Кезінде Сырбай Мәуленовтің Әди Шәріпов туралы «Жақсылыққа жаралған жүрек» деген сөзі бүгінгі ұрпақ алдында қайта жаңаланып, жаңғырып отыр. Өйткені «Орхон» баспасынан жарық көрген Әдекең жөніндегі кітаптың аты міне осылай аталады.
Көрнекті қоғам және мемлекет қайраткері, жауынгер-жазушы, белгілі ғалым ретінде Әди Шәріпов есімін білмейтін қазақ кемде-кем. Жалпы ол кісі көзі тірісінде-ақ аты аңызға айналған адам. Ақын Т.Молдағалиев «Дара тұлға» деген өлеңінде: «Мынау елде, ағатай, өзің жайлы аңыз көп», деп тегін айтпаса керек. Осы кітаптан алған мағлұматымызға сүйенсек, аңызға айналмаса, 1941 жылы соғыс басталған бетте, қоршауды бұзып шығып, Белоруссияның Мухин орманында партизан отрядын құрған «Саша-қазақты (Ә.Шәріповті) ұстап бергенге елу мың неміс маркасын және помещиктің жерімен қоса үй-жайын сыйға береміз» деп фашистер ұшақтан листовканы жайдан-жай тастай ма? Иә болмаса, 1928 жылы Өскемен қаласынан жеті тиынға сатып алған А.Байтұрсыновтың «Әдебиет танытқышы» оқулығын жанын шүберекке түйе жүріп, сақтап, сондай кітаптарды туған жері Мариновка деревнясының Былқылдақ өзенінің жағасындағы ағаштың түбіне көміп, соғысқа аттанарда күдік келтірмейтін жақын ағайындарының біріне қалдырып, елу жыл сақтауы, кейіннен Ахаңдарды ақтаған комиссияның мүшесі ретінде әлгі оқулықтың толық нұсқасын ең бірінші болып баспаға ұсынуы жатқан бір жыр емес пе? 1928 жылы «Әдебиет танытқышпен» бірге сатып алып, бірге сақтаған М.Әуезовтің «Қилы заман» повесін романға балаған Әди Шәріпов оны орысшаға аудартып, Мәскеуден жарық көруіне ықпал етуі де аңыз емес, шындық. Жазушылардың аңызға айналған атақты ақ үйі мен сары үйін салдыртқан да Әдекең екен. Бірақ тоталитарлық жүйе жекелеген адамдардың ерекше ерлік істерін айтуға да, жазуға да жол бере қоймағаны белгілі. Сондықтан да қоғам қайраткерлері мен ақын-жазушылардың жекелеген естелік мақалаларында, еске алу кештерінде, ел аузындағы әңгімелер болмаса, былайғы жұрт оның халқына сіңірген ерен еңбегінен мүлде бейхабар деуге болады. Міне, Әди Шәріпов туралы ертеректе жазылған мемуарлық мақалалар, замандастар лебізі, арнау өлеңдер мен эсселерді топтастырған аталмыш жинақ осы олқылықтың орнын толтырғандай.
1941-1945 жылдардағы қан майданда «партизан Саша-қазақ» деген аты аңызға айналған Әди Шәріпов – бұл кезеңнің шындығын «Партизан қызы», «Ормандағы от», «Тон», «Қапастағы жұлдыздар», «Әке қабірі басында», «Арбасу», «Эльбрусь етегінде» сияқты әңгіме-повестері мен «Сахара қызы», «Дос сыры» атты романдарына арқау еткенмен, өзінің жеке басынан өткен қиямет-қайым күндерін қағаз бетіне тұтастай түсіре алмай кеткен қаламгер. 1937 жылы 25 жасында «қажы-байдың тұқымы», «жапон шпионы», «Ілияспен (Жансүгіров) байланысы бар» деген айып тағылып, комсомолдан шығарылғаннан кейін, факультет деканы болып отырған орыс жігітінің көмегімен дер кезінде бас сауғалап, Түркіменстанның Красноводск қаласына барып жанын сақтап қалмағанда, тірі қалар-қалмасы екіталай еді. Бірге оқитын курстасына айтқан өмір тарихы көп ұзамай өз басына соққы болып тигеннен кейін Әдекеңнің екі елі ауызға, төрт елі қақпақ қойғаны анық. Өмірінің жартысын жауапты қызметтерге арнағандықтан, әкелері Кеңес өкіметінің ата жауы саналатын Қайранбай қажының ұрпағы Әди Шәріповке үнемі аузын бағып сақ жүрмесе болмайтын еді. Сондықтан да болашақ қайраткерге өмірбаяндық роман жазу бұйырмағаны ақиқат. 1938 жылы Алматыға қайта оралған Ә.Шәріпов қазіргі ҚазПИ-де үзіліп қалған оқуын аяқтауға мүмкіндік алады. Оның 1940 жылы әскери комиссариаттың бастығына кіріп, өзіне жала жапқан адамның да сонда жүргенін көріп: «Әскер қатарына қайда жіберсеңіздер де барайын, тек бір өтінішім, мына Т. деген азаматтан аулақ жүретін әскери бөлімге жіберіңіздер» деген өтініші бойынша жау тылынан бір-ақ шығуы да кездейсоқ емес екен. Міне, қолымыздағы кітап жай ғана естеліктер жинағы емес, ғұмырбаяндық естелік-роман деуге тұрарлық дүние.
Кітаптың бірінші бетін ашатын «Орхон» баспасының директоры Д.Әшімхановтың алғысөзінен кейін Сәбит Мұқановтың «Еңбегіне сай еңбек» атты 1962 жылы жазылған мақаласы беріліпті. Мұнда негізінен Әди Шәріповтің Жұмағали Саин туралы монографиялық еңбегіне талдау жасалады. Десе де, Әдекеңнің Белоруссия жерінде «Сашко қазақ» (беларус ұғымында «ертегілік батыр» – С.М.) атанып, партизан отрядын басқарса, Ж.Саинның Украина жерінде партизан отрядын басқарғандығын әдемі қиыстырып әкелген жазушы екі қайраткердің жұршылыққа белгісіз қиын-қыстау күндерінен де сыр шертеді. Ал бір майданда соғысқан А.Медведов, В.Добровольский сияқты партизан-жауынгерлердің, соғыс ардагері, профессор С.Кенжебековтің, елші, экономика ғылымдарының докторы, профессор Л.Пакуштың, жазушы-қаламгерлер Д.Снегин, В.Клязьмин, З.Танхимович, В.Добровольский, К.Алтайский, А.Брагин, Н.Ровенский, Н.Жантурин, С.Бақбергенов, Е.Створин, Г.Бельгер, Е.Гусляров, С.Күзембаева, Р.Қойшыбаева, Мұрат Әуезовтің естеліктерінде ғибратты сөз мол. Жалпы жинаққа енген алпыстан астам автордың бірде-біреуінде басы артық бос сөз жоқ, барлығының сөзі тек қана жақсылықтан, тек қана өнегелі өмірді суреттеуден тұрады. Сондықтан да кітапты оқып отырғанда, әрбір мақала жекелеп талдауға жетектейді. Жинақтың бір ерекшелігі – алдымен қазақша жазылған мақалалар топтастырылып берілген, ал жоғарыда аты аталған авторлардың орыс тілінде жазылған мақалалары қайраткер өмірінің әртүрлі кезеңін бейнелейтін суреттерден кейін бөлек жинақталыпты. Соңында орысша-қазақша жазылған хаттар мен жарық көрген еңбектерінің жалпы тізімі берілген.
1944 жылы жараланып, елге оралғаннан кейін әуелі Қазақ КСР Оқу министрінің орынбасары, одан 1963 жылға дейін Оқу министрі, 1963-1966 жылдары Қазақ КСР Министрлер Кеңесі төрағасының орынбасарынан Сыртқы істер министрі, 1966-1971 жылдары Қазақстан Жазушылар одағының төрағасы, 1971-1979 жылдары Әдебиет және өнер институтының директоры сияқты жауапты қызметтер атқара жүріп, «Жұмағали Саинның өмірі мен творчествосы», «Қазіргі дәуір және қазақ әдебиеті дамуының проблемалары», «Қазақ әдебиетіндегі дәстүр мен жаңашылдық», «Сырбай Мәуленов творчествосы» атты монографиялық зерттеу еңбектер жазып, шетелге шыққан сапарларын бейнелейтін «Алыс жағалаулар» атты очерктер жинағын шығарады. Қашан көзі жұмылғанша осы Әдебиет және өнер институтынан қол үзбей өтті.
Осы кезең суреттері көрнекті ақын-жазушыларымыз Қ.Қайсеновтің «Қамқоршымыз болды», С.Мәуленовтің «Батыл адымдар», М.Әлімбайдың «Өр де өтімді еді», Ә.Нұршайықовтың «Жауынгер жазушы», Ғ.Қайырбековтің «Әдекең 80 жаста», Т.Молдағалиевтің «Дара тұлға», Р.Тоқтаровтың «Ұлт тағдырына үн қосқан», Ж.Молдағалиевтің «Өнегелі өмір», Ә.Жұмабаевтың «Аман ердің аты шығады», Ғ.Қабышұлының «Ақ жолмен жүрген азамат», М.Рәшевтің «Сексеннің бесеуінде», Ф.Оңғарсынованың «Сағындым, аға, сізді!», Б.Тілегеновтің «Қайраткер хақында бірер сөз», М.Қалдыбайдың «Елден шыққан ер тұлға», Ғ.Садықұлының «Соғыста партизан, өмірде қайраткер», Н.Нұрахметұлының «Тарихта орны бар азамат», Ә.Бөриевтің «Өжет боп өсіңдер» сияқты мақалаларында әртүрлі қырынан сөз болады. Аталған қаламгерлердің бәрі де өмірде болған оқиғаларды, өздеріне ғана емес, туған халқына жасаған адал қызметі мен қарымды қамқорлығын бүкпесіз шын жүрекпен жазған.
«Дүниеде партизандар ғана мықты болады» деп ойлайтын өз аты да аңызға айналған партизан-жазушы Қасым Қайсеновтің 1945 жылы Әдекеңмен алғаш танысуы қызық. Әрине Қасым аға алғашында атақты партизан командиріне сынай қараған болу керек. Себебі, партизан-жазушы Әдекеңнің кесек тұлғасына, алақандай көзіне, құлақтың бітіміне қарап отырып, «нағыз партизанның өзі екен» деп, сүйсіне сипаттама беруі осы ойымызды айғақтайды. Генерал-майор, Ауған соғысының ардагері М.Қалматаевтың «Ағаның хаты ұраным еді» мақаласы да Әдекең туралы тың мағлұматтарға толы.
Ал көрнекті ғалымдар М.Қаратаевтың, Т.Нұртазиннің, С.Қирабаевтың, К.Нәрібаевтың, Ш.Елеукеновтің, Т.Кәкішевтің, Ә.Нарымбетовтің, Б.Уақатовтың, Х.Әдібаевтың, С.Исаевтың, Б.Әбілқасымовтың, Б.Майтановтың, С.Негимовтің, А.Ісімақованың, Ш.Тағаеваның мақалалары партизан-жазушының өмірі мен шығармашылығының сан тарауына шолу жасайды. Қазақша жазылған мақалалар соңында Әди ағаның адал жары әрі артындағы жоқшысы ретінде елеулі еңбек сіңіріп жүрген Клара Жағыпарқызының да «Аяулы Әдекем» атты естелігі шынайы жүрек тебіренісін білдіреді.
«Майданнан оралған күндерде» деп аталатын Тайыр Жароков пен оның әйелі Мүнира туралы партизан-жазушының өз естелігі де сәтімен берілген. Елге сағынып жеткенде, екі баласының қазасын есту, әрине Әди Шәріповке оңай соқпайды. Осындай ауыр қайғыны бірге бөліскен, қашан көзі жұмылғанша ара-қатынастары үзілмеген Т.Жароков екеуінің арасындағы адал достық оқырманын ойландырары хақ.
Жазушының туыстары Б.Абланов, Н.Тұңғышбаева, Р.Шүлембаевалар, қызы Әлияның да естеліктері ыстық ықыласпен жазылған. Орыс тіліндегі мақалалар соңында жазушының майдан өмірінен сыр шертетін «История одного полушубка» (аударған И.Щеголихин) деген повесінен берілген үзінді де жинақтың танымдық сипатын арттыра түскен.
Әди ағаға «Жазығың сол», «Секем-сезік» деген атпен жыр шумақтарын арнаған қарт қаламгер Мұзафар Әлімбаевтың «Өр де өтімді еді» деген мақаласындағы қайраткер-ғалымның жоғарғы қызметте жүрген кезіндегі өзі инициатор болып салдырған құрылыстары туралы айтқанына назар аударып көрейікші. Олар: 1. Алматы іргесіндегі Алматы санаториясы. 2. Көкшетаудағы «Оқжетпес» санаториясы. 3. Қырғызстандағы «Қазақстан» демалыс үйі. 4. Үкімет жанындағы медициналық-санаторийлер бірлестігі үйі (№4). 5. Төртінші басқарманың шипаханасы және медиктерге арналған екі тұрғын үй. 6. Қазақстан жазушыларының Алматыдағы шығармашылық үйі. Жамбыл көшесіндегі екі тұрғын үй. 7. Алматыдағы Красин және Абай көшелері мүйісіндегі бес қабатты тұрғын үй (творчество қызметкерлеріне берілген). 8. Шығармашылық үйі қасынан жазушыларға бөлдірген оншақты саяжай үйі. 9. Алматының Калинин көшесі бойындағы ең алғашқы республикалық пионерлер сарайы.
Ал академик К.Нәрібаев өз естелігінде тікелей Әдекеңнің араласуымен Семейде медициналық және мал дәрігерлік институттары, Оралда ауыл шаруашылығы институты, Қарағандыда медицина және кооператив институттары ашылғандығын атап көрсетеді.
Академик С.Қирабаев 50-жылдардың күшті науқаны өткеннен кейін министр Әдекең қазақ мектептерін қайта ашу, қазақ тілінің мәртебесін көтеру ісіне едәуір бастама жасағандығын, Алматыда жабылып қалған № 12 мектеп қайта ашылғандығын, ауыл балаларын оқытатын мектеп-интернат (№ 4) ұйымдастырылғанын, қазақ тілі мен әдебиетін оқытуды жақсарту шараларына арналған республикалық кеңес өткізіп, Әдекеңнің өзі баяндама жасағанын, кеңес шешімімен «Қазақ тілі мен әдебиеті» журналы шыға бастағанын, сонымен бірге жоғарыдағы тізімге қатысты мәселелердің қалай орындалғанын ашатын мол деректер келтірген.
Әдебиет және өнер институтының директоры болып жүргенде әрі басшы, әрі ғылым докторы ретінде қаншама адамға жол сілтегені туралы Т.Кәкішев «Қамқоршы» деген мақаласында анық жазады. Бұлардың ішінде кейіннен білікті ғалымдарға айналған Б.Абылқасымов, Т.Баймолдаев, А. Бұлдыбаевтың ең алдымен қабылданғанын, бұлардан кейін «Ж.Дәдебаев, Б.Балажанов, Қ.Ергөбеков, Б.Әбдіғазиевті атасам, Әди Шәріпов қабылдаған адамдардың кімдер екені айқындала түсер деп ойлаймын» дейді ғалым.
Қаламгер Әбілмәжін Жұмабаев 2008 жылы жазған естелігін: «Әдекең ұзақ өмірінде қандай бір жауапты қызметті атқарып жүрсе де, тіршілікте артынан өз бороздасын тартып, оған жайқалтып егін өсіретін диқан тәрізді халық игілігіне бағытталған небір керемет игілікті істерді тындырған қазақтың нар тұлғалы азаматы еді» – деп қорытындыласа, 1992 жылғы естелігінде Рамазан Тоқтаров: «Әдетте біз батырды алыстан, ертегіден, көне тарих қатпарларынан іздейміз, ол да керек шығар, бірақ көбіне-көп сол Әди аға сынды алып тұлғалы батырлар қасымызда жүргенін көп жағдайда аңғара бермейміз. Аңғара бермеген соң, аялай да білмей жатамыз. Әдекең қызыл өрт-майдан өтінде жүрсін, бейбіт тірліктің бүлікшілерімен өліспей-беріспейтін жекпе-жек айқасқа да шықсын, соның бәрінде ешқашан өзінің жеке басын қорғап, ұлт тағдыры шешілетін әлеуметтік мәселелерден бір сәтке де тысқары қалып көрген емес. Ол үшін көріп отырсыздар, құрбандықтың қандай түріне болса да ойланбастан бара берген. Әди Шәріпов секілді ұлтының тағдыры мен биік идеал үшін күресе алатын ұл тудырған қазақ халқы ешқашан дағдарысқа ұшырамақ емес», – деп аяқтайды.
Расында, осы кітапты оқып отырғанда Әди Шәріповтің өнегелі өмір жолымен танысқан сайын қазақтың небір марғасқа ұлдарының да күрескер тұлғасы көз алдыңызға елестеп отырады. Осы арқылы өмірден қандай адамдар өткен деген ойға қаласыз.
2012 жылы 19 желтоқсанда қазақ мәдениетінің аса ірі тұлғасы, жазушы, ғалым, қоғам қайраткері Әди Шәріповтің туғанына 100 жыл толады. «Ұлым дейтін ел болмаса, халқым деген ұл қайдан туады» деген сөз бүгінде жиі айтылып жүр. Қолыңыздағы «Жақсылыққа жаралған жүрек» атты кітапты оқысаңыз, көп қиналмай-ақ осы сұрақтың екеуіне де толық жауап алар едіңіз.
Жайшылықта өнегелі адамдардың өмірін бүгінгі ұрпақ бойына сіңіру қажет деген сөз көп айтылады. Оның себебі сондай кең тынысты кесек тұлғаның батыр әрі батыл адамдардың арамыздан сиреп бара жатуы, оның орнында жалпылдаған жағымпаздардың көбеюі атақты тұлға туралы кереғар түсінік туғызады. Сондықтан да бүгінгі ұрпақ санасына батыл сіңіретін таза үлгі, таза өнеге Әди Шәріповтің болмыс бітімінен ғана туатыны айдай ақиқат. Сол себепті осындай тұлғаларымыздың өкше ізінен көз жазбай, олардың бірсөзділігінен, құбылмайтын құлқынан үйрену, кісілігінен, елін, жерін сүйетін, ұлтын сүйетін үлкен ұстанымынан ұрпақ алатын үлгі ешқашан ескірмейді. Әңгіме соны жалпақ елге жайып, үрім-бұтағымыздың сүйегіне сіңіруде жатыр.
Руда ЗАЙКЕНОВА, Қазақтың мемлекеттік қыздар педагогикалық университетінің доценті, филология ғылымдарының кандидаты.