Ауыл шаруашылығы министрлігінің жанынан Аграрлық саясат жөнінде арнайы кеңес құрылғанан естіп, бір қуанып қалдым. Бұрын министрліктегілер өз білгенімен жүрсе, енді агроөнеркәсіп кешені саласының дамуын алқалы отырып шешуге бағыт ұстапты. Құптарлық жәйт. Әрине, «келісіп пішкен тон, келте болмайды». Енді біздің жанайқайымыз комиссиядағылардың бірінің болмаса бірінің құлағына жетіп, ой салар, шешілуіне себепші болар деген үміттеміз.
Менің айтайын дегенім, тек Маңғыстау малшыларының ғана емес, барлық малбегілердің мұңы, халықтың көкейінде жүрген мәселе деп ойлаймын.
Еліміздің қой шаруашылығында қылшық жүнді қой тұқымдарының алар орны ерекше. Басым бөлігі құйрықты етті-майлы және қаракөл қойлары болса, оларды жылына екі мәрте қарқып, көктемде – жабағы, күзде – күзем жүн аламыз. Әрине, қылшық жүннен өңделіп, өндірілетін өнім түрлері санаулы, бірақ оның ішінде халықтың қажетін өтер аса керектілері жетіп артылады. Ал енді мал терілеріне келетін болсақ, қазір аса сұранысқа иелері сиыр мен қой терілері. Оларды өңдеп, өндірілетін халық тұтыну тауарларын саусақпен санап тауыса алмайсың.
Жүн мен тері, қаракөл елтірісін қоспағанда, мал шаруашылығының қосалқы өнімдері болып табылады. Себебі олар мал иесінің қалауынсыз да өндіріледі және жеңіл өнеркәсіп үшін халық тұтынатын тауарлар өндірісінде таптырмайтын аса құнды шикізат. Бірақ, осы шикізаттарды елімізде халық игілігіне жарату өз дәрежесінде ме?
Қазір бізде бір бас қойды қырқуға қырықтықшыға кемінде 200 теңге төлесек, жылдық шығыны 400 теңге, ал бір бастан алынатын жылдық жүн өнімі физикалық салмақта 2,3-2,5 кг. шамасында. Мал иесі оның килосын алыпсатарларға (көбісі Қытайға, не Ресейге өткізеді) пұлдағанда орта есеппен 30-40 теңгеден өткізеді, сонда 1 бастан жылына көретін шығыны 320-340 теңге көлемінде. Олай болса, осы өнімін кім сонау Ақтөбеде немесе Таразда орналасқан өнім өңдеу орнына тапсырады?
Түйе жүнін де пұлдағанда 600-700 теңгеден өткізеді, ал оны күзеу азабы айтпаса да түсінікті.
Сатылатын өнім көлемі жалпы өндірілген өнімнің 10-15%-нан аспайды, қалғаны кез-келген жерде желге ұшып, күнге қақталып жатыр. Осының салдарынан күзем алуды тоқтатқандар қатары да жыл санап көбейіп келеді. Ал мұның малдың денсаулығы мен өнімділігіне келтірер зиянымен қатар, қыс айларында түрлі паразитарлық аурулардың (қотыр, бит, т.с.с.) етек алуына себепкер болады.
Енді мал терісіне келетін болсақ, жылқы мен түйе терісін қазір ешкім қабылдамайды, қой терісін де алыпсатарлар 500-700 теңгеден ғана алады, онда да негізінен Ақтау мен Жаңаөзен қалаларында. Сатып алушылар да ақымақ емес, одан пайда табатын болғасын ел кезіп, жүн-жұрқа жинап жүр. Демек, сұраныс бар. Олай болса, шикізатымыз «ұстағанның – қолында, тістегеннің – аузында» кетіп жатыр. Сонда біздің елімізде жылқы мен түйе терісін пайдаға жарататын технология жоқ па? Жоқ болса, Ауыл шаруашылығы министрлігі, құрамында аты дардай «ҚазАгроИнновация» акционерлік қоғамы бола тұра, ғалымдарымен бірлесіп осы мәселені неге шешпей отыр деген орынды сұрақ туындайды. Кеңес Одағы кезеңінде осы терілер ғана емес, малдың сүйегі мен тұяғы да пайдаға жаратылды емес пе?
Қалай болғанда да, мал жүні мен терілері толық өңделіп, пайдаға жаратылуы тиіс. Ал бұл мәселені күні бүгін кәсіпкерлік субъектілерінің күшімен шешу ұзаққа созылатыны сөзсіз. Сондықтан, мәселені тездетіп мемлекет қаржысы есебінен шешкен дұрыс болар еді. Біздің әрекетсіздігімізден шаруагер қауым зиян шегуге, ал халық қолжетімді отандық тұтыну тауарынан шеткері қалуы тиіс емес.
Біз мәселе күрделене түссе, шешкіміз келмесе «заңға келмейді» деп құтыла салуды әдетке айналдырып барамыз. Заңды өзіміздің қазақстандық депутаттар қабылдайды және барлық заңдар халықтың игілігі үшін, мәселесін әділ шешуге бағытталады. Олай болса, сол «болдырмайтын» заңдарға өзгерістер мен толықтырулар енгізелік! Халыққа не керек? Әрине, бірінші кезекте денінің саулығы, қарнының тоқтығы мен киімінің бүтіндігі, тыныштық керек. Ал қарнын тоқ, киімін бүтін ететін тек қана ауыл шаруашылығы. Осы екеуі болса, денсаулыққа да көп нұсқан келе бермейді.
Қорыта айтсам, бірінші кезекте, еліміздің барлық аймақтарында жүн мен мал терілерінің барлық түрлерін қабылдайтын дайындау орталықтары ашылуы тиіс. Және де, тауар өндірушіден өнімді сатып алу бағасы да көңілге қонымды, шығынын толық ақтап, аз да болса шаруагер пайда табатындай деңгейде болғаны дұрыс. Одан әрі қарай, осы өнімдерді толық өңдеп, халық игілігіне жарату керек. Дайындалған тұтыну тауарының өзіндік құны қымбатқа шығып, тауар халыққа қымбатқа түсетін болса, сатып алған шикізаттың құнын субсидиялау жолымен ішінара арзандатуға мүмкіндік бар. Субсидияны кім алмай жатыр? Оны қандай қаржыға, қалай ұйымдастырады, ол министрлік пен жергілікті атқару орындарының бірлесіп «басын ауыртатын» мәселесі. Еліміздің «қалтасында» ақша жоқ емес, бар. Соны көзін тауып, халықтың мұң-мұқтажын шешуге бағыттасақ болды.
Қолыңда барды ұқсатып, қажетіңе жарата алмау – барып тұрған мүжәлсіздік.
Қалдыбай ЕРҒАЛИЕВ,
ауыл шаруашылығы ғылымдарының кандидаты
Маңғыстау облысы