Ғалымдардың айтуынша, бүгінде дүние жүзінде бес мыңнан астам ұлт бар көрінеді. Алайда соның баршасы өзінің ұлттық ділін, болмысын, келбетін сақтап қалған деп айта алмайсың. Себебі, екі жүзден астам ұлттың ғана өз мемлекеттілігі бар, бұған қоса шамамен жетпіс шақты ұлт өз алдына мемлекеті болмаса да санының көптігімен өзінің дара келбетін сақтауға мүмкіндік алған. Сонда қазір шамамен екі жүз жетпістей ұлт өзіндік даралығын сақтай алады екен. Қалғандары бірте-бірте мемлекет құрушы халықтың немесе саны көп ұлттың арасына сіңіп, ассимиляцияға түседі. Ассимиляцияға түсудің ең басты себебі, олардың тілінің айтарлықтай деңгейде саяси, әлеуметтік, мәдени, ғылыми, ақпараттық қызмет атқара алмауында. Тілді сақтайтын, дамытатын мұндай қызметті мемлекеттік немесе ресми мәртебесі бар тілдер ғана толық атқара алады. Мәселен, Қытайдағы маньчжур халқының саны 10,6 млн. Демек, ол Австрия, Чехия, Болгария сияқты Еуропадағы белгілі мемлекеттер халқының санынан артық. Алайда маньчжур тілі Қытай Халық Республикасында қытай тілі сияқты немесе ұлттық автономиясы бар ұйғыр тілі сияқты мемлекеттік немесе аймақтық мәртебеге ие емес. Сондықтан ол тілдің дамуы тіпті неғайбыл. Сол сияқты Пәкстанда 23 миллионнан астам синдх, 13 миллионнан астам мухаджир халқы тұрады. Алайда олардың тілі мемлекеттік тіл емес. Әлемде мұндай мысалдар көптеп кездеседі. Қазіргі дамыған қоғамда, жаһандану дәуірінде тілді сақтайтын ең басты қорғаныш оның саяси мәртебесі және сол тілде ұлт азаматтарының сөйлеуі, әсіресе жас ұрпақтың өзінің ана тілін білуі. Жалпы, қай ұлт болса да өзінің ұлттық болмысын сақтауға тырысады. Ұлтты сақтау үшін ең алдымен тілін сақтауға күш салады. Себебі, ұлттың даралығын көрсететін негізгі нышан – тіл.
Жаңадан тәуелсіздік алған мемлекет өзінің саяси бағытын, экономикалық-әлеуметтік жүйесін қалыптастырумен бірге, мемлекеттілігін сақтау әрі жетілдіру, мемлекеттің ішкі рухани ахуалын дұрыстау үшін кешегі отаршылдықтың зардаптарынан арылуы қажет. Мұны ғылымда отарсыздану (деколонизация) саясаты дейді. Бұл жөнінде батыстың белгілі саясаттанушыларының бірі Э.Томсон: «Отаршылдыққа түскен ел отарлық қамыттан құтылғаннан кейін міндетті түрде отарсыздануы керек. Отаршылдардың өздері елден кетсе де, олардың көлеңкесі қалады. Отаршылдық – азаттық алған елдің барлық саласында төбе көрсетіп отырады. Саяси жүйе өзгерсе де, отаршылдардың ойран салуынан әбден зардап шеккен «ұлттық сана» көп уақытқа дейін ойрандалған қалпында қалады. Оның өзгеріссіз қалуы – ең алдымен тілінде көрінеді», – депті. Бұл терең пікір бүгінгі қазақ ұлтының басындағы халді айнытпай дәл танытады. Осы оқымыстының сөзі бүгінгі тілдік ахуалымыздың мәселесін аңғартып тұр. Өйткені, балаларымызды мемлекеттік тілдегі мектепке бермеуіміздің түпкі себебі санамызда әлі де отарлық психологияның орын алуында. Біз елімізге атау беріп отырған ұлттың тіліне, дәстүріне, мәдениетіне неғұрлым тез бұрылсақ, соғұрлым тезірек отарлық санадан арыламыз.
Өзімізге белгілі, біздің еліміздің өз алдына тәуелсіздік алып саяси субъект ретінде өмір сүріп келе жатқанына биыл жиырма жыл толып отыр. Дегенмен осы жылдар ішінде мемлекетіміздің басты тілі – қазақ тілі өзінің саяси мәртебесіне толық ие болды деп айта аламыз ба?! Әлбетте, империялық, кеңестік саясаттың қыспағынан шыққан халқымыз сияқты, тіліміздің де аз уақытта толық мәртебесіне жетуі оңайшылықпен бола қоймайтындығы түсінікті. Десек те, тіліміздің толық мәртебеге жетуінің іргетасы кешеден, бүгіннен бастап нық әрі сенімді қалануы тиіс. Ең алдымен қазақ баласы Отанында, атамекенінде, тәуелсіз елінде ана тіліндегі мектепке баруы тиіс. Бұған ешқандай сылтауға көнбейтін ақиқат ретінде қарағанымыз жөн.
Қазақ баласының қазақ мектебіне баруына қазіргі таңда барлық жағдай жасалған. Тіпті, қазағы басым оңтүстік, батыс өңірлерді айтпағанның өзінде, Қостанай, Павлодар, Петропавл қалаларында қазақ мектептері көптеп ашылуда. Қазақстанда білім беру мәселесі толық шешілген. Мектеп бітірген соң қазақ тілінде оқуды жалғастырам десеңіз, қазақ тілді бөлімдері бар колледждер мен университеттер жетерлік. Алайда, әлі күнге дейін өздері жарытып өзге тілді білмейтін қандастарымыздың балаларын орыс тілді мектепке жетектеп апарып жүргенін көз көріп жүр. Бұл бірлі-жарым жәйт емес, олардың қатары ондаған, тіпті жүздеген мың десем, қателеспеген болар едім. Әрине, бұл мемлекеттік тіліміздің, қазақ тілінің толық дамуына өзінің салқынын тигізуде. Осы орайда ата-аналар мықтап ойлануы қажет. Баласы мектеп жасына келгенде әрбір ата-ана баласы үшін қазақ мектебін таңдауы тиіс. Қазақ тілі бүгін болмаса да, күні ертең нағыз мемлекеттік тілге айналары сөзсіз. Сол кезде егер балаңыз орыс мектебін бітірген болса, еркін қызмет істей алмауы мүмкін. Қазақ тілі толық салтанат құратын ондай күн алыс емес. Қазірдің өзінде елімізде қазақтың саны жетпіс пайызға жуықтады. Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев халыққа Жолдауында: «Біздің міндетіміз – 2017 жылға қарай мемлекеттік тілді білетін қазақстандықтар санын 80 пайызға дейін жеткізу. Ал 2020 жылға қарай олар кемінде 95 пайызды құрауы тиіс. Енді он жылдан кейін мектеп бітірушілердің 100 пайызы мемлекеттік тілді біліп шығатын болады. Ол үшін біз бәрін де жасап жатырмыз», – деген болатын. Елбасының бұл сөзінен балаларын мектепке енді беретін ата-аналар өздеріне сабақ алуы керек. Кешегі кеңестік заманда жақсы өмір сүріп, жоғары білім алу үшін орыс тілі қаншалықты қажет болса, енді белгілі бір жетістіктерге жету үшін қазақ тілі соншалықты қажет болмақ.
Баласын өзге тілде оқытатын мектепке беріп отырған ата-ана, әлбетте, Қазақстанда мемлекеттік тілдің кең қанат жайып кететініне сенімсіз. Содан да баласының өзге тілде оқығанын дұрыс көреді. Сондықтан да олар қазақ тілінің емес, өзге тілдің тілеуін тілейді. Олар өздерінің бұл әрекетін әр түрлі сылтаулармен ақтағысы келеді. Олардың алдымен айтатыны – Қазақстанда қазақ мектебінің деңгейі орыс мектебінен төмен. Сондықтан, өз ұрпағының ерекше білімді болуы үшін өзге тілде оқытатын мектепке беріп отыр-мыс. Сан ғасырлық тарихы бар қазақ мектебін орыс мектебімен салыстыруға болмайды. Егер салыстыра қалғанның өзінде қазақ мектебінің сапалық деңгейі орыс мектебінің деңгейінен артық болмаса, кем емес. Мысалы, 2008-2009 оқу жылында «Алтын белгі» алған оқушылар саны – 73. Оның ішінде қазақ мектептерінің оқушылары басым көпшілікке ие болып 61 «Алтын белгіні» иеленді. Осы жылғы Ұлттық бірыңғай тестілеу қорытындылары бойынша ең жоғары 123 балдық нәтиже алған № 38 қазақ мектеп-лицейі. 2009-2010 оқу жылы «Алтын белгі» алғандардың жалпы саны 81 болса, оның 61-і қазақ сыныптарының оқушылары. Осы нәтижелердің өзі қазақ мектептерінің алда екендігін көрсетпей ме?!
Елімізде қазақ мектептерінің жай-күйі жақсаруы үшін мемлекет барлық жағдайды жасауда. Елбасының бұған ерекше мән беретіндігін баршамыз жақсы білеміз. Президент Н.Назарбаевтың қазақ мектептеріне айрықша мән беруі, Астанадағы қазақ мектептерінің ашылу салтанатына арнайы кеп қатысуы – көп нәрсені аңғартса керек. Президенттің осы қадамын баласын өзге тілде оқытатын мектепке беріп отырған ата-ананың түсінетін уақыты әлдеқашан жетті. Мәселенің бір қыры осы. Екіншіден, егер баланың ата-анасы өзінің туған тіліндегі оқу ордасынан қашып, өзге тілдегі мектепті қолай көрсе, онда қазақ мектебі сапа жағынан да, сан жағынан да қалай дамымақ? Иван Грозный мен Петр біріншіні мадақтайтын орыс мектебіне баласын берген ата-ана ұрпағын отансүйгіштікке қалай тәрбиелемек?! Ол бала қазақ фольклорының қайнарынан да, қазақтың терең ойы мен көркем сөзінен де мүлде тыс қалмай ма? Туған халқының шынайы қасиеттерінен тыс қалған азамат тәрбиелеуді саналы түрде таңдаған ата-ана туралы не айтуға болады? Иә, баласын туған халқының рухани дүниесінен бейхабар еткісі келетін ата-ананың санасы өзге елдің идеологиясына шырмалғанын, баласын да соған итермелеп отырғанын көргенде тіпті не айтарыңды білмейсің. Өзің сөз таппаған соң, данышпан М.Әуезовке жүгініп көрелік. «Кімде-кім қазіргі уақытта ана тілін, өзінің әдебиетін сыйламаса, бағаламаса, оны сауатты, мәдениетті адам деп атауға болмайды», – депті ол кісі. Ал неміс халқының ең ақылды, ең данышпан ұлдарының бірі Георг Вильгельм Фридрих Гегель: «Білімділіктің ең басты факторы – туған тілінде сөйлеу мен сыйлаудан басталады» десе, орыс халқының ұлы өкілі Иван Тургенев туған тілі орыс тілі дегенде ет жүрегі езіліп: «О, ұлағатты, құдіретті, шыншыл да еркін орыстың тілі. Отанымның тағдырын ойлап, қинала күрсінген күндерімде де, көңілді күдік жайлаған күндерде де маған сүйеу, таяныш-тірек болған жалғыз ғана өзіңсің!», – деп тебіренеді. Сіз ана тіліңіз – қазақ тілі туралы осылай айта алар ма едіңіз?!
Алла тағала адамды жаратқанда оны бір ұлттың адамы етіп жаратады. Яғни, сіздің де, сізден туған баланың да қазақ болуы Жаратқан Иеміздің жарлығы. Бәріміз пендеміз, тағдырымыз құдіреті күшті, мейірімі шексіз Алла тағаланың қолында. Сондықтан, сіз әуелгі жаратылысыңыздан айнып, қанша тырбансаңыз да қазақ болып қаласыз. Ал қазақ болу деген сөз – ең алдымен сол қазаққа тән дініңізді, діліңізді, тіліңізді сақтау деген сөз. Бұл Алла алдындағы да, ұлт алдындағы да міндетіңіз һәм бұлжымай орындалуға тиісті парызыңыз. Енді сіз осы парызды орындау үшін не істеп отырсыз? Біріншіден, балаңызды ана тілінен алшақтатып отырсыз. Сөйтіп, балаңыздың тілін өзгерту арқылы оның діліне де нұқсан келтірдіңіз. Өзге тілде оқыған бала дәстүрлі қазақ тәрбиесінен жырақ қалып, екіұдай тәрбие көріп, ештеңеге қанық болмай шығады. Ол ол ма, мұндай бала өз балаларын да өзге ұлттың мектебіне береді. Сөйтіп, сіздің тұтас әулетіңіз күндердің күнінде орыстанып шыға келеді. Мұндай адамның мұсылман дініне де бұрыла қоюы екіталай.
Әлемдегі барша дамыған халықтар сияқты қазақтың да дамуға, ілгерілеуге қақысы да, мүмкіндігі де бар. Адамзат баласы ғасырлар бойы бір-бірімен тәжірибе алмасып, селбесіп өмір сүріп келеді. Осы жолда бірінің жақсысын бірі алады. Бүкіл әлемге үлгі болатын дара ұлт жоқ. Әлемдік қауымдастық осындай бірлігімен күшті. Енді егемендік алып жатқан қазақ баласы да өзгелер жеткен межеге жетер, өзгелер бағындырған биіктерді алар. Өркениетті дүниенің есігі ағылшынға да, қазаққа да ашық. Қазақ оған өзге ұлттың бетпердесін жамылып, сөзін сөйлеп емес, өзінің болмысымен-ақ ене алады. Қазақ өзінің ұлттық әлеуетін тауыспаған, моралдық-этикалық ерекше болмысын сақтап отырған, бергенінен берері көп дарынды халық. Сондықтан қазақ мектебінің де келешегі кемел.
Әдетте өз баласын өзге тілдегі мектепке беретін ата-аналармен сөйлессеңіз, олар өзінің осы әрекетін ақтау үшін ылғи себеп пен сылтау іздейді. Соның бірі – оқулық жайы. Яғни, қазақ мектептеріне арналған оқулықтардың сапасының төмендігі. Енді осы топтағылардың сапалы деп отырған орыс тіліндегі оқулықтарына келейік. Мәселен, орыс тілді тарих оқулықтарында сіздің жеріңізге басқыншылық жасаған орыс патшалары мен батырлары мақталады. Ермак сияқты қазақты қырғынға ұшыратқан баскесерлер орыс тарихында жақсы етіп көрсетіледі. Орыс тілді мектепте оқыған қазақ баласы бұған сәбилік сезіммен сенеді. Өйткені, тарихи шындықты айтқан қазақ оқулықтарын оқуға мүмкіндігі шектеулі. Олай болатыны ата-анасы оның туған тарихын тануға мүмкіндігін шектеп, өз тілінде емес, өзге тілде оқытып отыр.
Қандай да болмасын жас мемлекет тәуелсіздік алғаннан кейін кешегі отарлық зардаптарынан тезірек арылуға күш салады, соның амалдарын ойластырады. Ұмытыла бастаған тарихын түгендейді, дәстүрін оралтады, мәдениетін жаңғыртады. Бұл мемлекеттік, жалпыхалықтық ұлық іске сол елдің барша азаматтары аянбай атсалысуы қажет. Әсіресе, мемлекетке атау берген ұлт өкілдері бұл шарада алдарына жан салмауы шарт. Иә, болашақты ойлау үшін ақыл, еңбекпен бірге намыс керек. Кәдімгі ұлттық, азаматтық намыс. Намыс ерік пен жігерден шығады. Ендеше, қазақ тілінің бүгінгі тағдыры қазақтың, мына сіздердің қолдарыңызда Елбасымыз айтқандай, Өзіміз ана тілімізде сөйлемейінше, өзге ешкім де бұл тілді шындап құрметтей қоймайтынын түсінуге тиіспіз.
Жерінің аумағы жағынан әлемде алдыңғы қатардан көрінетін Қазақстанның жерін даңқты бабаларымыз, айбынды аталарымыз білектің күші, найзаның ұшымен ғана емес, ақыл-парасатымен, даналығымен, өзінің қазақы табиғатын ұстанумен, өзінің халықтық рухани қалпының үйлесімімен сақтап келген. Дінін ұстанған, өз тілінде сөйлеген, дәстүрін ардақтаған. Бесік жырын ана тілінде айтқан, ұл-қызына ұлттық тәрбие берген.
Алаш көсемі, Ахмет Байтұрсынұлы: «Қазақ – жоқшы, жоғын іздеген қуғыншы» деп еді. Тәуелсіздіктің тізгіні өз қолымызға тигенде, енді бейнебір жанкешті қуғыншыдай жоғалтқан нәрсеміздің бәрін тауып, жоғымызды түгендеп, асылымызды танып, ел болып ардақтауға асығуымыз керек. Тәуелсіздігіміздің жиырма жылдығында әрбір қазақ азаматы, әрбір қазақстандық азамат елдік мұраттарымызға бұрылып, әсіресе, ұрпағының болашағын мықтап ойлағаны жөн, ағайын!
Оразкүл АСАНҒАЗЫ, Астана қаласы тілдерді дамыту басқармасының бастығы.