• RUB:
    4.85
  • USD:
    498.34
  • EUR:
    519.72
Басты сайтқа өту
Руханият 24 Қыркүйек, 2024

Ар алдаспаны

133 рет
көрсетілді

Жүсіпбек Аймауытұлын қазақ сахна өнерін зерттеушілер ұлттық театрдағы алғашқы режиссер ретінде танитыны жасырын емес. Алаш ардақтысының сан қырлы өнер иесі болғанын бүгінгі ұрпақ енді-енді біле бастады. Өкінішке қарай, елімізде жүсіпбектану саласы әлі де кенжелеп тұр. Керекуге жиналған ғалымдар мен өнер иелері әйгілі жерлесіміздің еңбектері жайында ой тарқатты.

Биыл қазақтың көрнекті жа­зушысы, драматург, пуб­лицист, қа­зақ әдебиеті­­нің негізін қалып­тас­­тырушылардың бірі, Ертіс-Баян өңі­рінің тумасы Жүсіп­бек Айма­уыт­ұлының туғанына 135 жыл толды. Тұл­ғаның мерейтойы­на орай Ж.Ай­мауытұлы атындағы Пав­лодар облыс­тық қазақ музыка-драма театры­ның ұйымдастыруымен «Ар алдаспа­ны Аймауытов» атты республика­лық ғылыми конференция өтті.

Конференция жұмысына КСРО Халық әртісі Асанәлі Әшімов, М.Әуе­зов атындағы Қазақ ұлттық драма театрының директоры Еркін Жуас­бек, Қазақстанның еңбек сіңір­ген әртісі Мұхтархан Манап, өнертану докторы, Т.Жүрге­нов атындағы Қазақ ұлттық өнер ака­демиясы­ның профессоры Бақыт Нұрпейіс, фило­ло­гия ғылымдары­ның канди­даты, жү­сіпбектанушы Айман Зейнули­на, Еуразия ұлт­тық универ­си­те­ті­нің оқытушысы Мұхит Омаров, қа­ламгер Серік Елікбай, ақын, жазушы Сайлау Байбосын, баянауыл­дық өлкетанушы Рамазан Нұрғалиев, Ж.Аймауытұлының шөбе­ресі (жиеншары) Павел Ай­мауытов қаты­сып, тұлғаның ұлттық театр өне­рін да­мытуға сіңірген еңбегі жайында өз білгендерімен бөлісті.

«Әйгілі жерлесіміздің Баян­ауыл жерінен түлеп ұшып, қазақ руха­ния­ты мен мәдениеті үшін жасап кет­кен жақсылығын әлдебір дүниемен өл­шеу мүмкін емес. Ғалым ретінде өмі­рін­де атқарған істері бір төбе. Ал ұлт жоқшысы, халық педагогикасы­ның шебері, публицист, драматург ретін­де атқарған еңбектерінің жемісін бү­гін­і ұрпақ әлі де көріп, сезініп отыр», деді Павлодар облысы әкімінің орынбасары Айгүл Мәлікова құттықтау сөзінде.

Іс-шарада Алаш қайраткері­нің Қа­зақ театр өнеріне енгізген жаңалығы, драматургиядағы шығармашылық қыры, тұлғаның өміріне қатысты тың мәліметтер баян­далып, жүсіпбектану мәселелері талқыланды.

«Бүгінгі қоғам – кітап оқымайтын қоғам. Демек осы орайда театрдың еңбегі ерекше. Ал кітап оқымайтын, кейіпкерді танымайтын адамға сол шығарманы сахналау оңай емес. Театрда прозалық шығармаларды сомдау – өте маңызды. Бұл бағытта үлкен жұмыс атқарылуы керек. Жүсіпбек Аймауытұлының «Ақбілек» шығармасы – бүгінгі күннің өзекті мәселесін көрсететін, ой тудыратын шығарма», деп ой бөлісті М.Әуезов атындағы Қазақ ұлттық драма театры­ның директоры Еркін Жуасбек.

Ж.Аймауытұлының режиссерлік жұмысын оның жазушылығынан, ұстаздығы мен бойындағы өзге қасиет­терінен бөліп қарау мүмкін емес. Егер режиссерге әрі педагог, әрі психолог, әрі ұйымдастырушы ретінде қарасақ, онда осылардың барлығы қаламгер­дің бір басында тоғысқан. Жазушы білім мұхитының тереңіне сүңгіген сайын тасқындаған талантының бар­лық қыры саф алтындай жарқырап кө­рінді. Әдебиеттің көк айдынында ескегін құлаштай сілтеген майталман суреткер театр өнеріне де өшпестей қолтаңбасын қалдырды.

Өнертану докторы Б.Нұрпейіс шын мәнінде қазақ театрының пайда болуы Жүсекеңнің 1915 жылы 15 ақ­панда Семейде сахналаған «Біржан – Сара» спектаклімен байланысты еке­ніне тоқталды.

«1958 жылы ҚазКСР Ғылым акаде­миясының сол кездегі Тіл және әде­биет институтындағы фольклор бөлімін бас­қарып жүрген М.Әуезовтен ұлт­тық театр өнерін зерттеуді қалай бас­тау керектігі жайында ақыл-кеңес алуға барған театр зерттеушісі Бағыбек Құн­дақбайұлы ұлттық сахна өнері­нің алғашқы қадамдары Ж.Аймауыт­ұлы есімімен тығыз байланысты еке­нін кемеңгер жазушының өз аузы­нан естігенін жазған болатын. Ғалым бұл іспен айналысқаны үшін партия тарапынан қуғындалып, сөгіс алған. Тек кейін, жариялылықтың отты лебі ескеннен кейін барып, бір кездері атын атай алмаған Алаш арысының пьесаларын жинақтап, оның алғашқы театр режиссері болғандығы туралы ғылы­ми мақа­ласын жариялады. Осы жи­нақ­тың алғысөзінде Б.Құндақбайұлы 1915 жылдың 13 ақпанында Семей­­де қойылған «Біржан – Сара» айтысы­ның сахналық нұсқасын жасап, сах­на­ға шығарған Ж.Аймауытұлының режис­сурасына тоқталған. Одан әрі: «Мұғалімдер семинариясы­ның сту­денті Ж.Аймауытұлы әйгілі «Біржан – Сара» айтысының Қазанда басыл­ған нұсқасын сахнаға бейімдеп, ұлт­тық топырақта көркемдік талапқа то­лық жауап берген тұңғыш спек­такль­дің қойылуы – ерекше мәдени-ру­хани құбылыс. Бұл – ұлттық сахна өнерінің туған күні. Біз де енді қа­зақ театры­ның тарихын 1926 жыл­дан емес, 1915 жылдан бастағанымыз жөн. Тарихи да, ғылыми да шындық осы», деп ресми пікірін білдір­ген. Аймауыт­ұлы 1921 жылы Семейдегі губерния­лық труппаның сахнасында М.Әуезов­тің «Еңлік – Кебек» трагедиясының екін­ші нұсқасын қой­ғаны, ал 1925 жылы «Ел қорғаны», кейінірек «Шернияз», «Сылаң қыз» пьесаларын сахнаға шы­ғарғаны туралы мәліметтер бар. Сондықтан біз оны қазақ театр өне­рінің тұң­ғыш режиссері деп айтуға толық құқылымыз», деді өнертанушы.

Ал С.Торайғыров университеті үш­­­тұғырлы тіл кафедрасының меңге­ру­шісі, жүсіпбектанушы ғалым Айман Зейнулина Алаш арысының драма­тургиядағы қыры жайында баяндады. Айтуынша, ғалымдар осы уа­қытқа дейін қаламгердің 10-ға жуық дра­матургиялық шығармасы бар деп есеп­теп келген. Жуырда табылған архивтік құжаттардан Жүсекең­нің театрға арнап 25-тен астам шығар­ма жазғаны анықталған. Сондықтан драматургтің бұл тұрғыдағы еңбектері әлі де зерделей түсуді қажет етеді.

«Ақбеттау» журналының редак­торы Сайлау Байбосын дарын иесінің әулетіне қатысты тың деректер ұсын­ды. Кейінгі уақытта жүсіпбектану са­ласында жазушының ата-тегіне қа­тысты біраз дүниенің назардан тыс қа­лып жатқанына қынжылыс танытты.

– Аймауытұлы әулетінің Дәнде­бай мекеніне Омбы генерал-губерна­торынан үй салу үшін ағаш кесіп алу­ға рұқсат сұрағаны туралы хат сақтал­ған. Жүсіпбектің аталары дәулет­ті болғанын 1897 жылғы санақтан да аңғарамыз. Онда әкесі Оймауытта 276 жылқы, 167 ірі қара, 43 түйе, 749 қой-ешкі бар делінеді. Кедей адамда мұн­дай байлық бола ма? Оймауыттың өзі болыс болып, ел басқару ісіне ара­ласқан. Бұдан бөлек Жүсекең­нің саз­герлігін, қоғам қайраткері ретіндегі ең­бегін, тағы басқа қырларын терең­нен зерт­теу қажет», деді қаламгер.

Жүсекеңнің жиеншары, бү­гінде Ресейдің Кемер облысында тұ­ратын Павел Аймауытов Алаш ардақ­ты­сы­ның үлкен ұлы Бектұр жайында ес­те­ліктер өрбітті. «Нағашы атам Бек­тұр Аймауытұлының жарқын бейнесі менің есімде әлі күнге сақтаулы. Он жыл лагерьде азап шегіп, Ресей же­рінде көптеген жайтты басынан өт­керген. Мен Римма есімді қызы­нан ту­ғанмын. Бала кезімізде әр демалыс­та атамыздың үйіне барып тұра­­тын едік. Бектұр атамыз өте бауыр­мал бол­ды, бізді жақсы көрді. Суретті керемет салатын. Қолынан келмей­тіні жоқ, бес саусағынан өнер там­ған жан-­тұғын. Бізді кішкентайымыз­дан жазуға, оқуға үйретті. Спортқа да бейімдеп, алғаш рет ағам Сергей еке­умізге бокс қолғабын кигізіп жұ­дырықтастырғаны да есімде. Бізді ер мінезді етіп тәрбиелеуге тырысты. Алайда ол өзінің ата-анасы жайында мүлде тіс жармайтын, біз үшін жабық тақырып болатын. Қазақстан мемлекеті тәуелсіздік алған соң, атамыз тарихи Отанына көшіп кетті. Біз анамызбен бірге келіп, әуелі Қарағанды­да, кейін Алматыда атамыздың үйінде болдық. Атамыз естеліктер жазып жүргенінен де хабардар болдым», дейді Павел.

Конференцияда Еура­зия ұлттық университетінің оқыту­шысы Мұхит Омаров, Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі Мұхтархан Манап, баянауылдық өлкетанушы Рамазан Нұрғалиев драматург еңбегі жайында жан-жақты деректер баяндады.

Атап өтерлігі, жазушының туған жері Әулиелі Қызыл­тау – топырағы құйқалы жер. Мұнда ғұлама Мәш­һүр Жүсіп, сатираның сарда­ры Қадыр Тайшықов, Абы­лайдың бас ба­тыр­ларының бірі Шо­тана батыр, ақын Сақау Мәукеұлы, атақ­ты ат сыншысы Күреңбай Бек­ұлы, ірі дін қайраткері, Көкілташ мед­ресесі­нің түлегі Қалимолла Жан­тоқаұлы, өз­ге де қазаққа аты мәлім тұлғалар дү­ние­ге келген. Бұл жерден 18 шақы­рым жерде атақты күрескер ақын Мәди Бәпиұлының (Қарағанды облысы­ның Егіндібұлақ ауданы мен Жүсіпбек ­ауылын Түндік өзені бөліп тұр), Әулиелі Сарыөлең жақта алашордашы Сәлемхат Күленовтің дүниеге келген жері бар.

 

Павлодар облысы