• RUB:
    4.85
  • USD:
    498.34
  • EUR:
    519.72
Басты сайтқа өту
Пікір 14 Тамыз, 2024

Мелиорацияның көкейкесті міндеттері

66 рет
көрсетілді

Мемлекет басшысы Ұлттық құрылтайда су мәселесін қозғап, бұл саланың Қазақстан үшін аса маңызды екенін атап өтті. Осы орайда елде су тапшылығы пайда болғанын, материалдық қана емес, рухани ысырапшылдыққа жол берілгенін сынады. Президент сөзінің жаны бар. Мәселеге тереңнен үңілсек, тиянағын таппай тұрған мысалдардың қарасы қалың екені аңғарылады.

Расында, адамдардың табиғи ресурстарды тым ашкөздікпен пайдалануы жаһандық проблемаларды туындатып, өмір сүру ортамызда стрестік жағдайды қалыптастырды. Климат өзгерісі бір аймақтарда су тапшылы­ғын, кей жерлерде су тасқынын тудырып, сол елдердің экономикасына орасан зор шығын мен әлеуметтік-эко­логиялық зардап әкеліп жатыр. БҰҰ метеорологиялық комитетінің мәлі­меттері кейінгі 8–10 жылда кли­мат­тың интенсивті жылуы қарқын алып, жаһандық деңгейдегі жылыну көрсет­кіші 1976–2022 жыл аралығында, әр 10 жылда 0,180 градусқа, біздің елде 0,330 градусқа, ал Қызылорда облысында 0,440 градусқа өскенін көрсетеді.

Су ресурсының қай кезде де орны ерекше. Енді осындай баламасы жоқ ресурс­ты қалай тиімді пайдаланып, болашақ ұрпаққа қалай аманаттаймыз деген сұрақ шөлейтті аймақтарда орналасқан еліміз үшін өте өзекті болып отыр. Ғаламдық және аймақтардағы климаттың өзгеруі, трансшекаралық су ресурстарын пайдаланудағы келісімдердің толық орындалмауы, суды реттеу, басқаруда тиімді технологиялардың жетімсіздігі гидрогеологиялық қауіптердің басты себептері ретінде айтылады. Өз кезегінде ғылыми ұсыныстардың, мемлекеттік бағдарламалардың реформалар барысында ескеріле бермейтіні бүгінгі жағдайлардың орын алуына себепкер екені де айқын.

2023 жылы су саласына арнаулы ми­нистрлік құрылды. Бірақ ол ми­нистр­ліктің жүйесінде қандай құ­рылым­дар бар, функционалды мін­дет­тері не, материалдық-техникалық базасы қандай, жобалау-іздестіру, барлау, мониторинг жасау секілді жұмыстарды қаншалықты жүргізіп жатыр және жүр­гізе алады деген сұрақтар толық ше­шімін таба қойған жоқ. Салалық министрлік мұның бәрін рет-ретімен қолға ала жатар деген үмітіміз бар.

Ал мемлекеттік, мемлекетаралық су проблемалары стратегиясын, ұзақ­мерзімді бағдарламаларды, су қауіп­сіз­дігін жүзеге асыру тетіктерін, кадр даярлау және оларды тиімді пайдалану, жобалау-іздестіру институттарын құру, күрделі су-инженерлік нысандарын салатын, жөндейтін маманданған құрылыс мекемелерін ашу және олардың материалдық-техникалық жабдықталуын қамтамасыз ету мәселелерін Үкімет деңгейінде шешу өзектілігі жоғары. Мысалы, кезінде елімізде алғаш рет үрмелі тоспаны Сырдария өзенінде «Қазсушар» мекемесі асарлық әдіспен салды. Өкінішке қарай, кешенді гидрогеологиялық-іздестіру, жобалау жұмыстары дұрыс жүргізілмегендіктен тоспа шайылып кетті. Тәуелсіздік жыл­д­ары бұрынғы су нысандарын пай­далану жұмыстары жүргізіліп, Қызыл­орда облысында «Көксарай» ретте­гіші, «Әйтек», «Көкарал» бөгеттері тұр­ғызылды. Тиісінше олар Сырдария-Арал бассейнінің су ресурстарын басқа­руда, реттеуде, есепке алуда, тиімді пайдалануда ерекше рөл атқаратын нысандар еді. Бірақ осы нысандарды жобалауда, салуда, пайдалануда жіберілген қателіктер бүгінгі күні қосымша проблемалар тудырып жатыр және жаңа шешімдер қабылдауды қажет етеді.

Су шаруашылығы саласына маман даярлау мәселесі де – өзекті тақырып. Президент қалыптасқан жағдайды саралай келіп, Тараз қаласында Қазақ гидромелиоративтік-құрылыс институтын ашу жөнінде Үкіметке тапсырма берді. Бұл дұрыс шешім болды. Бірақ шешуін күтіп тұрған шаруалар әлі де көп. Елімізде «Су ресурстары және суды пайдалану» бағыты бойынша жыл сайын 300-ге жуық мемлекеттік грант бөлінеді екен. Алайда осы гранттарды игеру көрсеткіші төмен.

Су қауіпсіздігі, суды басқару, бөлу, есепке алу, жоспарлау, тиімді пайдалану, сақтау, сапасын жақсарту, тазалау, өтелдеу секілді аса маңызды үдерістер күрделі гидротехникалық құрылым, су қоймасы, бөгет, су жібер­гіш шлюз, дюкер, акведуктуктар арқы­лы, ал ирригация, құрғату, суды бұру, әкету канал және коллекторлы-дрен­дік жүйелер арқылы жүзеге асады. Осын­дай кешенді күрделі жүйелерді жоба­лау, салу, басқару, пайдалану, авто­маттандыру, жөндеу үшін бола­шақ мамандарға толыққанды жан-жақ­ты жетілдірілген, өндіріспен байланыс­тырылған білім берілуі керек. Ол үшін оларды маман ретінде қалыптастыратын инженерлік бейіндегі пәндердің (ин­женерлік геодезия, сызба геометриясы, геология, гидрогеология, гидрометрия, материалдардар кедергісі, теориялық механика, құрылыс конструкциялары, гидрология, гидравлика, гидротехникалық құрылым (ГТС), құрылыс, ирригация, мелиора­ция, эксплуатация, су ресурстарын кешен­ді пайдалану) үлес салмағын көбей­тіп, мамандықты бакалавр емес, «спе­циалитет» деңгейіне көтеру және зама­науи сұраныстағы ГИС технология­ларды, халықаралық тәжірибелерді, GPS жүйемен жарақталған заманауи үлгідегі тахеометр, теодолит, нивелир, өлшеуіш құралдарын, компьютерлік бағдарламаларды терең оқыту арқылы сұранысқа ие білікті мамандарды даярлау жолға қойылғаны жөн.

Осы мамандыққа қызығушылық­ты арттыру мақсатында табысқа жеткен, еркше еңбек сіңірген тұлғаларды насихаттау да – айырықша маңызды іс.

Жалпы, ауыл шаруашылығы өн­дірісін, суармалы егіншілікті күтіле­тін өзгерістерге бейімдеу – өте қажетті шаруа. Әзірге жоғары білікті ғалымдар, оқытушы профессорлар, сала мамандары барда мемлекет тарапынан батыл шешімдер қабылданып, су шаруа­шылығына кадр даярлау әлемдік дең­гейдегі инновациялық технология­ларды оқыту, үйрету арқылы және об­лыстық, аудандық деңгейдегі филиал­дар, учаскелер бөлімдерін түбегейлі қайта құру мәселелерін шешіп, күті­летін табиғи-техногендік сипаттағы тәуекелдерге қарсы тұру шараларын бүкіл ел аумағында қамтамасыз ету қажет­­тілігі аса жоғары.

 

Серікбай ӨМІРЗАҚОВ,

инженер-гидротехник, профессор