Сенат спикері Мәулен Әшімбаевтың төрағалығымен палата отырысы өтіп, Түркі мемлекеттері ұйымына мүше елдердің үкіметтері арасында оңайлатылған кеден дәлізін құру туралы келісім қаралды. Сенаторлар депутаттық сауалдар жолдады.
Экономикалық интеграция нығаяды
«Түркі мемлекеттері ұйымына мүше мемлекеттердің үкіметтері арасындағы оңайлатылған кеден дәлізін құру туралы келісімді ратификациялау туралы» заң кедендік операциялар үдерісін жеделдетуге және тиісті рәсімдер құжаттарының санын қысқартуға арналған. Сондай-ақ құжат сауда-экономикалық қатынастарды дамытуға және Түркі мемлекеттері ұйымына мүше елдер арасындағы өзара экономикалық интеграцияны нығайтуға ықпал етпек.
«Мемлекет басшысы биылғы Жолдауында еліміздің транзиттік әлеуетін арттыру мәселесіне ерекше тоқталып, нақты тапсырмалар берген еді. Бұл – тәуелсіз мемлекетіміздің алдында тұрған стратегиялық маңызы бар міндеттердің бірі. Бүгін қаралған заң осы мақсатқа қол жеткізуді көздейді. Келісім Түркі мемлекеттері ұйымына мүше мемлекеттер арасында жеңілдетілген кедендік бақылау орнату үшін құқықтық негіз қалыптастырады. Мақұлданған заң жүктерді тасымалдау көлемін арттырып, тараптар арасында сауда-экономикалық белсенділіктің өсуіне оң әсерін тигізеді деп сенеміз», деді М.Әшімбаев.
Демографиялық даму бағдарламасы қажет
Палата отырысында сенаторлар депутаттық сауалын жолдады. Мәселен, Нұртөре Жүсіп елімізде демографиялық саясат саласындағы уәкілетті мемлекеттік органның болмауына алаңдаушылық білдірді. Сенатордың айтуынша, осыған байланысты халықтың қартаюы, бақыланбайтын урбанизация және көші-қон сияқты демографиялық сын-қатерлерді еңсеру жолындағы жұмыстар уақтылы жүргізілмей келеді.
Депутат өткен сессияда сенаторлардың демография тақырыбына арналған Үкімет сағатының қорытындысы бойынша әзірленіп, Үкіметке жолдаған ұсыныстарды еске салды. Сенаттың форсайт-сессиялар өткізу және ұлттық баяндама дайындау туралы ұсыныстарына Үкімет нақты шаралар белгілеместен салалық министрліктердің жұмысын үйлестіру туралы жалпы ақпаратты ғана ұсынып отыр.
Ұзақмерзімді демографиялық даму бағдарламасын әзірлеу, жерді жалға беру, салық жеңілдіктері, солтүстік өңірлерге арналған құрылыс несиелері мен климаттық жеңілдіктер сияқты ұсыныстар да қабылданбады.
«Демографиялық сын-қатерлер, халықтың қартаюы, бақыланбайтын урбанизация және көші-қон, халықтың шамадан тыс өлімі жүйелі және шұғыл шешімдерді қажет етеді. Демографиялық үдерістер үшін Үкімет тарапынан нақты жауапкершіліктің болмауы, мониторингтің жоқтығы жүргізіліп жатқан экономикалық және әлеуметтік реформалардың тиімділігінің төмендеуіне әкеледі. Кейінгі жылдары солтүстік-шығыс өңірлерде халықтың азаю үрдісі қатты байқалып жатыр. СҚО, Қостанай және Павлодар облыстарында туған адам саны жылдан жылға азайып келеді. Сондықтан Сенат ұсынымдарын қайта қарауды, солтүстік өңірлерде әлеуметтік және экономикалық даму бағдарламаларын дереу қолға алу, аймақтарға жастарды тарту, инфрақұрылымды дамыту, миграцияны басқару, зейнетақы және әлеуметтік қызметтерді жақсарту бойынша мәселелерді жедел пысықтап, нақты шешімдер қабылдау қажет деп есептеймін», деді Н.Жүсіп.
Әскерилерге арналған жеңілдіктер қайтарыла ма?
Сенатор Андрей Лукин Үкіметті әскери қызметшілерге арналған әлеуметтік жеңілдіктерді қайтаруға және олардың мәртебесін көтеруге шақырды. Ол үшін «Әскери қызмет және әскери қызметшілердің мәртебесі туралы» заңға тиісті өзгерістер мен толықтырулар енгізуді ұсынды.
Қазақстанның ұлттық қауіпсіздігін қамтамасыз етуде Қарулы күштер шешуші рөл атқарады. Алайда бұл саладағы күрделі проблемалар шұғыл шешуді талап етіп отыр. А.Лукин Премьер-министр Олжас Бектеновке осындай депутаттық сауал жолдады. Оның айтуынша, қазіргі жағдайға талдау жасағанда бұрын әскери қызметкерлерге берілген көптеген әлеуметтік жеңілдік жойылғаны немесе жақсы жаққа өзгермегені анықталған. Әсіресе ол дене күші мен ар-намысқа тікелей қатысы бар ерекше қызмет жағдайы аясында аса маңызды.
«Қазіргі кездегі қауіп-қатерді, сондай-ақ әлемде болып жатқан әлеуметтік-саяси үдерістерді ескере отырып, Үкімет әскери қызметшілерді әлеуметтік қамсыздандыруды жақсарту жөнінде кезең-кезеңімен шаралар қабылдау мәселесін пысықтауы қажет. Әскери қызметшілер мен олардың отбасы мүшелерінің теміржол көлігімен жылына бір рет демалысқа бару және кері қайтуда тегін жол жүру, қоғамдық көлікпен, қалалық, қала маңындағы және жергілікті қатынаспен жол жүруде, даладағы жаттығу төлемдерін беру, коммуналдық қызметтерді 50%-ға өтеу сияқты әскери қызметшілердің әлеуметтік жеңілдіктеріне басымдық беру қажет болып отыр», деді А.Лукин.
Осы мәселелерді шешу үшін «Әскери қызмет және әскери қызметшілердің мәртебесі туралы» заңға тиісті өзгерістер мен толықтырулар енгізу қажет. Сенатор аталған жеңілдіктерді қабылдау әскери қызметтің тартымдылығын арттырады және Қарулы күштердің, басқа әскерлер мен әскери құралымдардың имиджін айтарлықтай арттырады деп санайды.
Маман тапшы, жүктеме көп
Депутат Нұрлан Бекназаров сот сарапшыларының әлеуметтік мәртебесін көтеру туралы ұсыныс жасап, осы саладағы кадрлар тапшылығына қатысты проблемаларға тоқталды. Сондай-ақ ол сот сараптамасы орталықтарының материалдық-техникалық базасын жақсарту қажет екенін атап өтті.
Кадр тапшылығы – өткір мәселенің бірі. Сенатор қазіргі кезде 140 жұмыс орны бос екені және жыл сайын тағы ондаған сарапшы жұмыстан шығарылады деген деректі келтірді. Оның себебі – жалақының төмендігі, жұмыс кестесінің шамадан тыс көптігі, әлеуметтік кепілдіктің болмауы және медициналық сарапшылар оқуының ұзақтығы.
«Сарапшылардың жеткіліксіздігі жүктеменің 3-4 есеге артуына, сараптама жүргізу мерзімдерінің шамадан тыс созылуына әкеліп соғады. Өз кезегінде бұл үдерістік мерзімдердің сақталуына, азаматтар мен заңды тұлғалар құқықтарының сот арқылы әділ, тиімді қорғалуына теріс әсерін тигізеді. Осы жылдың 7 айында ғана 62 сот сарапшысы өз еркімен қызметтерінен босаған», деді сенатор.
Тағы бір мәселе – орталық филиалдарын ғимараттармен және үй-жаймен жабдықтау ісі. Қызметкерлер бейімделген бөлмелерде жұмыс істеуге тиіс. Сондай-ақ кәсіби деңгейін ұстап тұру үшін сот сарапшылары бес жылда бір рет біліктілігін арттыруы керек. Алайда Қазақстанда біліктілікті арттыру бойынша ғылыми-әдістемелік база жоқ. Ал сот сарапшыларын шетелде оқытуды көздейтін бюджеттік бағдарлама мүлде қаралмаған. Н.Бекназаров осыған байланысты Үкіметтен елдегі сот сараптамаларының сапасы мен тиімділігін арттыруға бағытталған бірқатар шараны қабылдауды сұрады.
«Сот сарапшыларының еңбегіне ақы төлеу жүйесін жетілдіру арқылы олардың әлеуметтік мәртебесін арттыру, аккредиттеудің халықаралық стандарттарын енгізудегі талаптарды ескере отырып, қолда бар ғылыми-техникалық жабдықты жаңғырту және сатып алуды қамтамасыз етуде жүйелі шаралар қабылдау қажет. Ауылдық елді мекендерге жұмысқа келген мамандарға әлеуметтік қолдау шараларын көрсетуге қатысты заңға өзгерістер енгізу керек. Өңірлерде сот сараптамасы институттары үшін бірыңғай ғимараттар салуға қаражат бөлуді қарастыру керек», деді депутат.
Цифрландыру бағдарламалары нәтижесіз
Сенатор Сүйіндік Алдашев елімізде цифрландыру жөніндегі бағдарламалардың тиімсіз жүзеге асқаны туралы депутаттық сауал жолдады. Оның айтуынша, бұған дейін елімізде «Ақпараттық Қазақстан-2020», «Цифрлық Қазақстан» және басқалары сияқты түрлі бағдарламалар қабылданған еді. Олар цифрлық технологияны енгізу және болашақтың цифрлық экономикасын құру арқылы халықтың өмір сүру сапасын жақсартуға бағытталған. Алайда жақсы мақсатты индикаторлар мен айтарлықтай қаржылық инвестицияларға қарамастан, бұл бағдарламалар күткендей нәтиже бермеді және экономикаға айтарлықтай әсер етпеді.
«Елімізде цифрлық технологияларды енгізу есебінен халықтың өмір сүру сапасын жақсартуға, сондай-ақ болашақтың цифрлық экономикасын жасауға бағытталған «Ақпараттық Қазақстан-2020», «Цифрлық Қазақстан» мемлекеттік бағдарламалары, «Цифрландыру, ғылым және инновациялар есебінен технологиялық серпіліс» ұлттық жобасы сияқты бірқатар бағдарламалық құжат қабылданды. Қазіргі уақытта бұл стратегиялық құжаттардың күші жойылды. Бұл бағдарламаларда жақсы нысаналы индикаторлар айқындалды, алайда, осыған қарамастан, оларды іске асыру елеулі нәтиже мен ел экономикасының дамуына мультипликативтік әсер бермеді. Оларды іске асыруға республикалық бюджеттен қомақты қаржы бөлінді. Жоғарыда аталған бағдарламаларды іске асыру қорытындыларына егжей-тегжей талдау және бағалау жүргізілді ме? Оларды жүзеге асырудың нақты нәтижелері қандай? Бағдарламалық құжаттарды іске асырудың әсерін қалай бағалайсыз?», деп сұрады С.Алдашев.
Сонымен қатар ол цифрландырудың жүйесіз жасалғанын және үйлестірудің нашарлығынан мемлекеттік органдардың ақпараттық жүйесінің интеграциясы әлсіздігін атап өтті. Көптеген мемлекеттік органның өз дерекқорлары бар және әралуан ақпараттық жүйелердің интеграциясы талап деңгейінен өте төмен. Депутат ауылдағы интернетке қол жеткізу мәселесін де атап өтті. Ауылдардың шамамен 41%-ы ғана талшықты-оптикалық желіге қосылған, бұл барлық жерде цифрландыру мүмкіндігін шектейді.
«Қазіргі уақытта 2023–2027 жылдарға арналған «Қолжетімді интернет» ұлттық жобасы іске асып жатыр. Оның мақсаты – халық пен кәсіпкерлік субъектілерін интернет желісіне жоғары жылдамдықпен қол жеткізуді қамтамасыз ету. Осы жобаны іске асыру кезінде алдыңғы бағдарламаларды орындау кезінде орын алған барлық олқылықты ескеру қажет. Мемлекет басшысының Жолдауында алға қойылған мақсаттарға қол жеткізу үшін билік органдарының, бизнестің, ғылыми және білім беру қоғамдастықтарының, сондай-ақ азаматтардың тиімді бірлескен күш-жігері қажет», деді С.Алдашев.
Бұған қоса отырыста сенатор Сергей Карплюк Ақмола облысындағы нәтижесіз бастамаларды назарға алып, елімізде туристік саланың инвестициялық тартымдылығы төмен екенін айтты. Осыған байланысты ол заңнамалық өзгерістер ұсынып, мәселені шешу жолдарын атап көрсетті.