14 Ақпан, 2017

Демократиялы қоғам құрудағы жаңа қадам

366 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін
Мен Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың билік тармақтарының құзыреттілігі мен өкілеттігін бөлу негіздері мәселесіне қатысты Үндеуімен мұқият таныстым. Ақиқатында Елбасы – еліміз үшін сынақ болған тағдыршешті кезеңдерде өзінің алғырлығымен, шығармашылық талантымен көптің көңілінен шығып, Тәуелсіз Қазақстанды биік белестерге бастады. Ол бізді әр кезде жаңашылдыққа негізделген бастамаларымен, айқын мақсат, нақты тапсырмаларымен кемелді келешекке жетелеп келеді. Атап айтқанда, Бес инс­титуттық реформа аясында қазақстандық мемлекеттілік­тің беріктігін арттыру мен мем­лекеттік «Нұрлы жол» бағ­дарламасы және «Мәңгілік Ел» ұлттық патриоттық идеясы сынды ғажап жобаларымен Қазақстанды әлемнің дамыған отыз елінің қатарына қосуды көздейді. Біздің Конституциямызда нақты көрсетіліп, бекітілуі­мен мемлекетіміз президент­тік басқару жүйесімен іл­гері жылжып, дамуда. Прези­денттік билік Парламент пен атқарушы және сот билі­гі­нен жоғары тұрады. Бұл Конс­титуциямыз қабылданған жыл­дардан кейінгі кезеңдер мен мем­лекеттің қалыптасу жо­лын­дағы қиын-қыстау шақ­тар­да билік тармақтарын бөлу­де өзінің тиімділігін кө­рсетті. Сонымен қатар, елі­міз­дің бүгінгідей еркін нарық­тық экономикасы мен жо­ғары деңгейлі мәдение­ті, ха­лық­аралық аренадағы мәр­те­бесі Тәуелсіздік жыл­дарын­да халқымыз бастан кеш­кен жар­қын көріністері мен қуа­ныш­­ты сәттері арқы­лы бай­­қ­алатын жетістік­тері­міз­дің артында Мемлекет басшы­сы­ның ерен еңбегі жатқаны аян. Солай десек те, өсіп-өну мен өркендеудегі өмірдің заң­дылығына сай ештеңенің бір орында тұрақтап қалма­сы анық. Барлығы да өзге­ре­­ді. Қазақ­стан мемлекет ретін­­де үлкен жетістіктерге же­тіп, жа­һанданудың жаңа та­лап­­тарының үдесінен шыға алатын болғандықтан, қай­сы­бір мәселелер жоға­ры дең­­гейде қайта қарастыру­ды қажет ететіні сөзсіз. Осы рет­те ақылы толысқан, пара­сат пайымы жоғары адам­­дар­­дың атсалысуы арқы­лы ше­шім табуын уақыттың өзі та­лап етуде және ол за­ма­науи заң­дылық. Сондық­тан да Пре­зи­дентіміз би­лік тар­мақ­тарын­дағы құзы­рет­терді тиім­ді бөлу мәсе­лесін мұқият зер­делеп, проб­ле­маларды шешу­дің шы­найы тетіктерін жасау арқы­лы мемлекеттің дамуын теже­меуге бастамашы болды. Кез келген жарқын көрі­ніс­тің екінші қыры, яғни кө­лең­­­келі тұсының болуы – диа­­­­лек­­тикалық заңдылық. Мә­­се­­­лен, кейде белсенділігі тө­мен деп Елбасының өзі жиі сын­ға алатын атқару­шы би­ліктің де тапсырма­ның тия­нақтылығына толық жауап бере алмайтын кез­дері кез­деседі. Өйткені, Мемле­кет бас­шы­сының шешім­дерін жүзеге асыруды ойлас­тыру мен жүзеге асыруды рет­теу­де ат­­қарушы биліктің олқы түс­кен кездері де жоқ емес. Ен­­деше, шығармашылық идея­ны ілгерілетуде жалғыз адам болған соң, Президент­тің ат­қа­ру­­шылық шешім функ­ция­сы­ның негізіне сүйене­ді де, министр­ліктер мен әкімдіктер тиісті деңгей­де жауапкершілік алуға тырыспайды. Екіншіден, демократиялы мемлекетте барлық жұмыс заң шеңберінде болғандық­тан, заңнамалық билік қай кезде де жоғары беделге ие болуы тиіс. Сонда депутаттар зама­науи демократияның тұ­жы­­рым­дамасына сәйкес, өз сай­лау­шылары мен халық мүд­десін қорғайтын заң­дар­ды тал­қылайды. Өкініш­ке қарай, біздің қоғамда елдің дамуы­на шынайы жауап бере алатын, әбден екшелген оң­тай­лы шешімдер үнемі қабыл­дана бермегендіктен, Пар­ламент пен Үкіметтің құры­лым­дық жүйесіне және билік тармақтары жөнінде ел ара­сында жағымсыз көзқа­растар қалыптаса бастады. Мұндай сәттерде Президенттің өзіне Парламенттің кейбір шикі шешімдерін дер кезінде түзеп, мораторий жария­лау арқылы нүктесін қоюына тура келеді. Үшіншіден, сот билі­гі­не қатысты мәселе. Демо­кра­тиялы мемлекетте оның дер­бес болуымен қатар, өзі­нің нақ­­ты құқықтық негіз­дері қа­­лып­­тасуы тиіс. Сон­дай-ақ, заманауи демо­кра­тия­­ның талап­тарына сәйкес, мем­лекеттің барлық үш би­лігі тәуелсіз болу­мен қатар, кез кел­ген адам өзін өз елін­де еркін әрі толық қорғала­ты­нын сезінгені және билік тара­­пы­нан оның қа­таң бақы­лана­тындығын біл­гені абзал. Ал енді демократиялы мем­лекетке сай билікті бөлу негіз­дері жөнінде бірер сөз. Әрине, заманауи демократия талаптары мен ең маңызды пос­ту­латы, оның негізін қалау­­шылар Дж.Локком, Ш.Мон­теське, А.Токвилем, И.Кант сынды ғұламалар бо­лып табылады. Бұл БҰҰ, ЕҚЫҰ, т.б. маңызды ұйым­дар­­дың құжаттары мен пакті­лерінде бекітілгені­мен, ешбір демократиялы мем­лекетте шынайылықпен сәйкеспейді, есесіне, әрбір ел өз халқының даму деңгейі­не сай жүзеге асыру арқы­лы осы мақсатқа жа­қындауға ұмтылады. Біздің ел демократиялық даму жолын таңдағаны­мен, оның биік деңгейіне бір­ден жету мүмкін болма­ды. Алайда, демо­кратияның барлық жоғары шарт­тары мен талаптарын бір мезет­те енгізгенімен, біз­­дің тоталитарлық кеңес зама­­ны­ның жүйесінен шық­қаны­­мыз­ды ұмытпағанымыз жөн. Оның үстіне, зама­науи демокра­тия тұжырым­дама­сына толық сай келетін мем­лекетті бір демде құру мүм­кін де емес. Мәселен, Батыс Еуро­па мем­лекет­терін­дегі демо­кра­тиялық құн­ды­лықтардың қалыптасу үдері­сінің өзі 200-300 жылға созылып, қиын әрі ауыр кезең­дерді бастан өткерді. Қалай десек те, теория – мем­лекеттің ілгерілеуі мен даму жолында басты ба­ғыт, негізгі шамшырақ бола­тын­дығы сөзсіз. Сондықтан да біз Елбасының соңынан еріп, сәт сайын Қазақстан­ның ілгерілеп келе жатқанын кө­ріп отырмыз. Бұл ретте Пре­зи­­дент пайымы президент­тік-парламенттік бас­қа­ру демократия қағидаттары­­на тән дұрыс екенін, ең бастысы – билік тармақтарын бөлу­де Конс­титуция баптары олар­дың жұмыс механизмдерін айқын­дауды меңзеп қана қоймай, оны жүзеге асыруға мүмкіндік беретіндігін де айта кеткен жөн. Сөйтіп, бүгінгі Прези­дентіміз Қазақстандағы б­илік­тің үш тармағын бірік­тір­генімен, келешекте оны халық­тың өзі құрайтын болады. Біз дамыған демо­кратиялы қоғам құру­ды көздегендіктен, сол мақ­сатымызға жетіп келе­міз әрі осы күндері жаңа кезең­­­ге қадам басуға шешім қа­был­­дадық. Сондықтан да әлем­­нің дамыған отыз елінің қата­­ры­­­на Қазақстанның қо­сылуы үшін Елбасы мем­лекет алдына жаңа міндеттер жүктеп отыр. Бұл міндеттердің қата­рын­­да осы күнгі эконо­ми­ка­­лық жетістіктермен шек­те­­ліп қалмау болса, оның ас­­тарын­да саяси демо­кра­тия­­ның қалыптасуы мен ада­м­­ның өзін өзі дамытуы және бос­тан­дығының қамта­масыз етілуі маңызды бо­лып табылады. Ендеше, елді еркіндікке бас­таған Н.Назарбаевтың Үн­деуінде демо­кратия мемле­кетіміз үшін даму­дың даңғыл жолы екендігі нақты атап көрсетілген. Жабайхан ӘБДІЛДИН, ҰҒА академигі, философия ғылымдарының докторы, профессор