Жыл сайынғы Жолдаулар шеңберінде Президенттің құқықтық идеяларын қамтамасыз етудегі Парламенттің заң шығарушылық рөліне тоқталғым келеді.
Алдымен сегізінші шақырылымның екінші сессиясында Парламентте 173 заң жобасы қаралып, оның 102-сі қабылданғанын, бұл жетінші шақырылымның үшінші сессиясында қабылданған заңдар санынан көп екенін айта кету керек. Сонымен қатар депутаттық заң жобаларының саны да артқанын атап өткен дұрыс.
Мемлекет басшысы өз Жолдауларында үнемі Парламент депутаттарына жүгініп отырады және жүйелі шешімдер шығаруға, сондай-ақ «Халық үніне құлақ асатын мемлекет» тұжырымдамасын іске асыруға қосып жатқан үлесі үшін депутаттар корпусының еңбегін атап өтеді.
Биылғы Жолдаудың еліміздің әділдік, инклюзивтілік, прагматизм секілді жаңа экономикалық курсы айқындалған былтырғы Жолдаумен байланысы бар екенін көзіқарақты жұртшылық аңғарған шығар. Оның ішіндегі барлық міндет үш жыл ішінде орындалуға тиіс. Ал ең маңызды тапсырмалардың нақты мерзімдері айтылды.
Президент осы сессияда тиянақты әрі толыққанды талқылауды, қабылдауды қажет ететін жаңа заң жобаларын алға қойды. Біріншіден, экономикалық белсенділікті ынталандыру және финтех секторын одан әрі серпінді дамыту бойынша ағымдағы міндеттерге жауап беретін банктер туралы жаңа заң қабылдау керектігін айтты. «Банктер және банк қызметі туралы» қолданыстағы заң мүлде басқа жағдайда қабылданған еді.
Екіншіден, жаңа Салық кодексі бұрыннан бар жүйені қайта іске қосуға арналған. Ережелерді әртүрлі түсіндіру мүмкіндігін болдырмау үшін кодексті оңайлату және оның ережелерін экономикалық белсенді азаматтарға түсінікті ету өте маңызды.
Үшіншіден, биыл мамыр айында Мемлекет басшысы қол қойған «Экономиканы либерализациялау шаралары туралы» Жарлықтың жалғасы ретінде мемлекеттік кәсіпорындарды қаржыландырудың мақсаттары, функциялары, түрлері мен әдістерін және оларды басқарудың өзге де аспектілерін заң жүзінде реттеу қажет.
Төртіншіден, қайтарылған мүліктің заңсыздығын мойындамай-ақ шарт жасасу мүмкіндігін заңмен бекіту керек. Бұл құқықтық идеялар заңсыз иемденілген мүлікті мемлекетке қайтару бойынша заңнамалық актілер пакетін жалғастыруға бағытталған. Мәжіліс қабылдаған және Сенат бекіткен «Заңсыз иемденілген активтерді қайтару туралы» заң мен басқа да заңдардың бүкіл пакеті Конституциялық сот тарапынан Конституцияға сай деп танылғанын еске салғым келеді.
Бесіншіден, елімізде жасанды интеллектіні қолдану мен цифрлық технологияны дамытуды заң жүзінде рәсімдеу қажет.
Жолдаудағы тоғызыншы бағытқа және «Қоғамда заң мен тәртіп идеологиясын терең орнықтыру қажет» деген тұжырымға ерекше назар аударғым келеді. Бұған «Құқық бұзушылықтың алдын алу туралы» жаңа заң жобасын әзірлеу және қабылдау бағытталған. Оны іске асыру мемлекеттік аппарат пен қоғамның күш-жігерін біріктіруді талап етеді. Тек осы жағдайда ғана қалыптасқан ахуалды өзгертуге, заңның үстемдігі мен азаматтардың қауіпсіздігін қамтамасыз етуге болады.
Заң идеологиясын дамыту үшін Конституциялық соттың жаңа шешімдері арқылы Парламенттің заңнамалық қызметін жетілдіру қосымша құқықтық резерв бола алады. Парламент заң шығарушы билікті жүзеге асыру кезінде республиканың жоғары өкілді органы ретінде, қолданыстағы құқықтың құрамдас бөлігі саналатыны туралы конституциялық талаптың сақталуын қамтамасыз етуге тиіс.
Биыл 30 шілдеде Президент Жарлығымен бекітілген «Қазақстан Республикасының 2029 жылға дейінгі ұлттық даму жоспары» мемлекет дамуының жаңа бағыттарын айқындайды. Бұл ауқымды және жүйелі өзгерістер Парламенттің алдына заңнаманы сапалы жаңарту, жаңа үлгідегі заңдарды қабылдау міндетін қойып отыр.
Осылайша, жоғарыда айтылғанның бәрі заң үстемдігін қамтамасыз етіп, халықтың сенімін арттырады әрі заңдылық режімін қамтамасыз етеді. Биылғы Жолдауда Мемлекет басшысы айтқан құқықтық идеяларды тиімді іске асыру ел тұрғындары тарапынан айтылып жатқан мәселелердің тікелей шешімі деуге толық негіз бар.
Алмас ҚАНАТОВ,
Парламентаризм институтының атқарушы директоры, қауымдастырылған профессор