Қазақстан халқы Президент Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев тарапынан ұсынылған бес институттық жаңа реформаны ерекше шабытпен қабылдады.
Бірінші. Қазіргі, кәсіби және автономды мемлекеттік аппараттың қалыптасуы.
Екінші. Меншік құқығын кепілдендіретін заңның үстемдік құруын қамтамасыз ету.
Үшінші. Әртараптандыруға негізделген индустрияландыру және экономикалық өсу.
Төртінші. Болашақтың біртұтас ұлты.
Бесінші. Транспарентті және есеп беруге тиісті мемлекет.
Әуелі экономикалық бағдарламаларды сапалы жүзеге асыруды қамтамасыз ететін, нақты анықталған қазіргі, кәсіби және автономды мемлекеттік аппаратты қалыптастыру мәселесіне тоқталғым келіп отыр. Мемлекеттік қызмет дегеніміз не? Бұл – мемлекет тарапынан қойылған мақсаттар мен міндеттерге сәйкес, адамдардың өмірін жақсарту бойынша тапсырмаларды орындау үшін мемлекеттік функциялардың кәсіби орындалуы. Экономикалық бағдарламаларды сапалы жүзеге асыру тәуелді болатын қазіргі кәсіби автономды аппараттың сапалы жұмысының халық игілігі үшін маңызы ерекше жоғары. Осы орайда, Мемлекет басшысы әкімшілік мемлекеттік қызметтің саяси деңгейінің тәуелділігін ерекше атап өтті. Ұсынылатын қызметтердің сапасына да арнайы тоқталды. Ал тұтастай алғанда, Қазақстанда тиімді басқару бойынша барлық жағдайлар жасалған. Конкурс негізінде мемлекеттік қызметке іріктеу жасалатын А корпусы мен Б корпусы анықталды.
Өкінішке қарай, біз әлі күнге дейін қызметкерлердің кәсіби біліктілігін толық ескерместен қызмет бойынша топтық ауыстырумен өте жиі бетпе-бет келіп отырмыз. Мұндай жайттар көрсетілетін мемлекеттік қызмет сапасына тікелей кері әсер ететін тамыр-таныстық, сыбайлас жемқорлық үшін жағдайлар жасайды. Біз тамыр-таныстық, кәсібиліктің болмауы және т.б. негізгі себебі болып табылатын сыбайлас жемқорлық құбылыстары туралы жақсы білеміз. Бізге мемлекеттік қызметкерлер тарапынан келеңсіз құбылыстарды жою бойынша заң жобаларын, мысалы, «Жергілікті өзін өзі басқару туралы» Заң, басқа да заңнамалық актілер қабылданды және келешекте мемлекеттік қызмет туралы мақалалардың, «Сыбайлас жемқорлықпен күрес туралы» Заңның және басқа заңнамалық актілердің тізбесін қарап шығу қажет.
Мемлекеттік қызметкерлердің барлық деңгейлерінің білімдерін тексеру қажет. Сондықтан барлық деңгейдің аттестациясын өткізген жөн. Меритократия қағидаларын қорғау және сыбайлас жемқорлыққа жол бермеу бойынша нақты жұмыстар жасалуы керек. Кәсібилік мансаптық өсудің бастапқы кезеңімен, яғни оның кәсіби өсуімен анықталуы тиіс. Меритократия қағидалары негізінде өзін өзі жүзеге асырудың бірдей мүмкіндіктері Президент Нұрсұлтан Назарбаев ерекше көңіл бөлген адамның діни және этностық қатыстылығына қарамастан, әрбір азаматта болуы қажет. Сондықтан меритократия тек мемлекеттік аппараттың ғана емес, сонымен бірге, барлық мемлекеттік сектордың, оның ішінде соттардың, құқық қорғау органдарының, ұлттық компаниялардың және холдингтердің қағидасы болуы тиіс.
Өкінішке қарай, аталған себептер тізбесі мемлекеттік секторда төмен еңбекақы салдарынан аз тартымды себептердің бірін құрайды. Бұл жерде мемлекеттік қызметкерлердің мемлекеттік жобаларды жүзеге асыруға ықпал ететін нақты мансаптық келешегі мен біліктілігі жоқ екені анық көрінеді. Мемлекеттік қызметке кім лайық болса және тиісінше жоғары біліктілік көрсетсе, соған сәйкес еңбекақы төлемін алуы қажет.
Біз жас мемлекетпіз, сондықтан әлі де болса мемлекеттік қызметкерлердің сапалық анықтамасы бойынша дамыған елдердің тәжірибесін зерттеуіміз керек. Әсіресе, мемлекеттің ұзақ мерзімді бағдарламасы басшының ауысына тәуелді болмайды деп анық жазылған Германия, Ұлыбритания, Франция сияқты елдердің тәжірибелерін қарастырсақ, ұтылмайтынымыз айтпаса да түсінікті. Сондай-ақ, біз шетелде білім алып жатқан студенттерге ерекше көңіл бөлуіміз керек. Бұл Қазақстанның одан әрі экономикалық өсуіне себін тигізетін кадрлық әлеуеттің дәл көзі болып табылады.
Нұрлан ЖАЗЫЛБЕКОВ, Парламент Мәжілісінің депутаты.