Доктрина жобасында ел бірлігі және оны нығайтудың ішкі механизмі туралы көптеген ақылға қонымды пікірлер айтылған. Ел бірлігі біздің мәңгілік стратегиялық таңдауымыз, сондықтан дер кезінде талқылауға ұсынылып отырған құжат жобасының негізгі өзегі де осы. Ел бірлігі тәуелсіз Қазақстанның, қазақ ұлтының одан әрі орнықты дамуының негізі болып табылады. Қазақ ұлтынсыз елімізде ешқандай да бірлік болуы мүмкін емес. Ендеше, доктринада басқа этностармен бірге сан жағынан 67%-ға жетіп отырған қазақ ұлтына баса көңіл бөлінген жөн деп есептейміз.
Бүгінде егемен ел, тәуелсіз мемлекет болып ту тігіп отырған Қазақстан Республикасы қазақ халқының төрткүл дүниедегі жалғыз Отаны, бірден-бір ордасы екендігі әлемге аян. Қазақ жұртының арқа сүйер сүйеніші де, ұлт болып ұйып, берекеге кенеліп өсіп-өнген ата-жұрт, киелі құт мекені де тек байырғы қазақ жері.
Қазақ халқы әуел бастан-ақ отбасының береке-бірлігін, ағайын-туыстың татулығын, әлеуметтің ауызбіршілігін және ел іргесінің беріктігін ең бір маңызды мәселе ретінде барлық уақытта алға тартып келген. Отағасы, елағасы мен ауыл ақсақалдары және ошақ басындағы аналар мен әжелер оны үнемі тілге тиек етіп, келер ұрпақтың құлағына сіңіріп, өсиет қылып айтып отырған. Мұны алысқа бармай-ақ дана халқымыздың мақал-мәтелдерінен аңғаруға болады: “Ырыс алды – ынтымақ”, “Бірлік болмай тірлік болмас”, “Алтау ала болса, ауыздағы кетеді, төртеу түгел болса, төбедегі келеді”, “Ағайын тату болса ат көп, абысын тату болса ас көп”, “Байлық байлық емес, бірлік байлық” және т.б. Ғасырлар бойы осы адамгершілік қатынастарға негізделген мәдени және діни салт-дәстүрлер әлеуметтік байланыстарды реттеп, осы рухани құндылықтардың төңірегіне ұлтты іштей ұйыстырып келді. Марқұм Ақселеу Сейдімбектің сөзімен айтқанда, “адамның күні адаммен” деген қағидатқа негізделген бұл жүйе тек моральдық-этикалық өлшем ғана емес, этнобиологиялық және этномәдени тұтастықты қамтамасыз ететін тетік, әлеуметтік және экзистенциалдық өмір сүруді реттеудің нормасы қызметін де атқарды”.
“Елу жылда ел жаңа, жүз жылда қазан” демекші, заманның келбеті түбірінен өзгеруде, заманның илеуі барысында адамның ұстанар құндылықтары да өзгеруде. Қазақ халқы бірнеше ғасыр отаршылдықты бастан өткеріп, өзінің саяси тәуелсіздігіне мықтап табан тіреді. Дала өркениетіне тән көшпелілік өмір-салты келмеске кетіп, отырықшы өркениеттің қала мәдениеті орнықты. Дәстүрлі құндылықтар бұзылып, нарықтық қатынастарға иек артқан батыстық құндылықтар өмірге енді. Еліміздің бет-бейнесі, оның әлеуметтік және ұлттық құрамы өзгерді. Нәтижесінде халық даналығының қорғасындай түйіні – мақал-мәтел қорының басым бөлігін құрайтын ынтымақ пен бірлік ортайып, мәдени плюреализмнің астарынан алауыздық пен араздық бой көрсетіп қалып жатыр.
Тоталитаризм шырмауынан босап, саяси тәуелсіздікке қол жеткізген Қазақ елінің осы заманға лайық жаңаруы мен әлемдік өркениеттің көшіне ілесуі барысындағы өзін-өзі айқындауы ұлттық-мәдени және саяси-мемлекеттік өзіндік бірегейлік (самоидентификация, доктринада сәйкестілік деп аударылған) мәселесін күн тәртібінің алдына шығарды. Бүгінгі күні бұл мәсе-ленің маңыздылығы мен өзектілігі еліміздің сыртқы суперөркениеттердің (солтүстіктен – православтық, оңтүстік-шығыстан – буддистік-конфуциандық, оңтүстік-батыстан – исламдық, виртуалды әлемнен – батыстық мәдениеттердің) қайшылықты ықпал аймағында орналасқан геосаяси жағдайымен, ішкі мәдени әртектілігімен, яғни ел тұрғындарының көпэтносты, көпдінді құрамымен, сондай-ақ ұзақ уақыт бойы трансформациялық үдерістерді бастан өткізген мемлекет құраушы мен мемлекет құрушы ұлт – қазақтардың өзінде бірегейліктің болмауымен түсіндіріледі.
Тәуелсіздік жылдарында дербес мемлекетімізді құрып, қазақ ұлты топтастырушы ұйытқы ұлтқа айналды. Бәлкім, бір есептен, батысымызбен де, шығысымызбен де экономикалық қарым-қатынасымызды кеңейтіп, ашық қоғам құрып, Азия мен Еуропа сияқты әлем құрлықтары арасындағы байланыстырушы ел болып отырған кезде шыққан тегімізді, ділімізді, дінімізді, тілімізді таза ұстау дәстүрінің сақтала бергені де дұрыс шығар. Алайда, басқа этностық топтардан тараған отандастарымыздың бәрін бауырымызға тартып, ұйытқы ұлт міндетін атқарып, ортақ қазақы діл негізінде біртұтас қазақстандық халық ретінде қалыптасу үдерісіне көшбасшылық жасау үшін бізге бұрынғы оқшаулап, қорғап келген ұлттық ділімізді жүйелеп, таразылап, өзге отандастарымызға ұғындыруға тура келеді.
Сонымен, Қазақстанда бір-ақ ұлт бар. Ол – жалпы халықтың 67%-ын құрайтын қазақ ұлты. Мемлекетіміз де қазақ ұлтының мемлекеті. Ал кез келген мемлекетте оның негізін қалаған ұлтпен бірге өзге де этностық топтардың өмір сүруі әлемдік тәжірибеде бұрыннан бар, үйреншікті құбылыс. Тек Қазақстанда тұратын этностық топтардың құрамы ала-құлалау, әрі саны да көбірек. Бірақ, бұл фактор Қазақстанның өзінің тарихи мекенінде мәңгі-бақи өмір сүріп отырған қазақ ұлты мен кейіннен қосылған басқа этностық топтар бірігіп құрған біртұтас унитарлық мемлекет екендігін жоққа шығармайды.
Кез келген ұлттық мемлекет оны құрған ұлттың өзге этностық топтар алдындағы басымдығын таныту құралы емес. Адамзат тарихында мемлекет ұлттардың бір-бірімен әсерлесу мүмкіндігі көбейген кезде, белгілі бір ұлттың бірейгейлігін (аумағын, дінін, ділін, тілін, құндылықтарын, мәдениетін, т.б.) аман сақтап, дамыту қажеттігіне орай пайда болған. Қазақстан Республикасы да, ең алдымен, сан ғасырлық тарихы бар қазақ ұлтының бірлігі мен бірегейлігін сақтап, дамытуға қызмет етеді.
Қазақстан Республикасы – тәуелсіздік жолында ғасырлар бойы мың өліп, мың тірілген қазақ ұлтының тарихи Отанында құрылған ұлттық унитарлық мемлекет. Сондықтан, қазақтардың өз есімімен аталған елдің бүгінгі хал-жағдайына да, болашағына да өзге этностық топтарға қарағанда жауапкершілігі көбірек болуы заңды. Осы уақытқа дейін біздің халқымыз бұл тарихи жауапкершілікті сезініп, өзінің асқан төзімділігі мен сабырлылығының арқасында елдегі этносаралық та, әлеуметтік те татулықты сақтауға ұмтылып келеді.
Ендігі міндет – сын сағатта тек сабырлылық қана танытып қоймай, өркениетті білім мен ғылымның өрелі биігіне көтеріле отырып, өз маңына өзге отандастарымызды да топтастыру болып отыр. Туған елде “мен – осы елдің иесімін” деп кеуде қақпай, керісінше, мықтылығыңды Отаныңның өркендеуіне, отандастарыңның іштей топтасуына қосқан жеке үлесіңмен дәлелдеуің қажет. Алдымен сан жағынан басымдықтағы қазақтар бірлікте және бақытты болмайынша барша қазақстандықтар бірлікте де бақытты болмайды.
Қоғамдағы әлеуметтік құндылықтар, жеке адамдардың бостандықтары мен құқықтары мәселесіне келсек, біздің еліміздің азаматтарының бәрі этностық тегіне, дініне, т.б. қарамастан, бәрі де тең құқылы, бәріне де тең мүмкіндіктер берілген. Мұның өзі қазақстандықтарды топтастыруға, ортақ Отанымыздың болашағы мен бүгінгі мүддесі жолында бірігуімізге ықпал етеді.
Бір мемлекет аумағында ұзақ уақыт бойы бірге тұрған этностық топтардың бірегейлене келе бір ұлтқа айналуы әлемдік тәжірибеде жиі болған үдеріс. Бұған алыстан мысал іздемей-ақ, өзіміздің бауырларымыз Түркиядағы түркі халқының тарихи тағдырын-ақ алайық.
Мен өз басым, түптің түбінде “қазақ”, “қазақстандық” деген ұғымдардың айырмашылығы болмай қалатынына сенемін. Қазірдің өзінде кез келген Қазақстан азаматын шетелдіктер оның этностық тегіне назар аударып жатпай-ақ “қазақ” деп атай береді. Мұндай дәстүр ешкімнің намысына тимей, керісінше, мақтаныш сезіміне бөлейтін күнге де жетеміз. Тек уақыт қажет. Содан соң, осындай бірегейлену үдерісінің ұйытқысы болуға тиіс қазақ ұлты өкілдерінің біліктілік, дәстүрге беріктік, мәдениеттілік тұрғысынан өресі биік болғаны керек. Тек биік өрелі мәдениет қана өзге этностық топтар өкілдерін өзіне тартып, құрамына сіңіре алады.
Сонымен, елімізде ұлттық бірліктің екі формасы бар: сан жағынан басымдыққа ие болған қазақ ұлтының, оның мәдениетінің, құндылықтарының, тілінің төңірегіне топтасу; екіншіден, азаматтық бірегейлену арқылы бүкіл қазақстандықтарды іштей біріктіру.
Доктрина деген келешек дамуға бағытталған әрекеттің жетекшілікке алынатын теориялық және саяси ұстынын білдіретін мемлекеттік маңызды құжатты білдіреді. Аталмыш доктрина да еліміздің “Қазақстан-2030” стратегиялық даму бағдарламасынан туындайды және 2020 жылға дейінгі мемлекеттік ұлттық саясаттың бағдарларын айқындайды. Доктрина бүгінгі қоғамның әлеуметтік болмысының қажеттілігінен және еліміздің бәсекеге қабілетті интеллектуалдық ұлт қалыптастырып, индустриялық-инновациялық даму жолына түсу келешегінен туындап отыр. Елбасы өз сөзінде бүгінгі күні ең маңызды деген мына міндеттерді белгілеп берді: 1) ұлттық бірлікті қалыптастыру; 2) бәсекеге қабілетті ұлттық экономиканы құру; 3) интеллектуалды жасампаз қоғам орнықтыру; 4) өркениетті кәсіби мемлекет құру. Бұл міндеттерді орындау үшін қазақ ұлтының, бүкіл қазақстандықтардың бірлігі ауадай керек. Оның үстіне, Қазақстанның әлемдік қоғамдастықтағы мемлекеттер арасында танымалдығы артып, 2010 жылы ЕҚЫҰ-ға, 2011 жылы Ислам Конференциясы Ұйымына төрағалық етпекші.
Кез келген келелі істің жүзеге асуы үшін оның жүйелі жоспары болуы, оның бүге-шүгесіне дейін жіктеліп талқылануы тиіс екендігін ескерсек, бұл доктринаның жобасы да шешімі кезек күттірмейтін түйінді мәселе ретінде жұртшылықтың назарына ұсынылып отыр. “Кеңесіп пішкен тон келте болмайды” демекші, жобаның мәтінін мұқият оқып шығып, кемшіліктері болса оларды ескерген жөн демекпіз.
Доктрина жалпы ережелер, үш негізгі бөлімнен және қорытындыдан тұрады. Жобаның кіріспесі іспетті жалпы ережелерде доктринаның еліміздің Ата Заңына, осы саладағы өзге де нормативтік-құқықтық актілерге “ұлттық бірлік”, “ұлт”, “халық”, “этнос”, “диаспора”, “ел” ұғымдарына доктрина аясында қандай түсінік берілетіні айтылуы керек деп білеміз. Сонда әртүрлі алып-қашпа әңгімелерден құтылуға болар еді. “Даудың басы Дайрабайдың көк сиыры” дегендей, осы “ұлт” ұғымына саяси-мемлекеттік астар беріле ме, әлде этностық мағына беріле ме, осыны анықтап алу қажет.
Жобаның екінші бөлімі қазіргі кезеңдегі этносаралық және конфессияаралық қатынастар мен ел бірлігін нығайтудың өзектілігі қарастырылады. Тәуелсіздік алғалы бері еліміздегі этностар арасындағы татулық пен ынтымақтастық, өзара келісім мемлекеттік саясаттың басты назарында болып келеді.
Доктринаның үшінші бөлімі ел бірлігін қамтамасыз етуге бағытталған мемлекеттік саясаттың мақсаты, міндеттері мен қағидаттарына арналған. Доктринаның мақсаты ортақ құндылықтар негізінде қоғамда азаматтық бірегейлік пен патриотизмді этносаралық және конфессияаралық келісім негізінде ел бірлігін қамтамасыз етудің тетіктерін айқындау ретінде анықталып, оған жету жолындағы негізгі міндеттер мен нақты ұстындар ұсынылады. Онда “сәйкестілік” сөзі “идентичность” терминінің баламасы ретінде берілген, оның орнына әдебиетте мойындалған “бірегейлік” сөзі дәлірек келеді.
Доктринада рухани-мәдени салаға үлкен көңіл бөлінген және мұндағы іс-әрекеттің бағыты “саналуандылық арқылы – бірлікке” деген ұстынның төңірегінде өрбиді. Мәдени мұра мен ұлттық бірегейліктің арасында тікелей өзара байланыс бар. Мәдениеттің белгілі бір жүгін арқаламайтындай адамның, тұлғаның болуы мүмкін емес, ал бұл мәдени жүктің ажырамас бөлігін өткеннің мәдени мұрасын қазіргімен қоса білу қабілеті құрайды. Және қоғамның мәдени мұрасы неғұрлым бай болған сайын қоғам, тұтастай алғанда, соғұрлым бай және сонысымен де өзгелер үшін ашық, себебі қоғамның өзі әртүрлі этностардың, өзара әсер етуші мәдениеттердің ықпалын бойына сіңіре отырып, этностардың өзара мәдени араласу шекарасында өмір сүреді. Сондықтан доктринада мәдени мұра жөнінде де айтылса артық болмас еді.
Сондай-ақ доктринада іске асырылатын ұлттық саясатты насихаттап таратуда БАҚ қызметіне байланысты бағыттар белгіленген, құқық пен құқық қорғау саласында этносаралық және дінаралық қақтығыстардың алдын алып, өзара келісім мен татулықты сақтаудың заңнамалық нормалары мен құқықтық тетіктерін жетілдіру мәселелері қарастырылған. Діннің рухани құндылықтары мен біріктіруші күшіне сүйеніп, этносаралық қатынастар жағдайына діни фактордың теріс әсерінің алдын алу мәселелері доктринаны түйіндеп, аталған шаралардың ел бірлігін қамтамасыз етудегі маңызы қорытынды бөлімде тұжырымдалады. Жалпы, қазіргі кездері дінаралық үнқатысу мәселесінің көтеріліп, талқылануы бүгінгі әлемде діннің өте маңызды рөл атқаратынын, діннің ізгілік пен бейбітшілік негізінде адамдар мен қоғамды топтастыра алатынын, діннің заман талаптары мен қауіптеріне лайықты жауап бере алатынын, діннің адамгершілік пен имандылық мәдениетті көтеретінін, дінаралық келісімнің игілік екенін мойындауға әкеледі. Сондықтан доктринада білім беру мен тәрбие саласы бойынша айтылған ойларда халықтың этнопедагогикасы мен этнопсихологиясына да мән берілсе екен деген тілектеміз.
Қорыта айтқанда, доктрина жобасына өзек болған ел бірлігі тақырыбы біздің тәуелсіздігіміздің баянды болуымен байланыстырылады және ол бүгінгі күннің өскелең талабынан туындап отыр. Бостандық, азаттық, тәуелсіздік идеясы жаратылысынан еркіндіксүйгіш қазақ халқының өмірінің мәнін құрайды. Соңғы екі-үш ғасырда астарлы жүргізілген отаршыл саясатқа қарсы болған үш жүзден астам көтерілістің өзі нені көрсетеді? Құдайға шүкір, халқымыздың аңсаған тәуелсіздігіне де қол жеткізіп, әлемге әйгілі дербес елге айналдық. Өз жерімізде халық санының басымдығын құраймыз және елдің егемендігіне де жауаптымыз. Алайда, қазіргі жаhандану заманында бәсекелестікке төтеп беру де оңай шаруа емес. Доктринада қарастырылған қай салада болса да ұлттық және стратегиялық мүдде ескерілуі тиіс. Ұлттық намыс пен жігерді жани, ұлттық рухты асқақтата түсу керек деген ойдамыз.
Әбдімәлік НЫСАНБАЕВ.