алғашқы мекендеген адам, ол – Тарғытай деген кісі және ол патша болған екен. Оның үш ұлы болыпты. Бір күні олардың жеріне Аспаннан алтын заттар түседі. Оны бірінші көрген үлкен ұл алуға барса, ол жанып жатыр екен. Жалыны оны жақындатпайды. Екінші ұлға да солай болады. Тек үшінші ұл барғанда ғана от сөнеді. Кенже ұл сол алтын заттарды үйіне алып келеді. Сол себепті де үлкен ағалары інісінің патшалықты басқаруына келіседі.
Сол замандағы түсінік бойынша аспаннан түскен алтын заттардың Тарғытай патшаның кіші ұлына берілуі жайдан-жай емес, Аспанның, Көктің қалауымен кенже ұлға беріліп тұр. Соған сай билік ету құқығы да кіші ұлға өтеді. Бұл дегеніміз – Аспанның, Көктің бұйрығымен мемлекетті басқару құқығы кіші ұлға және оның ұрпақтарына өтті дегенді білдіреді. Батыс түсінігіне сәйкес, мемлекеттілікті қалыптастыру үшін меншіктену түрі қатты дамып, әлеуметтік жіктеліс тереңдесе, Шығыс дүниетанымында материалдық факторлар екінші орынға шығып, алдыңғы қатарда рухани фактор тұрады. Қарапайым тілмен айтқанда, мемлекеттің жоғары билеушісі Аспан мен Көктің қалауымен немесе бұйрығымен таңдап алынады.
Ал одан кейін жаңа әулеттің негізін қалаушы тұлға тірі кезінде өзінің атақ-лауазымдарына немесе қайтыс болғаннан кейін оның тікелей мұрагерлері өздерінің атақ-лауазымдарына Аспанның Ұлы, Көктің Ұлы екендігін және тағы басқа осындай сипаттағы қасиеттерін қосып жазып отырған. Мұндай дәстүр ғұн билеушілерінде болса, олардың жолын жалғастырған түріктерде одан әрі дами түседі. Мұндай мемлекеттік рәміздік дәстүрлерді моңғолдар сақтап қана қоймай, жетілдіреді. Мысалы, ежелгі ғұндардың жоғары билеушілерінде – «Көктің қалауымен тағайындалған Ұлы шаньюй», «Аспан мен Жерден жаратылып, Күн мен Айдың қалауымен тағайындалған ғұнның Ұлы Шаньюйі» деген атақ-лауазым болса, көне түріктердің қағандарында – «Көктен жаралған ұлы Түріктің, ақылды әрі қасиетті Көктің ұлы» немесе «Көктен жаралған кемеңгер Көктің ұлы, түрік қағаны» деген атақ-лауазымдар бірге айтылатын болған. Ал Шыңғысханның атақ-лауазымына – «Мәңгі Көктің күшімен, Көк пен Жердің қолдауымен даңқымды асырып, көпрулы елді өз билігіме бағындырдым» деген сөз тіркестері қосылып айтылған.
Қазақстан аумағындағы тарихи үдерістердің басты ерекшеліктеріне олардың үздіксіздік, сабақтастық қағидаттарына сай дамуын айтар едік. Сонау қола дәуірінің орта кезеңінде, яғни б.з.д. II мыңжылдықтар ортасында еліміз аумағында пайда болған көшпелі мал шаруашылығы шаруашылық түрін өзгертіп қана қойған жоқ, сонымен бірге бүкіл қоғамдық өмірді, этностық үдерістерді, мәдени даму барысын, сондай-ақ мемлекеттіліктің дамуына да тікелей әсерін тигізеді. Өйткені шаруашылықтың бір түрінің негізгі, басты шаруашылық түріне айналуы – қоғам дамуының қозғаушы күшіне айналады. Көшпелі мал шаруашылығы пайда болған кезінен бастап үздіксіз дамуы арқасында ел тарихының Жаңа заман дәуіріне дейін Ұлы дала мен оған іргелес аумақтарда бірнеше империяларды, ондаған мемлекеттердің құрылып, өмір сүруіне әкелді. Ал сабақтастық қағидаты негізінде жаңадан құрылған мемлекеттер өзіне дейінгі саяси жүйенің мұрагері, оның жаңа ғасырлардағы жалғасы саналды. Осылайша, аталған екі қағидат Қазақстан аумағындағы саяси, этникалық, мәдени, экономикалық дамулармен бірге мемлекеттік дамуларды да алға сүйреп отырды.
Ұлы далада ежелгі дәуірде өмір сүрген ірі тайпалар мен тайпалық одақтар – скифтер, сақтар, сарматтар өздерінің қоғамдық қатынасына сай мемлекеттілік жүйе қалыптастырып, бірнеше ғасыр бойы Ұлы даланың саяси сәнін келтіріп, оның тарихын жасауға атсалысты. Олардың заңды мұрагерлері ретінде қаңлылар, үйсіндер және ғұндар да өздерінің деңгейлеріне сай мемлекеттілік құрылымын дамытты. Ғұндар өз заманында империя қалыптастырып, олардың тарихы көне қытай жазбалары арқылы тарихта қалды. Ғұн билеушісі Мүде Шаньюй оңтүстіктегі көршісі Қытайды «туыстық және бейбіт» шартқа көндіріп, жарты ғасырдай алым-салық алып отырған.
Ғұндардан кейін Ұлы далада құрылған екінші империя, ол – Түрік қағанаты. Жоғары билеушінің титулы – «қаған» атауы «хандардың ханы» деген мағына береді. Әр тайпаның, әр мемлекеттің билеушісі «хан» болса, «қаған» солардың бәрінің билеушісі немесе олардың бәрі соған бағынады. Қаған өз билігін Көктің не Тәңірдің жарылқауымен немесе қолдауымен жүзеге асқанын былайша түсіндіреді: «Тәңір Аспан мен Жерді жаратты, Жерде адамдарды жаратты. Адамдарды басқару үшін қаған әулетін жаратты». Билікте тек ашина әулетінің өкілдері болып, тарихшылар Түрік қағанатында «ашинизм» идеологиясы атты мемлекеттік идеологияның болғандығын айтып жүр. Б.з. 552 жылы құрылған Түрік қағанаты жарты ғасырдай ғана өмір сүрсе де, бүгінгі күндері жер бетіндегі түрік халықтарының бәрі өздерінің түп тарихын осы кезеңдегі түрік дәуірімен байланыстырады. Түрік қағанатынан Алтын Ордаға дейінгі мемлекеттер – Батыс Түрік қағанаты, Түргеш мемлекеті, Қарлұқ мемлекеті, Қимақ, Қыпшақ, Оғыз хандықтары, Қарахандар, Қидандар мемлекеті, Найман, Керей хандықтары б.з. VI ғ. ортасы мен XIII ғ. басы аралығындағы негізінен Қазақстан аумағы мен Орталық Азияның тағы да саяси сахнасының сәнін келтірген, тарихының төрінде ат ойнатқан мемлекеттер болды. Қорқыт Ата секілді дала данышпаны мен ақыл-ойдың кемеңгерлері Жүсіп Баласағұни, Махмұд Қашқарилер, өз заманында Исламның жарық жұлдызы болып, бүгінгі күндерге дейін түрік халықтарына рухани өмірінде темірқазық рөлін атқарып отырған Қожа Ахмет Ясауи, тағы басқа атақтары әлемге танылған тұлғалар осы түрік дәуірінде өмір сүрді.
Тағы да Ұлы дала аумағында XIII ғасыр басында құрылған Жошы ұлысы, одан кейін сол ғасырдың 40-жылдары құрылған жаңа мемлекет – Алтын Орда қатардағы көп мемлекеттің бірі емес, Ғұндар империясы мен Түрік қағанатынан кейінгі Еуразиялық ауқымдағы алып үшінші империя. Алтын Орда тарихына қатысты тарих ғылымында қыпшақтану үдерісі деген ұғым бар. 1219-1223 жылдардағы Шыңғыс ханның Қазақ жері мен Орта Азия аумағын жаулап алу, одан кейін ұлыстарға бөлу, 1236-1242 жылдары өткен Батыйдың «Батыс елдеріне жеті жылдық жорығы» нәтижесінде Ұлыс аумағы екі-үш еседей кеңейеді, жаңа аумаққа түркі тілдес, моңғол тілдес тайпалар қоныстанады да, жергілікті түркі тілдес қыпшақ тайпаларымен араласа бастайды. Арада бір ғасырға жуық уақыт өткенде, сырттан келгендердің бәрі қыпшақтанып кетеді. Ол туралы әл-Омари (1301-1349) деген араб тарихшысы: «...Ертеде бұл мемлекет қыпшақтардың елі болды, ал ол елді моңғолдар жаулап алған кезде қыпшақтар оларға бағынышты болды. Уақыт өте олар бір-бірімен араласып, өзара туыстай болып кетті. Сөйтіп, қыпшақ топырағы олардың табиғи нәсілдік қасиетінен жоғары үстемдік құрды, осылайша, бәрі бір рудың адамындай дәлме-дәл қыпшақтарға айналып кетті...», деп жазды.
Қыпшақтану үдерісі тек этностық жақты ғана емес, қоғамдық өмірдің барлық жақтары мен қырларын қамтиды. XIII ғасыр басында Дешті Қыпшақ аумағында орныққан бұрынғы моңғолдық мемлекеттік жүйе, моңғолдық әкімшілік-басқару құрылымы, моңғолдық билікті мұралану дәстүрі, осылардың бәрі бір ғасыр ішінде қыпшақтанады. Сол себепті де Алтын Орда атауының көптеген синонимдері ішінде Қыпшақ хандығы атауы жиі ұшырасады. Билікті мұраға беру дәстүрінде моңғолдық немесе шыңғыстық жол бойынша билік әкеден балаға, одан немереге беріліп отырса, түріктік немесе қыпшақтық дәстүрге сай билік «үлкендік» қағидатына сай ханнан кейін оның бауырларына берілетін болған. Бұл қарама-қарсы екі дәстүрдің көріністері 20 жылға созылған 1360-1380 жылдардағы «дүрбелеңде» анық байқалды.
Сонымен бірге қыпшақтану үдерісі жергілікті ру-тайпа басшылары – бектердің, әмірлердің, билердің рөлін арттырды. Олардың саяси өмірдегі, әсіресе хандық басқару мен билікті мұраға қалдырудағы ықпалы анық көрінді. Оларды дәлелдейтін тарихи деректер көп кездеседі.
XIV ғасырдың ортасы мен XV ғасырдың ортасы тарихнамамызда қазақ халқы қалыптасуының аяқталуы кезеңі деп аталады. Бұл кезеңнің соңы XV ғасырдың ортасында Ұлы дала аумағындағы ұлттық сипаттағы мемлекет – Қазақ хандығының құрылуымен аяқталады. Қазақ хандығының құрылуы – ел аумағында ежелгі замандардан бері үздіксіздік және сабақтастық қағидаттары негізінде дамып отырған этностық, рухани, мәдени, экономикалық, сондай-ақ мемлекеттік дамудың заңды қорытындысы. Әсіресе Алтын Орда империясының ыдырауы барысындағы саяси үдерістер мен этностық даму өз заңдылықтарымен дамығанымен, бір тарихи арнада жүрді, бір-біріне өзара әсер етіп, ғасыр ортасында Қазақ хандығын дүниеге әкелді.
Алтын Ордадағы бір ғасырға созылған қыпшақтану үдерісі XIV ғасырдың бірінші жартысында мәресіне жетіп, жаңа этноқауымдастықтың пайда болғандығын көрсетті. Оның атауы «өзбек» деп атала бастады. Алтын Ордадағы «дүрбелең» жылдар империяны сол қанат, оң қанат етіп бөліп жіберді. Сол қанатта Ақ Орда атты мемлекетті Керей мен Жәнібек хандардың арғы атасы Орыс хан (Арыс, Өріс, Ырыс, Ұрыс) құрып, жеке, дербес мемлекет етеді. Сол қанат пен оң қанаттың этностық құрамы бірдей болып, екі қанаттағы ру-тайпалар бір-бірімен мидай араласты. Ортақ тіл, ортақ мәдени, діни, саяси кеңістік оларды өте жақындастырып жіберді. Дегенменде сол қанаттағы табиғи-географиялық және климаттық факторлар мен көшпелі мал шаруашылығының ерекшеліктері тұрғындарды да ерекшелей бастайды. Империядағы ыдыраушылық үдерістердің күшейе түсуі оларды екі саяси кеңістік шеңберіне бөліп жібереді. Жазба деректер мен кейбір ғылыми-зерттеу материалдарында сол қанат тұрғындары XV ғасырдың бірінші жартысында «өзбектер», «көшпелі өзбектер» атауымен атала бастайды.
Фазлаллах ибн Рузбихан Исфаханидың еңбегінде «көшпелі өзбектердің» маңғыттар, шибандар және қазақтар болып үшке бөлінетіндігін айтқаны белгілі. Рузбиханның бұл мәліметті қағазға түсірген уақыты – 1509 жыл, яғни бұл уақытта Қазақ хандығының құрылғанына жарты ғасырдан астам уақыт өтіп кеткен. Ал олай болса, Әбілқайыр ханның билігі тұсында, яғни 1428-1469 жылдары «көшпелі өзбектердің» құрамындағы бөліктер қалай аталған деген заңды сұрақтың туындауы әбден мүмкін.
Біздің ойымызша, оны білудің еш қиындығы жоқ. «Көшпелі өзбектер» құрамындағы алғашқы бөліктің маңғыттар деп аталуы – олардың маңғыт ұлысында болуынан, шибандар делінуі – Шибан ұлысы аумағында өмір сүруі, ал қазақтар деп жарты ғасырдан кейін аталған ру-тайпалар бұрын қалай деп аталғанын білу үшін, олардың ұлысының атауын білсе болды. Біздің ойымызша, ол ұлыстың атауы – Орда Ежен ұлысы болып, онда өмір сүргендерді ордаежендік ру-тайпалар деп атаған. Біз оларды шартты түрде ордаежендік тайпалар деп атадық. Ордаежендік тайпалардың Әбілқайыр ханнан бөлінуі оларды қазақ атандырады.
Сол кездегі тарихи үдерістерге терең зерделеп қарасақ, Әбілқайыр хандығының ең шарықтаған кезі – XV ғасырдың 40-жылдарының екінші жартысы. Бүкіл Ұлы дала шибанилық билеуші Әбілқайырдың қол астында болды. Әбілқайыр ханның жеке-дара билігі өскен сайын оған деген жергілікті ру-тайпа басшыларының наразылықтары арта түседі. Кезінде 17 жастағы Әбілқайырды 1428 жылы хан етіп Дешті Қыпшақтың 71 тайпасының басшылары сайласа, 1457 жылы әскер жию туралы жарлығына бар болғаны Дешті Қыпшақтың 17 тайпасынан ғана жасақ жиналады. Бұл мемлекетті моңғолдық дәстүрге сай билеуді қайта орнатпақ болған Әбілқайыр ханға қарсы халық наразылығының көрінісі еді.
Ру-тайпа жетекшілерінің наразылықтары Әбілқайыр ханға қарсы болған жошылық сұлтандар – Керей мен Жәнібек сұлтандардың түпкі мақсаттарына сай келеді. Олардың мақсаты – Ұлы даладағы жошылық әулеттің билігін қалпына келтіру болды. Басқаша айтқанда, Ақ Орда хандарының билігін қайта орнату еді.
Әбілқайыр ханнан алдымен 1449-1450 жылдары маңғыттар бөлініп, Сарайшыққа қарай кетеді. Кейін сол бөлінгендер Ноғай Ордасы атты мемлекетті дүниеге әкеледі. Екінші болып 1457 жылдың күз айларының басында шибанилық Бүреке сұлтан әкесі Жәдігерді хан көтеріп, шибан ұлысының жартысын бөліп әкетеді. Кейіннен осы әулеттен Хиуа ханы Әбілғазы танымал болады. Ал үшінші бөліністі 1457 жылдың күз айларының соңында Керей мен Жәнібек сұлтандар бастап, ордаежендік тайпаларды Әбілқайыр ханнан бөліп әкетеді. Олар Шу өзені мен Қозыбасы тауы аралығындағы жерге қоныс теуіп, өз хандығын құрады. Оларды алғашында «өзбек-қазақтар» деп атаса, мемлекетін Қазақ хандығы деп атайды. Алғашқы қазақ ханы болып Керей хан сайланады.
1469 жылы Әбілқайыр хан 57 жасында қайтыс болады. Бір-екі жылдан кейін мұрагері Шайх-Хайдар хан қаза табады да, шибанилық әулеттің өкілдері Ұлы даладан қуылады. Жәнібек хан бастаған қазақтар Дешті Қыпшақта өздерінің билігін толығымен және түпкілікті орнатады. Содан кейін бүкіл Дешті Қыпшақтың ру-тайпалары «қазақтар» деп аталады. Сол кездерден бастап Дешті Қыпшақтың жаңа атауы пайда болады. Ол – «Қазақстан» атауы, мағынасы «қазақтардың мекені» дегенді білдіреді. Сол кезден бері жарты мың жылдан астам уақыт өтсе де «Қазақстан» атауы өз мәнін өзгертпей келеді. Ол дегеніміз – біріншіден, Қазақ хандығының тамыры өте тереңде жатқанын аңғартса, екіншіден, Қазақ хандығы нағыз қазақ халқының ұлттық сипаттағы мемлекеті екендігін көрсетеді.
Берекет Кәрібаев,
Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің профессоры, ҰҒА академигі